Problem! Min dator tappar SSD

Medlem
Problem! Min dator tappar SSD

Hej.

Jag har en Intel 520 SSD 120 Gb som försvinner i tid och otid. den ligger som E:.
Som systemdisk har jag en Samsung 840 SSD 240 Gb, Får inga problem med systemet när IntelSSD:n försvinner men jag måste starta om systemet för att datorn ska hitta disken igen.

Har haft detta problemet en längre tid nu men inte hittat någon som kan hjälpa mig lösa det.

Provar min lycka här.

Medlem
Skrivet av Lillnick:

Hej.

Jag har en Intel 520 SSD 120 Gb som försvinner i tid och otid. den ligger som E:.
Som systemdisk har jag en Samsung 840 SSD 240 Gb, Får inga problem med systemet när IntelSSD:n försvinner men jag måste starta om systemet för att datorn ska hitta disken igen.

Har haft detta problemet en längre tid nu men inte hittat någon som kan hjälpa mig lösa det.

Provar min lycka här.

Hur gammal är ssd:n? Har en polare som hade samma problem och varken windows eller BIOS hittade disken emellanåt och det var ssd:n som helt enkelt började ge sig.

Testa sätta in den i en annan dator och se om den beter sig likadant där. Annars så tror jag disken är trasig

Medlem

Har du uppdaterat firmware i SSD:n? Det har ju varit en del barnsjukdomar i Intels firmware som de patchat på senare dagar. Om du vågar dig på firmwareuppdatering så kan det vara bra att ta backup innan du gör det...

Du kan även testa att byta till en annan SATA kabel och eventuellt även port, speciellt om du ett moderkort med flera olika SATA-kontrollers på.

Medlem

@Barkbiten: SSD:n är inte direkt ny. Men när jag hade den som primary C: disk så va det inga problem men efter att den blev en sekundär disk så började den spöka. saken är att det varit såhär i typ 3 år nu (datorn har använts extremt lite senaste 2 åren.)
Ska se om jag kan få in den i en annan dator och stresstesta den.

Medlem

Hade 2st Samsung SSD:er som plötsligt betedde sig lika, så fort man belastade dom så tappade datorn kontakten med diskarna. Visade sig att Windows update hade installerat nån generell drivrutin istället för den rätta för moderkortets SATA-kontoller..

Medlem
Skrivet av Lillnick:

@Barkbiten: SSD:n är inte direkt ny. Men när jag hade den som primary C: disk så va det inga problem men efter att den blev en sekundär disk så började den spöka. saken är att det varit såhär i typ 3 år nu (datorn har använts extremt lite senaste 2 åren.)
Ska se om jag kan få in den i en annan dator och stresstesta den.

Ladda ner crystaldisk och se om ssd:n är frisk och testa även som skogsvilden och LentoMan sa att byta kabel och port och se om du har rätt drivisar.

Medlem

Kolla som sagt även firmware etc med Intels SSD toolbox:
https://downloadcenter.intel.com/download/26837/Intel-Solid-S...

Medlem

Jag hade liknande problem, uppdaterade mina drivrutiner till SATA, tips.
Det hjälpte och inte haft problem sedan dess.


signatur
Medlem

@LentoMan: Kollat på intels hemsida och genom Intel SSD Toolbox och båda säger att jag har senaste firmware i SSD:n.

Jag har bytt SATA kabel och skiftat port från SATA nr 3 (svart port) till SATA nr 2 (röd port).

Ingen skillnad. felet kvarstod, kom efter ca 40 minuter spelande Wildlands.

Medlem

@skogsvilden: Okej. helt enkelt kolla på EVGAs hemsida efter deras egna drivrutiner?
moderkortet är ett evga z68 sli

Medlem

@Barkbiten: Laddade ner CrystalDiskInfo och CrystalDiskMark.
Dock så vet jag inte hur dom fungerar eller vad jag letar efter.
i CDI säger hälsostatusen 100% på disken.
CDM gjorde jag ett All test men vet som sagt inte vad jag tittar på.
Kabel och port är bytt.

Medlem
Skrivet av Lillnick:

@Barkbiten: Laddade ner CrystalDiskInfo och CrystalDiskMark.
Dock så vet jag inte hur dom fungerar eller vad jag letar efter.
i CDI säger hälsostatusen 100% på disken.
CDM gjorde jag ett All test men vet som sagt inte vad jag tittar på.
Kabel och port är bytt.

Märkligt är att det är bara den disken som inte visar temperatur. dom andra 3 visar 33 grader

Medlem
Skrivet av Lillnick:

Märkligt är att det är bara den disken som inte visar temperatur. dom andra 3 visar 33 grader

När disken försvinner är det bara från windows eller kan du inte se disken i BIOS heller?

Om det nu fortfarande inte funkar när du bytt port & kabel så bör du försöka testa i en annan dator och se om den försvinner där med. Om den försvinner testa att köra ett diagnostikverktyg och se vad som är fel på den (om du kan hitta den igen). Annars låter det ärligt talat som att disken är trasig med tanke på att du har senaste firmware/drivers

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

När disken försvinner är det bara från windows eller kan du inte se disken i BIOS heller?

Om det nu fortfarande inte funkar när du bytt port & kabel så bör du försöka testa i en annan dator och se om den försvinner där med. Om den försvinner testa att köra ett diagnostikverktyg och se vad som är fel på den (om du kan hitta den igen). Annars låter det ärligt talat som att disken är trasig med tanke på att du har senaste firmware/drivers

Den försvinner från windows och kan inte heller se den i Intel SSD Toolbox.
BIOS vet jag inte. Behöver isåfall komma in i bios utan att starta om datorn för efter omstart så finns disken där igen.
Körde Intels Snabb diagnostik igår utan problem.
Ska starta Fulla Diagnostiken nu.

Gällande drivers till grafikkortet så hittade jag inget på EVGA:s hemsida tyvärr.

Medlem
Skrivet av Lillnick:

Den försvinner från windows och kan inte heller se den i Intel SSD Toolbox.
BIOS vet jag inte. Behöver isåfall komma in i bios utan att starta om datorn för efter omstart så finns disken där igen.
Körde Intels Snabb diagnostik igår utan problem.
Ska starta Fulla Diagnostiken nu.

Gällande drivers till grafikkortet så hittade jag inget på EVGA:s hemsida tyvärr.

Du menar moderkortet va? Grafikortet har inte så mycket med din ssd att göra.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Du menar moderkortet va? Grafikortet har inte så mycket med din ssd att göra.

HAHA. ja såklart moderkortet. en liten kortslutning där.

Hur som helst så har jag kört full diagnostiken på SSD:n nu och den säger: Read Scan & Data Integrity compleated Successfully.

Min känsla är inte att disken är paj utan snarare att det är någon drivrutin eller kommunikation som felar ibland.

Medlem

Har du kollat så det inte är strömkabeln till SSD som glappar?


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem
Skrivet av Lillnick:

HAHA. ja såklart moderkortet. en liten kortslutning där.

Hur som helst så har jag kört full diagnostiken på SSD:n nu och den säger: Read Scan & Data Integrity compleated Successfully.

Min känsla är inte att disken är paj utan snarare att det är någon drivrutin eller kommunikation som felar ibland.

Ja då rekommenderar jag som sagt att sätta in den i en annan dator och betér den sig likadant så är något på den trasig och är ärligt talat inte värd besväret.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Ja då rekommenderar jag som sagt att sätta in den i en annan dator och betér den sig likadant så är något på den trasig och är ärligt talat inte värd besväret.

Du har nog rätt.

Hur stresstestar jag en SSD på bästa sätt? så att det varar i en timma? finns det program? har ingen SSD i min serverdator så filöverföringar mellan diskar så får ju inte SSD:n jobba så mycket.

Tack för engagemang.

Medlem
Skrivet av Lillnick:

Du har nog rätt.

Hur stresstestar jag en SSD på bästa sätt? så att det varar i en timma? finns det program? har ingen SSD i min serverdator så filöverföringar mellan diskar så får ju inte SSD:n jobba så mycket.

Tack för engagemang.

Stresstesta inte solid state drives, du försämrar livslängden på den.

Det enda jag kan säga utöver testa i annan dator är kolla crystaldisk igen, kolla strömkabel/strömjack på ssd:n som någon annan nämde eller så kan du ladda ner och testa detta.

http://ssd-life.com/eng/download-ssdlife.html

Har själv aldrig använt det så vet inte exakt hur programmet funkar, du får prova dig fram.

Medlem
Skrivet av Lillnick:

@LentoMan: Kollat på intels hemsida och genom Intel SSD Toolbox och båda säger att jag har senaste firmware i SSD:n.

Jag har bytt SATA kabel och skiftat port från SATA nr 3 (svart port) till SATA nr 2 (röd port).

Ingen skillnad. felet kvarstod, kom efter ca 40 minuter spelande Wildlands.

Det hjälper inte att skifta, du måste uppdatera drivrutinerna. Gjorde samma misstag.


signatur
1
Skriv svar