Valve bekräftar SteamOS!

Robot
Medlem
Valve bekräftar SteamOS!

"ok"

Medlem

47 Timmar bort, tyvärr


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

47 timmar är det väl ändå?

och jag tror nästa grej är SteamBox eftersom det är en inboxad SteamOS-boll på den knappen


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

rav
Medlem

"...att nästa utannonsering, som i skrivande stund är 47 minuter bort..."

47-48 timmar snarare.

Trevlig nyhet annars.

Medlem

Det är väl ändå 47 timmar?

Medlem

Linux är väl framtiden?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av gurkoz:

47 Timmar bort, tyvärr

Skrivet av Quid:

47 timmar är det väl ändå? och jag tror nästa grej är SteamBox eftersom det är en inboxad SteamOS-boll på den knappen

Ja, ja, ja


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av magma:

Linux är väl framtiden?

Jag hoppas det! Mycket ligger i att spel och program portas till det, då har det stor potential.

Medlem

Hoppas streamingen av steam fungerar perfekt via trådlöst nätverk då blir jag väldigt glad. Nu tror jag inte allvarligt att så är fallet, men trådat nätverk räcker för mig då slipper jag ha HDMI från datorn till TVn där jag redan kör big picture.

Medlem

Skapat 18:58.

Vet du något som inte vi vet, Johan?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Att dra in en PC i vardagsrummet känns ungefär lika sexigt som att ha en Volvo 240 parkerad i sovrummet. Valve har blivit gamla och trötta.

Medlem

Har potential att bli intressant om stödet finns och det fungerar bra.
Men just nu, nja.

Undrar hur det blir med drivrutiner

Edit: Undrar hur mycket de gjort om, det finns vissa stora svagheter med linux som måste fixas om detta ska fungera bra.

Medlem

2, hårdvara
3. Half-Life 3 SteamOS exklusivt!

Skribent
Skrivet av Aggesan:

Att dra in en PC i vardagsrummet känns ungefär lika sexigt som att ha en Volvo 240 parkerad i sovrummet. Valve har blivit gamla och trötta.

Du behöver ju inget som är kraftfullare än ett mediecenter då du kan strömma saker från din dator. Jag lär sparka ut min Boxee Box och istället köpa en Steambox.

Skrivet av Boomer:

Skapat 18:58.

Vet du något som inte vi vet, Johan?

Det hoppas jag.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Intressant.... Undra om det bygger på Ubuntu

Medlem

very exciting indeed

Inaktiv
Skrivet av Lolflakes:

Jag hoppas det! Mycket ligger i att spel och program portas till det, då har det stor potential.

Från deras infosida:

"Watch for announcements in the coming weeks about all the AAA titles coming natively to SteamOS in 2014."

Jag tror på det här. Ett Linuxbaserat OS med optimeringar för spel och Valve/Steam bakom sig kan verkligen få igång spelmarknaden på Linux.

Medlem
Skrivet av Aggesan:

Att dra in en PC i vardagsrummet känns ungefär lika sexigt som att ha en Volvo 240 parkerad i sovrummet. Valve har blivit gamla och trötta.

Hur tänkte du där? Ser ingen större skillnad att spela på TVn i vardagsrummet via SteamOS eller att spela på Xbone eller PS4a? Har Microsoft och Sony också blivit gamla och trötta?


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem
Skrivet av Aggesan:

Att dra in en PC i vardagsrummet känns ungefär lika sexigt som att ha en Volvo 240 parkerad i sovrummet. Valve har blivit gamla och trötta.

Som någon sa tidigare så kan man ju streama (om det fungerar bra är en annan sak. Eller så gör man som jag har gjort och drar en kabel från datorn till Vardagsrumstv:n

Inaktiv

Hur ska Valve tackla alla drivrutiner? De som används idag är ju lite...sådär.

Medlem

Dum fråga kanske, men kommer Steam OS vara en maskin utöver ''steambox''? Kommer det vara en maskin i sig som man koppla in i tv som gör att man kan streama från datorn till tv ? För ibland låter det som en maskin och ibland något som man kan installera på datorn :)! Dum fråga kanske...

Medlem
Skrivet av kallenalle:

Dum fråga kanske, men kommer Steam OS vara en maskin utöver ''steambox''? Kommer det vara en maskin i sig som man koppla in i tv som gör att man kan streama från datorn till tv ? För ibland låter det som en maskin och ibland något som man kan installera på datorn :)! Dum fråga kanske...

SteamOS är ett operativsystem, baserat på Linux.

Behöver man ingen steambox; ska man sitta med trådlös keyboard i knäet? Vad är meningen med livet, vad kostar päron i Afrika?

Viktiga frågor.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Linux har ju också sina problem. X11 tex är för komplicerat för vad det gör.

Kanske steamOS kan fixa det, tvivlar på det dock.

Medlem
Skrivet av magma:

Linux är väl framtiden?

Jobbar med unix dagligen och..

Ja delvis, de är ett bra OS på många plan men man ska akta sig för att bli "biased" så att säga.
Finns inget värre än folk som <3 Linux och hatar allt Windows bara för "att" utan några vettiga grunder.

De gör båda bra och mindre bra saker.

Medlem
Skrivet av Segas:

Hur ska Valve tackla alla drivrutiner? De som används idag är ju lite...sådär.

mja... problemet har väl varit att linuxcommunityt inte har kunnat övertyga framförallt nvidia och ati att prioritera utvecklingen av drivrutiner på grund av att installationsbasen varit för liten.

om valve däremot bestämmer sig för att luta lite på dem så ska det nog kunna bli bättre.

förhoppningsvis kan det nog bli rejält positivt att köra en ren steamklient istället för att komma åt den via windows, macos eller ett annat unix. Det borde ju ge steam och i slutändan spelen bättre optimerad access till hårdvaran då det blir lite som att man kör steamos istället för att köra windows och directx

å andra sidan finns ju risken att man löser det "enkelt" genom att släppa wine-wrappers. isåfall kan det bli riktigt dåligt. negativt för oss konsumenter är ju att man t.ex. antagligen inte kommer kunna spela EAs spel så eftersom de kräver att man kör origin, såvida inte steamos och steambox blir en så stor plattform att alla utgivare måste stödja den.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Behöver man ingen steambox; ska man sitta med trådlös keyboard i knäet? Vad är meningen med livet, vad kostar päron i Afrika?

Viktiga frågor.

Nord eller SydAfrika?


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av Segas:

Hur ska Valve tackla alla drivrutiner? De som används idag är ju lite...sådär.

mja... problemet har väl varit att linuxcommunityt inte har kunnat övertyga framförallt nvidia och ati att prioritera utvecklingen av drivrutiner på grund av att installationsbasen blivit för liten.

om valve däremot bestämmer sig för att luta lite på dem så ska det nog kunna bli bättre.

förhoppningsvis kan det nog bli rejält positivt att köra en ren steamklient istället för att komma åt den via windows, macos eller ett annat unix. Det borde ju ge steam och i slutändan spelen bättre optimerad access till hårdvaran då det blir lite som att man kör steamos istället för att köra windows och directx

å andra sidan finns ju risken att man löser det "enkelt" genom att släppa wine-wrappers. isåfall kan det bli riktigt dåligt. negativt för oss konsumenter är ju att man t.ex. antagligen inte kommer kunna spela EAs spel så eftersom de kräver att man kör origin, såvida inte steamos och steambox blir en så stor plattform att alla utgivare måste stödja den.

Tycker dock det är ett problem om Valve har kontroll över OS:t då de också vill sälja deras mjukvara (spel och program), inte helt omöjligt att SteamOS kan leda till mer inlåsning än vad det ger sken av.

Medlem

Så Steam Box nästa? Och ny spelmotor?

Skriv svar