Xbox-chefen: "Varför bryr du dig om 60 fps?"

Medlem
Skrivet av Cyras:

FPS har Inget med bildkvalité att göra, varje bildruta blir inte suddigare bara för att det är 30 i sekunden istället för 60, om de inte är gjorda så med mening (tänk motionblur).

Detta stämmer inte, iallafall inte I praktiken, och är väl dokumenterat på en googling. I rörelse (mer ju snabbare rörelsen är) får du en naturlig "motion blur"-effekt (mer ju lägre fpsen är). Det är så väldokumenterat att jag inte ens behöver försvara det här.

Hjälp på traven: https://frames-per-second.appspot.com/


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Snacka inte skit. Xbox One har flera titlar som körs i 60fps.

Glömde tillägga att jag syftade mer på AAA spel som Battlefield 1 tex. 60fps på papper kanske, men inte på resultat.

Medlem

Jag hör till dem som inte kan bry mig mindre. Har spelat souls spelen i både 30 och 60 fps och kan inte se någon större skillnad.

Däremot HDR! Fan vad fint Horizon: Zero Dawn är med Hdr.:-D

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Detta stämmer inte, iallafall inte I praktiken, och är väl dokumenterat på en googling. I rörelse (mer ju snabbare rörelsen är) får du en naturlig "motion blur"-effekt (mer ju lägre fpsen är). Det är så väldokumenterat att jag inte ens behöver försvara det här.

Hjälp på traven: https://frames-per-second.appspot.com/

Jösses, att man kan vara så korkad. Läs en gång till vad jag skrev, gå till sidan du precis länkade, notera att motion blur är ett filter.

Medlem

Han har en poäng. I väldigt många spel ser nog de flesta som inte är entusiaster mycket liten skillnad mellan 30 och 60 fps. Visst, sätter du dem sida-vid-sida märks det men man får också tänka på att 60fps inte kommer gratis. 30fps betyder att du kan använda mycket mer annat ögongodis och högre upplösning och dessa är saker alla märker skillnad på direkt.

Medan snabba spel som DOOM och Forza verkligen skulle brista om de inte kördes i 60fps så finns det spel där inte ens jag skulle märka en markant skillnad, "cinematiska" spel och strategi är uppenbara exempel. Ja, det märks skillnad även i dessa men de flesta skulle nog hellre ha högre upplösta texturer och lite fin post-processing istället.

Samma argument kommer in när det ifrågasätts om ett spel verkligen måste köras i 1080p när det faktiskt, med konsolernas begränsade hårdvara, kan se bättre ut i 900p och dessutom ha högre och stabilare FPS.

I slutändan är hela denna diskussionen ett symptom av att PS4 och Xbox One båda varit för långsamma jämfört med vad som förväntas av spelarna. 1080p och high/ultra är lite av guldstandarden just nu så de flesta skärma och TV-apparater använder just 1080p som native och högsta upplösning samtidigt som high/ultra ger spelen den grafiska nivån de var tänkta att erbjuda. Och 30 fps är, oavsett hur man vänder på det eller tycker att det är legitimerat, en kompromiss.

Därför är PS4 Pro och särskilt Xbox One X mycket välkomna då de faktiskt kan erbjuda detta - och mer.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Buio:

Anthem
Assassin's Creed Origins
Metro Exodus
* Forza Motorsport 7
* Playerunknown's Battlegrounds
State of Decay 2
Crackdown 3
Sea of Thieves
Life is Strange: Before The Storm
Ori And The Will Of The Wisps
Middle-earth: Shadow of War
The Last Night
Ashen

Jag har satt en stjärna framför de som med största sannolikhet skulle vara bättre med 60 fps.

Städade upp dina onödiga stjärnor i listan.

Medlem
Skrivet av Cyras:

Städade upp dina onödiga stjärnor i listan.

Beror väl på om man spelar på easy eller hard.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Avstängd
Skrivet av Danternas:

Han har en poäng. I väldigt många spel ser nog de flesta som inte är entusiaster mycket liten skillnad mellan 30 och 60 fps. Visst, sätter du dem sida-vid-sida märks det men man får också tänka på att 60fps inte kommer gratis. 30fps betyder att du kan använda mycket mer annat ögongodis och högre upplösning och dessa är saker alla märker skillnad på direkt.

Den enda poängen han har är att de hellre säljer många spel än gör bra spel.

Medlem
Skrivet av Araxes:

Den enda poängen han har är att de hellre säljer många spel än gör bra spel.

Du anser alltså att det är lika viktigt med 60FPS i Halo Wars som det är i DOOM?

Intressant uppfattning...


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

Beror väl på om man spelar på easy eller hard.

Din elitist kommentar fungerar inte riktigt här, eftersom du antyder att du behöver högre FPS för att kunna klara av att köra på hard, vilket jag inte gör. Nog dags för mig att sluta gå off topic, börjar bli orolig att dumheterna ska smitta av sig.

Medlem

Det tråkiga är ju att alla som njuter av 60-fps får lida över att många andra inte fattar bättre.

MEG
Medlem
Skrivet av littleboss:

Det tråkiga är ju att alla som njuter av 60-fps får lida över att många andra inte fattar bättre.

Så är det i övriga samhället också, några får lida för att många andra inte fattar bättre


signatur

Death is only the beginning

Medlem

60fps är mycket viktigare än 4k. När jag "uppgraderade" från 1080 till 1440 så märkte jag ingen skillnad förutom att text i webbläsaren var jobbigare att läsa om man inte zoomade texten xD. Men folk kan väll sitta där framför sin stora jävla TV och spela i 30fps om de vill....

Medlem

Jag har en PS4, lånade Horizon Zero Dawn... ruggigt snyggt och bra spel som jag har börjat spela på, men frameraten är så pass låg på dom flesta ställen att jag som inbiten PC-spelare inte kan stå ut med det, det gör nästan ont i ögonen och huvudet då man är van allting över 60fps.

Avstängd
Skrivet av Danternas:

Du anser alltså att det är lika viktigt med 60FPS i Halo Wars som det är i DOOM?

Intressant uppfattning...

Självklart. 30 FPS känns hackigt och oresponsivt i alla spel. Tycker det är jobbigt nog att spela spel på 60Hz-skärmar, förutom att det inte känns lika mjukt och gott är det suddigt och jävligt jämfört med 144Hz som jag är van vid.

Det är ju för fan enorm skillnad bara på att röra muspekaren i windows när man kör 60 eller 144Hz. 30 vore katastrof!

Medlem

För mig är allt runt 30 och över helt spelbart. Men vi hade inge pengar överhuvudtaget när jag var liten så fick alltid nöja mig med många år för gammal teknik, men det visade sig bli något positivt då jag kan njuta av fler spel än de som har en fixidé om att de måste vara 60fps.

Sen har jag alltid varit en hejare på FPS spel trots att jag alltid hade låg fps. Så det om att man måste ha 60fps i online FPS spel är inte helt sant. Men å andra sidan har ju folk alla möjliga gamertillbehör för att bli "bättre", specialanpassade möss, tangentbord, glasögon, musmattor, stolar. Själv satt man med en kulmus på en gammal bok och toppfraggade på sin p3 500mhz på alla lan där polarna hade optiska möss, p4:or o senaste grafikkorten.

Get som skills ppl.

Medlem

60fps är alltid prio före upplösning.

Medlem
Skrivet av Cyras:

Din elitist kommentar fungerar inte riktigt här, eftersom du antyder att du behöver högre FPS för att kunna klara av att köra på hard, vilket jag inte gör. Nog dags för mig att sluta gå off topic, börjar bli orolig att dumheterna ska smitta av sig.

Jävlarns, du har nog vaknat på fel sida sängen i morse. Tagga ner lite, va.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@Voorhees:

Wow

När det handlar om 60 fps så för mig så är det inte så att jag inte kan spela annars, men spel handlar ju mycket om att man ska ha kul och njuta av en upplevelse. Därför är så många på för att 60fps ska vara standard, för ett spel är helt klart mer njutbart i 60 fps. Har nyligen spelat Blodborne och det kan ju inte ens hålla stabila 30fps, sänker ju alltid upplevelsen något...

Medlem
Skrivet av Cyras:

Din elitist kommentar fungerar inte riktigt här, eftersom du antyder att du behöver högre FPS för att kunna klara av att köra på hard, vilket jag inte gör. Nog dags för mig att sluta gå off topic, börjar bli orolig att dumheterna ska smitta av sig.

Är inte offtopic utan helt seriöst. 30 eller 60 fps gör stor skillnad i snabba spel om du spelar på hög svårighetsnivå, även i spel som Assassin's Creed. Ännu mer på snabba tävlingsinriktade shooters som DOOM eller CS. Men spelar man på lägre svårighetsnivåer kan man komma undan med det.

Det är snarare du som är för nergrävd i din skyttegrav för att våga ge med dig att FPS gör skillnad.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Folk här i kommentarerna som säger att de inte märker så stor skillnad på 30 och 60 FPS och att det inte påverkar spelupplevelsen... Alltså, va? Har inga ord, wow.

Medlem
Skrivet av Danternas:

Är inte offtopic utan helt seriöst. 30 eller 60 fps gör stor skillnad i snabba spel om du spelar på hög svårighetsnivå, även i spel som Assassin's Creed. Ännu mer på snabba tävlingsinriktade shooters som DOOM eller CS. Men spelar man på lägre svårighetsnivåer kan man komma undan med det.

Det är snarare du som är för nergrävd i din skyttegrav för att våga ge med dig att FPS gör skillnad.

Klart det gör skillnad, men tycker jag att det behövs i alla spel? Nej, långt ifrån. Som jag nämnt tidigare, tävlingsinriktat/E-sport, bara där det har en riktigt betydelse, imo. Att det skulle behövas i spel som Assassin’s Creed är ju bara trams.

Medlem

@Cyras:

Det känske inte behövs köras i 60fps. Vet inte vad Assassins Creed 2 hade på 360 men det var säkert 30. Men Assassins Creed i 60fps skulle ju onekligen göra upplevelsen bättre (har inte kört några av dessa spel på ett bra tag). Sen kan ni väl se skillnad på vad som behövs och vad som skulle göra spelet bättre. Inte så svårt?

Medlem
Skrivet av Cyras:

Klart det gör skillnad, men tycker jag att det behövs i alla spel? Nej, långt ifrån. Som jag nämnt tidigare, tävlingsinriktat/E-sport, bara där det har en riktigt betydelse, imo. Att det skulle behövas i spel som Assassin’s Creed är ju bara trams.

Alla du argumenterat mot har sagt att spelen skulle vara bättre i 60fps än 30fps. Ingen har sagt att det skulle vara nödvändigt för en bra upplevelse.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Danternas:

Alla du argumenterat mot har sagt att spelen skulle vara bättre i 60fps än 30fps. Ingen har sagt att det skulle vara nödvändigt för en bra upplevelse.

Fast de var inte jag som började diskussionerna med enskilda individer. Vissa tog åt sig fast min första kommentar inte nödvändigtvis var riktad mot just dem.

Medlem

Alltså 60 fps är en nobrainer, spel som är låsta till 30 köper jag inte eller om jag missar det så spelar jag inte, köpte red alert 3 här i veckan för de skulle va kul men alltså gud det går inte spela spel som är låsta till 30 fps musen laggar, skärmen laggar/rycker när man flyttar runt bilden på kartan usssh 10 min höll jag ut sen avinstallerade jag.

Medlem

Förstår inte att detta fortfarande diskuteras. Jag förstår att 60 FPS kan vara svårt att uppnå ibland, och ännu svårare med 4k.
Men för min del har jag hellre ett spel i 1080p med stabila 60+ FPS än ett spel i 4k med 30 FPS, men det är jag det.

Medlem

min personliga tycke i denna fråga handlar mer om att som PC spelare vill jag att spelen ska kunna minst ha 60 fps, har inge problem konsolerna rör sig i 30, problemet är dock att vissa spel som jag gärna vill spela som också släpps till pc samtidigt har utvecklats till PC, så har dom sneglat mer åt att se till att få spelet att funka på konsolerna å orka inte bry sig att fixa så spelet funkar bra i 60 eller högre fps, utan nöjt sig med en rak port t,ex.

Så genom att kanske trycka på lite knappar på utvecklarna så kan man se till att dom börjar göra så spelen minst rullar i 60 även på konsolerna så vet man att man minst kan vänta sig 60 eller högre på PCn ^^

Alllt detta är självklart för dom spel som är gjorda med konsol i åtanke å inte åt PC exklusiva spel, utan alla port spel vi får, t,ex Dark souls serien, eller snart uppkommande Destiny 2 vilket jag antar är mer port än att dom lagt ner mycket tid på att göra massa grejer i spelet som är mer PC exklusivt. som t,ex En egen UI,, vilket jag antar vi kommer inte gilla men få lida med så länge vi själv inte kör med en dosa ^^

Medlem

Super Mario bros till NES 60fps, 2017 spel till konsol körs oftast i 30fps. Välkomna till framtiden.....


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Voorhees:

För mig är allt runt 30 och över helt spelbart. Men vi hade inge pengar överhuvudtaget när jag var liten så fick alltid nöja mig med många år för gammal teknik, men det visade sig bli något positivt då jag kan njuta av fler spel än de som har en fixidé om att de måste vara 60fps.

Sen har jag alltid varit en hejare på FPS spel trots att jag alltid hade låg fps. Så det om att man måste ha 60fps i online FPS spel är inte helt sant. Men å andra sidan har ju folk alla möjliga gamertillbehör för att bli "bättre", specialanpassade möss, tangentbord, glasögon, musmattor, stolar. Själv satt man med en kulmus på en gammal bok och toppfraggade på sin p3 500mhz på alla lan där polarna hade optiska möss, p4:or o senaste grafikkorten.

Get som skills ppl.

Har inte med skills att göra. Om du sitter med en normal skärm har du 60hz i uppdateringsfrekvens. Är då spelet låst till 30fps (dvs det samma som 30hz) så kommer din skärm bara bli "matad" på varannan uppdatering. Och det min vän är en jävla skillnad mot att spelet uppdaterar sig med samma frekvens som din skärm. VSYNC är en teknik för att låsa spelet till skärmens uppdatering om det inte framgått. Oavsett om du har mer än 60fps kommer du aldrig att få mer än 60hz så du kan lika gärna ha den påslagen (om du inte har en skärm med högre uppdatering naturligtvis).
Taget, det finns spel där det har mindre betydelse, men spelar du något som kräver precision mellan vad du ser och vad du gör vilket exempelvis krävs i racing sims, så kommer du att köra bättre i 60hz än i 30hz.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Skriv svar