Xbox Scorpio är officiell - tar 4K till massorna

Medlem

Kombinerad 4K gaming/blu-ray-spelare med inbyggd ångbastu? Sweet!

Medlem
Skrivet av Nioreh:

"En fläkt för sedan ut den kondenserade ångan ur systemet"

Haha, det här har ni fått lite om bakfoten va?

Hur menar du?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Hur menar du?

Det kommer ju knappast spruta vatten ut ur konsolen. Det är en sluten ångkammare, inget vatten förs ut ur systemet.

Gnällkuk
Skrivet av kaealy:

Hur menar du?

Ånga är väl kondenserat vatten?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Väldigt kul och spännande det här. Nu vill jag veta släppdatum och något sorts riktpris. Måste hypa till det med en förbokning tror jag, då jag aldrig någonsin förbokat någonting alls.

Medlem

Det pågår uppenbarligen något intressant med konsollmarknaden nu. Börjar den ändra form så att det kommer att handla om uppdaterade varianter så att det kommer att finnas en "standard" och en "PRO" version av konsolerna framöver? Inte så sugen på den här men det är onekligen spännande att följa utvecklingen. Som artikeln säger förstår jag inte om det här är att betrakta som en ny konsoll eller om MS kommer kräva att alla spel ska funka på bägge maskinerna. Det är ju iaf en ny produktions och affärsmodell i den meningen då. Kommer det att funka att hålla liv i två konsoler samtidigt? Det har ju egentligen inte prövats på konsollmarknaden förut om vi bortser från stationär+bärbar. Nåja. Vi får väl se. Tror ärligt talat på flopp i termer av försäljningssiffror för scorpio. Sen kan det ju ändå bli en bra upplevelse för de som köper den, men det är ju som alla vet helt beroende av spelen.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Nioreh: Oj, ja det skrevs snabbt i takt med att videon rullade, det ska så klart stå att värmen förs ut ur systemet, inte ångan. Bra uppmärksammat!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Orkar inte längre bry mig om 4k tjafset. Tänk om dom istället sagt: Nu kan du spela gta5 med många fler bilmodeller laddade samtidigt. Sug på det.

Medlem

Damn. Like it. Tycker konsoller är intressanta då de visst, ligger efter PC men allt är så bra optimerat så de flyter på med bra kräm. Intressant teknologi.

Inaktiv

Jag lär skaffa den tillsammans med en 4K-Tv så får den gamla TVn och Xbox One åka in i sovrummet.

Medlem

Några år försent dock.

Vill hellre att de kommer PS5 och ny Xbox och inte några 0.5 uppgraderingar.

Medlem

Börja med att sätt 1080p och jämn fps så KANSKE ni hade kunnat lura mig att det kommer bli 4k.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tur man köpte en Switch ist.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Preed:

Börja med att sätt 1080p och jämn fps så KANSKE ni hade kunnat lura mig att det kommer bli 4k.

Ett tips är att läsa vad man kommenterar på.


signatur

Jump in.

Medlem

Bättre prestanda än PS4 Pro, bra. PS4 Pro är en skitkonsoll.

Medlem
Skrivet av Emsa:

60 fps 4k Forza.
Verkligen en spark i röven på alla dom som pratade om låga fps innan.

På vilket sätt då? Vanliga Forza klara ju tom vanilla xbox att köra i 60fps 1080p, så att Scorpio klara av det i 4K med samma inställningar är väl inte konstigt? Det är väl snarare då mer intressant att få se hur bra mer cpu-krävande spel och openworld lir kommer fungera.

Med tanke på att det i grunden fortfarande tyvärr bara är den gamla jaguar processorn med lite modifikation, kommer nog många spel som tidigare körts i 20-30fps fortfarande ha stora problem att nå stabila 60fps, även om de kör i 1440p eller uppskalad 4K. I många om inte i de flesta fall får man nog fortfarande nöja sig där med 30fps med högre upplösning och inställningar.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

På vilket sätt då? Vanliga Forza klara ju tom vanilla xbox att köra i 60fps 1080p, så att Scorpio klara av det i 4K med samma inställningar är väl inte konstigt? Det är väl snarare då mer intressant att få se hur bra mer cpu-krävande spel och openworld lir kommer fungera.

Med tanke på att det i grunden fortfarande tyvärr bara är den gamla jaguar processorn med lite modifikation, kommer nog många spel som tidigare körts i 20-30fps fortfarande ha stora problem att nå stabila 60fps, även om de kör i 1440p eller uppskalad 4K. I många om inte i de flesta fall får man nog fortfarande nöja sig där med 30fps med högre upplösning och inställningar.

Det är 4 gånger mer pixlar så jo det är ganska imponerande. Framförallt när gpun användes runt 60% i själva demot dom körde.

och nej det är ingen gammal jaguar processor utan den bygger på samma arkitektur.
Ännu en gång. Varför kommentera när du inte har en aning?

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Några år försent dock.

Vill hellre att de kommer PS5 och ny Xbox och inte några 0.5 uppgraderingar.

Kan ju varanice med spel och kringutrustning som är garanterat bakåtkompatibla.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ett tips är att läsa vad man kommenterar på.

"Xbox Scorpio är officiell - tar 4K till massorna" ?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Emsa:

Det är 4 gånger mer pixlar så jo det är ganska imponerande. Framförallt när gpun användes runt 60% i själva demot dom körde.

och nej det är ingen gammal jaguar processor utan den bygger på samma arkitektur.
Ännu en gång. Varför kommentera när du inte har en aning?

Men personen i videon från digitalfoundry tom sa ju att det var en "evolved jaguar" cpu, som jag fattade som i grund och botten var det samma cpu, lite högre klockad fast ska nu då kunna användas på ett smartare sätt.

Sen bara för att gpu:n används runt 60% innebär det inte att det automagiskt kommer kommer finnas 30% mer att hämta om cpu:n inte klarar av det. Sen som sagt, huvudproblemet lär nog knappas ligga i de få storspel som redan körs i 60fps på xbox1, utan i de som körs i 20-30fps.

Även en dator med en usel cpu fast med en hyfsad gpu kan lira en del nyare spel i 4K 60fps på medelbra/höga inställningar, men att lira riktigt cpu-krävande spel kan ibland vara svårt att ens göra i 1080p-1440p 60fps om man inte har en hyfsad cpu. Den här dx12 ommodifikationen de gjort på jaguar processorn kanske hjälper en del, men ytterst tveksamt om det räcker i längden med tanke på hur svag den är från grunden.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Sapiens: @Emsa Richard från Digital Foundry sade mycket riktigt att det är en vidareutvecklad variant av Jaguar-kretsen som används i Xbox One, detta för att göra bakåtkompatibilitet möjligt utan att utvecklarna ska behöva patcha spelen för att köras på Scorpio. Det är dock en specialanpassad krets, med förbättringar som lyfts in från Zen-arkitekturen i AMD:s Ryzen-processorer. Exakt vilka dessa är och hur detta påverkar prestanda är svårt att säga, men att säga att det är exakt samma Jaguar-kärna är inte helt rättvist. Den nya anropsprocessorn (command processor) som designats för DirectX 12 kan också leda till att processorns resurser utnyttjas betydligt bättre än tidigare, utöver att grafikkretsen utnyttjas bättre. Det är nog generellt inte så lönt att titta på arkitekturnamn och stirra sig blind på rena specifikationer, när vi får möjligheten att testa i praktiken och utvecklare börjar testköra systemet kan vi få en bättre bild över hur Scorpio Engine-presterar i praktiken kontra PS4 Pro (eller en hyggligt utrustad PC för den delen).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

4K@60fps? Jag tror det när jag ser det.. Eller menar de 4K@low som vanligt jmf PC.

Bra iaf om den klarar ultra 1080@60fps. Välkommen till 2010-talet konsollerna!

Medlem

Undrar vad som driver folk att köpa denna konsol, tror inte det kommer sälja särskilt bra alls...
Har alltid tyckt om konsoler trots att jag har en PC, men nu när den blir dyr som en bra gaming dator varför ska man då köpa den då man kan köpa en Xbox One eller Ps4/pro. Den är kraftfullare än Xbox one men, Xbox har ju inte särskilt många exklusiva spel som motiverar en uppgraderad. Tror inte de lär säljas bra alls ärligt talat.

Medlem
Skrivet av Warfighter320:

Undrar vad som driver folk att köpa denna konsol, tror inte det kommer sälja särskilt bra alls...
Har alltid tyckt om konsoler trots att jag har en PC, men nu när den blir dyr som en bra gaming dator varför ska man då köpa den då man kan köpa en Xbox One eller Ps4/pro. Den är kraftfullare än Xbox one men, Xbox har ju inte särskilt många exklusiva spel som motiverar en uppgraderad. Tror inte de lär säljas bra alls ärligt talat.

Då kan man säga precis samma sak om PS4 Pro, det är egentligen inget som faktiskt motiverar att du SKA köpa den istället för vanliga PS4:an.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

@Warfighter320:
Dyr som en bra gamingdator? Alltså i samma prisklass som en komplett dator med gtx 1080ti och en 7700k?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

@Warfighter320:
Dyr som en bra gamingdator? Alltså i samma prisklass som en komplett dator med gtx 1080ti och en 7700k?

Själv skulle jag kalla det där mer än bara "en bra gamingdator"


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

@Dave Lister:
Jag skulle kalla det bra då en i5 med gtx 1070 och neråt är mellanklassen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

@Dave Lister:
Jag skulle kalla det bra då en i5 med gtx 1070 och neråt är mellanklassen.

Jag skulle kalla det mycket mer än bara en bra gaming-dator, så vida du inte går SLI-vägen går det inte få något bättre än just GTX 1080 Ti just nu vad jag vet iaf.
Sen lär Xbox One Scorpio knappast kosta 10-12kkr som är vad du får betala för enbart en i7 7700K cpu + ett GTX 1080 Ti tillsammans (och då saknas fortfarande resten av hela datorn).


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Jag skulle kalla det mycket mer än bara en bra gaming-dator, så vida du inte går SLI-vägen går det inte få något bättre än just GTX 1080 Ti just nu vad jag vet iaf.
Sen lär Xbox One Scorpio knappast kosta 10-12kkr som är vad du får betala för enbart en i7 7700K cpu + ett GTX 1080 Ti tillsammans (och då saknas fortfarande resten av hela datorn).

Nya Titan är bättre.

Just det jag menar att Scorpion inte kommer vara lika dyr som en bra gaming dator.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Den här apparaten kan vara hur kraftfull den vill. Har den inga exklusiva spel att komma med, kan man lika gärna köpa en PC, eftersom alla Xbox-spel sägs ju kunna spelas på PC framöver. För är det något Sony kan leverera med sin PS4, så är det ruskigt grymma exklusiva spel!


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

123
Skriv svar