Microsoft kommer tjata på dig om att säkerhetsuppdatera Windows 10

Medlem
Skrivet av cb99:

You will upgrade to Windows 10: Inside Microsoft's strong-arm upgrade tactics,
http://www.pcworld.com/article/3024278/windows/you-will-upgra...

Redmond slow to fix IE 8 zero day, says 'harden up' while U wait,
https://www.theregister.co.uk/2014/05/22/ie_8_zero_day_dumped...

Catalog Advertises NSA Toolbox,
http://www.spiegel.de/international/world/catalog-reveals-nsa...

nsa backdoor windows,
https://duckduckgo.com/?q=nsa+backddor+windows&t=ffsb&ia=web

internet explorer zero day
https://duckduckgo.com/?q=internet+explorer+zero+day&t=h_&dbe...

Osv,
Snart 30 år i branschen och mitt misstag här är väl att jag antar att man tillskansat sig lite historik under åren.
Men jag hyser inga som helst tvivel om att du raskt borstar bort den här posten med
Kommer förstås att fortsätta att läsa dina posts och ta till mig dina åsikter.

-cb99

Ja å gud vad läskigt att en utvecklare vill att du ska uppgradera ditt OS, sen att dumpa en massa gamla saker gör ju inget för att hjälpa dina argument. Åh nej IE8 var dåligt... eeeeeh, är det någon som har försvarat den versionen? Spelar uppenbart ingen roll om du har 30 år i branshen med tanke på att du lever i det förflutna. Windows 7 var långt ifrån perfekt vid release som vissa får det att låta men det var bättre än föregående OS och samma sak gäller med Win10.

Medlem

3% använder Windows 8, haha, färskingar


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av cb99:

Tänk om pyttemjuk kunde komma med ett så innovativt grepp som att säga: Nu kommer vi att supportera ex.vis Win 7 eller för den delen XP så länge som du önskar, du får betala en årsavgift men du kan fortsätta att köra din verksamhet företag eller som gamer på en stabil plattform så länge du som kund önskar och finner för gott.

Vad kostade inte hoppet till win 8 företagen i utbildning då de fann för gott att nu var det dags att göra om din 27" skärm till en stor pektelefon i utseende och funktion

Och de som tidigt klev in i win 10 har väl (som vanligt med "early adopters) fått sin beskärda del i att utföra felsökningsarbete åt pyttemjuk.

Varje gång det börjar bli bra med en utgåva så står nästa för dörren. Ett operativ för mig är ett medel att underhålla mina installationer och kunna köra dessa på bästa möjliga och effektiva sätt, inget annat.

Brukar fundera på hur många livstider i tid runt klotet som förbrukats på att vänta på omstarter, ominstallationer osv. av operativsystemen i fråga.

-cb99

Det är ju dock ganska ohållbart att ha det på en sådan nivå att MS ska supportera utdaterad mjukvara i all evighet. De har dock Enterprise support för saker som är out of life för just det ändamålet (företag främst), men så kostar det också rätt saftigt vilket är helt rätt. Det är utdaterade, osäkra och gamla plattformar som egentligen bör bytas ut.

Problemet är ju att vissa företag har väldigt specialbyggda system, kanske ute på golvet i fabriker och liknande, och att det kostar multum att byta ut det och anpassa eller bygga nya programvaror som ska funka med det nya operativsystemet, men någon gång måste även de företagen få tummen ur och göra en uppgradering, inte minst med hänsyn till säkerheten och möjligheterna.

Jag tror utifrån min egen erfarenhet av att jobba delvis med IT på ett medelstort företag som nyligen tagit klivet från WIN7 till WIN10 senaste halvåret att företag som ligger inom IT-branschen förmodligen har minst problem att uppgradera. Även om det är en omfattande process beroende på hur företaget ser ut så är man mer insatt i fördelar och nackdelar och man är villig att investera.

Medlem
Skrivet av Avedagreat:

NI skriver i artikeln att ursprungliga win 10 kommer sluta få support. Vilken version menar ni då? Och hur vet man vilken version man har.
Tack för svar!

Högerklicka på Start-knappen, System, Om.

eller

Startknappen, Inställningar, System, Om.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av cb99:

En sanning med modifikation,
om du nu har en bra brandvägg så är du endast exponerad mot de siter som du faktiskt besöker och de portar som du använder och det går att göra mer avancerade inställningar än så. Om någon gör en generell vid portscan syns inte vad jag har överhuvudtaget, så vem som helst kan i alla fall inte ta över min dator.

Ett problemen är ett i antal ökande små nyttoprogram som vill ha tillgång till både din dator/data som ligger aktiva där ingen ens orkar läsa eula'n, discord en av de senare med en intressant eula. För att inte tala om de bakdörrar som NSA kräver att många mjukvarutillverkare ska ha, och iofs. även tillverkare av brandväggar m.m. ska implementera något som du mycket riktigt nämner. Och tror du nu att win 10 inte kommer att få nya friska fina bakdörrar mvh NSA då det är win 10 som är på tapeten just nu?

Min personliga åsikt är att de som ägnar sig åt intrång och utveckling av den typen av verktyg i förstahand tar den enklaste vägen och letar efter dessa snygga ingångar först, det finns mycket skrivet i det ämnet över åren.

Pyttemjuk har historiskt i alla fall varit mycket långsamma att åtgärda kända säkerhetshål, och har i alla fall tidigare varit som jag ser det fullständigt överrepresenterat när det gäller möjliga intrång via Internet Explorer jämfört med ex.vis Firefox.

Personligen har jag under pyttemjuks superaggressiva kampanj för att få människor att uppgradera hjälpt i alla fall 3 som fått sina betalda windowsinstallationer förstörda i processen som de inte ens förstått startat och som dom inte tycker att de tryckt igång. Det var t.o.m. en period vid lanseringen av win 10 då du inte kunde göra en nyinstallation av en äldre fortfarande aktiv windows och få igenom en uppdatering on-line, fanns mycket skrivet om det med.

Så som sagt,
personligen tar jag "risken" med mitt win 7 ultimate och får se vad det finns för alternativ då det inte fungerar längre, för redan nu är det inte enkelt att försöka använda sina redan betalda operativ då luriga uppdateringar som man egentligen inte vill få på existerar och gärna slinker in.

-cb99

Haha, ja du, lycka till att skydda dig med din brandvägg...

"pyttemjuk" var en ny benämning på Windows... Den har jag inte hört förut. Din text är lika underhållande rakt igenom

Skrivet av ELF:

@krqkan: Vad händer eller ska vi säga, vad är det som inte händer? :=)

Tog ex. mig ett bra tag att fatta att quick start eller vad det nu heter fackar med windows update. Alltså att man måste starta om datorn för att den ska uppdateras och inte bara stänga av och starta den vid vanlig användning som det gick att göra i tidigare OS.

"Update and shut down" funkar bra för mig.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av cb99:

Tänk om pyttemjuk kunde komma med ett så innovativt grepp som att säga: Nu kommer vi att supportera ex.vis Win 7 eller för den delen XP så länge som du önskar, du får betala en årsavgift men du kan fortsätta att köra din verksamhet företag eller som gamer på en stabil plattform så länge du som kund önskar och finner för gott.

Vad kostade inte hoppet till win 8 företagen i utbildning då de fann för gott att nu var det dags att göra om din 27" skärm till en stor pektelefon i utseende och funktion

Och de som tidigt klev in i win 10 har väl (som vanligt med "early adopters) fått sin beskärda del i att utföra felsökningsarbete åt pyttemjuk.

Varje gång det börjar bli bra med en utgåva så står nästa för dörren. Ett operativ för mig är ett medel att underhålla mina installationer och kunna köra dessa på bästa möjliga och effektiva sätt, inget annat.

Brukar fundera på hur många livstider i tid runt klotet som förbrukats på att vänta på omstarter, ominstallationer osv. av operativsystemen i fråga.

-cb99

Hur många användare ska krävas som betalande för att Microsoft ska lägga ner tid och resurser på att hålla ett gammalt os vid "liv" bara för att någon inte orkar/kan/vill inte uppgradera. 1,10,100...? för få så är det inte ekonomiskt försvarbart att hålla på med konstgjord andning... blir lite som att sminka en gris. ser fint ut men det är fortfarande en gris. Tycker de gör helt rätt som uppdaterar ett os nu och gör det bättre och bättre

Skrivet av Avedagreat:

NI skriver i artikeln att ursprungliga win 10 kommer sluta få support. Vilken version menar ni då? Och hur vet man vilken version man har.
Tack för svar!

Skriv "winver" i startmenyn och sedan enter

Medlem

Windows 10 med "O&O shut up win10" för att ta kol på telemetryböset.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem
Skrivet av Dunder:

Haha, ja du, lycka till att skydda dig med din brandvägg...

"pyttemjuk" var en ny benämning på Windows... Den har jag inte hört förut. Din text är lika underhållande rakt igenom

"Update and shut down" funkar bra för mig.

Har du inte hört pyttemjuk förut? Direkt översättning av Microsoft, användes redan på 90 talet Kanske tidigare än så men det var iaf då jag minns att det började användas

Medlem

Windows 7 livscykel tar slut januari 2020 så lika bra att uppgradera nu.


signatur

ROW, ROW, Fight the Power!

Medlem

Jag har också haft alla versioner av Windows och jag tycker det är lätt värt det att bara köra Windows 10 med autoupdate. Har aldrig haft ett enda problem med det öht.
Det enda jobbiga det var att dom bytt plats på i stort sett alla funktioner och menyer så första gången får man sitta nån timme och gå genom allt en sväng så man hittar sen. Utöver det är det bara inte logiskt att hålla sig till äldre system än idag, Win10 är helt enkelt jävligt bra.


signatur

//monster

Medlem

Efter Creators Update jag får bara svart skärm på min laptop. Måste återställa windows. Någon som har lösning kan skriva...

12
Skriv svar