Funktionsvarierad CS-spelare blev kickad från match på grund av talproblem

Medlem

Loop hade gärna fått varit med i mitt lag.. ^^

Avstängd
Skrivet av UggleMannen:

varför lirar man när man är blind? läste inte allt.

Då borde du läsa allt. Han hade inga tänder pga en genetisk sjukdom sen födseln så han lät konstig när han pratade i headsetet. Några pikade honom för det och då valde han att vara tyst. Sen kickade dom honom från gruppen för att han var tyst.


signatur

PS5 och inget annat.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sidenote: man får använda vilket ord man vill.

Absolut. Men jag förstår inte poängen med att vara skitnödig i rubriksättning. Resultatet blir att kommentarerna fokuserar på formuleringar i stället för att handla om att "internet" gick ihop och stod upp för en kille som behandlades illa. Eller så är det clickbait och ni har kommersiella skäl bakom, då är det mer förståeligt men ändå inte ok. Hursom, trams.


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Absolut. Men jag förstår inte poängen med att vara skitnödig i rubriksättning. Resultatet blir att kommentarerna fokuserar på formuleringar i stället för att handla om att "internet" gick ihop och stod upp för en kille som behandlades illa. Eller så är det clickbait och ni har kommersiella skäl bakom, då är det mer förståeligt men ändå inte ok. Hursom, trams.

Haha, jag hade verkligen ingen baktanke med ordet. Man använder synonymer, annars blir man galen. Jag trodde, helt ärligt, inte att det skulle bli en diskussion. Det är snarare skitnödigt att behöva påpeka vad man tycker om ord. Jag sorterar in det i samma kategori som när jag råkar skriva pansarvagn istället för stridsfordon och lär väl tänka på det till nästa gång.


signatur
phi
Medlem

Jag är definitivt funktionsvarierad ikväll.

Gnällkuk

Känns något överdrivet med funktionsvarierad som dessutom är ett extremt luddigt och konstigt ord, som någon annan skrev indikerar det ju på att man har varierande funktion på vad det nu kan vara för något. Då har jag nog mer sympati för förståndshandikappad som på engelska heter mentally challenged.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, jag hade verkligen ingen baktanke med ordet. Man använder synonymer, annars blir man galen. Jag trodde, helt ärligt, inte att det skulle bli en diskussion. Det är snarare skitnödigt att behöva påpeka vad man tycker om ord. Jag sorterar in det i samma kategori som när jag råkar skriva pansarvagn istället för stridsfordon och lär väl tänka på det till nästa gång.

Haha, ok.


signatur

Jump in.

Medlem

Funktionsvarierad!?

Herre jösses, har han svårt att gå ena dagen för att ha dålig syn andra dagen?
Jag betvivlar starkt att hans nedsättning konstant varierar. Varför skall man alltid uppfinna nya ord för samma gamla saker?

Med några decenniers, numera års, mellanrum bestämmer sig "någon" för att det förra ordet nu är fult, för barn retar varandra med det. Så då uppfinner man ett nytt ord, tills det blir fult osv.

Snart heter det väl "motoriskt avvikande" eller något annat, tills även det anses "fult", osv. Trams!

Medlem
Skrivet av seifuku:

varför måste man hitta på nya ord för samma sak hela tiden? När jag va yngre hette det negerboll(chokladbakelse 2017), cpstörd(cerebral pares), mongolid(downs syndrom), handikappad(funktionsnedsatt) osv. Varför anpassar man hela tiden ordlistan till dom kränkta ? Vad va det för fel på städare och rörmockare t ex? varför orka byta namn till sanitetstekniker och vvs-montör .... Sluta krångla.
Sopgubbe heter säker renhållningsarbetare eller något annat fisförnämt .. alla vill va adelsmän.

Jag har personligen inget emot ändringarna då det är väldigt lite ansträngning från min sida att bara byta ord, men håller med ändå. Om det förekommer ser jag inte heller poängen att bli upprörd och tjaffsa om det. Jävla i-lands problem.

Ehr
Medlem
Ord

Använd med fördel: person med funktionsnedsättning. Det fokuserar på personen ifråga och inte hindret. Sen har en annan variant börjat dyka upp: Person med normbrytande funktionalitet. Vilket jag personligen låter knepigare.
Funktionshindrad = miljön som gör personen hindrad. Alltså inte något man kan vara, utan något man utsätts för av samhället.

Jag håller med om att det blir många nya ord inom området. Så pass många att "rörelsen" som själv arbetar med frågorna ibland är undrande. Inte konstigt då heller att många funderar på hur det hänger ihop.
En vanlig variant är: Han är rullstolsbunden.
- Näe han är inte fastbunden i sin stol.
Men däremot är man rullstolsburen.
Nytt ord 2017: Funktionsrätt. Kan användas som: "Det är min funktionsrätt, att butiken Inte har trappsteg upp."
Ville bara klargöra lite. Men som sagts lite tidigare här - det finns andra forum där denna diskussion mer passar.

Medlem

@UggleMannen: skit i att kommentera då


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

@UggleMannen: han lirar cs för att han kan då han inte är blind, utan har en nedsatt synförmåga. Jag har inte sett klippet själv, så han kan ha en grav nedsättning på synförmågan, vilket paragrafryttarna nämner som 'legally blind'.
Därför alltså inte det definitiva blind.

Avstängd
Skrivet av hansen:

Heter och heter
Ord läggs till och ord tas bort för att bättre passa samhället och människor.

Jag personligen tycker funktionsvariation är bättre. Varför sätta en label på att X, Y eller Z är ett hinder?
Det finns super-intressanta diskussioner att läsa kring detta på andra, mera "rätt", forum. Där människor med funktionsvariation uttrycker sig i frågan.

Tycker inte jag. Det är väl ett hinder han har va!? Tror rent av att det kan vara farligt att inte kalla saker vid dess rätta epitet. Vem behöver extra stöd för en "variation"?, nepp, inge bra!

Medlem

Kul att folk sluter upp!

Angående ordval så är det nästan tragikomiskt hur samhället hamnat. Är man en sådan som inte tycker att ett uttryck har en (1) absolut definition laddat med en åsikt så hamnar man ständigt "fel" hos de extrema ändarna på skalan folk. Istället kan det ofta vara så att användandet av det själva specifika ordvalet som sådant visar på att man ser det som ett problem. Ta det där i kommentaren ovan om "Person med normbrytande funktionalitet" (bra inlägg för övrigt!) som exempel - det är ju inte att avdramatisera en definition utan tvärtom. Man hamnar liksom i en situation där både de som är ute att såra och de som absolut måste ha ett uttryck som anses säkert, sårar. I det här specifika fallet.

Medlem
Skrivet av lackis:

Tycker inte jag. Det är väl ett hinder han har va!? Tror rent av att det kan vara farligt att inte kalla saker vid dess rätta epitet. Vem behöver extra stöd för en "variation"?, nepp, inge bra!

Absolut. Tycka kan man.

Själv tycker jag att man inte ska sätta etiketter på andra människor om man själv inte har den etiketten.

twm
Medlem

Visst, synd att vissa klankade på honom.
Men moget att han har bytt ljudet för bomb planted till "allah akbar".

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, jag hade verkligen ingen baktanke med ordet. Man använder synonymer, annars blir man galen. Jag trodde, helt ärligt, inte att det skulle bli en diskussion. Det är snarare skitnödigt att behöva påpeka vad man tycker om ord. Jag sorterar in det i samma kategori som när jag råkar skriva pansarvagn istället för stridsfordon och lär väl tänka på det till nästa gång.

Stridsvagn


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Kul att så många som inte tycker att det spelar nån roll vad man kallar saker är dom som motsätter sig att en person använder ett visst ord.

Medlem

Tycker vi skiter i diskussionen om ord... det var fint gjort av communityn!


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av hansen:

Absolut. Tycka kan man.

Själv tycker jag att man inte ska sätta etiketter på andra människor om man själv inte har den etiketten.

Det blir olyckligt om man hela tiden förutsätter att någon är ute efter att djävlas. Benämningar som "funktionsnedsättning" eller "funktionshinder" i det här fallet, kan vara användbara för att snabbt och relativt smidigt förmedla relevant information. Så det handlar inte om att bara för skojs skull (eller för att som sagt, djävlas) sätta stämplar på människor.

Jag jobbade på en av landets större nöjesparker för några år sedan. Där mötte jag ofta människor med diverse funktionshinder, och där var jag också tvungen i min tjänst att veta vilken typ av funktionshinder det var frågan om. Detta för att kunna göra en bedömning om det var säkert för personen att åka relevant attraktion. Genom att jag kunde fråga personen direkt vilken typ av funktionshinder han/hon hade, så fick jag snabbt rätt information och det fanns ingen risk för att vi skulle missförstå varandra.

Med det sagt så tycker jag inte att det spelar någon roll om man använder "funktionshindrad" eller "funktionsvariation", så länge de som behöver veta, faktiskt vet vad begreppet innefattar och innebär. I det stora hela tyckte jag i min tidigare yrkesroll att "funktionshindrad" i många fall var mer talande, då det ofta just handlar om ett hinder eller nedsättning av viss funktion.

Medlem
Medlem

tycker det är underbart att se att man stötar upp folk med nedsättningar! all heder åt alla som hjälper oss med funktionsnedsättningar att få större plats och syn från resten av spelcommunityn.

Medlem

Själv föredrar jag ordet funktionsnedsättning över t.ex ord som handikappad/handikapp faktiskt.
När jag läste funktionsvarierad i rubriken undrade jag vad som menades och jag måste säga att det är ett krystat ord. Men jag kanske börjar bli gammal...

Skägg.
10 Chambers
Medlem
Skrivet av CryptoSeven:

Står bakom killen.

Tycker det är tråkigt att FZ använder uttryck som funktionsvarierad. Ordvalet vittnar om förminskande och beröringsskräck.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/nonsensord-goer-mig-inte-...

Funktionsvarierad är ett praktiskt ord som har praktiska anledningar till dess existens. Grejen med ordet är att det är syftat att låta en prata om någonting utan att det ska ha automatiska konnotationer, medan ordet funktionshindrad uteslutet har negativa konnotationer intrinsikalt ihopbundet med ordet i sig. Ett väldigt bra exempel på vad som är en funktionsvariation men inte ett funktionshinder per automatik är exempelvis autismspektrat. Det är inte diagnoser som representerar sjukdom, det representerar inte att någonting är fel eller att det finns någonting som kan "fixas" ens i det hypotetiska, det representerar enbart en *variation* från vad som är normativt. I fallet av autismspektrat så är det som kan kallas hinder i ens vardag nästan alltid direkt orsakat av stigma och samhällets syn på personer med diagnosen och hur de fundamentalt behandlar oss. Funktionshindret uppstår därför ofta (självklart inte alltid, men väldigt ofta) just på grund av att funktionsvariationen blir ett hinder av orsaker som ligger utanför personen och variationen i sig. Därför är det viktigt att göra skillnad på dessa två saker, just eftersom det är det enda sättet att faktiskt korrigera dessa hinder till att börja med.

Tänk dig att alla funktionsvariationer kan bli funktionshinder men att inte alla funktionshinder är en funktionsvariation. Det handlar inte om förminskande överhuvudtaget, tvärtom, det handlar om att vidga vårt vokabulär så att vi kan prata sakligt om dessa frågor utan att saker som förminskande och stigma blir den första barriären i konversationen. Det är min personliga upplevelse som någon som har *BÅDE* funktionsvariation OCH mer än ett ordentligt funktionshinder, och inte på mindre allvarliga och fysiska vis än författaren till artikeln du länkade.

Faktum är att det är ett problem att ni lägger så mycket energi på att få konversationen att börja handla om hur ni inte tycker om ett ord istället för att fundera över dess praktiska applikationer och sen faktiskt fokusera på sakfrågan - funktionsvariationerna och/eller funktionshindren själva, människorna som lider (eller inte lider, bara upplever) dessa, och hur främjandet av öppen diskurs kan leda oss till att öka förståelsen och empatin mellan människor så att vi faktiskt kan börja göra saker bättre för alla som behöver det.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Funktionsvarierad är ett praktiskt ord som har praktiska anledningar till dess existens. Grejen med ordet är att det är syftat att låta en prata om någonting utan att det ska ha automatiska konnotationer, medan ordet funktionshindrad uteslutet har negativa konnotationer intrinsikalt ihopbundet med ordet i sig. Ett väldigt bra exempel på vad som är en funktionsvariation men inte ett funktionshinder per automatik är exempelvis autismspektrat. Det är inte diagnoser som representerar sjukdom, det representerar inte att någonting är fel eller att det finns någonting som kan "fixas" ens i det hypotetiska, det representerar enbart en *variation* från vad som är normativt. I fallet av autismspektrat så är det som kan kallas hinder i ens vardag nästan alltid direkt orsakat av stigma och samhällets syn på personer med diagnosen och hur de fundamentalt behandlar oss. Funktionshindret uppstår därför ofta (självklart inte alltid, men väldigt ofta) just på grund av att funktionsvariationen blir ett hinder av orsaker som ligger utanför personen och variationen i sig. Därför är det viktigt att göra skillnad på dessa två saker, just eftersom det är det enda sättet att faktiskt korrigera dessa hinder till att börja med.

Tänk dig att alla funktionsvariationer kan bli funktionshinder men att inte alla funktionshinder är en funktionsvariation. Det handlar inte om förminskande överhuvudtaget, tvärtom, det handlar om att vidga vårt vokabulär så att vi kan prata sakligt om dessa frågor utan att saker som förminskande och stigma blir den första barriären i konversationen. Det är min personliga upplevelse som någon som har *BÅDE* funktionsvariation OCH mer än ett ordentligt funktionshinder, och inte på mindre allvarliga och fysiska vis än författaren till artikeln du länkade.

Faktum är att det är ett problem att ni lägger så mycket energi på att få konversationen att börja handla om hur ni inte tycker om ett ord istället för att fundera över dess praktiska applikationer och sen faktiskt fokusera på sakfrågan - funktionsvariationerna och/eller funktionshindren själva, människorna som lider (eller inte lider, bara upplever) dessa, och hur främjandet av öppen diskurs kan leda oss till att öka förståelsen och empatin mellan människor så att vi faktiskt kan börja göra saker bättre för alla som behöver det.

Tydligare än här kan det inte bli - i grund och botten fördomar som ska legaliseras. I dagens PK-samhälle är man så skiträdd att stöta sig med någon eller göra denne ledsen så man är beredd att gå till absurdum. Som i detta fall med att konstruera nya ord som är så neutrala att de beskriver egentligen ingenting eller allting, samtidigt. Allt för att hamna på rätt sida om linjen.

Om ni verkligen sätter er och pratar med handikappade så är det sista de vill är att bli särbehandlade eller placerade i fack. Enda de vill är att göra så gott de kan utan att någon lägger märke till dom, Jag har ett jobb där jag ofta måste ta hjälp av CP-skadare, Down syndrom, rullstolsbundna - ja alla tänkbara varianter på handikapp. Det sista de vill är att jag kommer fram och börjar prata barnspråk med dom. Lika illa gillar den rullstolsbundne att jag ska hjälpa dom. De är hundra gånger bättre på att hantera sin rullstol än vad jag är... Ofta har dessa människor riktigt svart humor över sina handikapp och skämtar om detta. Ofta fattar man ingenting och får fråga vad de menar så de får förklara. När man väl fattar så är de ofta jäkligt roliga skämt. Och är skämten inte det så säger man till om det. Precis som vi gör mot bästa kompisen.

Kontentan av allt det här: Sluta upp och var så förbannat rädd för allt och alla. Alla människor måste lära sig kunna ta fördomar och kritik. Viktigaste av allt - FOLK TÅL MER ÄN DU TROR! Du behöver inte linda in allt för att inte stöta dig med dessa.

Medlem

Tycker det är bra gjort att han får backning. Sedan är det mysko fokus när tråden börjar handla om man använder rätt ord, folk skall sitta och rätta varandra.
Men som sagt, najs att detta uppmärksammades och att han fick backup.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Avstängd

Fint att personen fick det bättre, och funktionsnedsätting är korrekt eftersom det är en nedsättning av en funktion, som alltid är nedsatt och inte "varierar".

Eftersom han tydligen kan spela ändå, dock med nedsättning, så tolkar jag det inte som ett funktionshinder.

Att vara rullstolsbunden är helt klart ett funktionshinder på sättet att du förhindras från att kunna gå på två ben.

Tragiskt att företag utnyttjar situationen för branding, hade ej kritiserat om företaget ifråga redan skänkte till välgörenhet utan behovet av dessa enskilda fall.

Stå emot PK-sjukan trots dess starka spridning. Vissa ord har goda skäl att ändras även om jag personligen inte menar något negativt när jag säger dem, såsom "negerboll" till "chokladboll".

Anta att vi förr i tiden kallade det för "fittpaj" eller "kukpaj" och sen insåg vi att vi lika gärna kan kalla det för "äppelpaj" utan behöva antyda något negativt om kvinnor eller män.

Medlem
Skrivet av Capitan:

Tydligare än här kan det inte bli - i grund och botten fördomar som ska legaliseras. I dagens PK-samhälle är man så skiträdd att stöta sig med någon eller göra denne ledsen så man är beredd att gå till absurdum. Som i detta fall med att konstruera nya ord som är så neutrala att de beskriver egentligen ingenting eller allting, samtidigt. Allt för att hamna på rätt sida om linjen.

Om ni verkligen sätter er och pratar med handikappade så är det sista de vill är att bli särbehandlade eller placerade i fack. Enda de vill är att göra så gott de kan utan att någon lägger märke till dom, Jag har ett jobb där jag ofta måste ta hjälp av CP-skadare, Down syndrom, rullstolsbundna - ja alla tänkbara varianter på handikapp. Det sista de vill är att jag kommer fram och börjar prata barnspråk med dom. Lika illa gillar den rullstolsbundne att jag ska hjälpa dom. De är hundra gånger bättre på att hantera sin rullstol än vad jag är... Ofta har dessa människor riktigt svart humor över sina handikapp och skämtar om detta. Ofta fattar man ingenting och får fråga vad de menar så de får förklara. När man väl fattar så är de ofta jäkligt roliga skämt. Och är skämten inte det så säger man till om det. Precis som vi gör mot bästa kompisen.

Kontentan av allt det här: Sluta upp och var så förbannat rädd för allt och alla. Alla människor måste lära sig kunna ta fördomar och kritik. Viktigaste av allt - FOLK TÅL MER ÄN DU TROR! Du behöver inte linda in allt för att inte stöta dig med dessa.

Vad i helvete yrar du om? Funktionsvariation är INTE samma sak som handikapp, har aldrig varit samma sak, och kommer aldrig vara samma sak. En funktionsvariation syftar på extremt specifika saker: en VARIATION i ens funktion som INTE i sig själv är ett problem, en sjukdom eller dylikt. Det är någonting som gör en annorlunda, men inte ens förutsättningar sämre per automatik. Aspergers är ett exempel på detta. Nästan alla problem associerade till aspergers är kopplade till den sociala faktorn och saker som stigma, inte diagnosen i sig själv. Du säger emot dig själv så mycket att jag får huvudvärk. Att detta ordet används handlar om att bemöta fördomar, inte att legalisera det - varav du uppenbarligen tillhör folket som VILL legalisera fördomar till att börja med, med tanke på hur du pratar om folk.

Utöver detta så är jag själv en person som både har en funktionsvariation OCH är väldigt funktionsnedsatt på tre olika vis. Det är fysiskt omöjligt för mig att fungera i samhället på grund av att jag är handikappad. Det kommer aldrig vara möjligt för mig att vara funktionsnormativ. Detta gör att jag är rätt så kvalificierad att prata om hur det är att vara en person som är funktionsnedsatt. Jag har personlig erfarenhet av det. Mer än vad jag vill ha. Och ingenting du säger reflekterar varken mina upplevelser eller egentligen någonting som ens är hypotetiskt möjligt...

Sluta hitta på saker och sluta påstå dig ha insikt i ämnet när du bara ljuger och spekulerar. Du verkar uppenbarligen inte förstå att funktionsvariation är ett ord som existerar för att beskriva situationer som faktiskt ÄR neutrala snarare än att ha skapats för att ersätta något annat ord som har en mer negativ grundinställning. Ordet funktionshinder beskriver hinder i sin funktion, vilket ordet funktionsvariation INTE gör. Detta är medvetet. Inte för att vi skulle neutralgöra vårt språk, utan för att INTE ALLTING som tidigare kallas för funktionshinder faktiskt ger hinder i ens funktion. Snarare är det så att MÅNGA av de "hinder" skapas av saker som stigma, vilket också i sin tur orsakas av fördomar. Fördomar som förevigas när ord som "handikapp" och "CP-skadade" fortsätter slängas runt som om de inte betydde någonting, trots att folk har väldigt specifika bilder i sitt huvud av vad dessa innebär.

Jag hoppas du har slutat från ditt jobb för du verkar inte alls vara lämplig.

MEG
Medlem

Vilket jäkla handikapp, skönt att det fortfarande finns människor med hjärta.....


signatur

Death is only the beginning

123
Skriv svar