Gabe Newell: Många utvecklare skulle hata att jobba här

Robot
Gabe Newell: Många utvecklare skulle hata att jobba här

Valve-chefen inser att deras arbetsfilosofi inte passar alla.

#valve, #half-life-2


Medlem
Gabe Newell: Många utvecklare skulle hata att jobba här

Tråkigt hur de har blivit då jag mest av allt skulle önska mig ett nytt Half-Life 3. Inga respektabla spelutvecklare vill ju jobba för Valve när de inte släpper riktiga spel längre. AAA titlar...
Valve känns mer som ett hippie företag nu för tiden...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Tråkigt hur de har blivit då jag mest av allt skulle önska mig ett nytt Half-Life 3. Inga respektabla spelutvecklare vill ju jobba för Valve när de inte släpper riktiga spel längre. AAA titlar...
Valve känns mer som ett hippie företag nu för tiden...

Jag vet inte med hippie, men mitt intryck är att behovet inte är mer än vad dem behöver göra.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag håller tummarna för att de utvecklar några fläskiga titlar, t.ex. HL3, men att de håller käften om det och inte börjar skrika förrän 1 vecka innan release. Hade varit riktigt fint med en ny stortitel som man knappt vet någonting om. Nu för tiden så visas det mesta innehållet i spel upp innan release för att locka spelare. Sällan man får upptäcka saker själv numera känns det som..

Medlem

Företaget har blivit alldeles för bekvämt av sig tyvärr....

Medlem

Antar att den nya modellen var etablerad när de lyckades klämma ur sig Portal 2, och det spelet gjorde ett REJÄLT avtryck på mig.

Jag ställer mig fortsatt optimistik inför ett HL3.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

"inga respektabla utvecklare"
"bekvämt"

... HAHAHAHHAHA!!!... .... 1111 ettettetttt
Okej.

Tycker det låter som en arbetsplats av drömmar.

Medlem

Man jobbar på det man vill sägs det. Vad innebär det i praktiken? Att om man vill så behöver man inte göra något direkt?

Medlem
Skrivet av Faulisto:

Man jobbar på det man vill sägs det. Vad innebär det i praktiken? Att om man vill så behöver man inte göra något direkt?

Jag skulle tro att personer som tänker så inte har någon chans att få anställning där

Medlem

Jag gissar att Valve tjänar så mycket pengar på Steam att de tycker att de kan göra lite hur de vill och att det inte spelar så stor roll om de släpper några nya AAA spel eller inte.

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Faulisto:

Man jobbar på det man vill sägs det. Vad innebär det i praktiken? Att om man vill så behöver man inte göra något direkt?

Jag skulle tro att personer som tänker så inte har någon chans att få anställning där

Ta tänkande som exempel, dvs fundera i princip.

Avstängd

Dom hatar för att dom inte får berätta ett dugg om HL3.

Medlem

Valve har gjort

Steam
Counter-Strike
Dota 2

De klarar nog ekonomiskt ändå utan deadlines. Hoppas också HL3 kommer någon gång innan man dör

Medlem
Skrivet av Faulisto:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Faulisto:

Man jobbar på det man vill sägs det. Vad innebär det i praktiken? Att om man vill så behöver man inte göra något direkt?

Jag skulle tro att personer som tänker så inte har någon chans att få anställning där

Ta tänkande som exempel, dvs fundera i princip.

Det är lite som tänket med medborgarlön, många tror bara för att valet att inte behöva göra så kommer man inte göra nåt. Det säger mer om personen bakom uttalandet att vi måste ha en slavisk-likt struktur på en arbetsplats där trummorna slår så arbetar man och sen får du din lön. Spelmakeri är som allt annat kreativt arbete där det blir bättre destu mindre det står någon bakom din axel med en piska och förväntar sig resultat nu och inte sen. Jag tycker att Valve verkar ha en helt reko arbetsmiljö, lite nytänkande skadar aldrig

Medlem

Har svårt att se att några större projekt kan komma ut genom dörrarna med den "filosofin". Måste vara frustrerande för HTC att samarbeta med dem också. Synd. Portal VR hade man gärna sett, eller till och med någon helt ny, innovativ IP.
Många mäktiga makter har fallit för liknande filosofier. Av rent egoistiska skäl (för många spel på Steam) får man väl hoppas att det ändå dröjer. Om ytterligare 21 år kanske man haft tid att gå igenom sin backlog lite.

Medlem

Därför de bara slänger ut skit nu för tiden då.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Därför de bara slänger ut skit nu för tiden då.

säg ett spel de släppt nyligen ?

Medlem
Skrivet av Alchem:
Skrivet av Faulisto:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Faulisto:

Man jobbar på det man vill sägs det. Vad innebär det i praktiken? Att om man vill så behöver man inte göra något direkt?

Jag skulle tro att personer som tänker så inte har någon chans att få anställning där

Ta tänkande som exempel, dvs fundera i princip.

Det är lite som tänket med medborgarlön, många tror bara för att valet att inte behöva göra så kommer man inte göra nåt. Det säger mer om personen bakom uttalandet att vi måste ha en slavisk-likt struktur på en arbetsplats där trummorna slår så arbetar man och sen får du din lön. Spelmakeri är som allt annat kreativt arbete där det blir bättre destu mindre det står någon bakom din axel med en piska och förväntar sig resultat nu och inte sen. Jag tycker att Valve verkar ha en helt reko arbetsmiljö, lite nytänkande skadar aldrig

Word

Medlem

Valve liknar mer en kult. Jag tror den största nackdelen med den här filosofin är att det inte skapas några deadlines, eftersom alla håller på med sitt eget. Blanda in lite ekonomiskt oberoende där också, och du har en hippie kultur, där ingenting händer :P.

Medlem

Sakta i backarna nu, att säga att "ingenting händer" hjälper ingen då det faktiskt är helt fel. Det må vara hänt att det inte händer mycket på singleplayerfronten hos Valve, men de förvaltar trots allt två av de absolut största esportspelen - DotA 2 och CS: GO.

Jämför det med Blizzard. Valve har uppenbarligen en helt annan syn på esporten.

Medlem

Vem vill jobba på ett ställe där det inte ger nåt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av neocon:

Dom har ju åtminstone tre riktiga spel på gång till VR. Inte mycket till tröst för dem som ingen VR har givetvis.
Hoppas att ett av dom är L4D3VR

Fast de har även sagt att de inte kommer göra några titlar exklusiva för VR. Skulle gissa på att det blir som RE7

Medlem

"Gabe Newell: Många utvecklare skulle hata att jobba här"

Tro fan det, att behöva sitta och utveckla en digital spel distributions plattform när man egentligen vill bygga nya AAA spel kan inte vara särskilt kul.

Skrivet av NisseHult:

Jag gissar att Valve tjänar så mycket pengar på Steam att de tycker att de kan göra lite hur de vill och att det inte spelar så stor roll om de släpper några nya AAA spel eller inte.

Troligtvis är det lite "det måste vara perfekt" tänket som kommer in. Har för mig att de tidigare sagt att de påbörjat och börjat om utvecklingen av HL3 flera gånger, men efter ett tag inte tyckt att det "hållt måttet" och sedan skrotat det. De har ju nu i princip oändligt med resurser så de har råd med det.

Medlem

Där skulle jag passa perfekt!


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av ohem:
Skrivet av CARTMAN:

Tråkigt hur de har blivit då jag mest av allt skulle önska mig ett nytt Half-Life 3. Inga respektabla spelutvecklare vill ju jobba för Valve när de inte släpper riktiga spel längre. AAA titlar...
Valve känns mer som ett hippie företag nu för tiden...

Jag vet inte med hippie, men mitt intryck är att behovet inte är mer än vad dem behöver göra.

De drar in så mycket pengar på Steam att Valve nog är mer distributör än spelutvecklare numera.

Medlem

Jag skulle med hata att jobba på ett spelföretag som inte släpper några spel...

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Jag skulle med hata att jobba på ett spelföretag som inte släpper några spel...

Man måste ha tålamod. Det har jag.
Men nu vill jag fanimej spela HL3!


signatur

autograph

Medlem

Mindre morot, mer piska Valve!

Medlem

Jag jobbar med att införa det här arbetssättet hos IT-organisationer på dagarna. Och jag är mäkta förvånad hur oförstående många är här. Visst Gabe romantiserar och beskriver det (enligt mig) slarvigt. Men ja, det här är idag det mest gångbara sättet att få fram innovativa lösningar/produkter/tjänster.
Varianten flera förespråkar här; skit ur dig nåt bra snabbt.. är bara kontraproduktivt.

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av neocon:

Dom har ju åtminstone tre riktiga spel på gång till VR. Inte mycket till tröst för dem som ingen VR har givetvis.
Hoppas att ett av dom är L4D3VR

Fast de har även sagt att de inte kommer göra några titlar exklusiva för VR. Skulle gissa på att det blir som RE7

Det är VR titlar, det handlar bara om att dem kommer inte vara exklsiva för Vive utan även Riften kommer att fungera.

12
Skriv svar