Hur stor är din spel-backlog?

Robot
Hur stor är din spel-backlog?

Gör något åt den i sommar – men inte förrän du berättat hur stor den är.

#backlog, #omröstning, #skammen, #steam


Inaktiv

Om jag hade gjort en bild på min spelsamling som på omslagsbilden för blogginlägget här, så skulle den nog bli lite större. Äger nämligen över 750 spel, både digitalt och fysiskt. Dock ingenting jämfört med vad andra Steam-användare äger, såklart. Finns ju de som har varenda spel som finns på Steam. Galet!

Hm. Nu blev jag helt plötsligt sugen på att skapa min egna backlog.

Inaktiv

Okej, svarsalternativen verkar inte ta hänsyn till vad digitala reor gör med ens bibliotek.
Jag har 450 spel i min Steam-katalog, varav kanske 80 % är ospelad.
Jag har drygt 200 spel i min GOG-katalog, varav kanske 65-70 % är ospelad.
Jag äger nog uppåt 250 spel på mitt PSN-konto varav minst hälfen är ospelad och till det kommer väl ungefär 50 Xbox-spel där jag kört igenom typ... 10 st.

Så, mer än 100. Ganska mycket mer än 100.

Medlem

246, och siffran fortsätter att stiga.

Jag länkade min backlog i en tidigare artikel, men tar och länkar den här igen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1awvfohdD-Hz_9TkHSQ_Fj...

Jobbar också på en total lista över alla spel jag äger, om någon är intresserad:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/149qt1dkPd2kicuhZ5Aur3...
(819 spel i skrivande stund. Grönt betyder att det systemets lista är färdig. Gul betyder att listan ännu inte är komplett)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ett. Fast jag har ju spelat det med, för länge sen. En gammal klassiker jag köpte nyss och tänkte köra igenom igen när jag får tid. Jag köper normalt bara ett spel i samband med att jag ska spela det, ser inget värde i att ha ospelade spel på hög.

Medlem

0... Trams att ha mer än 1 köpt ospelat spel (bortsett eventuella gåvor).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Frågan är ju varför man köper spel när man ändå aldrig kommer hinna spela alla.
Jag har slutat köpa spel singleplayer nu mer eller mindre, för jag har så många bra spel att spela igenom.

Medlem

Jag ser väl på en backlogg på det sättet att det är spel du verkligen är intresserad av men inte hunnit spela, alltså inte att man får x antal på köpet eller i bundles som utökat ens ospelade bibliotek.

Ligger väl på runt 50 spel :/

Medlem

Runt 50st spel som jag inte ens har rört än och siffrorna stiger... Och inte har jag tid att göra nåt åt det när jag jobbar konstant...

Medlem

Försöker bara köpa spel som jag faktiskt har tid med och tänker spela. Ändå sitter jag med en backlogg på ca 10 spel som jag vill klara så det känns bara jobbigt att fylla på den.

De nya spelen kommer ju finnas kvar och kanske dessutom billigare när man väl kommit dit...

Medlem

Jag har kanske en 50 spel jag inte kört igenom varav 10 är såna jag jag aldrig kommer köra då jag rent spontant köpte dem och insåg att de inte var nåt för mig, har däremot faktiskt börjat beta av listan så den går neråt!

Föresten en fråga, jag har däremot blivit extremt kräsen när det gäller spel, så steams refund system går varmt hos mig ( då de flesta spel som släpps nu för tiden inte är roliga, trasiga) nån annan som faktiskt använder systemet? Låter som de flesta faktiskt låter bli när man skrollar runt i kommentarer.

Medlem

928st spel landar det blygt på Steam bibblan. Har nog endast rört ca 100 av dessa for the moment. Orkar fasiken inte räkna på vad man har på det andra plattformarna! Hehe ^^

Medlem

Garanterat fler än så..

Vilket också aldrig kommer bli av och egentligen finns medvetenheten om det, men i samband med reor och hoppet om att någon gång kunna ta del av något som det egentligen inte finns utrymme för.. ..ligger ändå och kryper någonstans i bakhuvudet.

Det är först nu jag äntligen börjat lyckas med att bygga upp ett mentalt försvar starkt nog att motstå frestelsen att uppslukas i något så fullkomligt att tid och rum bara försvinner.

Helst av allt hade jag velat se någon form av konsoliderad Achievement-variant som sträcker sig över plattformar, åtminstone inom de egna. Har påbörjat Uncharted 3 på PS3 och skulle vilja avsluta på PS4 till exempel. Tekniskt sett är det inte svårt, men alla de juridiska, administrativa och logistiska hindren gör förmodligen det till en omöjlighet.

Det kanske är en själv som får hålla sig till en och samma plattform och/eller spela på en plattform som inte har sådant?

För internet i det stora hela ser jag nästa stora sak som någon form av identitetslösning där allt annat externt går att knyta till, för att slippa problemen med en hel myriad av lösenord, bristande säkerhetstillämpningar på enskilda tjänster eller sajter, din data kommer inte i "fel" händer, det finns så mycket det skulle kunna lösa.. ..men så står det också i rak kontrast med en av internets fundamentala värderingar, nämligen anonymiteten.

Kan någon lösa den frågan, är det mycket som faller på plats sett till nästa iteration av internet.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

0... Trams att ha mer än 1 köpt ospelat spel (bortsett eventuella gåvor).

Köp 10x Humble Bundles och så har du plötsligt +100 nya spel och man kanske köpte varje bundle för 1-3 spel. Så det är inte svårt att skaffa sig spel som man önskar att man kunde sälja billigt till någon annan på Steam.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Blir lite svårt att räkna alla spel jag äger då många är via HB men de spel jag har lagt till på Steam (spel som jag köpt på Steam samt lagt till från HB) är när detta skrivs är 339 stycken. Jag äger även många spel på GoG men flera av dessa äger jag även på Steam, på Ubisoft äger jag en hel del spel på skiva och samma sak är det med EA´s Origin så det är rätt så knepigt att räkna på hur många spel jag äger. Men sammanlagt äger jag nog över 500 stycken spel.

Har blivit en hel del under alla år som jag spelat och mycket pengar har gått till att köpa dem men nu börjar jag mer och mer tröttna på hur stora utgivare agerar och har beslutat mig för att inte ge en enda krona mer till Ubisoft, blir det spel från den här utgivaren i framtiden så kommer dessa köpas via HB och alla pengar kommer gå till välgörenhet, samma sak med EA.

Jag köper däremot inte spel bara för att de är billiga, som många verkar göra. Det är ytterst få av alla spel jag äger som jag inte är intresserad av spela. Mitt problem är att det hela tiden släpps nya spel som jag också vill spela. Tack vare FZ Challenge har jag nu klarat av spel jag kanske annars inte hade spelat. Spelade precis klart Brothers: A Tale of Two Sons som fått mitt intresse för deras nästa spel att öka ännu mer.

Edit: Missade helt att det rör sig om ospelade spel, det är betydligt fler än alternativen som man kan ange den saken är säker. Tror det är kring 400 (säkert mer än så) som jag inte spelat än men som jag planerar spela (som sagt det är en väldigt liten del av de spel jag äger som jag inte är intresserad av att spela alls).

Medlem

Om jag nu bara räknar de spel jag har digitalt (för jag har många fysiska boxar med goa spel) så skulle jag tro att det är runt 247 spel.
Tror jag räknade på det förut, hur mycket plats de skulle ta och hamnade på ca 2 TB för att få plats med dem


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Skulle estimera ca 10 som jag verkligen vill spela igenom, och kanske 10-20 till som jag borde åtminstone starta.

Tyvärr är nästan allt bland dom första 10 rollspel, hälften som jag har spelat kanske 8-20 timmar av och sedan blivit distraherad av något annat och därmed tappat handlingen samt mekaniken. När det har hänt så har jag väldigt svårt att gå tillbaka och fortsätta, även om jag verkligen gillar spelet i fråga. I dom fallen måste jag antingen starta om igen eller leva med nån slags ångest över att jag inte hänger med i handlingen längre.

Just nu försöker jag ge mig på Witcher serien, men det första spelet är verkligen bedrövligt, och efter att ha tvingat mig halvvägs igenom spelet så blev jag bara less på det hela.

Dagens i-landsproblem.

Medlem

Har 72 spel på Steam, varav runt 15 är spel jag inte kört. Origin har jag 18 spel varav 4 är ospelade.
Ja, jag har behärskat mig någorlunda, inte köpt Shadow of Mordor trots priset

Medlem

Några påbörjade som jag borde spela klart är:

Nier: Automata
Final Fantasy IX
Legend of Heroes: Trails in the sky

Sedan köpte jag 2 stycken på den senaste steamrean:

Quantum Break
Tales of Berseria

Medlem

Innebörden av ordet backlog är att det är något man måste göra men ligger efter med. Jag har en massa spel som jag inte har något plan att spela. Ospelade spel i mitt bibliotek, men ingen backlog egentligen.

Medlem

Hade visst några fler än jag trodde https://steamdb.info/calculator/76561198067425502/?cc=eu men många kommer jag mest troligt aldrig installera. Såna som följt med i bundles och som verkar sämst.

Medlem

Konsten är att bara köpa spel som man ska spela just då och inte för många. Vet av erfarenhet att köpa flera spel under en rea är en dålig idé. Kör oftast bara spel som är ett år gammla. Äldre spel är igentligen ingen idé att köpa. Köper endå för många spel för att jag ska hinna köra alla. Så jag försöker iaf minimera mej till dom jag gillar bäst. Kör Zelda och BF1 nu+ca 20-30 då och då när jag får feeling.

Medlem

Gäller frågan inklusive eller exklusive alla spel man får t.ex. varje månad med PS+?
Gäller det alla gratisspel så har jag nog många som jag bara startat och inte gett en riktig chans. Men gäller det spel jag köpt skulle jag säga att jag inte har ett enda som jag inte spelat.

KoP
Medlem

0 spel i backloggen.

Medlem
Medlem

467 spel på steam som jag aldrig startat och en bit över 500 om man räknar in de som jag spelat mindre än en timma.

Sedan ytterligare en stor bunt spel till konsol, bland annat från ps+ som Explorer nämner här ovan, men även andra som jag köpt. Gjorde t.ex. en vända för några år sedan när jag letade runt efter gamla playstation 2 rollspel som jag missade när de var mer aktuella så bara där har jag nog ett 10-tal gamla PS2 spel som väntar på att spelas igenom också, utöver de ps3 & ps4 spelen jag har hunnit inhandla men inte spela.

Ibland blir det lite segt när det hinner släppas bättre versioner av spelen man inhandlat innan man spelat igenom dem, sitter t.ex med God of War 3 till ps3 ospelat, hade jag inte haft så bråttom att köpa det kunde jag skaffat det till ps4 istället. Så i vissa fall slutar det med att jag äger flera versioner av spelen, har även t.ex Bayonetta (fortfarande ospelat), både till Wii U & på steam

Medlem

@Quint:

Aldrig förstått mig på det här beteendet. Känns det inte som att du slösar pengar? Jag skulle definitivt känna lite ångest över vanor som detta och jag försöker att bara köpa spel som jag vill spela igenom direkt. Jag har kanske 3-4 spel som jag köpt utan att spela igenom, men det berodde mer på att jag tyckte de var tråkiga

Medlem

Köpte Dark Souls III på releasedagen, startade det och kom till character creation...kunde inte bestämma hur gubben skulle se ut. Stängde av det och har aldrig startat det mer. Bra köp? 😬

Medlem
Skrivet av snubben:

@Quint:

Aldrig förstått mig på det här beteendet. Känns det inte som att du slösar pengar? Jag skulle definitivt känna lite ångest över vanor som detta och jag försöker att bara köpa spel som jag vill spela igenom direkt. Jag har kanske 3-4 spel som jag köpt utan att spela igenom, men det berodde mer på att jag tyckte de var tråkiga

Ingen ångest, vissa av spelen, som t.ex de gamla ps2-spelen som ligger på hög och väntar att spelas, har jag köpt för att man aldrig vet när de försvinner från lager överallt och det blir till att krångla med att leta på begagnat-marknader, har haft flera spel genom åren som jag velat spela men inte kunnat få tag på förrän månader/år efter att jag varit sugen på att spela dem.

Andra spel, som den gigantiska spelhögen på steam, kan ju givetvis klassas som slöseri med tanke på att det finns marginell chans att jag kommer spela igenom alla, men samtliga har ändå alla köpts med en tanke i stil med "detta verkar kul, jag passar på att köpa det medans det är 75% rabatt på det" (eller medans det är i princip gratis via humble bundle). Så visst, uppenbarligen är jag en sådan där lättlurad stackare som faller för reor Här däremot blivit bättre de senare åren på att stå emot steams alla reor, just ofta genom att referera mig själv till den redan gigantiska backloggen av ospelade spel.

Men det är ändå inte något jag lägger någon tid på att känna någon ångest över, spelen finns där när/om jag blir sugen på att spela dem och jämfört med andra hobbies så är ändå att samla på spel relativt billigt

12
Skriv svar