GameStop planerar att stänga 225 butiker runt om i världen

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av LiquidTruth:

Men alla stora butiker som säljer annat än spel tjänar in förlusten på att sälja andra saker.

Om du pratar om PC-hårdara och hemelektronik så vill jag berätta att PC-hårdvara och hemelektronik har extremt små marginaler. En minimal del av det du betalar för ett nytt grafikkort eller en ny TV hamnar på butikens pluskonto.

Dessutom säljer ju Gamestop en hel del som inte är spel. Sist jag var inne på Gamestop användes cirka 40 procent av butiksytan till samlarfigurer, posters, plånböcker, leksaker och annat krimskrams. Samtliga nämnda är produktkategorier som du troligtvis har väldigt bra marginal på.

Tänker på större saker. Game Stop säljer spelen dyrare för att ha någon sorts marginal. Även om dom säljer andra saker så tjänar dom knappt något på det för att dom flesta inhandlar original tillbehör m.m. som alla tror att det är SÅÅÅÅÅ mycket marginal på.

Men ser du alla stora kedjor som Elgiganten, MediaMarkt, NetonNet, Webhallen och liknande så kan dom dra in marginaler på vitvaror t.ex. som det finns lite pengar att leka med.

Medlem
Skrivet av kadavriak:
Skrivet av LiquidTruth:

Den enda enledningen till att Game Stop säljer ett nytt spel för 700 kr när andra tar 600 kr är för att det finns inga marginaler på ett spel som säljs för 600kr till kund.

HAHAHAHAHAHAHAHAHHA... åh vänta, var du allvarlig???

Har arbetat elgiganten och det var riktigt taskiga vinstmarginaler. Ett spel för 449-499 kunde ge en 10-40kr. Tillbehören är däremot en annan femma!

Medlem
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av kadavriak:
Skrivet av LiquidTruth:

Den enda enledningen till att Game Stop säljer ett nytt spel för 700 kr när andra tar 600 kr är för att det finns inga marginaler på ett spel som säljs för 600kr till kund.

HAHAHAHAHAHAHAHAHHA... åh vänta, var du allvarlig???

Har arbetat elgiganten och det var riktigt taskiga vinstmarginaler. Ett spel för 449-499 kunde ge en 10-40kr. Tillbehören är däremot en annan femma!

Men då ska det vara för icke originaltillbehör.
Jag jobbar för en utav dessa stora kedjorna.
Tar du ett original tillbehör till en playstation så ska du vara glad om du tjänar in 5kr efter att allt har blivit betalt. Som personalkostand och allt.

Medlem

Det är något speciellt med att bläddra bland fysiska spel i en butik, prata med personalen och höra vilka spel som de rekommenderar etc.

Dyrare pris beror på personal- och lokalkostnader. Är det den debatt man vill ha så är det varför inte alla köper spel digitalt och varför man inte kan sälja sina spel vidare digitalt? Jag äger spelet men ändå inte. PSN och Xbox marketplace är i regel dyrare än i butik vilket är konstigt. Man vill inte att de ska få monopol heller men i framtiden kan det leda till det.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Inte konstigt det går som det går, har aldrig förstått hur de kan sälja ett begagnat spel för 599 kr när samma spel kostar 150 kr nytt...

Vad har de för kunder?? Rika föräldrar som inte har koll och använder prisjakt? För mig är det en gåta att de finns kvar än!

Medlem

Köper för det mesta alla PC spel via Kinguin.net. Ibland via Steam reor. Till konsol köper jag på Media Markt, Siba eller ElGiganten som alltid är minst 100:- billigare . Begagnat köper jag sällan men då blir det till sist besök hos GameStop. Den butiken skulle verkligen behöva tänka om med sina priser...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Har jobbat på spelbutik och känner folk på både elgiganten och mediamarkt. Anledningen till att priserna är så höga är för att det är vad leverantörerna tar. Elgiganten och andra kedjor som säljer för lägres summor gör det oftast till förluster. Sen kan du ju glömma att få tag på spelen där under releaseveckan om du lirar på konsol då dom flesta elektronikkedjorna i regel bara tar in några få exemplar. Priset är till för att locka dit kunder.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av LiquidTruth:
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av kadavriak:
Skrivet av LiquidTruth:

Den enda enledningen till att Game Stop säljer ett nytt spel för 700 kr när andra tar 600 kr är för att det finns inga marginaler på ett spel som säljs för 600kr till kund.

HAHAHAHAHAHAHAHAHHA... åh vänta, var du allvarlig???

Har arbetat elgiganten och det var riktigt taskiga vinstmarginaler. Ett spel för 449-499 kunde ge en 10-40kr. Tillbehören är däremot en annan femma!

Men då ska det vara för icke originaltillbehör.
Jag jobbar för en utav dessa stora kedjorna.
Tar du ett original tillbehör till en playstation så ska du vara glad om du tjänar in 5kr efter att allt har blivit betalt. Som personalkostand och allt.

Ah du har så rätt. Nu när du skriver det så kommer jag ihåg att många tillbehör hade riktigt dålig marginal. Många förstår inte att det är en tung bransch. GameStop har dock priser som gör att de verkligen vill döda sig själv.

Medlem

Med deras skyhöga priser är det svårt locka till sig kunder.

Medlem

Jag förstår inte varför man ska tycka synd om personalen på GameStop!? De jobbar ju inte för välgörenhet.
Sänk priset eller lägg ner.
Man vill ju inte betala mer än vad man behöver.


signatur

autograph

Avstängd

Snygg photoshop av personerna inne i butiken

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Vilka konkurrenter menar du?

gamestop pris 699/799kr
Webhallen pris 549/599kr
Elgiganten med fler 499/549kr
Så ser det ut för majoriteten av dom nya spelen som kedjorna säljer. Ibland kan det skilja lite.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Har jobbat på spelbutik och känner folk på både elgiganten och mediamarkt. Anledningen till att priserna är så höga är för att det är vad leverantörerna tar. Elgiganten och andra kedjor som säljer för lägres summor gör det oftast till förluster. Sen kan du ju glömma att få tag på spelen där under releaseveckan om du lirar på konsol då dom flesta elektronikkedjorna i regel bara tar in några få exemplar. Priset är till för att locka dit kunder.

Har hört tvärtom från folk som säger sig ha jobbat för Elgiganten och MediaMarkt, men visst. För min del spelar det mindre roll, som konsument ägnar jag mig inte åt välgörenhet utan går dit där bäst priser erbjuds. Att GameStop sedan tar 600kr för begagnade spel och 750kr för spel som släpptes för ett år sedan hjälper inte direkt deras sak.

För övrigt vet jag inte vart du har kollat men jag har aldrig haft problem att bara vandra in i närmsta MediaMarkt eller Elgiganten och plocka på mig en ny release när som helst under releaseveckan, köptrycket du talar om existerar bara vid konsolsläpp.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Har jobbat på spelbutik och känner folk på både elgiganten och mediamarkt. Anledningen till att priserna är så höga är för att det är vad leverantörerna tar. Elgiganten och andra kedjor som säljer för lägres summor gör det oftast till förluster. Sen kan du ju glömma att få tag på spelen där under releaseveckan om du lirar på konsol då dom flesta elektronikkedjorna i regel bara tar in några få exemplar. Priset är till för att locka dit kunder.

Jag har då alltid fått tag i ett exemplar av ett nytt spel på releasdagen på elgiganten med fler. Däremot har det allt som oftast varit slut på gamestop om man inte förbokat.

Medlem
Skrivet av fullerdanne:
Skrivet av Slashgibber:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Har jobbat på spelbutik och känner folk på både elgiganten och mediamarkt. Anledningen till att priserna är så höga är för att det är vad leverantörerna tar. Elgiganten och andra kedjor som säljer för lägres summor gör det oftast till förluster. Sen kan du ju glömma att få tag på spelen där under releaseveckan om du lirar på konsol då dom flesta elektronikkedjorna i regel bara tar in några få exemplar. Priset är till för att locka dit kunder.

Jag har då alltid fått tag i ett exemplar av ett nytt spel på releasdagen på elgiganten med fler. Däremot har det allt som oftast varit slut på gamestop om man inte förbokat.

Har jag också varit med om flera gånger!


signatur

autograph

Medlem

Hela marknaden är lite snedvriden just nu eftersom de gör allt för att hjälpa fysiska butiker.

Exempel Mass Effect Andromeda

Billigast? Fysiskt i butik.
Dyrast? Nerladdat online från antingen Origin eller PS/Xbox Store
Mellan? Dessa "skumma" butiker som säljer koder.

Än sjukare är att den fysiska utgåvan av spelet på PC inte ens innehåller en skiva. Du får ett tomt fodral med en kod inuti.

Allt självklart för att hjälpa den fysiska butiken. Sen att utvecklarna i slutändan förlorar pengar på det är en annan sak.

Att ta 699kr för den digitala versionen på Xbox One är egentligen helt obegripligt. Ska jag straffas för att jag egentligen inte äger spelet?

rav
Medlem

Det är lustigt att man alltid ska titta på priset.
Istället kanske man skulle se över vad man väljer att lägga sin tid på.

Gnällkuk

Michael Pachter tog upp just detta i ett av sina senaste avsnitt av Pachter factor, innan Gamestop meddelade att de stänger butiker. Han pratar om varför de är dyrare och den katastrofala tiden runt jul. Som vanligt väldigt intressanta avsnitt, skulle starkt rekommendera att ni spanar in hans YouTube-kanal


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Inaktiv
Skrivet av LiquidTruth:

Det som är synd med det hela är att det finns så mycket folk som kommer förlora sina jobb tyvärr.
Gillar inte att se när folk sitter och klagar på priser hit och priser dit.

Den enda enledningen till att Game Stop säljer ett nytt spel för 700 kr när andra tar 600 kr är för att det finns inga marginaler på ett spel som säljs för 600kr till kund. Men alla stora butiker som säljer annat än spel tjänar in förlusten på att sälja andra saker.

Det låter på dig som att alla borde köpa det dyraste alternativet så att andra kan få behålla sina jobb? Logiken kring prissättningen har länge förbryllat många, och förstår man inte ens det om man jobbar i butiken, får man nästan skylla sig själv - det är inget hållbart koncept, bevisligen.

Medlem

250 när man har typ 8000...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Spelbutiker har inte varit något att ha sen Traditions dagar. Det var tider det.

Tradition hade ett trevligt forum också.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Och ännu mindre på nätet.

jbx
Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av legendofkarl:
Skrivet av delli:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Vilka konkurrenter menar du?

Ett exempel där jag bor så ligger Elgiganten mitt emot och tar alltid 200kr mindre per spel än vad Gamestop gör. Jag förstår om de väljer att lägga ner den butiken.

Jo skillnaden är att dom inte säljer spel med vinst utan +-0, gamestop är beroende av en specifik försäljning. Sen är de svårt att konkurrera med Elgiganten generellt.

Så alla butiker utom gamestop säljer spel med förlust? Låter som en riktigt värdelös marknad.
Uncharted 4 kostade 749kr på gamestop igår och 399kr på affären bredvid...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Zidious G:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Och ännu mindre på nätet.

Nej. Det stämmer inte. Nya AAA spel är inte billigare digitalt om du köper dom på t ex Steam. Om du har tur så får du en 10% rabatt första dagen och sedan 6 månader senare 20% på något season pass.

Civ6 kostar för mig 395 på webhallen (normala människor 479) och på steam, översatt 571. Jag kan ju så klart vänta på den där rean på 15% som kommer under sommarrean, men då får jag vänta, inte köpa nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Zidious G:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Och ännu mindre på nätet.

Nej. Det stämmer inte. Nya AAA spel är inte billigare digitalt om du köper dom på t ex Steam. Om du har tur så får du en 10% rabatt första dagen och sedan 6 månader senare 20% på något season pass.

Civ6 kostar för mig 395 på webhallen (normala människor 479) och på steam, översatt 571. Jag kan ju så klart vänta på den där rean på 15% som kommer under sommarrean, men då får jag vänta, inte köpa nu.

Civ6 går för 290kr (Steam) via G2Play så det finns ju ytterligare pengar att spara. Misstänker dock att Zidious menade just butiker som Webhallen och Spelbutiken när det kommer till billigare spel på nätet. Digitala versioner är oftast löjligt dyra runt release.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Zidious G:
Skrivet av kebbe:

Så går det när man tar 750kr för spel som konkurrenterna säljer för 500kr tvärs över gatan.

Och ännu mindre på nätet.

Nej. Det stämmer inte. Nya AAA spel är inte billigare digitalt om du köper dom på t ex Steam. Om du har tur så får du en 10% rabatt första dagen och sedan 6 månader senare 20% på något season pass.

Civ6 kostar för mig 395 på webhallen (normala människor 479) och på steam, översatt 571. Jag kan ju så klart vänta på den där rean på 15% som kommer under sommarrean, men då får jag vänta, inte köpa nu.

Civ6 går för 290kr (Steam) via G2Play så det finns ju ytterligare pengar att spara. Misstänker dock att Zidious menade just butiker som Webhallen och Spelbutiken när det kommer till billigare spel på nätet. Digitala versioner är oftast löjligt dyra runt release.

Ja, det har du nog rätt i, butiker som INTE är steam säljer typ steamspel biligare än vad steam själva gör. Dom kan göra det för att det inte är en stor del av försäljningen ändå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Spelbutikens era är över sen rätt länge faktiskt. Ironiskt nog var det precis det som efterfrågats av kunderna som tagit död på dem. Piraterna fick skulden men det var tillgängligheten och inte främst priset som kunderna sökte. För mig var en mountad cd/dvd-lös spelning bättre än ett ständigt skivjonglerande och detta har helt löst sig med digital downloads.

Att sälja fysiska exemplar till priser långt över digitala downloads säger sig själv är en rätt svårlöst affärsidé. Tillgängligheten, "patchability" och priset är svårslaget. Många brukar ta upp problemet med att om Steam eller någon annan kursar så förlorar man alla sina spel men... jaha? Jodå, det vore ju tråkigt men precis som med alla gamla spel du har lagrade på skiva i skåpet som du i stort sett ALDRIG spelar, varför skulle du spela alla gamla Steam-spel? Argument invalid!

Tråkigt för alla inblandade men ibland är det så. Något händer som gör att en etablerad industri får sadla om. Inte första och heller inte sista gången...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Spelbutiker har inte varit något att ha sen Traditions dagar. Det var tider det.

Tacka vet jag Softwareexpress vid Mariatorget och Hötorget, de var butiker det! Men tiden då man kunde gå in i en butik å klämma på roliga spelkartonger är sedan länge förbi

Medlem

Värst vad tiderna måste ändrats för marginalerna på spel. När jag sålde spel slutet på 90-början på 2000 talet låg marginalerna på 20-60% beroende på spel. Dock det man tjänade pengar på var de små tillbehören som kablar osv, där kunde man kamma hem flera 100% ibland. (Rellaterat till min post ovan, nej jag jobbade INTE på Softwareexpress)

123
Skriv svar