Politikers dubbelmoral och andra moralkakor (Rispuff?)

Inaktiv
Politikers dubbelmoral och andra moralkakor (Rispuff?)

Frågan har ingen direkt relevans i dagsläget, men var väl debatterad om för ett antal månader sedan. Än en gång var moderaterna och deras allians-regering i blåsvädret ? denna gång om svartjobb.
Det på något sätt kom fram att en rad högt uppsatta politiker (Vars namn jag har förträngt, vill väl inte direkt ha borgar-namn etsat i huvudet) vilka betalt städerskor och liknande svart. I detta fall är jag en moraltant, för jag ser det som fruktansvärt fult av politiker att de ? som Sveriges ekonomiska elit ? de som tjänar absolut mest (Förutom egenföretagare) tydligen inte kan ha råd med städerskor, samtidigt som vi sedvanliga människor förväntas ha råd.

Det har ju inget att göra med någon ekonomisk kris som de nu må ha, då de inte tjänar särskilt dåligt. (Snarare runt 40-100.000kr/månad) Utan vad det egentligen handlar om är ren och skär snålhet. Nu må jag låta lite väl vänsterorienterad, men hur ska vi kunna lita på några att fördela Statens pengar jämt runt exempelvis sjukvård, skola och liknande, när de är så pengagiriga att de går så långt att de bryter mot lagen, för att spara några extra slantar?
Vad hindrar dem från att ?tjäna lite extra slantar? även på statens bekostnad?
De är varje invånares modell, vare sig de vill eller inte ? hur kan de förvänta sig att den alldagliga människan ska leva efter en viss standard, etik och lag när de själv bryter mot den dagligen?
Vi, befolkningen står för skatten ? men de är högre än oss. De är bättre än oss, de är mer värda än oss. Eller? Varför är de annars befriade från att betala skatten som tillkommer till ett vanligt arbete, som de så nonchalant ignorera?
Dilemmat liknar lite ett annat hett diskussionsämne som tog plats under en relativt lång tid ? om tv-licensen. Att en kulturminister, som har hand om att själva licensen faktiskt betalas in, struntar själv i det.
Under 16 hela år ?glömde? hon denna inbetalning, som står till grund för bland annat SVTs leverbröd. (Som hon själv rent formellt var högsta chef för)
Sverige har en unik punkt där ? en punkt många fler än bara jag vill behålla. Den punkten är statlig och icke-kommersiell tv. (Självklart ska kommersiell tv även det f existera)
Hennes svar? ?Jag tänker betala in de 20.000kr jag missat!?
Problemet är att det är snarare den etiska frågan det handlar om, än den rent ekonomiska i detta fallet. Hon har sluppit undan lagen, ignorerat den för att gynna sig själv framför staten och framförallt Public Service. Trots att hennes brott nu är publicerade (Likväl som svartjobben är avslöjade) får de inget straff. Inget som helst. I många fall där det sistnämnda identifieras resulterar detta i en polisanmälan eller grova böter ? något som Cecilia Stegö ?lyckas? undankomma ? hon står över lagen. Att Reinfeldt sedan förnekar något som helst kännedom till detta är rent patetiskt. Om lite grävande journalistik snabbt hittade upp detta strax efter hennes anslutande till regeringen borde det vara en självklarhet att regeringen gör en full check på sina ministrar innan de ens finns med i ekvationen.
9/10 betalar enligt aftonbladet in TV-licensen, så det handlar inte om att folk i generellt bryter mot denna lag, folk vill göra rätt för sig, bidra till någon form av utveckling i samhället och främst public services överlevnad.

Sammanfattningsvis; Vad ger politiker rätten att stå över lagen? En lag som de bryter för att tjäna ett fåtal kronor, som de inte ens behöver! De har bland Sveriges mest välbetalade ämbeten men ändock bidrar de inte till staten med sin del av kakan. Dubbelmoral sveper över som en mörk skugga och täcker något gott som regeringen nu kan tänkas göra, det enda som syns är skandalerna ? och tur är väl ändå det?

#blogg

1
Skriv svar