Recension - Mass Effect: Andromeda

Skribent
Skrivet av devilrat:

Karaktärernas ansikten ser tydligen rätt eländiga ut enligt PewDiePie: https://www.youtube.com/watch?v=6MEKM2amQ2E
Hur ställer sig testaren kring detta?

Det som framför allt själlösa blickar och ett extremt stelt minspel som sticker ut i min mening.

Skrivet av Rh3nium:

"Intressant berättelse och karaktärer"
Antar att det är smaksak? Många andra sajter klagar just om att det inte är så. Massvis av usla fetch-and-kill quests och dåligt manus på en hel del konversationer.
Marcus skriver inte heller ngt om systemet med moraliskt val, ngt som var ett kännetecken för ME1-3 och som andra kritiserar som extremt inkonsekvent.

Ja, du har rätt i att anta att det är en smaksak. Jag anser att berättandet ligger på en nivå i stil med de tidigare Mass Effect-spelen och jag tycker överlag att dialogen är bra skriven, bortsett från några få undantag som tyvärr står ut.

Ambassadör
Xbox

Ganska otroligt att man inte tar hand om ett IP som Mass Effect bättre.

Ledsamt.


signatur

Jump in.

Medlem

Tycker mig börja se en trend bland så kallade AAA-spel nuförtiden. Många företag verkar inte sikta på att göra klart spelet till 100% utan nöjer sig med runt 90%. Jag kan förstå varför eftersom dom sista 10% tar väldigt lång tid att fixa. Men det är det som avgör om spelet blir en klassiker eller inte.

Medlem

Vilken besvikelse, och det verkar inte nå bättre på Metacritic heller. Jag har kunnat leva med kassa animationer om storyn och uppdrag varit bättre.

Man får helt enkelt vänta på en prissänkning innan man provar på det.

Medlem

Gillar att valen inte är självklart bra eller dåliga så som med paragon/renegade systemet i de tidigare spelen.

Medlem

Bra rescension, precis samma intryck fick jag av de 7-8 timmar jag hann spela av demot. Nu några dar efteråt finns det trots allt ett visst sug efter att fortsätta spela det ändå, trots alla brister så var det inget dåligt spel.

Något jag saknade i din rescension var hur långt/stort det är. Är det 20-30 timmar som ME:3, känns det inget vidare, men är det upp mot 100 timmar så gör det en stor skillnad. Jag kommer ihåg att min största besvikelse på 3:a var att det var så förbannat kort och så då den fruktansvärda dag 1 dlc:n, jämfört med tvåan som tog mig 70-80 timmar eller nåt sånt..

En svag 3:a är väl vad jag förväntar mig. Å andra sidan spelade jag lågt över 200 timmar i DA:I, vilket är bra mycket spel för pengarna, därav min undran.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Gillar att valen inte är självklart bra eller dåliga så som med paragon/renegade systemet i de tidigare spelen.

Nja, det finns tillfällen i spelet då du får välja mellan två val som kan liknas vid antingen renegade eller paragon. Och tillfällen där valen är varken eller.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ganska otroligt att man inte tar hand om ett IP som Mass Effect bättre.

Ledsamt.

Det är väl egentligen ingen på Bioware som har en personlig relation till ME längre, alla företagets grundare har sagt upp sig.
Bioware skapade ME och DA för att slippa licensiera andra IP (D&D och Star Wars) till sina spel, de lade ner många år bara på att skapa världarna till dem.
EA kanske helt enkelt inte ser lönsamheten i förhållande till tex. Star Wars och satsar därför mindre tid och pengar.

Medlem
Skrivet av Rafner:
Skrivet av Marcus Grönskog:

...och regn som smattrar ner på min hjälm...

Det där stämmer dock inte. Ta en närmare titt nästa gång du spelar spelet, för här finns ytterligare ett exempel på de tekniska brister som spelet har. Regndropparna syns nämligen inte på visiret utan direkt på din karaktärs ansikte... Det ser så klart coolt ut när du inte har på dig någon hjälm, men med hjälm på... Ja inte ser det bra ut.

I den här videon tar han upp problemet i förbifarten (0:56 in i videon).

Gillar människor som tänker som dig

Medlem

hörde något innan release om att kampanjen ska gå att lira co-op, stämmer det ?

Medlem
Skrivet av Loltron:

hörde något innan release om att kampanjen ska gå att lira co-op, stämmer det ?

Stämmer inte. Den enda formen av multiplayer är ett horde-mode som inte är direkt bunden till kampanjen.

Medlem

Denna video känns ju rätt aktuell i sammanhanget vad gäller kvinnliga karaktärer i spelet:

https://www.youtube.com/watch?v=v-0nCsE2zMA

Medlem

They cannot even animate DRINKING (ME: Andromeda)
http://9gag.com/gag/aQ9ELBe

"Maybe she is drinking lava at a low gravity planet with no horizontal speed."


signatur

autograph

Medlem

Den blåa smurfen i spelet liknar ju Robyn, kom jag att tänka på nu.
(Jag gillar Robyn!)
http://s3.amazonaws.com/factmag-images/wp-content/uploads/201...


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Khorney:

Denna video känns ju rätt aktuell i sammanhanget vad gäller kvinnliga karaktärer i spelet:

https://www.youtube.com/watch?v=v-0nCsE2zMA

Suck, man behöver inte göra apfula modeller bara för det.
Dessutom är det scifi och fantasy, alltså inget som behöver återspegla verkligheten på något vis.

Medlem
Skrivet av Rafner:
Skrivet av Loltron:

hörde något innan release om att kampanjen ska gå att lira co-op, stämmer det ?

Stämmer inte. Den enda formen av multiplayer är ett horde-mode som inte är direkt bunden till kampanjen.

that sucks

Geeks Gaming

Så... klockan är 4 och har kört ME: Andromeda typ 4 timmar nu.
Första reaktion? Ingen aning om vart den negativa kritiken kommer ifrån gällande första delen av spelet. Jag älskar de... Inlednings uppdraget va extremt bra även om det kändes som försmak till vad som ska komma.
Även om Emil inte gillade sidouppdragen så gillar jag dom. Mycket bättre än det förra ME spelen.
Efter 4 timmar kan jag bara säga att jag vill ha mer. Enda anledningen att jag inte fortsatte nu va för att tydligen hade inte hela spelet laddats ner så kunde inte fortsätta xD Plus att jag märkte att klockan blivit lite mycket.
Och ja animationerna är inte världens bästa.... men folk har överdrivit lite för mycket och när man är inne i spelet och storyn så märks de inte jätte mycket.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Så... klockan är 4 och har kört ME: Andromeda typ 4 timmar nu.
Första reaktion? Ingen aning om vart den negativa kritiken kommer ifrån gällande första delen av spelet. Jag älskar de... Inlednings uppdraget va extremt bra även om det kändes som försmak till vad som ska komma.
Även om Emil inte gillade sidouppdragen så gillar jag dom. Mycket bättre än det förra ME spelen.
Efter 4 timmar kan jag bara säga att jag vill ha mer. Enda anledningen att jag inte fortsatte nu va för att tydligen hade inte hela spelet laddats ner så kunde inte fortsätta xD Plus att jag märkte att klockan blivit lite mycket.
Och ja animationerna är inte världens bästa.... men folk har överdrivit lite för mycket och när man är inne i spelet och storyn så märks de inte jätte mycket.

Håller med fullt ut. Av det jag spelat (7h) så älskar jag det. Okej animationerna är skit men jag bryr mig inte. Spelet är bra och jag fortsätter tills det blir kast.

Medlem

Fastnade aldrig för ettan. Gillar annars sci-fi-spel. Men med denna recension i ryggen kommer jag inte ge detta spel en chans.Tycker generellt det är svårt att hitta bra spel nu för tiden. Kanske har man blivit bortskämd genom åren...

Medlem

Kommer vänta på någon komplett edition med patchar förhoppnignsvis.

Jävla synd satt och plöjde igenom mass effect 2 och 3 precis nu för att ladda inför Andromeda släppet.

Lite Anti-Klimatiskt, synd för de som förbokat.


signatur

P.L.U.R

Medlem

"Andromeda Trailer"
http://9gag.com/gag/aYxE4PV


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av rövslickarn:

Det var ett väntat och förtjänt betyg känns det som, efter allt man sett.

Trist att ännu en spelserie slaktas av EA.

Den slaktades av Bioware. EA är bara en förläggare. Det är BW som misslyckades med utvecklingen.

Medlem

Jag gillade helt klart spelet, storyn tar fart efter ett par timmar och då vart det svårt att stänga av spelet. Absolut så kan man störa sig på animationerna ibland - men tycker ändå inte att det är överdrivet - jag tycker dock att det som störde mig mest var de skumma FPS dropparna som kom lite då och då, samt att siktet i striderna var irriterande på PS4an. Hört från en vän som spelade på PC att han hade 0 problem med siktet men att styrningen av karaktären var off så verkar vara raka motsatsen där.

Men storyn gillar jag - kanske inte så nytänkande i alla lägen - men att dina val som du gör faktiskt kan bita dig i baken längre fram i storyn gör att det känns mer levande än vad det kanske är - Love it.

Absolut inte det bästa ME spelet men spelvärt för sig som gillar story och inte bryr sig allt för mycket i tekniska missar.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem

Detta illdåd till spel skulle aldrig ha släppts, punkt.

Hade spelet inte haft "Mass Effect" i titeln hade spelet inte sålt mer hundratal kopior till släkt och vänner.

Medlem

Jag slängde ihop en hastig jämförelse här!
Ett spel från 2003 har likvärdig eller till och med bätte anisktsanimationer än Andromeda...
http://imgur.com/a/u3oEi

Medlem

Kan hålla med om vissa dåliga animationer men är korkat att inte köpa det här spelet på grund av just det. Har spelat i 10 timmar och har inte några tekniska problem eller annat. Riktigt bra spel. Jag bryr mig inte om de konstiga ansiktsuttrycken och kroppsrörelser som endast är i dialoger/sekvenser. Mass Effect: Andromeda är helt ok ångrar inte en sekund att jag köpte det.

Medlem
Skrivet av FZappa:

Kan hålla med om vissa dåliga animationer men är korkat att inte köpa det här spelet på grund av just det. Har spelat i 10 timmar och har inte några tekniska problem eller annat. Riktigt bra spel. Jag bryr mig inte om de konstiga ansiktsuttrycken och kroppsrörelser som endast är i dialoger/sekvenser. Mass Effect: Andromeda är helt ok ångrar inte en sekund att jag köpte det.

Håller med, visst finns det belägga för viss kritik och FZ´s betyg tycker jag var befogat. (En trea ÄR inte dåligt).
Men kritiken på internet har ballat ur fullständigt. Spelat hyfsat mycket nu och tycker det är riktigt bra, dock inte riktigt i samma klass som trilogin. Det bör även nämnas att ansiktsanimationerna inte är det första jag tänker tillbaka på när jag minns trilogin.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Den slaktades av Bioware. EA är bara en förläggare. Det är BW som misslyckades med utvecklingen.

"Bara en förläggare" är inte så bara. Det är förläggaren som kan ställa krav på att ett spel ska släppas den 23 mars och inte viker sig trots att utvecklaren säger att de inte hinner göra klart alla detaljer.

Medlem

Japp, EA är de som håller i pengarna och även äger Bioware.
Vill EA ha med rosa kaniner så är det bara för Bioware att fråga hur många.

Medlem

Man kanske inte ska förvänta sig så mycket mera av ett AAA-titel år 2017 och framåt.
Så länge den stor massan är villig att betalar för "hjärndöd action" är just exakt det vi kommer få och i all from av underhållning :(.

Typ som nya Star Trek, bara action i 2h.
Önsketänkande men jag vill ha tillbaka gamla Bioware med riktiga RPG spel (inte buggig/dåliga actionspel).

Skriv svar