Xbox-chefen: "Varför bryr du dig om 60 fps?"

Robot
Xbox-chefen: "Varför bryr du dig om 60 fps?"

Hög framerate inte lika viktigt för alla, menar Phil Spencer.

#inte-en-ckickbait-rubrik, #microsoft, #phil-spencer, #xbox, #xbox-one, #xbox-one-x


Medlem

Han har nog rätt och jag avskyr det. De flesta bryr sig nog faktiskt inte, svårt för oss som älskar och nästan kräver 60+ FPS att erkänna kanske? Jag tror inte han sitter och ljuger, det är nog som han säger. Om jag bara kollar runt bland mina vänner och deras vänner som inte är inbitna gamers men som ändå spelar spel till och från så bryr sig de flesta inte överhuvudtaget om det är 30 eller 60 FPS - så länge de faktiskt 'kan' spela.

Tror inte jag känner en enda någorlunda entusiastisk gamer som säger emot 60+FPS som en standard där emot - men känner till betydligt färre sådana personer. :\

Medlem

@Luciphear: Nog för att jag gärna vill ha 60 jag med. Så vissa spel kan jag spela med 30 och lägre.... Dock inre skjuta eller racing. Då är 30 en smärtgräns.

Så han och du har nog rätt.

Ambassadör
Xbox

Han har ju rätt. Det är inte superviktigt för många, och det är upp till utvecklarna att göra som de vill. Fps är inget som säljer spel till casuals (majoriteten).

Med det sagt; mer fps åt folket!


signatur

Jump in.

Medlem

Det är ju relativt få spel som ens är i närheten av att ha nytta av 60 fps; spelar man bara i vissa genres så kan det givetvis vara många spel. Men det är ju en rätt dum fråga om varför inte MS "kräver 60 fps". Karln (Phil) har ju helt rätt.
Mvh en "inbiten gamer" i 30+ år.

Medlem

Jag plöjde genom Bioshock på en skruttig dator way back och jag klagade inte på lagget, det spelar ingen roll om du ska ha kul!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Tycker helt klart att han har rätt. Talar för mig själv när jag säger att det absolut mesta går att köra i 30, så det finns helt klart undantag som kräver 60. I slutändan så är det alltid nice om 60 finns som alternativ för dem som vill ha det, som tex i NiOh på Ps4.


signatur

// Bacon <3

Redaktör

En hel del spel blir behagligare med 60 fps. Rise of the Tomb Raider på PS4 Pro väckte hopp om mer valmöjligheter, när man kunde välja mellan högre framerate och snyggare grafik. Tyvärr verkar det vara ett undantag, sannolikt för att utseende säljer långt fler spel än högre framerate.


signatur
Medlem

Jag tycker det är en kraftig fördel och vackert för ögat med hög fps och därav smooth performance men samtidigt att det inte är ett krav. Tar alla gånger i veckan hellre bättre gameplay med mer features och story.

Inaktiv

Självklart går det att njuta av spel i betydligt lägre framerates än 60fps. Men varför låta frameraten vara en begränsande faktor? Som motfråga till Spencer så hade jag undrat huruvida majoriteten av konsolspelarna ser skillnad på 1080p och 4k.
De som inte klarar av att skilja 30fps från 60fps, klarar de att se skillnad på säg ett spel till Xbox, Xbox 360 och Xbox One?

60fps är dock för lågt för mina krav om det gäller t.ex. First Person spel, då får det gärna vara 90-100fps+. Konsolerna är så långt efter PC i utvecklingen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

En hel del spel blir behagligare med 60 fps. Rise of the Tomb Raider på PS4 Pro väckte hopp om mer valmöjligheter, när man kunde välja mellan högre framerate och snyggare grafik. Tyvärr verkar det vara ett undantag, sannolikt för att utseende säljer långt fler spel än högre framerate.

Ja den valfriheten är det som jag saknar mest från PC. Jag hoppas att Xbox One X kommer att uppmuntra utvecklare till att erbjuda dylika lösningar i de spel som måste välja.


signatur

Jump in.

Gnällkuk

Ur en marknadsmässig synpunkt har han rätt, de som "kräver"
60fps är få, sen att man inte skulle märka av skillnaden ställer jag mig mer tveksam till, men gemene console pleb skulle nog inte ens reflektera över det. 60fps säljer bara mot ett fåtal personer, majoriteten väljer grafik över fps och eftersom vi har vant oss vid 30 under så lång tid så har jag väldigt svårt att se när ett paradigm-skifte skulle ske, däremot hoppas jag att fler låter oss välja mellan 60fps och sämre grafik mot 30fps och högsta i framtiden på
fler titlar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

30fps funkar endast i vissa singleplayer spel som går sakta och knappt har några rörelser...
Men i nästan alla Actionspel eller competitive spel MÅSTE jag ha snabb framerate för att det inte ska kännas "laggigt" när det går fort... 60+ fps har varit ett måste för mig redan sedan Counter-Strike 1.5 och jag känner av det direkt när det endast är 30fps, när jag spelar något i 30fps så tycker jag att det känns som att konsolen/pcn inte är stark nog och jag upplever det som lagg. Jag blir irriterad, för jag har under 15 år alltid haft minst 60, alltid varit sjukt viktigt... kunde man inte ha 60fps då köpte man nya komponenter till datorn.

Jag har hellre 1080p 60fps än 4K 30fps

30fps är ospelbart!!!
men 4K klarar jag mig utan!

Medlem

Efter många år spelande även konsol som xb360 och alla konsoler före det så kan jag instämma att 30 fps spelar ingen roll
problemet är bara om man vänjer sig med högre, ibland kan det kännas "handikappat" om man spelat mycket PC och haft väldigt hög FPS, en bra bit över 60 är inte omöjligt.
att sen sitta och spela på konsol, nja det känns fel och då duger som inga andra spel att spela på konsolen nå mer än Lego batman typ
på så sätt tycker jag nintendo är bra, där kanske inte allt flyter perfekt men det är ofta inte spel som "lika gärna kunnat vara på PC" som många spel till XBox och playstatione är.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

De flesta konsolspel har ju varit i 30 fps ett tag nu, även FPS-spel... så det verkar ju fungera?
Spelade Halo 5 som ju ska vara 60 fps, tyckte ärligt talat inte att det tillförde något. Intressant för övrigt att Microsoft verkade tycka att det var viktigt då, blir genast inte lika viktigt när man försöker sälja 4k

Detta kommer från någon som inte klarade av att Fallout 4 bara var 60 FPS på PC och trimmade upp det till 71 FPS eller vad det nu var. Tillräckligt lite för att lockpick och terminaler inte skulle gå sönder. Gjorde enorm skillnad för mig, personligen. Vanligtvis vill jag ligga runt 80-ish för att allt ska kännas bra.

Misstänker att detta har med input att göra? En joystick har ju sina begränsningar jämfört med en modern gaming-mus. Lite som att jämföra en joystick med en D-pad eller piltangenterna kanske? spelar man ett spel där man bara kan röra sig i upp, ner, vänster eller höger så känns det ok med en D-pad eller piltangenterna, det känns jättekonstigt med en joystick. Har ingenting med FPS att göra, men man har förväntningar på vad som skall hända när man gör en viss sak med sitt styrmedel. Händer det inte så blir man frustrerad. Drar jag min [överdrivet många] DPI mus över musmattan i varierande hastigheter fram och tillbaka så blir förväntningarna ganska höga på vad som ska hända i spelet, därav kravet på hög uppdateringsfrekvens. Personligen kan jag inte göra samma rörelser med en joystick, kan vara därför jag köper en avsevärt sämre uppdateringsfrekvens då?

Medlem

Kan det vara så att de få ("få" är relativt, jag går enligt Steam statistiken) som kan köra i 4k och/eller 60+fps vid max detaljerna är de som "skriker högst"? Än så länge är det inte så många.
Klart det är coolt, men inte för priset man måste betala för det.
Som VR - coolt! Men inte för priset just nu.

Medlem

Enligt mig så beror det helt på vad det är för spel. Snabba och kompetitiva spel kräver nästan 60+ då man verkligen behöver hänga med på varje liten sak som händer, men i mer storydrivna spel där själva gameplayet inte är så hetsigt och det handlar mer om en upplevelse så kvittar det lite, enligt mig då. Jag märker ingen större skillnad på 30 och 60 fps i dessa fall.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Med andra ord presterat spelen horribelt på Xbonx.

Inaktiv

Förstår inte varför det borde finnas en standard. Bättre att ge utvecklarna friheten att göra vilket spel de själva vill. Ett spel som körs i 60 fps kommer ha mindre avancerad grafik än ett spel som körs i 30 fps.

Medlem

Spelar hellre ett spel som är roligt än ett spel som är tråkigt,..sen om det är 30 eller 60 FPS är ju sekundärt...

Medlem

@anon_306295: standarden borde isf vara rätt å slätt bra spel helt enkelt...

Medlem

Jag tror mycket handlar om att vi människor har inget att sakna om vi inte har testat något bättre. Chefer som Phil Spencer vill tysta ner hysterin kring 60fps för att han vill inte att majoriteten av kunderna ska få reda på vilken skillnad det är, då första xboxONE inte klarar av 60fps.

Flakmonkey

Tror nog inte det är någon som skulle hävda att 60 FPS inte är att föredra framför 30 FPS men någonstans måste man ju göra ett val och precis som många andra tycker jag att det ibland är viktigast med 60 FPS medan jag i andra fall föredrar snyggare grafik så länge det är 30 stadiga FPS. Så Phil har ju inte fel i sak, smaken är som baken helt enkelt och skulle majoriteten tycka att 60 FPS är viktigare än ögongodis kan ni ge er fan på att fler spel skulle satsa på högre FPS.

Dock är det lite lustigt när man säger att den eller den maskinen inte klarar av att driva ett spel i 60 FPS. Det är väl klart att en Nintendo Switch kan driva spel i 60 FPS likväl som en Xbox One eller PC kan det. I slutändan handlar det ju om en utvecklares kompetens (vissa kan ju uppenbarligen optimera bättre än andra), hur lång tid de har på sig och sedan den kanske största pusselbiten: studions prioriteringar. Uncharted, Last of Us, Zelda: BotW skulle självklart kunna köras i 60 FPS men då skulle de få skala ner ambitionsnivån någonstans.

Avstängd

Allt över 35 fps är helt ok! Om det pendlar mellan 40 - 45 är man klart i mål! Ska sägas att jag utesluter COD, Titanfall-typer av spel, samt strategispel, den enda sjangern jag inte rör, oavsett fps. Över 60 fps kan bli för "snabbt", du uppfattar inte omgivningen riktigt så rappt i verkligheten, hjärnan kondenserar ner till en hastighet av ca: 25 - 30 bilder per sekunder så du inte blir helt förvirrand. Det är därför vi har en sådan lång reaktionstid. Något vettigt från Xbox bossen, förvånande. Ge oss stabila 30 - 40 fps, utan dippar, då lämnar vi dig ifred, lol!

Medlem

Någon borde ställt frågan, bryr sig fler om 60 fps än "4K"?

Medlem

Fattar inte hur vissa folk inte kan se någon skillnad på 30 och 60 fps, det för fan som natt och dag! 60 fps är absolut minimum för mig, spelade igenom Uncharted spelen och dom 3 första till ps4:a är ju 60 fps. Allt var frid å fröjd enda tills jag började spela 4:an som ser betydligt snyggare ut men rullar på i 30 fps. Det var ingen trevlig upplevelse och kan säga att jag hade hellre sett att det var lika "fult" som dom 3 första som är ps3 spel ifrån början, än omglolzps4grafik som rullar i 30 fps.

Jag hade haft bra mycket roligare med sämre grafik men med flyt än ett snyggt spel som segar runt i 30 fps. Givetvis eftersträvar jag ju båda delarna å därför spelar jag 90% på PC.

Medlem

Kommer inte flertalet med spel på Xbox X med 60 fps denna gång kvittar köpet för mig faktiskt!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Vänjer sig efter ett tag till nästan vilket fps-tal som helst, vad som är absolut viktigast är stabil fps, då går det inte att se bortom det och spela vidare.

Medlem

60fps är viktigare än 4k imo

Medlem
Skrivet av Buio:

Någon borde ställt frågan, bryr sig fler om 60 fps än "4K"?

Absolut. Den här 4K-hysterin börjar bli det nya kameramegapixlar.

Skriv svar