Avstängd
Gamereactor

Alltså jag har läst båda era sidor nu i något år. Men alltså det jag fått ut av Gamereactor är typ:

1. Det är alltid danskar som spelar alla spel där i filmer som visas om spel.
2. Om det är någon spelrecension dem gör så har de aldrig spelat spelen själva utan översätter.
3. Varför finns ens den sidan? FZ är ju så mycket grymmare! Här gör ni saker själva i alla fall.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

1. Brukar inte kolla på deras videos, så det vet jag inget om.

2. Nja, det håller jag inte med om. De översätter en del, och skriver en del eget. Så det är fel att de ALDRIG spelar själva. För skojs skull kollade jag deras 10 senaste recensioner, och tre var översättningar. 7 hade svenska redaktionen skrivit.

3. Varför finns den sidan? För att mångfald är bra, även när vi pratar spelmedia.

Medlem

Jag misstänker att det är Calle eller Tompa som startat den här tråden från redaktionens trollkonto.

Avstängd

Jag kan lova att mitt konto är inget trollkonto. Jag var skribent på Gamingeye förr och även några andra sidor. Senast där jag var skribent var dock för Manchester Uniteds skandinaviska supporterklubb. Jag känner ingen på redaktionen här eller något sådant. Tycker bara deras sida är dålig då de bara visar spelvideos från deras danska redaktion. Det är mer egenproducerat material på FZ.


signatur

PS5 och inget annat.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av breahl:

Jag kan lova att mitt konto är inget trollkonto. Jag var skribent på Gamingeye förr och även några andra sidor. Senast där jag var skribent var dock för Manchester Uniteds skandinaviska supporterklubb. Jag känner ingen på redaktionen här eller något sådant. Tycker bara deras sida är dålig då de bara visar spelvideos från deras danska redaktion. Det är mer egenproducerat material på FZ.

Gamingeye, det var inte igår!

Kul att du uppskattar det vi gör och det finns planer på att producera ännu mer video. Är det något särskilt du uppskattar i videoform? Erik och Anabelle höll nyligen ett omtyckt efterznack kring Syberia 3, sånt vill vi göra mer av.

En del av mig gottar sig i att du tycker att vi är bättre, samtidigt föredrar jag positiv feedback och helt enkelt strunta i det negativa. Det är på ett professionellt plan tråkigt att både Eurogamer och IGN inte fick sajterna att funka på svenska, som exempel.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gamingeye, det var inte igår!

Kul att du uppskattar det vi gör och det finns planer på att producera ännu mer video. Är det något särskilt du uppskattar i videoform? Erik och Anabelle höll nyligen ett omtyckt efterznack kring Syberia 3, sånt vill vi göra mer av.

En del av mig gottar sig i att du tycker att vi är bättre, samtidigt föredrar jag positiv feedback och helt enkelt strunta i det negativa. Det är på ett professionellt plan tråkigt att både Eurogamer och IGN inte fick sajterna att funka på svenska, som exempel.

Vi har en gemensam vän på fb såg jag när du kommenterade en FZ artikel. Emil "kpy" Sjöqvist. Jag och han jobbade ihop på Gamingeye och senare Faxzup med. Men där arrangerades det ju mest CS-turneringar.

Angående videos så gillar jag den där videon där ni spelar Battlegrounds och pratar samtidigt. Den var hur rolig som helst och man fick många skratt. Sen Fräcka fredag är kul med, fortsätt med det! Vore kul att se du och tre FZ killar/tjejer spela Ghost Recon Wildlands. Jag kör det med några polare och det är hur kul som helst co-op.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: På tal om videos, jag saknar videorecensionerna på spel ni hade ett par år sedan. Det var bra videos men kunde upplevas i omgångar ytligt (gick inte så mycket på djupet av problem eller höjdpunkter, men mer lätta anmärkningar) och "opersonligt" (kunde upplevas analytiskt eller "maskinskrivet ").

Hade bara velat se mer, men det är ju förstås en pengafråga.

Sorry för offtopic.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Avstängd
Skrivet av ohem:

@Carl Johansson-Sundelius: På tal om videos, jag saknar videorecensionerna på spel ni hade ett par år sedan. Det var bra videos men kunde upplevas i omgångar ytligt (gick inte så mycket på djupet av problem eller höjdpunkter, men mer lätta anmärkningar) och "opersonligt" (kunde upplevas analytiskt eller "maskinskrivet ").

Hade bara velat se mer, men det är ju förstås en pengafråga.

Sorry för offtopic.

Nej men tycker vi kan göra om denna tråd till feedback åt kalle! Var inte alls meningen att klanka ner på Gamereactor, om sanningen ska fram var jag lite lullig då jag skapade tråden.


signatur

PS5 och inget annat.

Skägg.
10 Chambers

@ohem: Haha, det var grymt länge sedan vi hade videorecensioner. Då baserades de ofta på just textrecensionen, varför de blev ganska stela. Det handlar inte om en pengarna utan snarare att vi inte riktigt tycker att video lämpar sig som bäst för recensioner. Hellre eftersnack och sådana analyser, vilket borde kunna tillgodose djupet du efterfrågade.


signatur
Inaktiv

Haha, fick precis mitt Gamereactor-konto bortplockat helt i en tråd där det börjat pratas om hur ofta de har syftningsfel (i Metroid Prime 4 tråden). Skrev i princip bara "Har inte varit medlem här jättelänge men har också ofta märkt av det här ofta på sidan". Inlägget raderat och kontot borta. Petter Hegevall har efteråt gjort ett inlägg så jag antar att han blev personligen jättekränkt av det lilla inlägget.

Medlem

Forumet är helt dött där numera och alla bra redaktionsmedlemmar har dragit. Även Petters blogg får allt färre kommentarer, tror sidan håller på att dö som smått. Petter blir kränkt av alla och bannar folk hit och dit med sina starka åsikter. Sidans design är uråldrig och rörig. Trevlig tidning hade de ju men den är borta sedan länge.

Skribent

Gamereactor har inte varit värd att läsa på år och dagar. Artiklarna ser ut att vara skrivna av högstadieelever på sin höjd och dryper av dålig grammatik. Det verkar som att skribenterna anammat en felaktig uppfattning att bra artikelförfattning går ut på att klämma in så många tramsiga liknelser man kan i varje text.

Lägg därtill löjligt missvisande clickbait-rubriker var och varannan dag så finns det inte mycket anledning att besöka sidan (vilket jag inte gjort på säkert 1,5 år, så de kanske har ryckt upp sig ordentligt, vad vet jag).

(Obs: Skrivet innan jag blev skribent på FZ.)

Medlem

Besöker Gamereactor ibland men minns inte mitt konto i forumet eller så det har inte blivit skrivande där på länge eller om det någonsin vart det

Gillar inte heller sidans utseende och på mobil är det nästan bedrövligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

99.9% av all spelmedia i Sverige är ju på ganska dålig nivå rent artikelmässigt. Den är ju väldigt entuasiastdriven och av folk som oftast bottnar mer i att de gillar att spela tv spel än att de så att säga är bra journalister (eller ens identifierar sig själva som det). Jag menar till och med Aftonbladet Spela (Effie) som väl måste ha Sveriges största plattform är liksom på nivån att hon precis lagt ut en intervju med sin random bästa kompis som inte har något med spelbranschen att göra.

https://spela.aftonbladet.se/2019/01/darfor-spelar-min-bastis...

Så där tycker jag inte Gamereactor direkt sticker ut från mängden.

Även forumaktiviteten är ju låg överallt.

Fortfarande supermärkligt att banna folk för så lite och av såna anledningar. Gamereactor.se vill nog gärna framstå som väldigt stort, men när Petter uppenbarligen har tillräckligt med utrymme och tid att sitta och plocka bort användarkonton han personligen stör sig på får man verkligen en känsla av hur illa det faktiskt går.

Medlem

Gamereactor har, eller i alla fall hade, en stark bloggsektion. De är också en av väldigt få spelsidor som sällan till aldrig betygsätter spel på politiska meriter, du har väldigt få märkliga toppar och dalar i betygskurvan som går att spåra till politiska ställningstaganden.

Samtidigt ligger texterna på en väldigt låg nivå kvalitetsmässigt (någonting de delar med majoriteten av övrig svensk press), och såväl personal som moderatorer har en märklig fixering vid hierarkin på sidan och forumet. De är även bakbundna till en företagstopp som vägrar all form av modernisering av hemsidan. Många småsaker som drar ned helheten till en nivå där det är svårt att ta dem seriöst. Deras trafik kanske är briljant, vad vet jag, men intrycket de senaste åren (!) har alltid varit att den är döende.

Skulle inte gå så långt som att ifrågasätta varför sidan ens finns, så länge sidor som Svampriket och Aftonbladet Spela sätter lägstanivån är Gamereactor ljusår från bottenskrapet, men de skulle nog må bra av att ta både en eller flera tittar på hur FZ moderniserat foruminteraktion och texter.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Gamereactor har, eller i alla fall hade, en stark bloggsektion. De är också en av väldigt få spelsidor som sällan till aldrig betygsätter spel på politiska meriter, du har väldigt få märkliga toppar och dalar i betygskurvan som går att spåra till politiska ställningstaganden.

Samtidigt ligger texterna på en väldigt låg nivå kvalitetsmässigt (någonting de delar med majoriteten av övrig svensk press), och såväl personal som moderatorer har en märklig fixering vid hierarkin på sidan och forumet. De är även bakbundna till en företagstopp som vägrar all form av modernisering av hemsidan. Många småsaker som drar ned helheten till en nivå där det är svårt att ta dem seriöst. Deras trafik kanske är briljant, vad vet jag, men intrycket de senaste åren (!) har alltid varit att den är döende.

Skulle inte gå så långt som att ifrågasätta varför sidan ens finns, så länge sidor som Svampriket och Aftonbladet Spela sätter lägstanivån är Gamereactor ljusår från bottenskrapet, men de skulle nog må bra av att ta både en eller flera tittar på hur FZ moderniserat foruminteraktion och texter.

Kan du ge exempel på recensioner med politisk ställningstagande.
Själv tycker jag det ofta låter som konspirationsteorier


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Bad själv en moderator på GR att radera mitt kpnto efter att Petter fick spel och gav mig en varning för att jag kritiserade hans recension av Firewall Zero Hour och helt vägrade ens försöka förstå att det var texten jag klagade på. Dock drog han upp gång på gång hur det tydligen var betyget jag hade gnällt på. När jag sen frågade vilka av mina inlägg som var värda en varning total vägrade han att ge mig infon och sa endast: "Du vet nog själv vilka det gäller." Än i denna dag har jag inte en susning.

Men hej. Om ni trodde Aftonbladet Spela var dåligt... ta då en titt på denna "recension" av chefsredaktören själv. Som exempel kan jag ju snabbt flika in med att han tyckte ett minus i spelet (som är ett renodlat multiplayerspel och det endast är bottar om man spelar solo) var urkorkade fiender. Ungefär som att man skulle ge CS:GO samma minus.

https://www.gamereactor.se/recensioner/670553/Firewall+Zero+H...


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Det finns så mycket jag stör mig på med Gamereactor. Jag kan ta några saker:

* Jonas Mäki skriver hopplöst slarvigt med stavfel, grammatiska fel och syftningsfel i så gott som varje text, trots att medlemmarna ofta kommenterar detta.

* Medlemmarna blir ofta varnade om de kommer med konstruktiv kritik. Petter tar allt som skrivs personligt, även om kritiken både är befogad och saklig.

* Varje nyhet ska avslutas med en fråga för att tvinga fram kommentarer. Trots det brukar det inte vara jättemånga som nappar på betet.

* Nyheterna kommer ofta tre, fyra dagar efter att FZ har skrivit om det, vilket gör att deras nyheter allt som oftast är inaktuella.

* De överanvänder ord som "lekamen" och "lastgammal", och fraser som "slå en normalstor sill 2400 gånger över ryggslutet", "hoppsparka Mäki" och "skrikskratta med öppna näsborrar". Jättebusigt den första gången. Tjatigt den 48:e gången.

* Texterna är alltför vinklade. Mäki är känd för att höja Xbox till skyarna och att snacka ner Playstation så fort han får chansen. Det blir så oseriöst.

* Det råder en betygsinflation när det kommer till hårdvarurecensioner, förmodligen för att Petter får behålla prylarna han recenserar.

* Designen på sidan ser ut att vara 20 år för gammal, och reklamen hoppar ofta framför texten på sidan.
---------------
Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, men jag väljer att sluta nu innan batteriet på laptopen blir urladdat...


signatur

Kunskapsförmedlare.

Inaktiv

Jag får intrycket att folk inte gillar denna "Petter" så mycket?!
Dock kanske lite barnsligt att det sitter massa vuxna människor och snackar skit om en person bakom dennes rygg.

Bara en tanke

Medlem
Skrivet av baxtex:

Forumet är helt dött där numera och alla bra redaktionsmedlemmar har dragit. Även Petters blogg får allt färre kommentarer, tror sidan håller på att dö som smått. Petter blir kränkt av alla och bannar folk hit och dit med sina starka åsikter. Sidans design är uråldrig och rörig. Trevlig tidning hade de ju men den är borta sedan länge.

Låter bra, världen blir en bättre plats utan GR och Petter är den största pajasen där

Avstängd
Skrivet av anon_326725:

Dock kanske lite barnsligt att det sitter massa vuxna människor och snackar skit om en person bakom dennes rygg.

Njaaa.... Minsta lilla kritik mot Petter på gr slutar för det mesta med att han delar ut varningar. Så det enda sättet att påpeka hans beteende utan att riskera att bli bannad eller få en varning är tyvärr att göra det på ett annat Forum.

Försökte själv helt förgäves få honom att citera ett inlägg av mig som jag fick en varning för men han totalvägrade. Så istället bad jag honom ta bort mitt konto där helt och hållet.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Jag får intrycket att folk inte gillar denna "Petter" så mycket?!
Dock kanske lite barnsligt att det sitter massa vuxna människor och snackar skit om en person bakom dennes rygg.

Bara en tanke

Både Petter och Jonas Mäki är ganska opopulära hos väldigt många som brukar vara inne på spelsidor. Om man jämför dem med exempelvis Joakim Bennet, Tobias Bjarneby, Oskar Skog och Thomas Wiborgh så framstår både Petter och Mäki som kaxiga praktikanter. De är inte speciellt duktiga på det de gör och de har båda kraftiga attitydsavvikelser som svärtar ner sidan ytterligare. Det bidrar i sin tur till ett dåligt klimat bland kommentarerna.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Gamereactor har oerhörda problem med buggar och diverse annar krångel. Där är FZ äverlägset bäst.
Men tull Gamereactors fördel skulle jag ändå vilja lyfta fram det faktum att dom har en mycket större spelbevakning. Gamereactor pubicerar ungefär 4-5 gånger fler spelrecensioner per månad.. Särskilt kan kan jag tycka att bevakningen av allt Nintendo-relaterat är bedrövlgt dålig här på FZ.

Frilansare
Skrivet av Tryffel5:

Gamereactor har oerhörda problem med buggar och diverse annar krångel. Där är FZ äverlägset bäst.
Men tull Gamereactors fördel skulle jag ändå vilja lyfta fram det faktum att dom har en mycket större spelbevakning. Gamereactor pubicerar ungefär 4-5 gånger fler spelrecensioner per månad.. Särskilt kan kan jag tycka att bevakningen av allt Nintendo-relaterat är bedrövlgt dålig här på FZ.

Tack, och tack för åsikterna. Jag håller med om att vi täcker Nintendo dåligt. En del av problemet är att vi konstant får koder senare än andra av Bergsala. Hoppas du tycker det Nintendo-relaterade vi ändå har är bra.
Fler spelrecensioner ska det bli! Vi planear just nu att göra en runda med frilansansäkningar. Känner ni någon som skulle vara lämplig? Tveka aldrig att hojta!

Snygg bump av gammal tråd, för övrigt

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Tack, och tack för åsikterna. Jag håller med om att vi täcker Nintendo dåligt. En del av problemet är att vi konstant får koder senare än andra av Bergsala. Hoppas du tycker det Nintendo-relaterade vi ändå har är bra.
Fler spelrecensioner ska det bli! Vi planear just nu att göra en runda med frilansansökningar. Känner ni någon som skulle vara lämplig? Tveka aldrig att hojta!

Snygg bump av gammal tråd, för övrigt

Haha jag har varit medlem på Gamereactor länge.
Ni är klart bättre. Mycket trevligare här inne.

Mer fart i forumet, mer aktivt generellt.

Redaktör
Skrivet av Tryffel5:

Gamereactor har oerhörda problem med buggar och diverse annar krångel. Där är FZ äverlägset bäst.
Men tull Gamereactors fördel skulle jag ändå vilja lyfta fram det faktum att dom har en mycket större spelbevakning. Gamereactor pubicerar ungefär 4-5 gånger fler spelrecensioner per månad.. Särskilt kan kan jag tycka att bevakningen av allt Nintendo-relaterat är bedrövlgt dålig här på FZ.

Kan tillägga att Metroid Dread-recension kommer tidiigt nästa vecka, vi fick recensionskod i morse.


signatur
Medlem

Jag försöker undvika GR så gott det går, av diverse anledningar. Att deras kommentarsfält de senaste åren genomsyras av hatiska, rasistiska och sexistiska kommentarer är en. Att chefredaktören där ofta är en uppviglare och provokatör (troligtvis för att få trafik till sin blogg) en annan. Att han varnar och bannar folk till höger och vänster som inte håller med honom ska vi inte tala om (nej, jag är inte en av dessa drabbade personer). Hur han någonsin kunde vinna pris för årets skribent för massa år sedan är även det bortom mitt förstånd, en duktig skribent är verkligen det sista han är. Aja. Väldigt speciell person det där, jag vill och kan gärna skriva så mycket mer, men det känns som att man då korsar en gräns som man redan är för nära, och då bara snackar skit om en person för sakens skull. Den gränsen kanske redan har korsats nu, men då behöver jag inte gå till grov överdrift. Sorry.

Sedan har vi en annan framträdande person vars texter konstant innehåller massvis med stavfel, grammatiska fel och ibland även rena faktafel eller märkliga direktöversättningar från engelska, vilket i längden är tröttsamt det med. För många år sedan så kom jag även på denna personen mer eller mindre kopiera en recension från IGN rakt av, han hade bara direktöversatt hela stycken, om det inte var merparten av deras recension. Kanske till och med i stort sett alltihop. Det var troligtvis inte heller första eller den enda gången. Det var ett FPS-spel till OG Xbox, minns jag. Pinsamt och väldigt oprofessionellt.

Detta är bara några av anledningarna. Nu är detta självfallet mina högst personliga åsikter, du kanske är av en helt annan åsikt och det är såklart okej. Jag är heller alltså egentligen inte ute efter att snacka illa om folk, men jag skulle ljuga om jag sa att det inte var skönt att kunna få ventilera lite tankar och åsikter som kokat i skallen väldigt länge. FZ är i alla fall en räddning.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Jag är heller alltså egentligen inte ute efter att snacka illa om folk

Fast, det var du väl ändå? ;P


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Fast, det var du väl ändå? ;P

Det var som sagt inte huvudsyftet. Men som jag skrev så blev det ju tyvärr automatiskt lite så, jag inser det och försökte även begränsa mig själv i kritiken. Men blev ju så ändå. Aja.

Nu fick jag lite dåligt samvete…😝


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Gamereactor har oerhörda problem med buggar och diverse annar krångel. Där är FZ äverlägset bäst.
Men tull Gamereactors fördel skulle jag ändå vilja lyfta fram det faktum att dom har en mycket större spelbevakning. Gamereactor pubicerar ungefär 4-5 gånger fler spelrecensioner per månad.. Särskilt kan kan jag tycka att bevakningen av allt Nintendo-relaterat är bedrövlgt dålig här på FZ.

Jag tror deras problem är att de har ett hemmabygge av legacykod som de inte har någon som jobbar på längre. Dessutom delar de den plattformen med samtliga sidor (de är ju typ tio olika länder med varsin sida med samma kodbas).

Så de har inte råd att utveckla sidan längre samtidigt som de får svårt att ändra något pga att de delar plattform.

Skriv svar