Mass Effect: Andromeda

Medlem

Ser fram emot spelet. Snart dimper nog min förbeställda nyckel ner i e-posten. Tippar nu den 18e på Lördag. Ska bli intressant att se vilka betyg Mass Effect: Andromeda får.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Herre gud hoppas verkligen detta blir bra :(. Älskar alla ME-spelen, det är min absolut favorit spelserie men allt negativt skit jag hör om ME:A gör mig väldigt orolig. Kommer definitivt köpa spelet, om något ser MPn väldigt rolig ut. Gillade MP-läget i 3an.

Medlem

Varför kan jag inte ladda ner Andromeda, det är väl den 16e och jag har Origin Access. Är det för jag redan köpt spelet. Eller kan ingen testa spelet än????

Ambassadör
Xbox

Det verkar ju vara Mass Effect: Inquisition med plastdockor som någon recensent uttryckte sig.

En grej som fått mycket skit är planetscanningen, hur upplever ni den?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av AHTF:

Återigen witcher 3 hade också hade jädrigt mycket fetch grejer, även om dom inte kallade det för "side quests", men om man är completionist så blev dom där "?" det, och det blev en börda tillslut

Jag har så gott som 100% completion i witcher 3 + DLCs. Jag har säkert ett 50-tal minnesvärda upplevelser genom side quests. Har aldrig varit med om något liknande. Att man hittar dom genom att springa till frågetecknen på kartan störde aldrig mig dock.

Skrivet av legendofkarl:

Jag håller verkligen med dig, det verkar som att ingen kommer ihåg hur W3 faktiskt var. Även jag tröttnade ordentligt på att springa runt och göra sidequests då oerhört många var meningslösa "döda 5 gubbar vid lägereld och loota en kista med skit i". Jag tröttnade såpass att jag endast körde main story tillslut.

Öhm... det där som du beskriver är INTE side quests! Det är bara points of interest på kartan. Kan inte minnas ett enda renodlat fetch quest bland side quests i W3. Alla side quests har story, härligt röstskådespeleri och hjälper till att skapa inlevelse.

Det jag menade i min post, witcher 3 valde att inte kalla sina fetch quest "side quests", men dom där "?" är ju motsvarigheten till alla små quest i exempelvis dragon age inqusition. Inqusition hade också flera minnesvärda sidequest, sen kallade de även alla quests ute på kartan för side quest vilket the witcher inte gjorde. Själv ser jag inte skillnaden mellan ett "?" på kartan som leder till ett fetch quest, eller ett "!" som leder till ett. Men många verkar ha gjort stor skillnad mellan dom.

Angående andromeda:
Efter att ha spelat mina första 3 timmar kan jag bara säga att spelet gör mig sugen på att lira mer och jag är 100% säker att jag kommer spela klart det. Vilket inte sker ofta, älskar hur bioware berättar historier och dom verkar ha lyckats igen. Sen finns svagheter, men överlag verkar det bli en bra upplevelse.

Är bara cd project och bioware spel som lyckas skapa den där känslan för mig nuförtiden

Medlem

Spelet släpps den 23:e ändå sitter varje människa och spelar detta,vad är det jag missat?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Robez:

Spelet släpps den 23:e ändå sitter varje människa och spelar detta,vad är det jag missat?

EA Access/Origin Access på Xbox/PC ger tillgång till spelet i 10 timmars speltid innan release from igår.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Det jag menade i min post, witcher 3 valde att inte kalla sina fetch quest "side quests", men dom där "?" är ju motsvarigheten till alla små quest i exempelvis dragon age inqusition. Inqusition hade också flera minnesvärda sidequest, sen kallade de även alla quests ute på kartan för side quest vilket the witcher inte gjorde. Själv ser jag inte skillnaden mellan ett "?" på kartan som leder till ett fetch quest, eller ett "!" som leder till ett. Men många verkar ha gjort stor skillnad mellan dom.

Angående andromeda:
Efter att ha spelat mina första 3 timmar kan jag bara säga att spelet gör mig sugen på att lira mer och jag är 100% säker att jag kommer spela klart det. Vilket inte sker ofta, älskar hur bioware berättar historier och dom verkar ha lyckats igen. Sen finns svagheter, men överlag verkar det bli en bra upplevelse.

Är bara cd project och bioware spel som lyckas skapa den där känslan för mig nuförtiden

Skillnaden mellan ett ? på kartan och ett side quest du får av en npc är ju som natt och dag. Jag insåg snabbt att alla frågetecken i Witcher 3 var slöseri med tid och skippade allt sånt.

Dragon Age: Inquisition had inte ett enda vettigt side quest utöver companion quests. Jag gjorde alldeles för många av dom och hittade inte ett enda bra.
Även Chateau d'Onterre som folk verkar tycka är bra är ju värdelöst.

Medlem
Skrivet av tjorb:
Skrivet av AHTF:

Det jag menade i min post, witcher 3 valde att inte kalla sina fetch quest "side quests", men dom där "?" är ju motsvarigheten till alla små quest i exempelvis dragon age inqusition. Inqusition hade också flera minnesvärda sidequest, sen kallade de även alla quests ute på kartan för side quest vilket the witcher inte gjorde. Själv ser jag inte skillnaden mellan ett "?" på kartan som leder till ett fetch quest, eller ett "!" som leder till ett. Men många verkar ha gjort stor skillnad mellan dom.

Angående andromeda:
Efter att ha spelat mina första 3 timmar kan jag bara säga att spelet gör mig sugen på att lira mer och jag är 100% säker att jag kommer spela klart det. Vilket inte sker ofta, älskar hur bioware berättar historier och dom verkar ha lyckats igen. Sen finns svagheter, men överlag verkar det bli en bra upplevelse.

Är bara cd project och bioware spel som lyckas skapa den där känslan för mig nuförtiden

Skillnaden mellan ett ? på kartan och ett side quest du får av en npc är ju som natt och dag. Jag insåg snabbt att alla frågetecken i Witcher 3 var slöseri med tid och skippade allt sånt.

Dragon Age: Inquisition had inte ett enda vettigt side quest utöver companion quests. Jag gjorde alldeles för många av dom och hittade inte ett enda bra.
Även Chateau d'Onterre som folk verkar tycka är bra är ju värdelöst.

Det jag försöker få fram är att fetch questen i dragon age inquisition, får man på random punkter ute på kartan, lite hip som hap, de är som "?" i witcher 3. Medan comapnion quest i stort är DAI motsvarighet till witcher 3s sidequests, och jag tror dom blir ungefär lika många...

Så därför hävdar ajg att folk är oärliga i sina jämförelser, när de jämför witcher 3 "sidequests" med dragon ages fetch quests ute på kartan.

Jag ansert att en mer ärlig jämförelse är
Witcher 3 point of intereset = DAIs random quest givers i olika områden.
Witcher 3 side quests = dragon age inqusitions companion quests.

Skribent
Skrivet av Mortaigne:

En grej som fått mycket skit är planetscanningen, hur upplever ni den?

Är det något med planetscanningen som jag verkligen ställer mig tveksam till så är det kamerapanoreringarna som sker när man flyttar sig genom solsystemet. Det käkar en massa tid och gör att jag drar mig för att skanna planeter.

Skrivet av 1337Figaro:

Herre gud hoppas verkligen detta blir bra :(. Älskar alla ME-spelen, det är min absolut favorit spelserie men allt negativt skit jag hör om ME:A gör mig väldigt orolig. Kommer definitivt köpa spelet, om något ser MPn väldigt rolig ut. Gillade MP-läget i 3an.

Kommer att testa multiplayer-läget inför den färdiga recensionen. Jag gillade också treans MP-läge, så du kan se fram en komplett rapport på måndag!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av Mortaigne:

En grej som fått mycket skit är planetscanningen, hur upplever ni den?

Är det något med planetscanningen som jag verkligen ställer mig tveksam till så är det kamerapanoreringarna som sker när man flyttar sig genom solsystemet. Det käkar en massa tid och gör att jag drar mig för att skanna planeter.

Skrivet av 1337Figaro:

Herre gud hoppas verkligen detta blir bra :(. Älskar alla ME-spelen, det är min absolut favorit spelserie men allt negativt skit jag hör om ME:A gör mig väldigt orolig. Kommer definitivt köpa spelet, om något ser MPn väldigt rolig ut. Gillade MP-läget i 3an.

Kommer att testa multiplayer-läget inför den färdiga recensionen. Jag gillade också treans MP-läge, så du kan se fram en komplett rapport på måndag!

Det låter som en sådan där gimmick som är häftig en gång, sen blir det bara frustrerande när man ska göra det hundratals gånger. Ett tips till utvecklare är ju att faktiskt spela sina egna spel, helst innan release.

Multiplayer kanske blir behållningen det första halvåret eller så tills huvudspelet är fixat så gott det går. Hoppas att jag har fel.


signatur

Jump in.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av Mortaigne:

En grej som fått mycket skit är planetscanningen, hur upplever ni den?

Är det något med planetscanningen som jag verkligen ställer mig tveksam till så är det kamerapanoreringarna som sker när man flyttar sig genom solsystemet. Det käkar en massa tid och gör att jag drar mig för att skanna planeter.

Går inte det att skippa alltså? Usch. Gjorde bara de där panoreringarna två gånger i demot men kände direkt att det skulle bli ett enormt irritationsmoment om man behövde se sekvensen varje gång man byter planet.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Förstår aldrig riktigt jämförelserna med witcher 3. Eller jag tycker inte dom är rättvisa.

Om jag inte minns fel så var det Bioware själva som sade att de hade hämtat inspiration från Witcher 3, då får de också ta ansvaret för det.

Edit: Japp, det var definitivt Bioware som sade det.
http://www.dualshockers.com/2017/02/10/bioware-taking-inspira...

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av legendofkarl:

Jag tröttnade såpass att jag endast körde main story tillslut.

Såna fall missade du ju en hel del väldigt bra side quests, inte konstigt att ni inte förstår hur Witcher 3 skiljer sig från mängden om ni bara stirrar er blinda på alla de fetch quests som fanns.

Det du inte verkar förstå är ju att det fanns för många dåliga side quests för att man ska hinna tröttna på side quests innan man hittar till guldkornen. Jag vet att det fanns riktigt bra side quests också men de var få i antal i jämförelse med skit quests.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av AHTF:

Förstår aldrig riktigt jämförelserna med witcher 3. Eller jag tycker inte dom är rättvisa.

Om jag inte minns fel så var det Bioware själva som sade att de hade hämtat inspiration från Witcher 3, då får de också ta ansvaret för det.

Edit: Japp, det var definitivt Bioware som sade det.
http://www.dualshockers.com/2017/02/10/bioware-taking-inspira...

Dom jämförelserna gjordes långt innan det citatet. Och jag har inte sagt något om att inte jämföra, jag har bara sagt att folk inte gör jämförelserna rättvisa.

Bioware spelen kritiseras för kartan är fylld med små grejer, som bäst jämförs med MMO quests. I nästa andetag hyllar dom the witcher 3 för att det spelets alla sidequests var "meningsfulla och djupa", sen glömmer det att wichers karta också var fylld med ? som ledde till exakt samma typ av MMO quests.

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av AHTF:

Förstår aldrig riktigt jämförelserna med witcher 3. Eller jag tycker inte dom är rättvisa.

Om jag inte minns fel så var det Bioware själva som sade att de hade hämtat inspiration från Witcher 3, då får de också ta ansvaret för det.

Edit: Japp, det var definitivt Bioware som sade det.
http://www.dualshockers.com/2017/02/10/bioware-taking-inspira...

Dom jämförelserna gjordes långt innan det citatet. Och jag har inte sagt något om att inte jämföra, jag har bara sagt att folk inte gör jämförelserna rättvisa.

Bioware spelen kritiseras för kartan är fylld med små grejer, som bäst jämförs med MMO quests. I nästa andetag hyllar dom the witcher 3 för att det spelets alla sidequests var "meningsfulla och djupa", sen glömmer det att wichers karta också var fylld med ? som ledde till exakt samma typ av MMO quests.

Men "?" var point of interest och INTE side quest.Sidequests fick man av karaktärer i världen.Jag har lirat ut DA:I tre gånger och tycker det är ett bra spel,men spelet hade inga riktiga side quests,bara mmo quests.

Medlem

FInns inget värre när saker och ting blir repetiva och meningslösa. FInns inget värre när saker och ting blir repetiva och meningslösa.

Medlem
Skrivet av Robez:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av AHTF:

Förstår aldrig riktigt jämförelserna med witcher 3. Eller jag tycker inte dom är rättvisa.

Om jag inte minns fel så var det Bioware själva som sade att de hade hämtat inspiration från Witcher 3, då får de också ta ansvaret för det.

Edit: Japp, det var definitivt Bioware som sade det.
http://www.dualshockers.com/2017/02/10/bioware-taking-inspira...

Dom jämförelserna gjordes långt innan det citatet. Och jag har inte sagt något om att inte jämföra, jag har bara sagt att folk inte gör jämförelserna rättvisa.

Bioware spelen kritiseras för kartan är fylld med små grejer, som bäst jämförs med MMO quests. I nästa andetag hyllar dom the witcher 3 för att det spelets alla sidequests var "meningsfulla och djupa", sen glömmer det att wichers karta också var fylld med ? som ledde till exakt samma typ av MMO quests.

Men "?" var point of interest och INTE side quest.Sidequests fick man av karaktärer i världen.Jag har lirat ut DA:I tre gånger och tycker det är ett bra spel,men spelet hade inga riktiga side quests,bara mmo quests.

DOm där "?" gav ofta treasure quests som låg inne som sidequests i journalen om du nu vill märka ord. Min jämförelse var att de är likadana som stora delar av DAI "sidequests". DAI hade istället inte de meningslösa points of intrests i så fall.
Inga sidequests i DAI, companion quests??

Medlem
Skrivet av Robez:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av AHTF:

Förstår aldrig riktigt jämförelserna med witcher 3. Eller jag tycker inte dom är rättvisa.

Om jag inte minns fel så var det Bioware själva som sade att de hade hämtat inspiration från Witcher 3, då får de också ta ansvaret för det.

Edit: Japp, det var definitivt Bioware som sade det.
http://www.dualshockers.com/2017/02/10/bioware-taking-inspira...

Dom jämförelserna gjordes långt innan det citatet. Och jag har inte sagt något om att inte jämföra, jag har bara sagt att folk inte gör jämförelserna rättvisa.

Bioware spelen kritiseras för kartan är fylld med små grejer, som bäst jämförs med MMO quests. I nästa andetag hyllar dom the witcher 3 för att det spelets alla sidequests var "meningsfulla och djupa", sen glömmer det att wichers karta också var fylld med ? som ledde till exakt samma typ av MMO quests.

Men "?" var point of interest och INTE side quest.Sidequests fick man av karaktärer i världen.Jag har lirat ut DA:I tre gånger och tycker det är ett bra spel,men spelet hade inga riktiga side quests,bara mmo quests.

Dom där "?" gav ofta treasure quests som låg inne som sidequests i journalen om du nu vill märka ord. Min jämförelse var att de är likadana som stora delar av DAI "sidequests" som alla klagar på i jämförelsen med witcher. DAI hade istället inte de meningslösa points of intrests i så fall.
Inga sidequests i DAI? companion quests??

Medlem

Jag har spelat cirka 6 timmar och ja, inledningen är ganska seg men jag älskar fan spelet och längtar till den 23!

Medlem

Det finns kanske tre sätt att spela detta (som för många spel egentligen):
Antingen man kan inte få nog av ME och kommer att gilla detta, även med alla fel.
Eller, så har är man nu i till detta universum, eller en ung spelare med inte alltför många referenser, då blir det säkert kul (för de flesta)
Eller, man spelat (för många spel) och kan tycka att det är same old, same old?

Vet inte, bara spekulation, har sett det som gammal spelare med för många andra spel senaste åren. På RPS hade de tex inte mycket positivt att säga. Men då heter det "varför hatar du ME, stick och brinn, etc. etc."..

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av Dudinkalv:
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

Skrivet av Urgas:
Skrivet av Dudinkalv:

Vad för rigg spelade ni det på exakt, och hur flöt det?

What he said. Jag planerar att köra detta på PC, men mot 4K OLED TV:n och vill få en uppfattning om mitt 1080 kommer räcka till 60 FPS eller inte. Vägrar köra på 30 >.<

Även med ett 980-kort tycker jag att spelet flyter på riktigt bra och jag upplever inga framedrops. Jag tänker att röra mer på prestanda i den kompletta recensionen på måndag, men med ett 1070 eller 1080 ska man inte behöva oroa sig för att spela i sub 60fps.

Jag själv sitter på ett 970. Tankar?

Vi ska försöka få ut ett test av Andromeda med några vanliga grafikkort i dag. Stay tuned.

På mitt 980ti ligger jag runt 60 (men ofta lite under) @1440p (allt på ultra). I vissa (in game) cutscenes störtdyker FPSen till ~30 dock. Tycker inte det känns i närheten lika optimerat som BF1 (som går närmare 100).

För övrigt verkar det inte gå att stänga av motion blur, och jag tycker musen känns lite off ibland (kanske pga det)

Medlem
Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av ompalompa:

Kontentan efter att ha läst en förhandstittar verkar ligga på olika grader av besvikelse. Jag har sett alltifrån en arg rant över hur dåligt allt var, många konstateranden att starten var dålig men med försiktigt hopp om att det kanske blir bättre längre in i spelet. Samt flera som anser att spelet är gediget, men att det som gjorde ME bra för just den personen saknades eller var dåligt gjort...

Jag har inte sett en enda som har gett överhängande positiva åsikter, vilket ju är något som brukar förekomma då en betydande del av spelmediavärlden totalt verkar förlora förmågan att vara kritisk eller våga ställa krav på spel när det kommer till förhandsvisningar...
Det oroar mig väldigt...

Oroar det dig att du inte ser fler överhängande positiva röster?

Skrivet av roftg:

Vill inte välja mellan Köra fort eller klättra i backar...
Hört talas om låg och högväxel????
,

Frågan är vad det egentligen tillför det här spelet. Just nu är det mest ett irritationsmoment som framför allt medför onödiga extra klick.

en smula realism kanske,, jaja jag vet att det är science fiction, men så länge fordonet man kör har hjul,drivlina och transmision och allt vad det heter så är det väl inget konstigt med det?,, eller är fordonet man åker runt i nån slags svävare eller har jetmotor?.gissar man måste stanna och "lägga" i "lågväxeln" genom att trycka på en knapp, så som det är typ i varenda SUV idag,..irriterande eller ej, så länge det inte ska till nån filmsekvens/laddningstid varje gång så,, why not!,, det kanske tar bort den där Pro Am Racing (radiobilskännslan) som fanns i var det första spelet?där var det verkligen stå på garageuppfarten och ratta en RC Volvo 240 feeling,..

å andra sidan så kanske bilåkandet i spelet r ngt att hurra över även denna gång iom att det hakas redan upp på en sån löjlig grejj..

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av roftg:

Vill inte välja mellan Köra fort eller klättra i backar...
Hört talas om låg och högväxel????
,

Kan dom ratta stora rymdskepp genom mass relays kan dom säkert automatisera växlandet med. Man behövde då inte växla med Mako i ettan. Frågan jag hoppas att dom ställt sig är: Tillför växlandet något eller är det bara en omständig detalj?

ja för det r verkliogen samma sak menar du?,... som jag svarade ovan,mindre radiobilskännsla
utan lågväxel så blir det inte så bra,, och automatiserad lågväxel njae,låter som den drivlinan förstörs rätt snabbt,..men vad vet jag,? jag har ju inte spelat och har ingen aning om hur ens fordonet ser ut,,, bara spontan reaktion på vad som skrevs,.. bara positivt att dom har små detaljer som att man faktiskt måste växla ner när man kör i lutande terräng,, titta på videon, är det ngt sånt du tänkt dig,, fast i rymden??,,,(kolla 40 sekunder in.)..

https://www.youtube.com/watch?v=MhjkDEvV3OM

OT: Var det nån här av alla läsare som tycker bilkörandet i första var roligt i mer än 5 minuter?,,

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av AHTF:

Förstår aldrig riktigt jämförelserna med witcher 3. Eller jag tycker inte dom är rättvisa.

Om jag inte minns fel så var det Bioware själva som sade att de hade hämtat inspiration från Witcher 3, då får de också ta ansvaret för det.

Edit: Japp, det var definitivt Bioware som sade det.
http://www.dualshockers.com/2017/02/10/bioware-taking-inspira...

Dom jämförelserna gjordes långt innan det citatet. Och jag har inte sagt något om att inte jämföra, jag har bara sagt att folk inte gör jämförelserna rättvisa.

Bioware spelen kritiseras för kartan är fylld med små grejer, som bäst jämförs med MMO quests. I nästa andetag hyllar dom the witcher 3 för att det spelets alla sidequests var "meningsfulla och djupa", sen glömmer det att wichers karta också var fylld med ? som ledde till exakt samma typ av MMO quests.

Om Bioware hämtade inspiration från Witcher så gjorde de ju det från början oavsett när citatet myntades.
Sen hur man jämför de två är nog ganska subjektivt, personligen har jag ingen aning eftersom jag aldrig gillat något av Witcher-spelen.

Medlem

OMG! EoL for Bioware för att släppa ett så ofärdigt spel som MassEffect Andromeda

Får hoppas att marknaden straffar Bioware & EA hårt för detta illdåd till spel!

12
Skriv svar