Välkommen till nya FZ!

Medlem

Det positiva
1. Stämmer in i kören som säger "det ser bra ut"
2. Sidan laddar snabbare - check.
3. Den lilla rutan som sammanfattar alla kommentarer är bra.

Det negativa
1. Mycket scrollande --> allt är så stort
2. Svårt att få en överblick --> allt är så stort.

Snabblösning för att få bort det negativa
tryck "Ctrl + Minusknappen" två gånger

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Chiral:

@Carl Johansson-Sundelius:

Ok jag har varit inne på er sida i stort sett varenda dag (FZ är alltid öppet i en tab) men inte sett beta. Ska vara ärlig och säga att jag inte ofta prövar beta. Det var min miss.

Tack för listan - såg den nu! Det blir ju inte samma sak, men nu har jag den i alla fall. Ska lägga in i ett excel-dokument

Du har vunnit mig tillbaka Carl! Men mina åsikter om designen består är jag rädd:)

Det var så lite Och gällande designen tryckte vi ut en uppdatering för en liten stund sedan. Kom gärna med feedback.

Skrivet av Jokkepalm:

Det positiva
1. Stämmer in i kören som säger "det ser bra ut"
2. Sidan laddar snabbare - check.
3. Den lilla rutan som sammanfattar alla kommentarer är bra.

Det negativa
1. Mycket scrollande --> allt är så stort
2. Svårt att få en överblick --> allt är så stort.

Snabblösning för att få bort det negativa
tryck "Ctrl + Minusknappen" två gånger

Vi gillar lösningsorienterade personer


signatur
k3m
Medlem

sidan är klart sämre nu är den lika illa som ex loading. ja drar vidare iaf.

Moderator | Testpilot
Skrivet av k3m:

sidan är klart sämre nu är den lika illa som ex loading. ja drar vidare iaf.

Personligen så är jag ju här för brödraskapet och innehållet. Inte hur sidan ser ut : )


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Såg en sak jag saknar, summeringen/listan med äldre nyheter längre ner på sidan. Det är nog lättare att man missar äldre artiklar osv nu.

Skägg.
10 Chambers

@shelter: Noterat. Kika gärna i arkiv annars.


signatur
Redaktör
Skrivet av shelter:

Såg en sak jag saknar, summeringen/listan med äldre nyheter längre ner på sidan. Det är nog lättare att man missar äldre artiklar osv nu.

Vi kikar på det.


signatur
Ambassadör
Xbox

Jäklar vad snabb sidan är nu. Mycket trevligt!


signatur

Jump in.

Medlem

När man går in på "följda trådar", och vill läsa ifrån där man sist kommenterade själv, vart klickar man då? På förra versionen kom man dit automatiskt. Annars är den jäkligt nice, och snabb!

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

När man går in på "följda trådar", och vill läsa ifrån där man sist kommenterade själv, vart klickar man då? På förra versionen kom man dit automatiskt. Annars är den jäkligt nice, och snabb!

På statusikonen / kuvertet till vänster på varje tråd.

Edit: Förlåt, läste fel, den länken går till det första olästa inlägget. Det finns ingen för det senaste svaret man gav själv i den listan. Det finns en länk för det (/forum/trad/nnn/mitt-senaste-inlagg), men den används inte just nu.


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem
Skrivet av Biberu:

På statusikonen / kuvertet till vänster på varje tråd.

Edit: Förlåt, läste fel, den länken går till det första olästa inlägget. Det finns ingen för det senaste svaret man gav själv i den listan. Det finns en länk för det (/forum/trad/nnn/mitt-senaste-inlagg), men den används inte just nu.

Jo men precis, det var den jag letade efter. Första olästa blir ju till där man svarade själv senast. Jag som förklarade dåligt Missade att det gick att klicka där Tack så mycket, sidan är nu komplett

Medlem

Mitt första intryck av nya utseenden är 10/10 gånger att det är fulare och rörigare än det var innan haha. Sen vänjer jag mig ändå precis som alla andra. Det som har blivit mer genomtänkt märker man efterhand.

Mycket bra att forumet lyfts fram mer, jag har själv tänkt på den saken länge.
Sidan känns väldigt rapp.

Medlem

Gillar som sagt den nya designen. Men det går såklart alltid att förbättra saker och ting. Och en del tycker si och en del tycker så. Det är omöjligt göra alla nöjda.

Med det sagt, skulle jag gärna vilja ha knapparna nedanför Snabbsvar omflyttade. "Skicka inlägg" längst ner till höger istället för längst ner till vänster. Förhandsgranska till vänster om "Skicka inlägg". Och "Följa/Sluta följa" längst ner till vänster.

Vore också trevligt om det gick att hålla ned ctrl + enter för att skicka iväg meddelandet. Alltså som ett alternativ till knappen "Skicka inlägg".

Medlem

Efter ett par dagar med nya sajten är det fortfarande 2-3grejer som jag verkligen inte gillar.

1) När man gör artikellänk av forumtrådar tas datum/tid från när tråden skapades. Det gör att den kronologiska ordningen i titelflödet får en rejäl smäll då man lätt tror sig nått botten av dagens artikelskörd bara för att sen av en slump se att fler artiklar finns under en som har gårdagens datum. Kan ni inte skapa en tom ny artikel istället i vilken ni länkar till tråden? På så sätt bibehålls logiken i den kronologiska ordningen.

2) Vid tillfälle skulle det verkligen vara kul om ni lyckades återintroducera toppkommentarer igen. De var verkligen en bra idé som stimulerade till välformulerade inlägg. Sannolikheten att man hittar de bästa kommentarerna i multipla sidor är liten. Lyfts de istället upp till toppen, kanske rent av direkt under artikeln, så ser alla dessa.

3) Lite mer av en parentes i sammanhanget, men jag skulle verkligen vilja se att ni använder andra smileys än SweClockers. Förslagsvis de ni använt tidigare!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Boomer: Vår kodare @biberu kan ordna fram en lista.

Väntar spänt.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

@Boomer: PM


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

Måste säga att det blev väldigt rörigt på sidan :S Mycket reklam som rör till det, på förra sidan använde jag inte adblock men jag vet inte nu, kanske man vänjer sig.

Gillade också topp kommentarerna!

Medlem

Ok att ni har reklam, det är bra för alla! Vi får bra content och ni får pengar.
MEN... Just space över själva main är riktigt sunkigt!
Ni har inte lärt er om första intrycket eller? Visst, ni har många återkommande, jag är en av dem, men att skjuta ner själva sidan 170px för ads när ni redan har en stor adSpace under menyn är ett misstag. Ha det på sidorna, helt ok, men 170px från toppen? Nej nej nej!
Annars ser det stilrent och härligt ut!

Medlem
Nja...

Alltså designen i sig är väl ok men snälla kan vi sluta låtsas att denna mängd reklam är ok, det är bara för rörigt. Det känns som att anledningen till förändringen av designen snarare har varit att kunna maximera reklamutrymmet. AdBlock hanterar förändringen till den nya designen sämre så att sidan blir fulare för oss med adblock påslaget vilket ni kanske också ville.

Med AdBlock plockas nu reklamen bort och lämnar tomrum mellan artiklar/bilder/menyer osv, det gör att sidan blir fragmenterad och konstig.

Och jag skäms inte ens för att säga det, AdBlock är ett måste online i dagsläget, jag lovar att 99% av er redaktion kör det hemma på sina datorer också. Det är ett måste för att reklamfinansierade sidor inte verkar förstå vad det är som gör att användare faktiskt återkommer till deras sidor. Hade FZ varit mer restriktivt med sin reklam hade jag gladeligen slagit av det.

Tittar jag på förstasidan uppskattar jag det som att ungefär 60% av det jag ser är reklam och 40% är sidans faktiska innehåll, det är väldigt svårt att sortera ut reklambilder och liknande från faktiskt innehåll. Vid nån punkt så blir det bara löjligt och fz har passerat den punkten påstår jag.

Det stämmer kanske att ju mer reklam ni kan trycka in på sidan desto fler artiklar/texter kan ni producera, men slutligen kommer det vara så dränkt i reklam att det inte spelar någon roll för det går inte att hitta ändå.

De största reklambrotten på er sida som jag stör mig på vid första anblick, och som gör att jag slår på AdBlock är följande:
1. Reklam mellan nyheterna.
2. Ännu ett scrollande reklamfält till höger som följer med sidan när man scrollar sidan nedåt, bara en reklam där just nu men gissar att ni planerar att fylla det utrymmet. (Är detta nytt? Inte tänkt på det innan.)
3. Heltäckande bakgrundsreklam/Inet reklam som är mestadels vit, väldigt jobbigt att ha som bakgrund, blir ffs som en 90-tals sida och alldeles för stark kontrast mot er mörkgrå design.

FZ
Edin Mehinovic

@Korken: Hallå där! Här låtsas ingenting, snarare välkomnas att alla tycker till kring nya FZ. Det som främst efterlyses är konstruktiv kritik och vi svarar gärna på frågor och debatterar (ibland ända in på småtimmarna...).

Det är många i communityt som inte gillar annonser men förhoppningen är att kunna hålla en kvalitativ annonsmiljö med riktiga erbjudanden som faktiskt är värda något för de som vistas här. För att reda ut lite saker:

Stör man sig på annonserna är det förstås okej att blockera dessa, att det skapar tomrum är bland annat för att vi efter feedback på förra sajten låst höjd så att sajten inte "hoppar" om man hinner skrolla ner innan allt laddats klart - det är galet frustrerande användarmässigt. Jag vet att många är glada för detta. Garanterar såklart inte att sajten ser bra ut när man blockar, ambitionen är istället att hitta en bra nivå när allt innehåll är med och dvs annonserna med. Konsekvenserna av att blockera försöker vi vara tydliga med men fokus måste ligga på de som konstruktivt vill dra FZ framåt och bidra till communityt.

Det är många annonspositioner och det stämmer, men varken FZ som sajt eller företaget bakom (Geeks) är ute efter att maximera vinst mer än nödvändigt för att vara relevanta både idag och framåt. Utan att gå in på ekonomiska detaljer är annonserna en nödvändighet och just nu finns dessa annonspositioner, men det betyder inte att det alltid kommer att vara så. Vi jobbar stenhårt med att hitta alternativa sätt att komplettera upp med och har som utgångspunkt i allt som görs att det kommersiella ska vara mindre viltigt än det värde vi faktiskt skapar i communityt. Dvs innehåll, kunskapsutbyte, glädje, engagemanget och gemenskapen som finns här exempelvis.

Nu kommer säkert någon på tanken att paywalls eller supporters borde ersätta annonser. I praktiken är det inte så, snarare tror jag vi kommer få se många redaktionella sajter och communitys behöva komplettera med sådana lösningar därför att verkligheten är ganska tuff. Speciellt för nischade communities. Nu kommer FZ inte att låsa innehåll, det går emot en stark värdering som handlar om att dela kunskap (med andra som vill dela kunskap...).

När det gäller annonsen som ramar in sajten, den kallas wallpaper. Det är ett format som ska användas försiktigt och tillfälligt, är alltså inte en fast annonsplats. Normalt sett ska den alltså inte finnas där men finns den så betyder det förmodligen att det bidrar med något positivt just nu.

Innan FZ lanserades fanns en stor osäkerhet kring just annonserna och det fördes diskussioner kring vad som var rimligt kontra hur det måste vara för tillfället. Lyssnar förstås på all feedback och är ödmjuk inför att behöva göra justeringar allteftersom, men hoppas även på viss förståelse kring att det finns en ekonomisk verklighet att möta så att FZ finns kvar och utvecklas med lagom stora ambitioner.

Kommer fortsatt jobba stenhårt med att förbättra annonsmiljön och då vi även tackar nej till många annonsörer (man ska helst ha något vettigt att tillföra communityt) för att hålla det så kvalitativt som möjligt. Det har konsekvenser både för mängden annonser och prisnivåer och personligen föredrar jag någon annons extra som är relevant och ändå kan tillföra mig något än en massa, förlåt, skitannonser.

Sammanfattat: Vi tar till oss av både din och andras kommentarer innan kring annonserna och lovar att göra det som är bäst för FZ och communityt. Har bra koll på hur många som blockar, varför och även när det är för annonstätt och oftast är det medvetna val. Kommer se över annonserna inom kort som en del efter lanseringen.

Tack!

Medlem
Skrivet av Edin:

Stör man sig på annonserna är det förstås okej att blockera dessa, att det skapar tomrum är bland annat för att vi efter feeeback på förra sajten låst höjd så att sajten inte "hoppar" om man hinner skrolla ner innan allt laddats klart - det är galet frustrerande användarmässigt. Jag vet att många är glada för detta. Garanterar såklart inte att sajten ser bra ut när man blockar, ambitionen är istället att hitta en bra nivå när allt innehåll är med och dvs annonserna med. Konsekvenserna av att blockera försöker vi vara tydliga med men fokus måste ligga på de som konstruktivt vill dra FZ framåt och bidra till communityt.

Helt rätt! Det finns inget värre än att man klickar fel för att ett objekt på sidan inte laddats klart, d v s att sidan hoppar runt.

Skrivet av Edin:

När det gäller annonsen som ramar in sajten, den kallas wallpaper. Det är ett format som ska användas försiktigt och tillfälligt, är alltså inte en fast annonsplats. Normalt sett ska den alltså inte finnas där men finns den så betyder det förmodligen att det bidrar med något positivt just nu.

Mycket bra. Det är definitivt den mest störande reklamen eftersom den påverkar helhetsintrycket så extremt mycket. Är det den tveklöst dyraste reklamplatsen så vet vi att den verkligen gynnar FZ, och är tillfällig dessutom. Då blir vi bara alla glada.

Trevligt inlägg Edin!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@CARTMAN: Det kanske återkommer i framtiden. Vi gillade också spelsamlingen men det var en funktion som användes alldeles för lite för att vi skulle kunna prioritera den inför lanseringen. Kul att du uppskattar snabbheten i sajten!

Jag älskade spelsamlingen, något från pcgamer, kunde betygsätta alla spel o allt, lade jag ner massa tid på förr för kanske 12 år sen, alltid nostalgisk att kika på den då o då.

Skägg.
10 Chambers

@Wilfer88: hojta om vi ska plocka fram din lista


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Wilfer88: hojta om vi ska plocka fram din lista

Den är ju inte särskilt nödvändig, men jag tycker den är kul att titta på ibland. Att det gick att lista spel som Track Attack, Moto Racer, Blood och andra spel från ens tidigaste pc-spels minnen känns ganska unikt. Ibland glömmer man bort sånt. Fodralen är ju borta sen länge o det är ju inget man har på tex Steam eller Origin. Därför tyckte jag att listan man kunde bygga upp här på fz, eller pcgamer då där det började för mig, det var speciell. Det presenterades ju ganska snyggt också, förutom att man kunde klicka på spelen för att få detaljer, även nyheter när det gällde nyare spel.

Så ja, lite rädd blev jag ju att listan kunde vara för evigt förlorad, men är den kvar i databasen vore det kul att kunna se den.

Skägg.
10 Chambers

@Wilfer88: pingar @biberu men det blir inte förrän måndag.


signatur
Medlem

@Wilfer88, @Carl Johansson-Sundelius: Helg är förvisso trevligt efter den här veckan, men har ändå vägarna förbi forumet så listan finns i PM nu.


signatur

Abstractions all the way down.

Medlem

Nyhets listan är ju inte centrerad och det är ads mitt i. Fyfan vad dåligt det ser ut. Det är bättre om man går till arkiv men det är för några nyheter per sida.

Skägg.
10 Chambers

@tjorb: Vad är det med en ocentrerad listning som stör sig? Vi har flyttat ner annonsen två steg precis. Vi hade en motsvarande position på förra sajten också.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Jag har alltid stört mig på att listningen inte var centrerad och nu är den ännu mer åt vänster.
Att det finns reklam mellan nyheterna stör jag mig på. Nyhets rutorna ser större ut än tidigare.
Dom är mindre när man går till arkiv och där ser det ganska bra ut, typ som framsidan borde se ut egentligen.

Tidigare såg man tydligt vad som var reklam och inte. nu är allt runtom nyheterna uppdelat i snarlika rutor med reklam inblandat.

Medlem

Visst kan det finnas en del reklam, och är reklamen något vi gamers kan relatera till så gör det inte så mycket, en utförsäljning på Komplett kan vara intressant t.o.m. Jag tycker bara det är synd om det påverkar läsbarheten i övrigt negativt.

Reklamen syns ändå, den behöver inte ligga mellan raderna eller poppa upp när man rör musen eller vad det nu kan tänkas vara. Krisar det med intäkterna tror jag ni bör satsa på att försöka hitta mer lukrativa avtal istället.

Skriv svar