Speedrunner klarar Zelda: Breath of the Wild under en timme

Robot
Speedrunner klarar Zelda: Breath of the Wild under en timme
Medlem
Speedrunner klarar Zelda: Breath of the Wild under en timme

Men laddningstider brukar väl inte räknas? Brukar inte räkneverken stanna när det kommer laddningsrutor?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Inaktiv

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Då antar jag att du både hatar Elder Scrolls, Fallout och många andra open world spel också. Vilket tråkigt liv du lever.


signatur

One shot One kill [OSOK]

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Men laddningstider brukar väl inte räknas? Brukar inte räkneverken stanna när det kommer laddningsrutor?

Undantags fall om verktyg finns och spelet körs på en PC, t.ex. Dask Souls.

Generelt sett beror allt på spel, vissa spel har ingame tid och ibland används den, ibland inte även om denna finns t.ex. Super Metroid.

Men oftast så räknas IRL tid, dvs laddningstider är med i beräkningarna.

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Ser inte hur det kan var dåligt att spelet är för fritt. Älskar spel där man kan gå sin egen väg utan att följa en röd tråd. Satt och spelade ghost recon: Wildlands igår med en polare som helt plötsligt utbrister, " vart är vi och hur hamnade vi här?" Vi hade lyckats hamna fyra zoner bort för att vi bara hade följt vad som kändes roligast just då

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Speedlevlar du i mmo:s, köper guld och boosts till maxgear och sen gnäller på att spelet har för lite content?

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

De flesta spel går att klara snabbt. Det är bara en fråga om att hitta rätt teknik för att skala av så mycket tid som möjligt.
Ibland kan man t.o.m göra så här:

På sätt och vis håller jag med dig. Jag är inte mycket för att bara springa runt helt planlöst, utan vill köra storyn i största möjliga utsträckning. Blir snabbt uttråkad om det inte finns något som driver spelet framåt. Det här är något som oroar mig lite med BotW.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Nicke9494:
Skrivet av GameHero:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Då antar jag att du både hatar Elder Scrolls, Fallout och många andra open world spel också. Vilket tråkigt liv du lever.

H*n skrev aldrig något om att hata spelet, så gör inga antaganden. Varför skulle någon leva ett tråkigt liv bara för att de inte tycker som du?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Alla har vi olika sätt att ta oss an BotW

Blir att kolla senare när jag känner mig klar med spelet, om det händer någon gång snart... No spoilers for me.

Men speedruns är ju inte direkt något nytt för serien.

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Tycker det inte går att jämföra en speedrun med att spela spelet. Rekordet för a Link to The past är ju 1tim24min, alltså drygt 24min längre. Och det med ett mer linjärt upplägg. Är man dock helt ointresserad​ av storyn så är ju speedrun ett förträffligt sätt att spela ett spel, dock blir ju speltiden ganska kort.

Inaktiv
Skrivet av Nicke9494:
Skrivet av GameHero:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Då antar jag att du både hatar Elder Scrolls, Fallout och många andra open world spel också. Vilket tråkigt liv du lever.

Inte så hajj på Elder Scrolls men håller med om att Fallout är lite tråkig med sin frihet. Spelade både 1:an och 2:an nyligen och den öppna designen störde mig otroligt. För med en by som svälter och liknande överhängande hot så vill man ju klara spelet så fort som möjligt - för att rädda liv - men då blir man massakrerad av för starka fiender. Så man springer runt och levlar upp och våndas över sin döende by och hindras av att rädda den bara för att man inte är stark nog att gå till platsen där man kan hjälpa dem osv. Så du har helt rätt med att Fallout är ett spel som jag inte tycker om. Hata gör jag dock inte.

Mitt liv är förträffligt. Jag arbetar med ett äventyrspel - och det kan jag lova; mer än 1 timma får man allt spela för att klara av det

Inaktiv
Skrivet av Lard von Bacon:
Skrivet av GameHero:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

De flesta spel går att klara snabbt. Det är bara en fråga om att hitta rätt teknik för att skala av så mycket tid som möjligt.
Ibland kan man t.o.m göra så här:

https://www.youtube.com/embed/PUisgNhKG2E

På sätt och vis håller jag med dig. Jag är inte mycket för att bara springa runt helt planlöst, utan vill köra storyn i största möjliga utsträckning. Blir snabbt uttråkad om det inte finns något som driver spelet framåt. Det här är något som oroar mig lite med BotW.

Känner till den buggen. men buggar räknas inte tycker jag

Inaktiv
Skrivet av SkogsTrollet:
Skrivet av GameHero:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Tycker det inte går att jämföra en speedrun med att spela spelet. Rekordet för a Link to The past är ju 1tim24min, alltså drygt 24min längre. Och det med ett mer linjärt upplägg. Är man dock helt ointresserad​ av storyn så är ju speedrun ett förträffligt sätt att spela ett spel, dock blir ju speltiden ganska kort.

Men att ett spel till SNES kan klaras på lite mer än 1 timma borde inte vara riktmärke för ett spel idag - dessutom ett spel som varit under utveckling i många år...

Inaktiv
Skrivet av rosski:
Skrivet av GameHero:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Ser inte hur det kan var dåligt att spelet är för fritt. Älskar spel där man kan gå sin egen väg utan att följa en röd tråd. Satt och spelade ghost recon: Wildlands igår med en polare som helt plötsligt utbrister, " vart är vi och hur hamnade vi här?" Vi hade lyckats hamna fyra zoner bort för att vi bara hade följt vad som kändes roligast just då

Nu är inte Ghost Recon ett spel jag skulle kalla ett äventyrspel. Men kul att höra att du och dina polare har roligt

Inaktiv
Skrivet av maucau:
Skrivet av GameHero:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Speedlevlar du i mmo:s, köper guld och boosts till maxgear och sen gnäller på att spelet har för lite content?

Någonstans förlorade du mig, men du hade säker en bra poäng med det du skrev.

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

I Any% så är det meningen att man ska skippa så mycket som möjligt av spelet.
Sen kanske det kommer en speedrun där du måste aktivera alla tornen först innan du klarar spelet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

k3m
Medlem
Skrivet av anon_319967:
Skrivet av Nicke9494:
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Då antar jag att du både hatar Elder Scrolls, Fallout och många andra open world spel också. Vilket tråkigt liv du lever.

Inte så hajj på Elder Scrolls men håller med om att Fallout är lite tråkig med sin frihet. Spelade både 1:an och 2:an nyligen och den öppna designen störde mig otroligt. För med en by som svälter och liknande överhängande hot så vill man ju klara spelet så fort som möjligt - för att rädda liv - men då blir man massakrerad av för starka fiender. Så man springer runt och levlar upp och våndas över sin döende by och hindras av att rädda den bara för att man inte är stark nog att gå till platsen där man kan hjälpa dem osv. Så du har helt rätt med att Fallout är ett spel som jag inte tycker om. Hata gör jag dock inte.

Mitt liv är förträffligt. Jag arbetar med ett äventyrspel - och det kan jag lova; mer än 1 timma får man allt spela för att klara av det

en sak som kännetecknar ett open-world är att man ska kunna gå direkt till slutet. att man sen hindras av för lite erfarenhet att klara slutet borde dock vara ett krav.

Medlem
Skrivet av anon_319967:
Skrivet av SkogsTrollet:
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Tycker det inte går att jämföra en speedrun med att spela spelet. Rekordet för a Link to The past är ju 1tim24min, alltså drygt 24min längre. Och det med ett mer linjärt upplägg. Är man dock helt ointresserad​ av storyn så är ju speedrun ett förträffligt sätt att spela ett spel, dock blir ju speltiden ganska kort.

Men att ett spel till SNES kan klaras på lite mer än 1 timma borde inte vara riktmärke för ett spel idag - dessutom ett spel som varit under utveckling i många år...

Det är såklart inget riktmärke. Men ett speedrun är inte heller ett riktmärke för hur långt spelet är, där poängen trots allt är att klara det på kortast tid möjligt. Vidare är det ju en any% speedrun. Det är ju såklart en personlig preference, men jag tycker inte poängen med rpg är att klara dom så fort som möjligt. (Inte inräknat rollspel där poängen är att nå nivåtaket för end-game, Diablo, wow, etc)

Medlem
Skrivet av anon_319967:
Skrivet av SkogsTrollet:
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Tycker det inte går att jämföra en speedrun med att spela spelet. Rekordet för a Link to The past är ju 1tim24min, alltså drygt 24min längre. Och det med ett mer linjärt upplägg. Är man dock helt ointresserad​ av storyn så är ju speedrun ett förträffligt sätt att spela ett spel, dock blir ju speltiden ganska kort.

Men att ett spel till SNES kan klaras på lite mer än 1 timma borde inte vara riktmärke för ett spel idag - dessutom ett spel som varit under utveckling i många år...

Jo, men det gör ingen skillnad om det är nya spel eller inte. Speedrunning är något helt annat som på inget sätt påverkar "vanliga" spelare. Det är något utöver och de tider som folk kan prestera är inte representativt av hur 99.9% av spelarna kommer uppleva spelet. Det enda som speedrunning egentligen visar är hur duktiga vissa exceptionella spelare är på att böja spelen till sin vilja.

Tre exempel på hyfsat nya spel med speedrun tider:
Dishonored 2 - 29 minuter
Dark Souls 3 - 36 minuter
Doom (2016) - 43 minuter

Och här är snitt tider för hur lång tid det tar "average joe" att klara storyn i samma spel:
Dishonored 2 - 12h 08m
Dark Souls 3 - 31 timmar
Doom (2016) - 11h 47m

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Som ny spelare kommer du inte lalla runt och av misstag klara spelet på 1h. Du kommer utforska världen och det kommer ta rätt många timmar innan du klarar av spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Som många redan påpekat så är en any% speedrun ikte representativt för hur man spelar spelet.
Där utnyttjas buggar och man glitchar så mycket det bara går för att klara ut spelet.
Det är det som är tjusningen med speedruns, att sitta och spela ett spel legit för att ta tid är inte intressant att varken kolla på eller försöka ta nått rekord i.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Nya Zelda är designat så man kan klara det utan Master Sword. Med en sådan där leksak som kan läsas av så kan man trolla fram Epona utan ansträngning. Grottorna som innehåller de nödvändiga redskapen är löjligt simpla. I ett spel där man har obegränsat med lagringskapacitet måste man bråka med en uthållighetsmätare - som verkar vara mer anpassad för en kraftigt överviktigt och otränad person; Link är ju vältränad och borde naturligt kunna springa långa sträckor utan problem.

Att få tag på Master Sword borde vara OBLIGATORISKT och ett helt äventyr i sig och det skulle vara välkommet att man återigen kan skjuta blixtar med det som i Zelda 1 och 3. Epona ska inte bara gå att få genom att köpa leksaker utan något man får kämpa för inuti spelet. De nödvändigaste redskapen ska ligga långt ner i frustrerande labyrintgrottor fulla av kluriga pussel. Utöver det får de göra Zelda hur stort och fritt som helst - med ett undantag; hälften av alla ställen på kartan ska inte gå att nå innan man fått tag på nödvändiga redskap.

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Det är det här jag tycker är ett stort misslyckande i det nya Zeldaspelet; att de gjort det för öppet och fritt så att det inte spelar någon roll att det är superstort och fullt med innehåll, utan går att klara på ca en timme. Här tycker väl alla olika, men för mig är ett för snabbklarat äventyr inget riktigt bra äventyr.

Bara för att man kan klara av det snabbt så betyder det inte att man MÅSTE klara av det snabbt. Det är ju det som är det fina med dessa open world-spel, det finns så mycket mer lore och saker att göra och man måste inte hoppa på main quest-linjen direkt och köra den stenhårt om man inte vill. Och denna lösningen är ju klart bättre än de linjära äventyrsspel där du tvingas ta vissa uppdrag för att komma vidare i spelet eller öppna en ny del av kartan, för då har du inget val. Visst, man kan klara av Fallout och Skyrim fort också men man kan också göra massa annat runt och dra ut spelet på flera hundra timmar om man vill. Valfrihet!

Medlem
Skrivet av anon_319967:

Nya Zelda är designat så man kan klara det utan Master Sword. Med en sådan där leksak som kan läsas av så kan man trolla fram Epona utan ansträngning. Grottorna som innehåller de nödvändiga redskapen är löjligt simpla. I ett spel där man har obegränsat med lagringskapacitet måste man bråka med en uthållighetsmätare - som verkar vara mer anpassad för en kraftigt överviktigt och otränad person; Link är ju vältränad och borde naturligt kunna springa långa sträckor utan problem.

Att få tag på Master Sword borde vara OBLIGATORISKT och ett helt äventyr i sig och det skulle vara välkommet att man återigen kan skjuta blixtar med det som i Zelda 1 och 3. Epona ska inte bara gå att få genom att köpa leksaker utan något man får kämpa för inuti spelet. De nödvändigaste redskapen ska ligga långt ner i frustrerande labyrintgrottor fulla av kluriga pussel. Utöver det får de göra Zelda hur stort och fritt som helst - med ett undantag; hälften av alla ställen på kartan ska inte gå att nå innan man fått tag på nödvändiga redskap.

Håller med, förhoppningsvis så tar Nintendo till sig kritik som denna och fixar det i nyare Zelda-spel. Denna typ av open world är ju faktiskt första gången för Nintendo och ändå har de ju lyckats väldigt väl. Vi får se hur open world-systemet i Mario Odyssey ter sig också och ifall de lärt sig nåt.

dyb
Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av GameHero:

Nya Zelda är designat så man kan klara det utan Master Sword. Med en sådan där leksak som kan läsas av så kan man trolla fram Epona utan ansträngning. Grottorna som innehåller de nödvändiga redskapen är löjligt simpla. I ett spel där man har obegränsat med lagringskapacitet måste man bråka med en uthållighetsmätare - som verkar vara mer anpassad för en kraftigt överviktigt och otränad person; Link är ju vältränad och borde naturligt kunna springa långa sträckor utan problem.

Att få tag på Master Sword borde vara OBLIGATORISKT och ett helt äventyr i sig och det skulle vara välkommet att man återigen kan skjuta blixtar med det som i Zelda 1 och 3. Epona ska inte bara gå att få genom att köpa leksaker utan något man får kämpa för inuti spelet. De nödvändigaste redskapen ska ligga långt ner i frustrerande labyrintgrottor fulla av kluriga pussel. Utöver det får de göra Zelda hur stort och fritt som helst - med ett undantag; hälften av alla ställen på kartan ska inte gå att nå innan man fått tag på nödvändiga redskap.

Håller med, förhoppningsvis så tar Nintendo till sig kritik som denna och fixar det i nyare Zelda-spel. Denna typ av open world är ju faktiskt första gången för Nintendo och ändå har de ju lyckats väldigt väl. Vi får se hur open world-systemet i Mario Odyssey ter sig också och ifall de lärt sig nåt.

Håller också med, tyvärr.Från att fullkomligt älskat spelet i dom första timmarna , så har jag nu fått ändra min åsikt om spelet, det här med att Master Sword inte är ett krav var ett riktigt lågt slag under bältet för mig, sjönk ihop helt av denna nyhet. Och Shrines:en var rätt kluriga till en början, men blev snabbt LÖJLIGT lätta (Nintendo, vad hände?) Grymt besviken med storyn.......Zelda-känslan är inte där

Medlem

Vill inte låta skrytsam, och absolut inte spoila något, men det jag säger är ganska självklart. Att klara detta spelet på en timme, ignorera ALLT utom storyn, är inte svårt. Att utforska hela spelet är det svåra. Jag har klarat spelet också, och utforskat väldigt mycket redan, men jag ska gå tillbaka och utforska mer! Spännande!

Men ja, det krävs att spendera en del tid på att hitta alla genvägar för bästa möjliga tid. Det jag menade var att man kan klara detta spelet väldigt snabbt om man bara kör story, och struntar i allt annat.

1
Skriv svar