Har ni mycket pengar?

Jag är spelutvecklare... så svaret är nej.


signatur

Ta en titt på mitt spel! https://www.wizardandslug.com/

Avstängd

Har sjukersättning vilket betyder runt 7K/mån (exkl bostadstillägg), tycker det är väldigt bra och kan köpa allt som intresserar mig egentligen. Har alla moderna konsoler, en modern dator/skärm, Oculus Rift. Musikprylar för över 100K (dock tagit många år att få ihop till allt såklart).

Att vara intresserad av att göra musik är min absolut dyraste hobby av de jag har. Spel kommer på andra plats eftersom det blir väldigt dyrt att ha det senaste inom grafikkort och konsoler, spelen är ju inte så dyra men även där kan det bli många tusenlappar.. lade säkert 1500-2000:- på spel till Oculus RIft första veckan.

Vet många som tjänar kanske 25K i månaden efter skatt och har betydligt mindre prylar eftersom de bränner allt på ren skit imo (sin bil, mat osv). Vet en som lägger 12K/mån på bara mat (visserligen hel familj, men ändå)..

Medlem

Begagnad bok som kostade 10 SEK, tog 12h att läsa.
Jämfört med datorspel mycket dyrt.
Ny pocketbok är även det betydligt billigare.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Har sjukersättning vilket betyder runt 7K/mån (exkl bostadstillägg), tycker det är väldigt bra och kan köpa allt som intresserar mig egentligen. Har alla moderna konsoler, en modern dator/skärm, Oculus Rift. Musikprylar för över 100K (dock tagit många år att få ihop till allt såklart).

Att vara intresserad av att göra musik är min absolut dyraste hobby av de jag har. Spel kommer på andra plats eftersom det blir väldigt dyrt att ha det senaste inom grafikkort och konsoler, spelen är ju inte så dyra men även där kan det bli många tusenlappar.. lade säkert 1500-2000:- på spel till Oculus RIft första veckan.

Vet många som tjänar kanske 25K i månaden efter skatt och har betydligt mindre prylar eftersom de bränner allt på ren skit imo (sin bil, mat osv). Vet en som lägger 12K/mån på bara mat (visserligen hel familj, men ändå)..

"ren skit" = mat?

Quake-konnässsör

Kanske handlar mera om planering. Själv brukar jag uppdatera datorn t.ex. vart fjärde år. Låt oss säga nu att jag lägger ned 30 000 på en dator som ska hålla i fyra / fem år så måste jag isåfall lägga undan 600 - 700 kr per månad för att planera det köpet om fyra / fem år. Sen tillkommer det lite spontana spelköp lite här och där, som aldrig händer under alla de olika reorna som onlinetjänsterna har. Jag skulle säga att man lägger ned cirka 800 - 900 kr per månad på datorn om man räknar både spel och dator som man köper.

Lägger ned mera pengar på bilen i försäkringar, drivmedel, etc, etc, bla, bla, bla. Nu ska vi inte prata om vad den jekla kamerautrustningen har kostat mig.

Jag tror folk ser enbart den stora summan pengar en speldator / konsol kostar just när man köper den, och sedan tror vissa att man har mycket pengar. Föräldrarna undrar varför man köper en sån dyr dator "hela tiden", men det är en långtidsplanering som man har satt i system. Plus att jag brukar ge föräldrarna den gamla, måste göra dem glada också. Men nu kan jag enbart prata om hur jag gör mina inköp

Men om vi nu ska prata om inkomst i rena pengar. Kan det vara att vi som är lite mera datorintresserade har en förtjusning i teknik och kan lära oss lättare inom de tekniska arbetsområdena, som också brukar betyda mera pengar i fickan?

Medlem

Men de beror också på vad man räknar in i hobbyn :D. Jag gillar köpa collector editions och annat samlar krimskrams som Witcher 3 och Assasins statyer. Witcher kostar ju alt från 200 till 20000kr så kan bli dyrt också

Medlem

Förra året gjorde jag faktiskt en grej av att spara alla kvitton från Webhallen, Steam, Battle.net och Nintendos e-shop för att få en överblick över hur mycket pengar jag lagt på spel, inklusive konsoler och mikrotransaktioner. Jag landade på lite över 10 000 kr över hela året.

Jag tycker ändå att det är en rätt rimlig summa för mig eftersom jag har en stadig inkomst, det är mitt huvudsakliga intresse, och jag aktivt väljer bort sånt som andra i min demografi hade prioriterat (typ kläder, skönhet, resor, sport). Sen har såklart inte alla råd att lägga undan 1000 i månaden på nöje - det är en lyxhobby som blir mer och mer tillgänglig tack vare F2P och mobilspel. Men jag rekommenderar varmt att göra en liten avräkning för att få perspektiv på konsumtionen!

Avstängd
Skrivet av Dreijer:

"ren skit" = mat?

jo, när det går till överdrift som i mitt exempel så är det ju att bränna det på skit.. man behöver inte lägga 12K på mat liksom. Hur mycket behållning har man av det, mat är gott för stunden och inget man kan sälja i efterhand jag lägger minimalt på käk av den anledningen, äter nyttigt/gott..

Medlem

Allting är relativt. Säg tusen spänn i månaden, ett nytt spel och ett äldre. Är väl snittet ungefär kanske nånting.

Medlem

Jag håller med flera ovanstående, det är ju ingen billig hobby men samtidigt är den inte mycket dyrare än andra grejer som man kanske har genuint intresse för. Är du entusiast inom bilar kanske du lägger 20k på bara däck och fälgar eller annat.

För mig är nog gaming den dyraste hobbyn då jag ofta vill ha bland det senaste, men jag har också mc och annat som kostar en hel del. Fördelen med vissa av dessa grejer är ju att du investerar tid i det, att betala 18k för en dator eller 140k för en MC kanske låter mycket men lägger du ner mycket tid på det så har du ju helt klart gjort en investering som du fått ut mycket av.

Medlem

Hur långt är ett snöre?

Har väll med en persons inkomst att göra.

ett spel för 500:- för en som jobbar på donken är kanske dyrt medans en som har 60k efter skatt i månaden är det inte så dyrt.

Hur som helst kostar spel nya 550:- en månad senare 400:- sen 300 osv så måste man inte spela DAY 1 är det inte dyrt.

Inaktiv
Skrivet av waeress:

Vad jag sett i beräkningar så ligger priset på spel och konsoler efter prisindex, dvs det "borde" kosta mer än det gör. Det har så klart mycket att göra med att marknaden har expanderat något ofattbart vilket gjort att bla skalfördelar lättare uppnås.
Att dom "borde" kosta mer syns även på andra håll. Marginalerna för AAA-spelen har minskat under lång tid och det är pga ständigt ökande utvecklingskostnader och att det är svårt för ett företag att vara först med prishöjningar i en väldigt konkurrensutsatt bransch. Investerarna har blivit försiktigare och vi ser bland annat crowdfunding som ett symptom/motpol för det.
Men jag skulle inte bli förvånad om priserna på spel, främst AAA titlarna då, tar ett hopp uppåt när som helst.

Överlag tycker jag gaming är en sjukt billig hobby. Men det beror ju på vilken nivå man lägger sig på.
För 20 år sen la jag inte i närheten av lika mycket pengar på det, men å andra sidan så konsumerade jag som mest en handfull spel per år jämfört med idag då jag köper många.

Skulle tro att det är därför många av de större utvecklarna har börjat med season pass och sånt. Ville man ha allt till BF1 vid release fick man ju hosta upp lite över tusen kronor.

Medlem

Köpte mig en cykel för 35.000 + fälgar däck och kläder för ytterligare 10.000kr under 2016

Även Airsoft saker för ungefär 20.000kr samma år.

Att pyssla med spel och datorer är det intresse jag har som kostar minst

Medlem

@Harmond: Tja, det handlar ju också om smak och tycke. Lägger mycket pengar på mat varje månad. Men jag tycker det ett stort nöje att laga mat...och konsumera det samma. Vad det gäller mat så är det ju stor skillnad mellan hur mycket man njuter av det. En del har bättre smaklökar och får mer ut av att äta god mat. En del bryr sig inte alls, bara näring. Smaken är som baken, svettig och hårig.

Medlem

Jag lägger ca 5000kr/mån på gaming med hårdvara inräknat, man kan ju spela golf eller köra bil för nån tusing i månaden med. Gaming är dyrt om man låter det vara det, som de flesta intressen är.

Avstängd

@Darkmage1971:

njuter mer av mat nu när jag är äldre (40+) än när jag var 20... fast jag lägger mycket mindre på mat numera eftersom jag kan laga mat själv och kan laga godare mat än vad man kan som ung och relativt ointresserad av att äta gott varje dag. Att göra god mat har inte så mycket att göra med att lägga massor av pengar på det.

Medlem

Höll på med downhill innan (cykling) har en cykel i källarn för 70000kr.
Har en till i garaget för 15000kr.
Utrustning till bägge inkl kläder 10000kr
Kostnad för att köra DH inkl bensin 300kr per dag.
Ska ev börja med racebmx å då är de 15000kr till.

Medlem

Min överklockade i7 2600k tuggar på bra ännu, så har inte haft något behov att lägga jättesummor på hårdvara de senaste 5-6 åren skulle jag säga. Planerar på att göra ett nytt bygge nästa år dock. Men skulle säga att mitt intresse för trummor är betydligt dyrare än gaming intresset.

zlo
Medlem

Jag har snart investerat en tredjedel av livet i Quake ¯\_(ツ)_/¯
Det är väl svårvärderat i pengar iofs...

Jag har svårt att se någon som inte skulel ha råd att spela i åtminstone någon utsträckning. Tex Lol på pc. Självfallet har kanske dock inte alla råd att köpa så mycket som de skulle vilja. Så det är upp till var å en. Finns inte direk en gräns på vad man måste spendera innan det blir hopoy, det handlar ju om tid/passion.

Sen så verkar det som om vi mer skulle svara på om vi har pengar att spendera på gaming. För min del är svaret ja, fick jobb nu direkt efter studenten och bor hemma. Vilket innebär en snabbt växande spargris

Medlem

All min inkomst är beroende av att folk spelar så jag tror jag använder det som anledning till att lägga ut mer pengar än vanligtvis på spel och sånt. Har en ovana av att köpa nya spel innan jag spelat klart gamla dock :/

Medlem

Är låginkomsttagare men är annars singel och lever rätt så sparsamt så det finns mycket pengar för nöje för min del...fast nu så investerar jag i aktier sedan en tid tillbaka då detta skämt till nation är helt åt skogen vad pension med väldigt mycket mera beträffar. Tar hellre risker nu än sitter där som en idiot när man väl är gammal så kan man med lite tur gamea och leva ett värdigt liv även om man så blir över 90 år gammal.

Medlem

Jag lägger väl ungefär 1500-2000 i månaden i snitt på gamingen, ibland mindre ibland mer.
Då räknar jag ju såklart inte in eventuella datorköp.

Tycker de är rätt billigt egentligen om man jämför med andra hobbys.
Som att t.ex resa liksom, gick drygt 100 k på en drygt månads semester nyligen.
Träningen brukar också överstiga gamingkostnaden.. Alla jävla preparat, ryssfemmor och skit..
Nä, men PWO och tillskott etc och gymkort på ett decent gym.

Medlem

Äh, vilken kvart som helst kan vara din sista. Man ska få kunna njuta av vardagen.

Huvudsaken är att du inte är djupt i träsket med skulder. Då prioriterar man nog fel.

Medlem

Tycker man att datorer och tv-spel är dyrt så har man nog inte testat mycket annat i livet. Köpte en 1dm slang till bilen för 140kr tex. Eller en mutter för 50kr och då behövde jag 4st, hehe. Inga stora summor i sig själv, men det slutar inte där. Bara man tittar på bilen så springer det lätt iväg 7000 spänn. Sen skatt på 2500kr varje år. 700kr i månaden på försäkring. 800kr att tanka. Och det kan man bränna på två dagar. Sen när det vart en hobby så sprang det iväg över 100k rätt snabbt. Och den står fortfarande i garaget!

Så nää IT är inte dyrt. Köpte ett grafikkort för 3000kr nu och det räknar jag med att det ska hålla ett bra tag. Resten är cirka 6år gammalt och det har inte gått dåligt en enda gång. Med 150st spel på steam så kommer jag klara mig lääääänge! Så små summor jämfört med vad man får igen. Och är man riktigt snik så kan man ju tillochmed tanka ner alla spel. Lycka till att tanka hem en ny turbo till bilen, haha

Medlem

Hade sparade pengar förut. Blev självmordsbenägen men istället för att ta livet av mig direkt, beslutade jag mig för att handla upp alla stålar. Köpte framförallt datorutrustning, men även en resa. Såhär efter när jag är helt pank så har jag fått tillbaka lite livsglädje faktiskt, men har ju ej råd att leva.. Så får se vad som händer framöver.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Spel och resor är mina hobbys varav det förstnämnda är klart billigare för mig. Har lagt närmare 150 papp på resor senaste två åren. Det är rätt många spel...

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Man måste inte följa med hela tiden, jag tycker det är ett stort misstag folk gör, speciellt när det kommer till tv och speciellt mobiler.
PS4 pro är ett bra exempel som försöker fylla ett hål som egentligen inte finns, folk hade kunnat vänta till 2019 och spelat PS5 i stället.

Som min speldator hemma, köpte den för 7 år sedan.
Det enda som uppgraderats är grafikkort, först 970, sen skaffade jag ett 1080 häromdagen (KFA2 GTX 1080 Exoc, betalade endast 4840kr på CDON så jag är nöjd).

Det finns ingen anledning till att köpa helt ny dator vartannat år.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Aha ok, jag jämförde med att hålla på med kampsport och samla på kung fu filmer på VHS. Som jag gjorde innan.
Köpte nyss en såndär smart tv 65 Tums och lite spel för nästan 16 tusen. Och nu " behöver" jag surround system och ps4 PRO som kommer springa iväg på säkert 10 tusen till. Sen ska man ju ha spel med till ps4 an.
Knas dyr hobby jag snubblat in på i äldre dar. Sen byggs ju inte saker för att hålla längre heller. Och så vill man ha det där senaste osv, går ju loss på plånboken rätt hårt.

kampsport är ju också rätt dyrt, särksilt i början! handskar, mittsar, träningsavgift, susp etc. Jag lägger nog mindre pengar på det över tid, absolut men varje termin kostar iaf 2000 kr, vilket är mer än vad jag lägger på spel under samma period. Samtidigt så är ju de stora utgifterna hårdvaran, inte spelen. Surround känns inte som ett måste för spel, men konsoll/PC kommer man ju inte ifrån. Men om du vill komma undan billigare så skit i PS4 Pro och köp en vanlig PS4:a, alla spel som släpps till pro kommer behöva fungera minst lika bra till den vanliga versionen, men de kommer inte stödja riktigt lika hög upplösning. Personligen skulle jag inte säga att den lilla uppgraderingen är värt det i tusenlappar.

Medlem

Spenderar lätt mest pengar på gaming (mitt huvudsakliga intresse).

Jag kan inte säga att gaming som hobby är dyrt egentligen, det är väl mest om man spelar PC och vill ha bra grejer som hårdvaran är rätt "dyr" men bra hårdvara är det värt, annars så kan man ju lika gärna spela konsol

Men hårdvara köper man väl i regel bara 3 - 5 år (datormöss burkar i regel bara leva felfritt 1 - 2 år av någon anledning xD.

123
Skriv svar