TL;DR - det här är Xbox Scorpio

Robot
TL;DR - det här är Xbox Scorpio

Du som inte hann - eller orkade - läsa vår genomgång av dagens Xbox Scorpio-presentation kommer här en snabb sammanfattning i punktform.

#4k, #microsoft, #xbox, #xbox-scorpio


Medlem

Undra vad priset hamnar på? Man får ju hoppas på mindre än 6000.

Medlem

bättre fps är ju alltid välkommet på konsol, 4k tv har jag inte ens så xD


signatur

always use the nubs for cover

Avstängd

Jag är imponerad och taggad för Scorpio.

Medlem
Skrivet av OttoSam:

Undra vad priset hamnar på? Man får ju hoppas på mindre än 6000.

lär ju bli dyrare än ps4 pro, jag tippar minst 5000 o det är för mycket för en konsoll...

Medlem

Scorpio kan säljas för 4K i dubbel bemärkelse.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

lär ju bli dyrare än ps4 pro, jag tippar minst 5000 o det är för mycket för en konsoll...

Enligt vem?

Medlem

5495:- bundlat med ms-röj HD och harpan i dx12.

Medlem

4gb minne reserverat för OS. vilket slöseri 😬
Jag skulle lätt kunnat avstå från högupplösta menyer, videoredigering, webbläsare och annat trams.

Medlem
Citat:

Xbox Scorpio kan köra befintliga Xbox One-spel i 4K-upplösningar med högre grafisk kvalitet och ändå inte maxa hårdvarans kapacitet.

Mjo dock är det också ett av de få AAA Xbox One spel som körs i 1080p 60fps men hur många AAA Xbox One spel körs i 1080p 60fps?

Problemet har varit de cpu-krävande spelen och openworld liren. Fortfarande i grunden den gamla jaguar cpu:en och även om den är modifierad kommer Scorpio nog få problem i många av spelen som tidigare kämpat i 20-30fps.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Mus & tangentbord ingår?

Är till för pc spelare, ja @


signatur

Det var detta...

Medlem

Viktigt att poängtera att Scorpio (kommer den heta Xbox One Elite kanske?) inte är en ersättare till Xbox One och kommer således inte få exklusiva spel. Alla spel som släpps måste fungera på samtliga Xbox-konsoler (One, One S och Scorpio).

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Mjo dock är det också ett av de få AAA Xbox One spel som körs i 1080p 60fps men hur många AAA Xbox One spel körs i 1080p 60fps?

Problemet har varit de cpu-krävande spelen och openworld liren. Fortfarande i grunden den gamla jaguar cpu:en och även om den är modifierad kommer Scorpio nog få problem i många av spelen som tidigare kämpat i 20-30fps.

Men sluta spekulera så mycket. Det vet du ingenting om.

Medlem

Ingen HDMI 2.1 med VRR?
Aja, jag får väl vänta en generation till...

Medlem

@Sapiens: Om jag förstått det hela rätt har dom löst cpu problemet rätt genialiskt. Dom har implementerat DX12 i hårdvara ... tänk på det en sekund. Cpun behöver alltså inte tolka anrop och göra draw calls utan skickar allt sådant direkt till DX12 modulen som gör det åt cpun, vilket skall spara upp till 50% av cpu resurserna. Det är nog den mest bisarra lösning jag har hört om på år och dag!

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ingen HDMI 2.1 med VRR?
Aja, jag får väl vänta en generation till...

Är nog lite mycket begärt med tanke att standarden inte är helt släppt ännu?

Medlem

@eld: det har funnits länge via Displayport och det verkar inte så värst dyrt att implementera. Jag tror att det skulle kunna göra stor skillnad för bildkvalitén.
Det borde dom pushat för för länge sedan och inte 4k upscale trams som är väldigt omogen teknik.

Edit* HDMI 2.1 standarden är väl släppt och det ska komma produkter i år om jag förstått det rätt. En konsol skulle vara en bra tidig kandidat för standarden.

Medlem
Skrivet av Emsa:

Men sluta spekulera så mycket. Det vet du ingenting om.

Är ju roligt att spekulera =). Kanske inte helt fel heller att uppmärksamma folk om att det kanske inte nu innebär att man automagiskt kommer kunna lira riktigt krävande spel som Witcher 3 i 4K 60fps. Vilket nog tyvärr många kommer tro i den här hypenojan och en hel del kommer nog bli rätt besvikna, precis som många blev av xbox1, ps4 och ps4 pro.

Skrivet av Masj:

@Sapiens: Om jag förstått det hela rätt har dom löst cpu problemet rätt genialiskt. Dom har implementerat DX12 i hårdvara ... tänk på det en sekund. Cpun behöver alltså inte tolka anrop och göra draw calls utan skickar allt sådant direkt till DX12 modulen som gör det åt cpun, vilket skall spara upp till 50% av cpu resurserna. Det är nog den mest bisarra lösning jag har hört om på år och dag!

Det verkar vara en rätt cool lösningen och den kommer kanske fungera rätt bra, åtminstone i spel som inte är så cpu-intensiva spel. Frågan är hur bra det kommer gå när det blir mycket fysik, ai och övrig logik för cpu:n att hantera.

Sen bara för att man kan spara in 50% på något, innebär ju inte det att man automatiskt kan i alla lägen fördubbla prestandan. Börjar man dessutom tänka på att utvecklarna nu kommer ha 5st olika platformar att optimera spelen till (xbox1, ps4, ps4 pro, xbox scorpio och PC), känns de där 50% Microsoft hävdar man kan få ut, mindre och mindre troligt.

Samt 50% extra av något som från början är väldigt svagt och som går i relativt låg frekvens, låter fortfarande som att det inte kommer räcka till.

Men för all del, jag kan ha fel, vi får se när tester av mer cpu-intensiva spel kommer...

Medlem

Det här blir väl första gången sedan Xbox vs. PS2 som xboxlägret kan skryta med mer kraft under huven? Kul i så fall, även om jag sitter i det blå lägret för tillfället.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

@Nomman: och när senast sålde prestanda mest kan man då fråga sig. Wii sålde bättre än både PS3/360.

PS2 sålde bättre än XB.

PS sålde bättre än N64 (som ju hade fler bitar, bara fel medie).

SNES sålde bättre än Mega Drive.

Denna generation är egentligen den då den starkaste enheten har sålt bäst.

Men prestanda är av historien sett väldigt ointressant egentligen. Och personligen kan jag tycka att One har på tok för lite att erbjuda i spelväg, det som egentligen betyder nåt, för att lyckas. Såvida de inte har ett helt gäng av nya färska titlar, helt exklusiva till One, på E3. Men profilerar man sina spel som play anywhere med stöd för PC tror jag inte man direkt ökar försäljningen, tvärtom. Dock tror jag inte det är möjligt att ta igen Sonys försäljningssiffror hur dom än gör.

Medlem

@Nomman: nja.
Xbox 360 må kanske varit "sämre" på pappret men presterade ofta mycket bättre än ps3 i multiplattformsspel.
Det finns väll ett antal dom presterade lika och några få där ps3 presterade bättre.
I det stora hela så var 360 en bättre presterande maskin än ps3 som tom kunde ha några ospelbara titlar om man jämförde med 360 versionen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

@Nomman: nja.
Xbox 360 må kanske varit "sämre" på pappret men presterade ofta mycket bättre än ps3 i multiplattformsspel.
Det finns väll ett antal dom presterade lika och några få där ps3 presterade bättre.
I det stora hela så var 360 en bättre presterande maskin än ps3 som tom kunde ha några ospelbara titlar om man jämförde med 360 versionen.

Mycket bättre är väl att ta i, var det inte bättre eller sämre beroende på utvecklare och optimeringar?
Till exempel så gick väl COD bäst på 360 men spel som optimerades för hårdvaran på PS3 gick inte att slå.
Spelen som jag tänker på då är Uncharted, Killzone, MGS4, The last of us, God of war etc....

Jag tror att det var rätt mycket lättare att optimera imot xbox 360 än PS3:ans Cell processor, vilket ibland gav PS3 sämre optimeringar.

Medlem

@h0nden: Jag säger inte att Scorpio kommer sälja bättre än vare sig PS4pro eller Switch eller något annat. Jag säger bara att det är roligt att se dem slänga in rejäl prestanda. Somliga klagade ju på att PS4pro var en mesig uppgradering.. detsamma torde inte kunna sägas om den här.

Och för att förtydliga. Jag är inte fanboy åt något håll. Köper den enhet jag behöver för att kunna spela de titlar som intresserar mig. Senast PS4 för The Last of Us remastered.

Anyhow, nyttigt för marknaden att båda teamen har kompetenta maskiner så att utvecklingen drivs framåt.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

@Fearnox: självklart så var ju ps3 bra på spel som var optimerade för konsolen men det var ju stort sett bara ps3 exlusiva spel. Även dom spelen du nämner är just ps3 spel.
Men eftersom dom flesta spelen släpptes multiplattform så drog ps3 kortare strået just pga det säkert var besvärligt med portningen.
Nu minns jag inte exakt vilka spel men en kompis som körde ps3 och vägrade köra xbox insåg att vissa spel var ospelbara om man hade vant sig med 360 versionen så ja det kunde vara stor skillnad


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

tl;dr = "Too long; didn't read"


signatur

Niet.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@OttoSam: Ja det är frågan, om man bara tittar på rena specifikationer skulle Microsoft kunna sälja en sådan samling komponenter för mindre än 6000 kr, men med tanke på att både processor- och grafikkrets har speciella tillägg och att de dessutom använder en specialutformad kylningslösning baserat på ångkammare lär de dessvärre inte kunna dra nytta av de sänkta kostnaderna som volymproduktion medför. Gissningsvis kan konsolen mycket väl ligga någonstans runt 6000 kr för att sedan gå ner i pris när de rampat upp volymproduktionen. Samtidigt vill MS ta igen det stora försprång som Sony har med PS4 och PS4 Pro, så eventuellt säljer de den med en större förlust än önskat bara för att slå sig tillbaks. Enbart spekulationer, det ska bli väldigt intressant att se vilken strategi Microsoft väljer att köra på.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det ser riktigt lovande ut, nästan för bra för att vara sant!
Hoppas bara kylningen blir bra så den inte låter som en dammsugare i vardagsrummet, samt att priset hamnar under 5000 kr.

Nu är ju Scorpio i typ samma klass som en gaming PC för 10.000 om den kan driva spel i 4K och 60fps! (iaf på pappret).

Jag nöjer mig med 60 fps och 1080p än så länge, men då vet man att man har något att växa i tills man skaffar 4K TV i framtiden.

Jag har några små funderingar.

- Kommer man även kunna köra Xbox 360 spel som på Xbox One?
- Undrar vilken handkontroll de kommer använda om det blir den befintliga till Xbox One S (V2)
- Hur är det med VR och Scorpio?
- Kompabilitet med nuvarande tillbehör till Xbox One, tänker tex på Logitech G920 ratt.

Jag är väldigt sugen på skaffa Scorpio och bygga en "bil/racing-simulator", med ratt och stol och kanske VR.

Undrar hur Sony kommer kontra nu med PS4 Pro, kraftigt sänkt pris eller en uppdaterad Pro version inom kort?

Medlem

Vem fan bryr sig om kraft när det inte finns bra spel till ... jag skiter fullständigt om den är lite starkare än ps4 pro eller nintendos nya konsol. Jag vill bra spel. Alla idioter pratar om kraft och 4k vad hjälper det om det inte finns bra exklusiva spel till Scorpion.... kanske dags att börja tänka om ...

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@xverminator: Angående dina frågor har vi egentligen bara fått svar på en: Scorpio kommer vara bakåtkompatibel med allt som Xbox One stöder, alltså även Xbox 360-spel. Richard från Digital Foundry har sagt i en annan video att de emulerade 360-spelen sannolikt kommer flyta ytterligare lite bättre på Scorpio tack vare bättre prestanda.

Angående Scorpio och VR har Microsoft inte uttalat sig om detta, men då konsolen kommer vara kraftfull nog för att köra VR (och AR) i upplösningar i 1080p med hög bilduppdatering är det väl inte helt osannolikt att ett sådant tillbehör lanseras för konsolen, antingen från Microsoft själva eller från tredje part. På Windows-sidan har exempelvis Lenovo visat upp VR-headset, och en framtida version av Microsofts AR-headset Hololens kan säkert bli kompatibel med Scorpio. Då kommer förvisso frågan om uppdelning av spelarbasen mellan Xbox One och Scorpio in i diskussionen, men jag har svårt att tro att Microsoft helt ställer sig utanför VR/AR-marknaden på konsolsidan.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd
Skrivet av Loevet:

@xverminator: Angående dina frågor har vi egentligen bara fått svar på en: Scorpio kommer vara bakåtkompatibel med allt som Xbox One stöder, alltså även Xbox 360-spel. Richard från Digital Foundry har sagt i en annan video att de emulerade 360-spelen sannolikt kommer flyta ytterligare lite bättre på Scorpio tack vare bättre prestanda.

Angående Scorpio och VR har Microsoft inte uttalat sig om detta, men då konsolen kommer vara kraftfull nog för att köra VR (och AR) i upplösningar i 1080p med hög bilduppdatering är det väl inte helt osannolikt att ett sådant tillbehör lanseras för konsolen, antingen från Microsoft själva eller från tredje part. På Windows-sidan har exempelvis Lenovo visat upp VR-headset, och en framtida version av Microsofts AR-headset Hololens kan säkert bli kompatibel med Scorpio. Då kommer förvisso frågan om uppdelning av spelarbasen mellan Xbox One och Scorpio in i diskussionen, men jag har svårt att tro att Microsoft helt ställer sig utanför VR/AR-marknaden på konsolsidan.

MS har sagt att de lanserar VR för Scorpio 2018. De fokuserar på VR för PC i förstahand.

12
Skriv svar