Mass Effect: Andromeda

Robot
Mass Effect: Andromeda

En månad. Längre behöver du inte vänta innan Bioware startar om Mass Effect-serien. Under tiden läser du våra första intryck, för vi har spelat.

#mass-effect-andromeda


Releasehästryttare
Mass Effect: Andromeda

Önskar man kunde få komma till redaktionen och lira! (Jelly)

Men aja, "enbart" en månad kvar ...

Geeks Gaming

Hype!

Medlem

Snart men PC eller PS4. Soffa + 65'' eller 27'' + 144 HZ det är ju frågan

Medlem

Kanske ska köpa mig en skjorta med krage så jag kan ta mig i den och spela första Mass Effect. Detta ser ju onekligen intressant ut :O!

Medlem

De introducerade det bästa fordonet av alla i ME2-DLC:t Firewalker, M44-Hammerhead. Ge mig en variant av den istället för en Bil...

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Snart men PC eller PS4. Soffa + 65'' eller 27'' + 144 HZ det är ju frågan

Köp till PC så har du alla de fördelarna som en PC erbjuder över konsol, och vill du spela på TVn så kopplar du in en HDMI kabel till TVn från datorn och spelar där istället. Så får du ju även 60 FPS på TVn istälet för 25-30 med PS4an

PS4 handkontroll fungerar utmärkt på PC med en usb bluetooth receiver.

Medlem

Ohh - min Mass Effect hoddie Köpte en via Biowares webshop för många år sedan - den fastnade i tullen och blev skitdyr när fakt/frakt/tull var betald - men den är snygg!

Medlem

Klankar ni ner på Jennifer Hale?

Hädare!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Citat:

Just sidouppdrag är ytterligare ett känsligt kapitel hos undertecknad. Efter att ha samlat hundratals skäggiga kottar, gröna pastiller eller vad tusan det kan vara i Dragon Age: Inqusition är förtroendet för Bioware på den fronten inget vidare. Utvecklarna lovar dock att inspiration hämtats från i sammanhanget mästerliga The Witcher 3, och det lilla fåtal jag hinner få en smak av under testperioden visar i alla fall någon form av djup.

Hoppas verkligen att det finns djup i sidouppdragen. Dragon Age Inquisition var löjligt på den punkten.

Alla utvecklare måste lära sig att yta är ointressant utan innehåll. Därför får jag rysningar av en kommentar som denna:
"Totalt är Mass Effect: Andromeda Biowares största spel hittills, där varje startplanet har mer yta än samtliga områden i Dragon Age: Inquisition - tillsammans"

Har de lyckats fylla allt det med meningsfullt innehåll? Och meningsfullt innehåll innebär inte tusentals frågetecken på minikartan där varje frågetecken visar sig vara en resurs som jag kan scanna av.

The Witcher 3 lyckades skapa en lagom stor värld där även transportsträckorna upplevdes som meningsfulla. Vet inte hur länge jag spenderat på hästryggen i W3 och bara ridit mot mitt mål, utan att känna tristess, eller haft bråttom till målet. Jag hoppas på samma sak från Andromeda, och kan Bioware leverera det så kommer jag tillbringa min sommar i en annan galax. Det är ett som är säkert.

Medlem

Måste även tillägga att Sara och Scott Ryder låter som två namn tagna från standardformulär 1A i hollywoodfilmer.

Kunde de inte ha lite mer fantasi?

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Jaxz:

Snart men PC eller PS4. Soffa + 65'' eller 27'' + 144 HZ det är ju frågan

Köp till PC så har du alla de fördelarna som en PC erbjuder över konsol, och vill du spela på TVn så kopplar du in en HDMI kabel till TVn från datorn och spelar där istället. Så får du ju även 60 FPS på TVn istälet för 25-30 med PS4an

PS4 handkontroll fungerar utmärkt på PC med en usb bluetooth receiver.

Håller med om PS4/PC-dilemmat, men snarare ur multiplayersynpunkt. Polarna har PS4 och kan man spela coop med dem så hade det varit grymt. Multiplayer är väl dock inte helt klarlagt än eller?

Ambassadör
Xbox

Det här kommer ju obönhörligen att jämföras mot The Witcher 3, den nya guldstandarden. Bra att de är nervösa på Bioware, aldrig lätt att bli nedpetade från tronen. Förhoppningsvis leder det till att de anstränger sig.

Ser inte fram emot automatiskt cover-system, det är allt som oftast skräp och jag gillar inte att inte ha kontroll.

Kanske ska jag invänta Scorpio innan det här plockas upp, hmm.


signatur

Jump in.

Relik 📜
Skrivet av Dunder:

Klankar ni ner på Jennifer Hale?

Hädare!

Ja, och jag står för det! Nämnde samma sak på själva eventet, fick många dödsblickar av övriga närvarande. Kämpar vidare i min bubbla!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Nihuli:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Jaxz:

Snart men PC eller PS4. Soffa + 65'' eller 27'' + 144 HZ det är ju frågan

Köp till PC så har du alla de fördelarna som en PC erbjuder över konsol, och vill du spela på TVn så kopplar du in en HDMI kabel till TVn från datorn och spelar där istället. Så får du ju även 60 FPS på TVn istälet för 25-30 med PS4an

PS4 handkontroll fungerar utmärkt på PC med en usb bluetooth receiver.

Håller med om PS4/PC-dilemmat, men snarare ur multiplayersynpunkt. Polarna har PS4 och kan man spela coop med dem så hade det varit grymt. Multiplayer är väl dock inte helt klarlagt än eller?

Ska bli köp till PS4. Vill slänga mig i soffan och spela på min nya 65" TV.

Medlem

Jag åker till Thailand på Onsdag. Men jag ser bra mycket mer fram emot Mass Effect: Andromeda än det. Ska ta ut ett par dagar extra semester när jag kommer hem.. och spela som en mafucker

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det här kommer ju obönhörligen att jämföras mot The Witcher 3, den nya guldstandarden. Bra att de är nervösa på Bioware, aldrig lätt att bli nedpetade från tronen. Förhoppningsvis leder det till att de anstränger sig.

Ser inte fram emot automatiskt cover-system, det är allt som oftast skräp och jag gillar inte att inte ha kontroll.

Kanske ska jag invänta Scorpio innan det här plockas upp, hmm.

Metal Gear :TPP gjorde cover mekaniken väldigt bra,hoppas Bioware sneglat lite på det:).

Medlem

Hufff....ska se om man kan lyckas ordna ihop en slant inför release. Suget är enormt.

Medlem

Omg försöker att inte hypea upp spel innan jag testar dem men kan inte hålla mig inför detta D: är en löjligt stor fanboy när det gäller ME och vet det mesta som går att veta om universumet och har spelat om alla 3 spelen + alla DLCn för många gånger!

Medlem

Den där tricoder-grejen riskerar att förstöra det för mig. Det jag gillar allra minst med futuristiska spel är den här "visa digital genomskärning av ett objekt i omgivningen och presentera information i Future Earth-typsnitt". Önskar mig ett sådant spel med nedtonad informationsmängd; i själva gränssnittet och i menyerna går det bra, men i spelbilden vill jag inte ha mer text än ev. siffror för skada som svävar iväg från fiender

Medlem

Har fortfarande ångest efter DA: I och dess öppna landskaps farmande ala MMO. Får väl vänta och se hur spelet mottas innan man ger Bioware en sista chans.

ptr
Medlem

Var verkligen Witcher 3s sidouppdrag så bra? Varenda, ja varenda, sidouppdrag var "gå dit, använd witcher senses, följ rött witcherspår, komma till fulingen, döda". Fy fan vad tråkigt det blev efter ett tag. Världen är hur fin som helst och det är en fröjd att rida mellan punkt A och B, precis som Bennii sa. Tyvärr när man använder witcher senses så blir ljudet och bilden av världen betydligt tråkigare och när man går runt så i majoriteten av sidouppdragen.....urk!

Medlem
Skrivet av Bennii:
Citat:

Just sidouppdrag är ytterligare ett känsligt kapitel hos undertecknad. Efter att ha samlat hundratals skäggiga kottar, gröna pastiller eller vad tusan det kan vara i Dragon Age: Inqusition är förtroendet för Bioware på den fronten inget vidare. Utvecklarna lovar dock att inspiration hämtats från i sammanhanget mästerliga The Witcher 3, och det lilla fåtal jag hinner få en smak av under testperioden visar i alla fall någon form av djup.

Hoppas verkligen att det finns djup i sidouppdragen. Dragon Age Inquisition var löjligt på den punkten.

Alla utvecklare måste lära sig att yta är ointressant utan innehåll. Därför får jag rysningar av en kommentar som denna:
"Totalt är Mass Effect: Andromeda Biowares största spel hittills, där varje startplanet har mer yta än samtliga områden i Dragon Age: Inquisition - tillsammans"

Har de lyckats fylla allt det med meningsfullt innehåll? Och meningsfullt innehåll innebär inte tusentals frågetecken på minikartan där varje frågetecken visar sig vara en resurs som jag kan scanna av.

The Witcher 3 lyckades skapa en lagom stor värld där även transportsträckorna upplevdes som meningsfulla. Vet inte hur länge jag spenderat på hästryggen i W3 och bara ridit mot mitt mål, utan att känna tristess, eller haft bråttom till målet. Jag hoppas på samma sak från Andromeda, och kan Bioware leverera det så kommer jag tillbringa min sommar i en annan galax. Det är ett som är säkert.

Mass Effect 1, 2, och 3 har alltid haft bra sidoinnehåll. Dragon Age Inquisition snubblade så klart över sina egna fötter till viss mån när det kommer till side content, det håller jag med om. Men tänk på att Andromeda inte är ett open world spel heller. Det är linjärt på samma sätt som tidigare Mass Effect är. Linjärt på samma sätt som KOTOR.

Eftersom vi redan vet att spelet kommer vara linjärt på det sättet så vet vi också att det hade varit jättekonstigt ifall de rörde sig närmare Inquisition's approach till side content.

Ase
Medlem

Hoppas att man kan köra på väldig enkel svårighetsgrad, för det enda som var bra med mass effect 1-3 var storyn, annars så var dom nog ett av de sämsta konsollportar som skapats, men så länge man bara kan få storyn så e det ok ,strider e ointressant (om dom inte gjort det till ett riktigt spel denna gång) Men storyn var förträfflig i de tidigare.(& enda anledningen att spela dom)

Relik 📜
Skrivet av ptr:

Var verkligen Witcher 3s sidouppdrag så bra? Varenda, ja varenda, sidouppdrag var "gå dit, använd witcher senses, följ rött witcherspår, komma till fulingen, döda". Fy fan vad tråkigt det blev efter ett tag. Världen är hur fin som helst och det är en fröjd att rida mellan punkt A och B, precis som Bennii sa. Tyvärr när man använder witcher senses så blir ljudet och bilden av världen betydligt tråkigare och när man går runt så i majoriteten av sidouppdragen.....urk!

Det håller jag med om när det gäller framför allt Witcher Contracts. Däremot finns det enligt mig en hel rad välkonstruerade sidouppdrag med olika längd i spelet, bland annat Wild at Heart, Last Wish, A Matter of Life and Death och Cabaret-delen.

Det behös inte oändliga mängder egentligen, poängen för mig är mycket att sidouppdragen inte ska kännas som slöseri med tid. De ska bygga ut eller bygga på storyn och karaktärer. I till exempel DA:I saknade jag den biten, utan kände mig mest tvingad för att nå tillräckligt med power och influence.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

MEG
Medlem

Automatiskt cover-system, reallocating points. Om denna utveckling fortsätter så kommer man snart inte att behöva spela spelet själv, men vänta nu http://www.polygon.com/2015/2/16/8049327/this-rpg-seems-to-ha... någon han före er EA, ops jag menar Bioware


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Automatiskt cover-system, reallocating points. Om denna utveckling fortsätter så kommer man snart inte att behöva spela spelet själv, men vänta nu http://www.polygon.com/2015/2/16/8049327/this-rpg-seems-to-ha... någon han före er EA, ops jag menar Bioware

Ja, gud vet att det var världsbäst på den tiden när du i Diablo 2 var tvungen att levla samma klass till lev 99 cirka 7 gånger för att du råkade trycka på fel talent av misstag varje gång och därmed gjorde din karaktär värdelös. Reallocating points är det sämsta som någonsin skapats, fan vad dåligt det är att inte göra din karaktär värdelös bara för att du råkar trycka på fel knapp en gång.

Sen hela grejen med automatisk cover säger ingenting heller. Ingen vet vad "automatiskt cover-system" faktiskt betyder. Det låter som att det handlar om att din karaktär väljer att ducka när du själv inte manuellt siktar och/eller skjuter, men vad vet jag.

MEG
Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av MEG:

Automatiskt cover-system, reallocating points. Om denna utveckling fortsätter så kommer man snart inte att behöva spela spelet själv, men vänta nu http://www.polygon.com/2015/2/16/8049327/this-rpg-seems-to-ha... någon han före er EA, ops jag menar Bioware

Ja, gud vet att det var världsbäst på den tiden när du i Diablo 2 var tvungen att levla samma klass till lev 99 cirka 7 gånger för att du råkade trycka på fel talent av misstag varje gång och därmed gjorde din karaktär värdelös. Reallocating points är det sämsta som någonsin skapats, fan vad dåligt det är att inte göra din karaktär värdelös bara för att du råkar trycka på fel knapp en gång.

Sen hela grejen med automatisk cover säger ingenting heller. Ingen vet vad "automatiskt cover-system" faktiskt betyder. Det låter som att det handlar om att din karaktär väljer att ducka när du själv inte manuellt siktar och/eller skjuter, men vad vet jag.

Hoppla här sköt jag visst någon i foten


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Mass Effect 1 kommer alltid vara en av dom bästa spelupplevelser jag haft i hela mitt liv. Men jag ser fram emot Final Fantasy 12 Remaster mer än detta.

Däremot kommer siffrorna på Metacritic bli intressanta. Stora speltidningar och hemsidor kommer nervöst kasta fullpoängare över det medan spelarpoängen maxar nånstans runt 50.


signatur
Medlem

Jag gjorde mitt bästa att inte läsa något, då jag gör så gott jag kan att undvika spoilers då jag inte vill veta konkret information om själva innehållet.

Min fråga lyder, tummen upp eller tummen ner? Gärna motivera utan detaljer om det är ett tummen ner, ex brist på innehåll, problem med kontroller, osv (dvs beskrivningar som inte nämner något specifikt om innehållet)?

När ni gör full review, kan ni inleda eller avsluta med ett tummen upp eller tummen ner för oss (läs: tvivlar det är många fler än mig) som vill veta om det är värt att köpa utan att riskera köpa grisen i säcken så att säga?

1
Skriv svar