Gabe Newell: Många utvecklare skulle hata att jobba här

Medlem

Jag gör då iallafall ett jobb 100 gånger bättre när jag inte har någon dryg chef som hänger på ryggen. Visst, jag kanske inte jobbar snabbare men resultatet blir bättre. Och i Valves fall är det ju det viktigaste. Jag kan förstå att detta arbetssätt inte fungerar för alla företag. Men är ett projekt ute efter ett bra resultat snarare än en snabb färdigställt produkt så är detta optimalt.

Medlem
Skrivet av Alchem:
Skrivet av Faulisto:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Faulisto:

Man jobbar på det man vill sägs det. Vad innebär det i praktiken? Att om man vill så behöver man inte göra något direkt?

Jag skulle tro att personer som tänker så inte har någon chans att få anställning där

Ta tänkande som exempel, dvs fundera i princip.

Det är lite som tänket med medborgarlön, många tror bara för att valet att inte behöva göra så kommer man inte göra nåt. Det säger mer om personen bakom uttalandet att vi måste ha en slavisk-likt struktur på en arbetsplats där trummorna slår så arbetar man och sen får du din lön. Spelmakeri är som allt annat kreativt arbete där det blir bättre destu mindre det står någon bakom din axel med en piska och förväntar sig resultat nu och inte sen. Jag tycker att Valve verkar ha en helt reko arbetsmiljö, lite nytänkande skadar aldrig

Vem fan vill sitta och göra ingenting om dagarna? Såvida man inte är tonåring, förstås. Det låter som ett jävligt effektivt sätt att snabbt bli depprimerad.

eld
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Man jobbar på det man vill sägs det. Vad innebär det i praktiken? Att om man vill så behöver man inte göra något direkt?

Att du kan hoppa mellan projekt rätt fritt, eller prova nya idéer.

Att det inte passar alla är att många behöver struktur, mål eller ledande, Valve letar efter personer som är extremt självdrivande.

HL3 är ett enda stort R&D på valve för att göra det perfekta spelet, mycket att leva upp till, skrotat och ombyggt många gånger om.

Skrivet av Luciphear:

Vem fan vill sitta och göra ingenting om dagarna? Såvida man inte är tonåring, förstås. Det låter som ett jävligt effektivt sätt att snabbt bli depprimerad.

Saker görs även om inte omvärlden får veta om det, det har ju pratats lite om diverse skrotade projekt på valve.

Friheten är att inte behöva släppa skit för att du är tvungen till det, vilket säkert är något du beklagat dig över när du spelat något spel.

Medlem

Alla teknikföretag har en R&D avdelning men det känns som att hela företaget är ett enda stort R&D avdelning.

Men dom tjänar så mycket pengar utan att behöva göra speciellt mycket.

Medlem

Folk här verkar ha missat en liten detalj, att inte göra något är av avstå från projekt. Har lite svårt att tro att Valve skulle gå med på att någon bara rullar tummarna, då det, som sagt, är att inte delta i projekt. Men men, man känner ju andra genom sig själv

Medlem
Skrivet av Alchem:

Det är lite som tänket med medborgarlön, många tror bara för att valet att inte behöva göra så kommer man inte göra nåt. Det säger mer om personen bakom uttalandet att vi måste ha en slavisk-likt struktur på en arbetsplats där trummorna slår så arbetar man och sen får du din lön. Spelmakeri är som allt annat kreativt arbete där det blir bättre destu mindre det står någon bakom din axel med en piska och förväntar sig resultat nu och inte sen. Jag tycker att Valve verkar ha en helt reko arbetsmiljö, lite nytänkande skadar aldrig

Jo, men de verkar ju inte skapa speciellt mycket kreativt direkt? De håller igång Steam ja, men gör väl inga direkta spel längre? Är ju inget direkt fel med den metoden som de har dock, de har ju resurser som sagt. Skulle helt klart föredra den typen av arbetsplats, dvs göra det som man har intresse av. Sen att det i slutändan inte blir mycket gjort kanske inte heller är helt optimalt, eller enbart mindre projekt, inga direkta fullskaliga spel. Även fast det nog är skönt och avslappnad stämning då man inte har någon som står bakom axeln med piska som du uttrycker det.

Det jag menade tidigare som ev inte kom fram tydligt är att det är ju fullt möjligt att man inte alltid är inspirerad då du även nämner om det med kreativt arbete. Det är ju inget krav av vad det verkar att uträtta mycket exakt varje dag eller ens någon dag. Sen kan man ju som person vara mer el mindre inspirerad. Kan ju vara mer produktiv en dag för att nästa inte vara lika. De får ju ändå lön så det är väl självklart att de ändå arbetar.

12
Skriv svar