Grafikkortstest – Mass Effect: Andromeda

Medlem

Spelat ca 4 timmar o jag älskar spelet,är väldigt snyggt allt maxat i 1080p,o spelet i sig är mkt kul:) fps jo flaxar skapligt upp o ner ibland men får man väl leva med o tror det kommer en ny grafik drivrutin strax

Medlem

Då bör man hamna på ca. 77 FPS med 2560x1080 då. Helt ok om man FPS-låser på 72 med 144hz skärm


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av onliner72:
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Vad trodde du, detta är FZ Nvidia forum.

Vi testade några av de vanligaste korten som folk har i sina burkar. AMD har en väldigt liten del av marknaden i Sverige, därför föll det bort denna gång. Har inget med fanboyism att göra.

Så du tycker det är viktigare att köra flera olika Nvidia kort istället för amd och Nvidia, så folket kan få reda på hur den presterar på amd och inte bara nvidia, då vissa spel hjälper nvidia dom och gör så amd funkar skit på dom?

Tycker helt ärligt det är mer viktigt med iaf 1 and kort där i. Sen kan man få ungefär prestanda vad andra kort kan tänkas ge i prestanda från nvidia. Medans nu är det en vild chansning hur amd kommer funka....

Medlem
Skrivet av Shuriko:

Skulle ni kunna klämma in GTX 980 Ti kortet eller skulle det vara jämnstarkt med 970?

Jag körde i tre timmar i går med ett 980ti. 2560x1080 med preset ultra men stängde av film grain och chromatic aberration. Ligger på ca 60 i snitt. Flyter på bra tycker jag.

k3m
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av onliner72:
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Vad trodde du, detta är FZ Nvidia forum.

Vi testade några av de vanligaste korten som folk har i sina burkar. AMD har en väldigt liten del av marknaden i Sverige, därför föll det bort denna gång. Har inget med fanboyism att göra.

källa på det? att sen inte ha med ett enda AMD kort är uselt tycker jag.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av Darkmage1971:

Enligt Steams statistik för februari så ligger AMD-grafikkorten på 23,62 % och Nvidia på 59,8 %. Cirka en fjärdedel av användarna har AMD mao. Så en väldigt liten del, nja.

AMD-siffran är betydligt lägre i Sverige, enligt en insatt jag pratat med. Ett Radeon RX 480 8 GB hade tagits med om tid funnits, men det hanns inte med i dag. Jag ska försöka hinna testa med det i morgon och uppdatera, men jag kan inte lova något än. Till saken hör att Origin-spel kan installeras på max fem datorer per dygn, och varje grafikkortsbyte räknas som en ny installation. I nuläget finns max en kvar på kontot, möjligen ingen. Men som sagt, jag ska försöka.

Det skulle uppskattas. Just RX480 har väl sålt helt ok och står sig enormt bra mot GTX1060 om jag inte har helt fel.

Går det inte samköra sånt här med folket på Sweclockers nu när ni sitter i samma hus förresten?

Medlem

Det här skriker dåligt optimerad konsolport.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Tyvärr inte. Det blev prestandakort eller vanligt förekommande kort med bra tryck i främst. Radeon 480 var på tapeten men det hanns inte med denna gång.

Vi har inte gjort så många såna här tester innan. Feedback som din uppskattas.

Vanligt förekommande men inget 1070.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Gen:

I min bok betyder det att BioWare slängt in assets som slöar ner spelet vilket inte är bra för någon.

Det betyder det nog inte eftersom att inte en människa som jobbade på trilogen är med på Andromeda. Detta är ett EA-spel through and through. Inte Bioware.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Redaktör

Testet uppdaterat med siffrror från AMD Radeon RX 480 8 GB.


signatur
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Testade med mitt GTX970. (med i7 6700k @stock, 16gb DDR4 RAM(4000mhz).

Får ca 50-60fps (hamnar oftast runt 53-55 trots open world combat, lite mer intense alltså) med inställningarna på 'High'. 1920x1080. Bra nog för mig!

Precis som min burk då, låter bra nog för mig med, tack för detta!

Medlem

Ni har inte skrivit något om huruvida det krävs Origin (fyfaen för EA som förstör det klassiska bolagsnamnet) för att spela men jag antar det?

Redaktör
Skrivet av arkhanari:

Ni har inte skrivit något om huruvida det krävs Origin (fyfaen för EA som förstör det klassiska bolagsnamnet) för att spela men jag antar det?

Ja. Det krävs väl för alla EA:s pc-spel numera?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Testet uppdaterat med siffrror från AMD Radeon RX 480 8 GB.

Bra jobbat!


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

100% av noll är noll?

Redaktör
Skrivet av fatcamp:
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av onliner72:
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Vad trodde du, detta är FZ Nvidia forum.

Vi testade några av de vanligaste korten som folk har i sina burkar. AMD har en väldigt liten del av marknaden i Sverige, därför föll det bort denna gång. Har inget med fanboyism att göra.

Så du tycker det är viktigare att köra flera olika Nvidia kort istället för amd och Nvidia, så folket kan få reda på hur den presterar på amd och inte bara nvidia, då vissa spel hjälper nvidia dom och gör så amd funkar skit på dom?

Tycker helt ärligt det är mer viktigt med iaf 1 and kort där i. Sen kan man få ungefär prestanda vad andra kort kan tänkas ge i prestanda från nvidia. Medans nu är det en vild chansning hur amd kommer funka....

Jag håller med, AMD borde ha varit med från början. Åtgärdat nu, och läxan lärd till nästa gång.


signatur
Medlem
Skrivet av Rovdjur:
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Tyvärr inte. Det blev prestandakort eller vanligt förekommande kort med bra tryck i främst. Radeon 480 var på tapeten men det hanns inte med denna gång.

Vi har inte gjort så många såna här tester innan. Feedback som din uppskattas.

Åh va synd. Jag väntar spänt på hur mitt Fury X kommer stå sig... Jag får posta när jag vet helt enkelt, om det nu finns någon eftersläntrare med AMD som är intresserad

Tror Fury X kommer prestera bra, speciellt i 1440p.

Jag kör med mitt 380x så länge det håller. kör mest titanfall 2 ändå ^^


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av fatcamp:
Skrivet av Tomas Helenius:
Skrivet av onliner72:
Skrivet av Hymer:

Inga AMD kort?

Vad trodde du, detta är FZ Nvidia forum.

Vi testade några av de vanligaste korten som folk har i sina burkar. AMD har en väldigt liten del av marknaden i Sverige, därför föll det bort denna gång. Har inget med fanboyism att göra.

Så du tycker det är viktigare att köra flera olika Nvidia kort istället för amd och Nvidia, så folket kan få reda på hur den presterar på amd och inte bara nvidia, då vissa spel hjälper nvidia dom och gör så amd funkar skit på dom?

Tycker helt ärligt det är mer viktigt med iaf 1 and kort där i. Sen kan man få ungefär prestanda vad andra kort kan tänkas ge i prestanda från nvidia. Medans nu är det en vild chansning hur amd kommer funka....

Jag håller med, AMD borde ha varit med från början. Åtgärdat nu, och läxan lärd till nästa gång.

Tack <3

Ambassadör
Xbox

Bra med sådana här tester, särskilt att ni uppdaterar det. Gillas.


signatur

Jump in.

Gen
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Nej du har helt rätt, men om de slängt in fler assets så betyder de ju att spelet har utvecklats. Eller vill du hellre ha ett spel i Frostbite där det är ett enda träd i hela spelet, en enda sten och platta texturer? För det är mer av allt sånt som gör att spelet blir tyngre. Och tids nog så måste man ha mer assets för att få spelet mer detaljerat och "levande". Givetvis är det ju upp till motorn att hantera och rendera allt det och en dålig motor gör ju det på ett dåligt och slött sätt, men oavsett så betyder ju inte mer assets att det är sämre. Kan handla helt enkelt om att det är mycket fler objekt i en scen som måste renderas. Kanske massor med NPCs som går runt, massor med växter, dörrar som öppnas och stängs eller helt enkelt en mer detaljerad modellering av allt. Tycker ändå att systemkraven för spelet är relativt låga, och Frostbite är en bra motor men har inte använts på ett bra sätt än. Visst, Battlefield och Star Wars var snyggt, men det var inte speciellt detailjerat eller levande utan relativt statiskt. Frostbite har en väldigt speciell och bra ljussättning och med highres-texturer så ser det onekligen bra ut, men kreverar nog snabbt när man slänger på en massa saker, precis som alla andra motorer gör, för det är helt enkelt mycket mer att rendera, ljussätta och animera.

Så nej, Frostbite gör det inte automatiskt perfekt, men mer assets behöver inte göra ett spel sämre heller. Mer krävande, absolut då ett träd är klart enklare för grafikkortet att rendera än 1000. Hela grejen är dock att vi inte sett eller känt mycket av Andromeda än så min reaktion var helt enkelt baserat på att man inte ska skrika "kasst optimerat" bara för att det inte råkar köra i 400fps på en i5 och Geforce 8800 i 4K.... speciellt när man knappt sett spelet än och vet hur pass "levande" det är.

Nu ska vi inte överdriva, snackar inte om ett enda träd i hela spelet

Självklart är det bra att de slängt in mer saker vilket gör spelet till allt det du säger, men tycker personligen att en halvering av FPSen är rätt saftigt. Nu ska det tilläggas att jag inte testat ME:A än (funderar på att testa Origin Access) men kan säga att BF1 är långt ifrån statiskt. Iaf SP i BF1 är ruskigt snyggt och Endor banorna i Battlefront är extremt detaljerade med all skog och löv överallt. Inte bara en platt textur här inte och det bästa med detta är att det flyter på perfekt!

Jag förstår att man inte kan kräva exakt samma prestanda av en MP shooter jämfört med ett Open world äventyr men att inte få 60fps vid 1440p med marknadens näst bästa kort är i min bok inte alls bra. Det betyder dessutom att det är ospelbart vid 4K.

Medlem

Denna artikel ser lite rolig ut på framsidan då det står i rubriken:

(nu nmed 100 % mer AMD!)

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag håller med, AMD borde ha varit med från början. Åtgärdat nu, och läxan lärd till nästa gång.

Woho! Alltid roligt att se siffror från båda håll.

Medlem

Vad kan man förvänta sig av grafikdrivrutiner som brukar släppas i samband med större spel? Tänkte om man kunde få några extra bildrutor.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vad kan man förvänta sig av grafikdrivrutiner som brukar släppas i samband med större spel? Tänkte om man kunde få några extra bildrutor.

I regel så släpps det drivrutinsuppdateringar för de flesta AAA-titlar innan eller efter lansering. AMD har släppt 17.3.2 för Andromeda, som enligt AMD ger upp till 12% bättre prestanda. Nvidia har ingen ny drivrutin för det spelet vad jag vet, men jag har inte lika bra koll där heller.

Källa: AMD

Medlem
Skrivet av Shuriko:

Skulle ni kunna klämma in GTX 980 Ti kortet eller skulle det vara jämnstarkt med 970?

Antar att du skrev lite fel? Mitt 980ti stämmer ganska väl överens med hur FZs 1080 presterat i testerna.

Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av Godofcheese:

Bra att det är optimerat som ett skrumpet rumphål.

Snälla, vore skitbra om vi alla fick ta del av din djuågående expertis kring spelets utveckling samt din långa erfarenhet av spelet i sig då jag gissar på att du spelat spelet utförligt och kan förklara på vilket sätt spelet är dåligt optimerat. För jag utgår ju att du har en väldigt bred och lång kunskap av spelet, vad som renderas, hur det renderas och hur det påverkar prestandan.

Eller är du en sådan där som förväntar dig 200fps på ett 970 i 4K för annars är det "dåligt optimerat"? Jag tror att man behöver spela det lite mer och se lite mer djupgående speltester innan man kan komma fram till en sådan slutledning...

Själv så hade jag inga som helst förväntningar att jag skulle kunna maxa allt i 1080p ens med mitt gamla 970 då spelet, trots att det använder just en väloptimerad Frostbite-motor, säkert är krävande då det är nytt och inte designat för att kunna maxas på förra generationens grafikkort. Speciellt då andra spel med samma motor också är tungdrivna på max eller ens high settings (Battlefield 1, Star Wars Battlefront t.ex). Därför just investerade jag i ett nytt kort för att hålla jämna steg med de nya AAA-spel som kommer nu, och hade spelet varit "optimerat" för att kunna maxas på förra generationens grafikkort så hade jag blivit djupt besviken och kanske hoppat över spelet, hur bra det än må vara.

Men om spelet är dåligt optimerat så kommer det framgå av mer djupgående analyser av spelet, analyser som inte har gjorts än med resultat som du inte kan komma fram till genom att endast se lite snabba benchmarks gjorda med 4 grafikkort och två upplösningar utan att ens ha gått in på vad för inställningar som användes.

My two cents. Nu ska jag hem och faktiskt testa spelet och bilda en egen uppfattning om spelet, fast jag redan vet att jag kommer kunna maxa spelet och ändå få mina 60fps.

Lustigt att du jämför med BField och Front som är två ruggigt väloptimerade spel på samma motor. De flyter ca 50% bättre än detta. Och nej, jag har inte åratals erfarenhet av utvecklingen eller "vad som renderas" men jag kan bara konstatera att trots att MEA inte är mer tekniskt imponerande än de andra spelen flyter det väldigt mycket sämre.

Medlem
Skrivet av Thane:

100% av noll är noll?

Gissar att matte inte var Tomas starkaste ämne i skolan.

Medlem

köpte ett 1080 igår... I'm good to go!

Medlem

Nej men herregud,

Skrivet av Godofcheese:

Bra att det är optimerat som ett skrumpet rumphål.

Får väl spara barnbidraget i några månader så ska du se att du också kan hänga med i utvecklingen av några nyare GPU, och alltså få vara med och spela du också.
P.S
Några roliga fakta:
Nya spel = Högre prestandakrav.
Utveckling går framåt inte bakåt.
(semi) - Open world spel är generellt mer krävande än en kartbaserad FPS - shooter.

Redaktör
Skrivet av Wolfkin:
Skrivet av Thane:

100% av noll är noll?

Gissar att matte inte var Tomas starkaste ämne i skolan.

På det svarar jag...


signatur
123
Skriv svar