Recension - Torment: Tides of Numenera

Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av Wille_3:
Skrivet av tricky:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av superapan:

Lite fniss att minusposten är ett problem som har med konsol att göra. Konsolspelaren kan inte vara den huvudsakliga köparen av detta spel. Jag har sett Q3 spelandes på ett oscilloskop - kan ni inte testa det också?

Nu ska vi inte göra konsol vs. pc master race-diskussion av det här.

Varför inte? Det är en väldigt befogad kritik och något som recensenten mer eller mindre utelämnar och sedan ger minusbetyg för. Det är väl ändå spelet som recenseras? Varför har man inte testat det på PC också för att jämföra? Är ni för snåla för att köpa en egen nyckel och finns det ingen på kontoret som har/ska köpa det?

En annars jättebra recension får ett jävligt märkligt betyg enligt mig, hade det varit en konsolexklusiv titel så hade det varit befogat, här har man bara inte orkat/valt att lägga ner lite extra. Som recensionen inleds "Och risken är tyvärr överhängande att dessa spel kommer att sno rampljuset från det excentriska rollspelet Torment: Tides of Numenera.."

Nu har man ju gett spelet en liten sämre chans genom att dra ned på betyget och endast lista problem som man stött på för konsol när det finns på PC också, inbillar mig att merparten av FZs läsare dessutom är PC-spelare som kanske har konsol också.

Ni får gärna berätta varför ni tycker att det inte är relevant att testa eller åtminstone ta reda på om samma problem återfinns på PC... klent.

I vanliga fall brukar jag sucka djupt så fort det blir tal om det eviga Pc master race dravlet. Men den här gången tycker jag det är helt befogat.
I övrigt mycket bra och välskriven recension!

Tack så mycket för bra feedback som jag tar med mig! Jag har stuvat runt lite i min planering och kommer att sätta mig med pc-versionen senare i dag för att klämma på bland annat prestanda och laddningstider. Jag kommer att skriva här igen när det går att läsa mina uppdaterade intryck av pc-versionen.

Trevligt att ni tar till er feedback av oss läsarna.

eld
Medlem

Ännu en kickstarter-succé!

Medlem
Skrivet av PsyX:

Trevligt att ni tar till er feedback av oss läsarna.

Japp, stor eloge att ni är ödmjuka och lyssnar på feedback!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av Wille_3:
Skrivet av tricky:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av superapan:

Lite fniss att minusposten är ett problem som har med konsol att göra. Konsolspelaren kan inte vara den huvudsakliga köparen av detta spel. Jag har sett Q3 spelandes på ett oscilloskop - kan ni inte testa det också?

Nu ska vi inte göra konsol vs. pc master race-diskussion av det här.

Varför inte? Det är en väldigt befogad kritik och något som recensenten mer eller mindre utelämnar och sedan ger minusbetyg för. Det är väl ändå spelet som recenseras? Varför har man inte testat det på PC också för att jämföra? Är ni för snåla för att köpa en egen nyckel och finns det ingen på kontoret som har/ska köpa det?

En annars jättebra recension får ett jävligt märkligt betyg enligt mig, hade det varit en konsolexklusiv titel så hade det varit befogat, här har man bara inte orkat/valt att lägga ner lite extra. Som recensionen inleds "Och risken är tyvärr överhängande att dessa spel kommer att sno rampljuset från det excentriska rollspelet Torment: Tides of Numenera.."

Nu har man ju gett spelet en liten sämre chans genom att dra ned på betyget och endast lista problem som man stött på för konsol när det finns på PC också, inbillar mig att merparten av FZs läsare dessutom är PC-spelare som kanske har konsol också.

Ni får gärna berätta varför ni tycker att det inte är relevant att testa eller åtminstone ta reda på om samma problem återfinns på PC... klent.

I vanliga fall brukar jag sucka djupt så fort det blir tal om det eviga Pc master race dravlet. Men den här gången tycker jag det är helt befogat.
I övrigt mycket bra och välskriven recension!

Tack så mycket för bra feedback som jag tar med mig! Jag har stuvat runt lite i min planering och kommer att sätta mig med pc-versionen senare i dag för att klämma på bland annat prestanda och laddningstider. Jag kommer att skriva här igen när det går att läsa mina uppdaterade intryck av pc-versionen.

Stabilt!


signatur

Jump in.

Gnällkuk
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av superapan:

Lite fniss att minusposten är ett problem som har med konsol att göra. Konsolspelaren kan inte vara den huvudsakliga köparen av detta spel. Jag har sett Q3 spelandes på ett oscilloskop - kan ni inte testa det också?

Nu ska vi inte göra konsol vs. pc master race-diskussion av det här.

Håller med om att den diskussionen är ganska tröttsam. Med det sagt är det väl nästan helgerån att spela ett isometriskt rollspel på konsol? Eller så är jag bara gammalmodig.

Skrivet av tricky:

Varför inte? Det är en väldigt befogad kritik och något som recensenten mer eller mindre utelämnar och sedan ger minusbetyg för. Det är väl ändå spelet som recenseras? Varför har man inte testat det på PC också för att jämföra? Är ni för snåla för att köpa en egen nyckel och finns det ingen på kontoret som har/ska köpa det?

En annars jättebra recension får ett jävligt märkligt betyg enligt mig, hade det varit en konsolexklusiv titel så hade det varit befogat, här har man bara inte orkat/valt att lägga ner lite extra. Som recensionen inleds "Och risken är tyvärr överhängande att dessa spel kommer att sno rampljuset från det excentriska rollspelet Torment: Tides of Numenera.."

Nu har man ju gett spelet en liten sämre chans genom att dra ned på betyget och endast lista problem som man stött på för konsol när det finns på PC också, inbillar mig att merparten av FZs läsare dessutom är PC-spelare som kanske har konsol också.

Ni får gärna berätta varför ni tycker att det inte är relevant att testa eller åtminstone ta reda på om samma problem återfinns på PC... klent.

Skrivet av Wille_3:

I vanliga fall brukar jag sucka djupt så fort det blir tal om det eviga Pc master race dravlet. Men den här gången tycker jag det är helt befogat.
I övrigt mycket bra och välskriven recension!

Ah, jag fattade första inlägget mer som kritik mot att vi tog upp problem med PS4-versionen. My bad.

Vi kan inte alltid testa på flera plattformar, och det blir särskilt svårt med stora, tidskrävande rollspel. Det finns helt enkelt inte alltid tid eller resurser till det. Den här gången blev det PS4-versionen, även om pc hade varit att föredra med tanke på spelets bakgrund. Att fixa pc-versionen också är inga problem, men däremot att hinna, vilket vi p.g.a. Switch-lansering och annat denna vecka helt enkelt inte gör. Jag beklagar det.

Skrivet av Marcus Grönskog:
Skrivet av Wille_3:
Skrivet av tricky:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av superapan:

Lite fniss att minusposten är ett problem som har med konsol att göra. Konsolspelaren kan inte vara den huvudsakliga köparen av detta spel. Jag har sett Q3 spelandes på ett oscilloskop - kan ni inte testa det också?

Nu ska vi inte göra konsol vs. pc master race-diskussion av det här.

Varför inte? Det är en väldigt befogad kritik och något som recensenten mer eller mindre utelämnar och sedan ger minusbetyg för. Det är väl ändå spelet som recenseras? Varför har man inte testat det på PC också för att jämföra? Är ni för snåla för att köpa en egen nyckel och finns det ingen på kontoret som har/ska köpa det?

En annars jättebra recension får ett jävligt märkligt betyg enligt mig, hade det varit en konsolexklusiv titel så hade det varit befogat, här har man bara inte orkat/valt att lägga ner lite extra. Som recensionen inleds "Och risken är tyvärr överhängande att dessa spel kommer att sno rampljuset från det excentriska rollspelet Torment: Tides of Numenera.."

Nu har man ju gett spelet en liten sämre chans genom att dra ned på betyget och endast lista problem som man stött på för konsol när det finns på PC också, inbillar mig att merparten av FZs läsare dessutom är PC-spelare som kanske har konsol också.

Ni får gärna berätta varför ni tycker att det inte är relevant att testa eller åtminstone ta reda på om samma problem återfinns på PC... klent.

I vanliga fall brukar jag sucka djupt så fort det blir tal om det eviga Pc master race dravlet. Men den här gången tycker jag det är helt befogat.
I övrigt mycket bra och välskriven recension!

Tack så mycket för bra feedback som jag tar med mig! Jag har stuvat runt lite i min planering och kommer att sätta mig med pc-versionen senare i dag för att klämma på bland annat prestanda och laddningstider. Jag kommer att skriva här igen när det går att läsa mina uppdaterade intryck av pc-versionen.

Kanon, tack för det! Borde rimligtvis inte ta superlång tid, laddningstiderna borde gå att avläsa rätt snabbt. Det är väl om samma buggar infinner sig på PC då möjligtvis, men där kan man ju snabbtesta och sedan försöka luska lite själv i steam-forum och kanske dra några mail till andra recensenter Tack för snabbt och bra svar (och bra recension!).

Edit: för övrigt borde ni se till att utrusta era konsoler med en ssd för att jämföra. Att uppgradera till en ssd för konsol ger oftast en rätt markant skillnad, nu är det väl dock lite lurigare efter priserna stigit för ssd-enheter samtidigt som spelen blir större och man inte direkt kommer undan med en mindre billigare enhet på runt 120GB direkt.

Oavsett så hade det varit ett trevligt inslag att se just på konsol, jag tror fler hade övervägt att uppgradera sin konsol med en ssd när man fått lite mer insikt om hur mycket den faktiskt hjälpte till i olika scenarion i spel


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent

Jag har spelat igenom det på pc, och förutom en jobbig bugg där jag inte kunde klara ett uppdrag på det sätt jag ville för då hängde det sig (fanns dock andra lösningar som funkade) så har jag inte haft några problem. Laddtiderna är inte särskilt farliga, gränssnittet är inte supersnyggt men man vänjer sig snabbt.

Fantastiskt spel.

Medlem

Fantastiskt än så länge.

Härligt att se artikelförfattaren ta till sig kommentarer om testplattform också.

Att spela ett isometriskt RPG på konsol och sedan låta detta påverka betyget är som att spela Mario Bros eller FIFA på PC (med mus och tangentbord) och sedan sänka betyget.

Redaktör
Skrivet av arkhanari:

Fantastiskt än så länge.

Härligt att se artikelförfattaren ta till sig kommentarer om testplattform också.

Att spela ett isometriskt RPG på konsol och sedan låta detta påverka betyget är som att spela Mario Bros eller FIFA på PC (med mus och tangentbord) och sedan sänka betyget.

Vem säger att betyget påverkas av plattformen? Han tog upp sega laddtider på PS4:an, det innebär inte automatiskt att betyget sänkts på grund av det.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av arkhanari:

Fantastiskt än så länge.

Härligt att se artikelförfattaren ta till sig kommentarer om testplattform också.

Att spela ett isometriskt RPG på konsol och sedan låta detta påverka betyget är som att spela Mario Bros eller FIFA på PC (med mus och tangentbord) och sedan sänka betyget.

Vem säger att betyget påverkas av plattformen? Han tog upp sega laddtider på PS4:an, det innebär inte automatiskt att betyget sänkts på grund av det.

Artikelförfattaren ger spelet näst högsta betyg. I slutet av artikeln listar författaren det som är negativt med spelet. Jag citerar:

De långa laddningstiderna på konsol Smärre tekniska bekymmer

I rest my case.

EDIT: Vill också tillägga att artikelförfattaren har skrivit en bra text som är skön att läsa, innehåller vettiga iakttaganden etc. Är en bra skriven text men anser helt enkelt att det är tveksamt att låta betyget påverkas av den testplattform som har använts.

Redaktör
Skrivet av arkhanari:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av arkhanari:

Fantastiskt än så länge.

Härligt att se artikelförfattaren ta till sig kommentarer om testplattform också.

Att spela ett isometriskt RPG på konsol och sedan låta detta påverka betyget är som att spela Mario Bros eller FIFA på PC (med mus och tangentbord) och sedan sänka betyget.

Vem säger att betyget påverkas av plattformen? Han tog upp sega laddtider på PS4:an, det innebär inte automatiskt att betyget sänkts på grund av det.

Artikelförfattaren ger spelet näst högsta betyg. I slutet av artikeln listar författaren det som är negativt med spelet. Jag citerar:

De långa laddningstiderna på konsol Smärre tekniska bekymmer

I rest my case.

Betyget sätts utifrån vad som står i hela texten, plus och minus lyfter fram ett par saker värda att ta upp om spelet. Det kan vara viktiga, roliga eller mindre saker, men de avgör som sagt inte betyget.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Betyget sätts utifrån vad som står i hela texten, plus och minus lyfter fram ett par saker värda att ta upp om spelet. Det kan vara viktiga, roliga eller mindre saker, men de avgör som sagt inte betyget.

Jag känner inte artikelförfattaren utan kan bara utgå från vad denne faktiskt har skrivit.

Låt mig då återigen sammanfatta.

I löptexten lyfts följande fram som negativt:

Däremot kan jag uppleva att huvudkaraktären stundtals är lite seg på att svara på mina kommandon och att bilduppdateringen går i botten så fort man ska försöka zooma in eller ut på kartan. Flera gånger är jag dessutom med om att gamla textrutor vägrar försvinna från skärmen. Det är en rad smärre tekniska problem som tillsammans tyvärr stör helhetsupplevelsen och jag hoppas att utvecklarna kan få bukt med detta i framtida uppdateringar. Tyvärr är också spelets laddningstider ett irritationsmoment. För att ladda in även de enklaste områdena – varav vissa bara ett rum stora, får man ändå räkna med en laddningstid från tjugo till fyrtio sekunder vilket är minst sagt förbryllande med tanke på den relativt enkla grafiken. [...] Bortsett från ett antal tekniska missar är Torment: Tides of Numenera ett mycket speciellt spel som egentligen bara kan jämföras med sin lika unika föregångare.

Sedan avslutas artikeln med en summering som jag återigen då får upprepa:

De långa laddningstiderna på konsol Smärre tekniska bekymmer

Sammantaget är alltså det enda negativa som framförs något direkt går att härleda till testplattformen. Nu kan man ju argumentera för att om ett spel faktiskt släpps till plattform X så skall det kunna klara av en ordentlig recension för plattform X. Men jag tror ändå att många anser att ett isometriskt RPG inte främst är tänkt att avnjutas på en konsol - precis som FIFA inte främst är avsett att spelas på PC med mus och tangentbord.

Medlem

Spelar på dator och har inga problem med laddningstider eller andra tekniska bekymmer. Jag är ett stort fan av bg spelen och planescape, som jag lagt hundratals timmar på.

Har dessvärre inte alls lyckats fastna för Numenera, efter åtskilliga timmar.
Jättevälskriven dialog, men då alla karaktärer har tonvis av den, med NOLL betydelse så pallar jag snart inte läsa allt.

Det är bara för mycket av samma saker jag gillar djup och beskrivande dialog, men vill gärna att den kommer med lite längre mellanrum och vid tillfällen som är speciella. Inte för att jag trycker på en kub som inte gör nått särskilt.

Sen vill jag väl ha strider också och de tycker jag är fruktansvärt tråkiga och sega då de strategiska elementen snarare är att nöta samma kombination om och om igen eller hitta gimmicken för att lösa den nästan omöjliga fighten, där gimmicken är att springa och göra om samma sak om och om igen.

När det kommer till turbaserad combat så gör Divinity och de gamla fallout spelen detta så sjukt mycket bättre.

Men vill du att spelet skall vara en digital bok för all del köp

Skribent

Först vill jag passa på att be om ursäkt att den här kompletterande texten dröjt längre än jag personligen önskat. Sedan vill jag också tillägga att jag tagit del av alla kommentarer och tar åt mig av er feedback.

Hur som helst. Jag skulle kunna hålla mig extremt kort och säga att PC-versionen av Torment: Tides of Numenera är att föredra framför konsolversionen, men här kommer en längre utläggning. Den större upplösningen lämpar sig framför allt bättre till att visa stora mängder text och det blir lättare att läsa när man inte behöver scrolla lika ofta. Det är helt enkelt en fördel att kunna ha skärmen närmare ögonen.

Annars var laddningstiderna det jag var mest nyfiken på att testa och här märker jag av en klar förbättring, även om jag hade hoppats på mer. Jag skulle säga att laddningstiderna är halverade i jämförelse med konsolversionen och då har jag självklart spelet installerat på en SSD.

Saken är den att problemet inte ligger så mycket i att man tvingas vänta 10-14 sekunder för att byta område. Det leder till att jag börjar effektivisera min speltid för att få så mycket gjort som möjligt i ett område innan jag drar mig vidare. Inte för att jag vill utan för att jag drar mig för att byta område för ofta. Jag vill mena att det hämmar upptäckarlusten och viljan att avsluta långa quest-kedjor.

Och med tanke på att det är ett problem som följer med hela upplevelsen så kan jag tyvärr inte ge Torment: Tides of Numenera full pott med gott samvete. Upplever du inte detta som ett störelsemoment eller har en maskin som lyckas pressa laddningstiderna ytterligare kan du höja betyget till en femma. Jag kan inte garantera hur det kommer att se ut just för dig, men vad jag däremot kan göra är att utlova en oförglömlig upplevelse oavsett vilken version du väljer att spela.

Testdator:
Intel core i7 Skylake 6700k
16GB Ram
Samsung EVO 850 SSD
Gigabyte Geforce 980

Medlem

Backade spelet och hade inte spelat föregångaren eller pnp-spelet.

Jag är väldigt imponerad av berättelserna, världen och valen man hela tiden får göra. Det märks att det stora arbetet bakom det här spelet ligger hos författarna och design; otroligt mycket att uppleva om man är en person som kan ta sig tid att verkligen göra det.
Det kräver tid för att uppleva; uppdrag knyter tillbaka till varandra och npc's som man tidigare har pratat med får nya saker att prata om när man har gjort något helt annat, det finns ofta flera vägar genom en konversation eller ett uppdrag och många ger betydelsefulla resultat som inte bara påverkar det man gör utan även saker runtomkring.
Att spendera tid för att sova och få tillbaka kraft för förmågor har också en potentiell effekt att förändra saker eller låsa dig ute från något som var brådskande.
Och då har jag utelämnat världen i sig självt, som jag behövde både tid och tålamod för att greppa och börja uppskatta. Väldigt komplext jmf med världarna som vanligtvis serveras oss som konsumerar fantasy- och sci-fi-berättelser.

Allt som allt är jag väldigt nöjd. Skulle rekommendera spelet till personer som gillar bokspel och rollspel, eller som gillar isometriska rpg's med mycket story och (vad som verkar) stora möjligheter att spela om många gånger för väldigt skilda resultat.

12
Skriv svar