Bra sida att köpa PC spel på vi Steam eller orgin

Avstängd

www.isthereanydeal.com ...som prisjakt fast för spel-keys.

Medlem

Köper där det är billigast, ligger ett ganska starkt köpskydd hos PayPal och/eller Mastercard och har aldrig haft några problem så för min del spelar det mindre roll så länge jag hittar omdömen om sidan. Annat än Steam och Origin handlar jag dock främst från G2Play, Bundlestars och Humble Store. GOG blir det väldigt sällan främst då frånkopplingen från Steam får mig att spela mindre.

Medlem

Kollade upp vad Mass effect Andromeda skulle kosta via prisjakt och hittade denna sida: https://livekort.se.

Förvisso blev man lite paranoid först när man betalade direkt med hjälp av banken, tydligen kan man betala med kort också men missade det ser jag nu

Fick koderna på några minuter och funkade bra, annars brukar jag köpa ifrån https://www.kinguin.net som funkar som en samlingplats för väldigt många återförsäljare av spel. Dock ska man betala "VAT" på kinguin som inte står med i priset, det är helt frivilligt att göra det.

Medlem
Skrivet av Araxes:

www.isthereanydeal.com ...som prisjakt fast för spel-keys.

Använder själv den websidan också, kan starkt rekommendera att kolla där får att hitta bästa priset.

Vanligtvis handlar jag spel via greenmangaming nuförtiden.

Medlem

@acrylamid: Ja så kan det ofta bli. Det är därför kreditkortsbetalningar är frysta eller reserverade i några dagar innan pengarna överförs, så att eventuella köp på stulna kort kan stoppas enkelt. Men har du sålt en digital nyckel så är det inte helt enkelt att ta tillbaka den... små utvecklare har inte heller ofta resurserna eller strukturer för att jaga och blockera dom stulna nycklarna. Och även om utvecklaren gör det, så har dom istället kunder som kanske hunnit köpt nyckeln i tron om att den är legitim, vars spel helt plötsligt inte längre fungerar. Vilket inte ger bra PR för spelet eller utvecklaren.

Utöver det, så köps ofta nycklar för vrakpriser i länder där pengar är värda lite jämförelsevis med euro eller dollarn (t.ex. öststaterna), och saknar spelet bra regionslås, vilket små utvecklare återigen sällan har resurser till. Sen säljs spelet för samma vrakpriser fast med ett pålägg som mellanhanden tar, men ändå för mycket lägre priser än vad som anses gångbart här.

Hela grejen med denna grå marknad, som inte är olaglig per definition, är att många inte inser att dom knappt, om något alls, stöder utvecklarna vara spel dom uppskattar när dom köper "grå nycklar", vilket i längden leder till en mycket svårare miljö för indieutvecklare.

Går man på fackmässor för spelutvecklare får man ofta höra hur små utvecklare inte klarar sina säljmål och tvingats stänga ned, pga stulna nycklar och nyckelimport från öststaterna/asien/sydamerika.

Personligen slutade jag att köpa från dessa sidor när jag fick veta hur det ligger till, för jag vill stödja utveckarna som gjort ett spel jag gillat, i hoppet att som gör en uppföljare eller något liknande.

ELF
Medlem

TS verkar fråga efter bra sidor att handla Steam eller Origin nycklar från. Men FZ länkar till tråden och frågar vilken/vilka sidor man tycker är bra generellt sätt?
TS ser ut att ha fått många bra svar redan, men ska jag gå på vad FZ är ute efter så måste jag höja en röst för GOG. Helt underbar sida som bara blir bättre var efter den valbara klienten uppdateras.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Gen
Medlem
Skrivet av Araxes:

www.isthereanydeal.com ...som prisjakt fast för spel-keys.

Den verkar bättre än http://www.allkeyshop.com/ då priserna inte alltid stämmer på den sidan.

Jag handlar från Greenmangaming om jag har en kod eller om det råkar vara tillräckligt billigt (händer inte ofta), annars blir det Gamekeys4all eller instantgaming.

Medlem
Skrivet av Gen:

Den verkar bättre än http://www.allkeyshop.com/ då priserna inte alltid stämmer på den sidan.

Jag handlar från Greenmangaming om jag har en kod eller om det råkar vara tillräckligt billigt (händer inte ofta), annars blir det Gamekeys4all eller instantgaming.

Tänkte också föreslå allkeyshop med samma påpekande om priserna.
Har dock köpt via dem några gånger och det har funkat bra.

Men min lista på ställen jag handlar på blir då.
Steam (rea)
Humblebundle
Bundlestars
Allkeyshop

i den ordningen.

Medlem

Denna finns ju med, jag har ingen erfarenhet själv av digitala spel ifrån cdon ,men jag vågar nog gissa på att det är ganska riskfritt. http://cdon.se/spel/downloads/


signatur

Wasted.White.Boys

Playgames.dk. Om man inte har problem med danska

Får vänta upptill en timme om man inte är nånsorts guldmedlem, men oftast bara 10 min
Aldrig vatt problem


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Gen
Medlem
Skrivet av Banditen:

Denna finns ju med, jag har ingen erfarenhet själv av digitala spel ifrån cdon ,men jag vågar nog gissa på att det är ganska riskfritt. http://cdon.se/spel/downloads/

Nu var det förvisso bara vid två tillfällen men jag kikade spel på CDON och hittade Download som kostade...säg 300kr men så hittade jag den fysiska versionen som kostade 250kr Med frakten blir det iofs bara 30kr skillnad men änd.

Medlem
Skrivet av Gen:

Nu var det förvisso bara vid två tillfällen men jag kikade spel på CDON och hittade Download som kostade...säg 300kr men så hittade jag den fysiska versionen som kostade 250kr Med frakten blir det iofs bara 30kr skillnad men änd.

Ja det stämmer säkert det som du säger, jag är också inne på linjen att spel på skiva och fodral borde kosta mer än den digitala versionen. Tyvärr är det så att vill man ha något på studs får man betala extra. Så har det nog alltid varit, och jag ser inte att det kommer ändra på sig. MvH Banditen


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Som utvecklare själv kan jag bekräfta att sidor som Kinguin och G2A inte ger ett öre till utvecklarna, men tjänar tonvis med pengar på stulna- och grå marknaden nycklar. De kastar pengar på Streamers och E-sport för att bygga upp good will med spelare, men utvecklarna kommer de få svårt att vinna över.
Det värsta är dock att utvecklarna får betala tillbaka försäljning som skett med stulna creditkort till ägaren, men koderna är fortfarande aktiva, och det är svårt att få reda på exakt vilka keys som köpts och när med vilket kort. Så ja, G2A är värre för utvecklare än att pirata i vissa fall. Sen är långtifrån alla keys köpta med stulna kort, så riktigt så enkelt är det inte. Läs deras Reddit AMA eller artiklar om deras konflikt med TinyBuild om ni är intresserade.

Själv köper jag alla mina spel direkt från Steam, och är de för dyra för plånboken väntar jag på rea. Å andra sidan så har jag rätt många spel jag köpt som jag inte ens påbörjat, så köper mycket färre spel nu än jag brukade.

Gen
Medlem
Skrivet av GG-Daniel:

Som utvecklare själv kan jag bekräfta att sidor som Kinguin och G2A inte ger ett öre till utvecklarna, men tjänar tonvis med pengar på stulna- och grå marknaden nycklar. De kastar pengar på Streamers och E-sport för att bygga upp good will med spelare, men utvecklarna kommer de få svårt att vinna över.
Det värsta är dock att utvecklarna får betala tillbaka försäljning som skett med stulna creditkort till ägaren, men koderna är fortfarande aktiva, och det är svårt att få reda på exakt vilka keys som köpts och när med vilket kort. Så ja, G2A är värre för utvecklare än att pirata i vissa fall. Sen är långtifrån alla keys köpta med stulna kort, så riktigt så enkelt är det inte. Läs deras Reddit AMA eller artiklar om deras konflikt med TinyBuild om ni är intresserade.

Själv köper jag alla mina spel direkt från Steam, och är de för dyra för plånboken väntar jag på rea. Å andra sidan så har jag rätt många spel jag köpt som jag inte ens påbörjat, så köper mycket färre spel nu än jag brukade.

Fast Steam lär ju ta en ordentlig kaka av de 60€ man måste spendera för att köpa ett nytt spel när den fysiska kopian kostar 350kr på El-Giganten?

Medlem

@Gen: Steam tar alltid 30%, oavsett pris, det är samma för alla.

Gen
Medlem

@GG-Daniel: Okej tar man bort 30% blir det 420kr vilket är ungefär vad spelen kostar i butik (än om något lägre men det kanske beror på konkurrens). Så ja, det ser ut att stämma.

Medlem

Köper mina flesta spel titlar via Honk Kong sajten Kinguin.net
Betydligt billigare än Steam butiken. Handlar dock där när det är de stora reorna som Summer Sale och Winter Sale.
Av över 200 köpt hos Kinguin har det aldrig varit blåsningar. Går efter betrodda säljare.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

12
Skriv svar