Disney bryter med Pewdiepie efter grova skämt om judar

Skribent
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Roligt eftersom Walt Disney själv var ökänd nazist å ska tydligen ha lämnat instruktionen i samband med att han bestämde sig för att frysa sitt huvud efter sin död att; wake me up when the Jews are gonna. men de e kanske precis därför som dom bryter med honom.

Oj, haha! Snacka om en urban myth som har gått lite för långt.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av Nilcrants:

Man ska kunna skämta om allt.

Klart man kan skämta om allt men då får man räkna med att ta konsekvenserna

Medlem
Medlem
Skrivet av Sveakungen:

Blir helt mållös när jag läser kommentarerna här, eller snarare ledsen. Är inte första gången han "skämtar" om judar och Hitler, känns inte speciellt kul alls. Han har 50 miljoner följare, många unga precis som många här. "Bland dem finns en man klädd som Jesus som säger "Hitler gjorde absolut inget fel", och även han ska ha fått pengar för att göra detta." Svd idag. Känns väldigt roligt eller hur, speciellt för alla som överlevde förintelsen.

Man KAN skämta om allt, men man kan inte fly lika lätt från konsekvenserna.

Shit vad folk blir kränkta av precis allt nuförtiden. Bara för att ni inte gillar något eller tycker något är kränkande betyder inte att ni har rätt eller att det är någon sorts fakta.

Medlem
Skrivet av Thomas Helenius:

"En annan fråga är om han också skämtar grovt om andra folkgrupper, men utan att någon uppmärksammat det."

*Chock!
Så jag kanske är kränkt utan att ha någon aning om det?! Så kränkande!

Edit. Sedan var det inte det smartaste av ordval att visa, även om det är under ett roligt och galet sammanhang. Kan tänka mig ett gäng texter som inte fallit många här i smaken heller. Nu blir jag mest lite nyfiken på vilka de andra sammanhangen var. Känns lite konstig att ha en liten lista över kränkningar.

Medlem

Felix skämtar om både judar och förlöjligar nazister, även Svenskar, Amerikaner, Irländare, vänner, svarta, vita, män, kvinnor, ja alla tänkbara då han inte diskriminerar.
Han har inget hat mot någon slags folkgrupp, vilket han har sagt och detta syns verkligen om man tittar på hans videor istället för att smultron-plocka och vinkla de han säger för att skapa skit emot honom... och ja, som media för att få click baits.

Här har MEDIA varit desinformatören och delvis boven i dramat, synd att FZ inte kan granska vad som Felix egentligen har gjort och vill med sin humor/budskap för att då bidra med en mer nyanserad bild istället för att spä på den nuvarande hatiska bilden.

Däremot apropå antisemitism...
Donald Trump bygger Berli.. Mexiko muren, sprider propaganda mot Juda... Muslimer... men detta är ok, så länge man inte *skämtar* om det så får man använda sig av Hitlers metoder och Make Amerika the 3rd Reich again.

Det jag vill säga är att anklaga en som inte är antisemitiskt för judehat och blunda för en som är skrämmande lik Hitler är hyckleri (riktat till Disney), att som media inte skriver en mer nyanserad bild så sprider man denna vinklade bild och desinformation... tyvärr

På något sätt så menar jag väl med detta jag skriver <3

Medlem

Maker studios är skit iaf, han missar inget.

Medlem
Redaktör
Skrivet av =FFM=FH:

Felix skämtar om både judar och förlöjligar nazister, även Svenskar, Amerikaner, Irländare, vänner, svarta, vita, män, kvinnor, ja alla tänkbara då han inte diskriminerar.
Han har inget hat mot någon slags folkgrupp, vilket han har sagt och detta syns verkligen om man tittar på hans videor istället för att smultron-plocka och vinkla de han säger för att skapa skit emot honom... och ja, som media för att få click baits.

Här har MEDIA varit desinformatören och delvis boven i dramat, synd att FZ inte kan granska vad som Felix egentligen har gjort och vill med sin humor/budskap för att då bidra med en mer nyanserad bild istället för att spä på den nuvarande hatiska bilden.

Däremot apropå antisemitism...
Donald Trump bygger Berli.. Mexiko muren, sprider propaganda mot Juda... Muslimer... men detta är ok, så länge man inte *skämtar* om det så får man använda sig av Hitlers metoder och Make Amerika the 3rd Reich again.

Det jag vill säga är att anklaga en som inte är antisemitiskt för judehat och blunda för en som är skrämmande lik Hitler är hyckleri (riktat till Disney), att som media inte skriver en mer nyanserad bild så sprider man denna vinklade bild och desinformation... tyvärr

På något sätt så menar jag väl med detta jag skriver <3

Poängen är att Disney/Maker Studios bryter med världens största Youtube-stjärna p.g.a. grova skämt, det är fakta - inte desinformation. Om någon annan stor samarbetsparter droppar honom på grund av grova skämt om andra folkgrupper lär det också hamna i nyheterna. Men det kanske är så att just skämt om judar får större medialt genomslag, särskilt i USA som ju ofta är ganska pro-israeliskt. Men "Död åt alla [en grupp människor]" hade varit kontroversiellt vilka man än skämtade om.


signatur
Medlem

Känn er fria att skämta åt allt, men dom som skriver din check kanske inte tycker det är kul.

Jag tycker om PewDiePie nu för att han skiter i andra och gör det han vill göra, han håller sig väldigt trogen till sig själv. Detta är bara för mig ett bevis på att han inte låter någon styra över honom.

Medlem

Älskar att pewdie inte är pk. Det är sällsynt i media

Medlem

Vem orkar bryr sig om den individen helt ärligt.
Suck...

Medlem

Överreaktion från Disneys sida, onödig risk från Felix, skulle jag sammanfatta det. Fanns ingen som helst hint eller ton av seriositet i videon han gjorde, meningen var att de skulle neka tjänsten som majoriteten av de han kontaktade.

Om idén kom spontant (misstänker att så var fallet) skulle han ändå sitta i en dålig sits där något lowlife på nätet hade hittat beställningen och "läckt" att "PewDiePie är nazist!" (drömrubrik för media dessutom). När han istället publicerade videon och förklarade såväl i sammanhanget som i en separat video hur det låg till så kan jag tycka att han har gjort rätt för sig mot alla känsliga snöflingor därute.

Blir intressant att se hur det går nu i och med att Revelmode i förlängningen även det var ägt av Disney.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av sauna:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nilcrants:

Man ska kunna skämta om allt.

Det kan man – i rätt sammanhang.

Va...
Antingen kan man skämta om allt eller så kan man inte det.

Mel Brooks skulle vänt sig i sin framtida grav över det där påståendet.

Man kan skämta om allt men andra har såklart sin fulla rätt att avsluta samarbeten på grund av det.

Man kan skämta om allt så länge det inte är på någon annans bekostnad.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nilcrants:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nilcrants:

Man ska kunna skämta om allt.

Det kan man – i rätt sammanhang.

Sammanhanget ska inte spela någon roll, men man behöver inte vara otrevlig.

Folk i rullstolar är hopplösa. Relativt roligt, men inget jag går fram till någon som sitter i rullstol och säger rakt i ansiktet.

Disney har dock all rätt att avsluta sitt samarbete med honom om de vill det, men håller inte med om varför.

Men vi säger ju samma sak: att dra rullstolsskämt till rullstolsbundna kan vara fel sammanhang.

Du vet väl att man borde säga rullstolsburen, eftersom det har en mer positiv klang? Om vi ska vara politiskt korrekta alltså.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Ducci:

Man kan skämta om allt så länge det inte är på någon annans bekostnad.

Då är det oftast inte speciellt roliga skämt.

Avstängd
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nilcrants:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Nilcrants:

Man ska kunna skämta om allt.

Det kan man – i rätt sammanhang.

Sammanhanget ska inte spela någon roll, men man behöver inte vara otrevlig.

Folk i rullstolar är hopplösa. Relativt roligt, men inget jag går fram till någon som sitter i rullstol och säger rakt i ansiktet.

Disney har dock all rätt att avsluta sitt samarbete med honom om de vill det, men håller inte med om varför.

Men vi säger ju samma sak: att dra rullstolsskämt till rullstolsbundna kan vara fel sammanhang.

Äsch, det är ju ingen fara. Inte direkt så att de springer ikapp ock slår ner en

FM-guru
F.d. Sisyr

Haha, det var ju rätt roligt. Men så hör jag till dem som kan ta det mesta med en klackspark och snudd på aldrig tycker någon går över gränsen. Allt har med ton och intention att göra.

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Haha, det var ju rätt roligt. Men så hör jag till dem som kan ta det mesta med en klackspark och snudd på aldrig tycker någon går över gränsen. Allt har med ton och intention att göra.

det är alltid den kränktes fel att den blir kränkt istället för att inte bry sig

Medlem

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Lite som att på skämt kolla om man kan gå runt i valfri kåkstad och försöka hitta någon som kan mörda en annan människa för 10 dollar. Alltså 4 real? Gör folk sånt för struntsummor? Oh ma gaawd så dumt!

Obs! Humor! LOLZ

- - -

Humor ska ju vara rolig också. Fast det känns som pewdiepie allt som oftast skyller på att det är humor när saker inte blir så bra. Som när han skulle "radera" sitt eget konto.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Shit vad folk blir kränkta av precis allt nuförtiden. Bara för att ni inte gillar något eller tycker något är kränkande betyder inte att ni har rätt eller att det är någon sorts fakta.

Riktigt antisemitiskt det här. Du borde studera Förintelsen i detalj så du lär dig att man inte disrespektar judar!

Skrivet av =FFM=FH:

Felix skämtar om både judar och förlöjligar nazister, även Svenskar, Amerikaner, Irländare, vänner, svarta, vita, män, kvinnor, ja alla tänkbara då han inte diskriminerar. ....
Det jag vill säga är att anklaga en som inte är antisemitiskt för judehat och blunda för en som är skrämmande lik Hitler är hyckleri (riktat till Disney), att som media inte skriver en mer nyanserad bild så sprider man denna vinklade bild och desinformation... tyvärr

Visst, men Felix borde fatta att man inte skämtar om judar, någonstans får man väl dra gränsen?? Han får gärna håna Jesus, påven, presidenten, statsministern, etc - men han borde ju fatta att judarna är no-go. Då får man ju inga jobb längre utav de stora företagen. *skadeglad*

Skrivet av Tompa:

Poängen är att Disney/Maker Studios bryter med världens största Youtube-stjärna p.g.a. grova skämt..... Men det kanske är så att just skämt om judar får större medialt genomslag, särskilt i USA som ju ofta är ganska pro-israeliskt.

Självklart bryter Disney samarbetet, och det är helt rätt! Den som visar antisemtism ska isoleras och frysas ut. Men jag måste säga att du är väl den största antisemiten här, när du påstår att USA är pro-israeliskt. Kom inte dragandes med det igen, samma som att "judar styr mediebolagen i Hollywood". Bara för att VD Dog Iger på Disney, och VDn Michael Eisner innan båda var judar så bevisar det inte att judar styr mediebolagen i Hollywood. Lägg ned detta snack. Kolla själv på högsta ledningen på mediebolagen i Hollywood och se hur många VD som är judar. T.om. skådisen Marlon Brando fick ju be om ursäkt när han påstod att alla höjdare i Hollywood är judar: "Hollywood is run by Jews; it is owned by Jews". Detta fick han ta tillbaka!
https://en.wikipedia.org/wiki/Marlon_Brando#Comments_on_Jews....

Eller precis samma sak när Miley Cyrus sa att hon är trött på alla gamla judiska mediemän som bestämmer över henne:
http://www.theblaze.com/news/2013/10/13/the-comment-miley-cyr...

Eller när skådisen Megan Fox jämförde Steven Spielberg med Hitler och fick sparken. Ja, Spielberg är jude därför att tyska namn är ju vanligt bland judar; Portman, Goldman, Sachs, Lehman, Beckham, Letterman, Silverstein, Silverman, Greenspan, Bernanke, Yellen, Rotschild, Rockenfeller, Cohen, etc - men det bevisar ju inte att judarna styr Hollywood. Och det spelar ingen roll hur snygg en tjej är, om hon råkar säga något antisemtiskt, så SKA hon få sparken och aldrig få jobb mer i Hollywood. Quentin Tarantino gör det bra, han släpper massa coola filmer om judar och nazismen, så han kommer alltid ha jobb. Alla som vill göra filmer om Förintelsen och hur hemsk nazismen är, måste sponsras så de kan fortsätta motarbeta judehat. De ska alltid ha jobb. De andra ska frysas ut. Och det ser vi idag, antisemiten PewDiePie får ju inte jobb längre. Precis som Mel Gibson när han gjorde "the Passion of the christ" som falskeligen framställer judar som giriga och onda, så fick Gibson genast stora problem med alla mediebolagen. Ingen ville jobba med honom längre. Han fick till slut be om ursäkt, men då var det redan kört. Gibson försvann direkt ur Hollywood. Vilket är bra. Antisemiter ska inte få jobb.

Angående du påstår att Amerika är pro-israeliskt, du måste tänka på att endast 2/3 tredjedelar av Senaten är pro-israeler och endast några presidenter, så detta motbevisar dig direkt! Källa på detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/American_Israel_Public_Affairs_...

Skrivet av kebbe:

Överreaktion från Disneys sida, onödig risk från Felix....

Om idén kom spontant (misstänker att så var fallet) skulle han ändå sitta i en dålig sits där något lowlife på nätet hade hittat beställningen och "läckt" att "PewDiePie är nazist!" (drömrubrik för media dessutom). När han istället publicerade videon och förklarade såväl i sammanhanget som i en separat video hur det låg till så kan jag tycka att han har gjort rätt för sig mot alla känsliga snöflingor därute.

Blir intressant att se hur det går nu i och med att Revelmode i förlängningen även det var ägt av Disney.

Lägg ned antisemitismen. Kolla själv på några slumpmässiga stora mediebolag i Hollywood och se hur många VD som har tyskt namn. Du kommer få se att du har fel.

Avstängd
Skrivet av SaraLivblad:

Angående du påstår att Amerika är pro-israeliskt, du måste tänka på att endast 2/3 tredjedelar av Senaten är pro-israeler och endast några presidenter, så detta motbevisar dig direkt! Källa på detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/American_Israel_Public_Affairs_...

Du bevisade ju att han hade rätt. 2/3 är en överväldigande majoritet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av magiul:

Lite som att på skämt kolla om man kan gå runt i valfri kåkstad och försöka hitta någon som kan mörda en annan människa för 10 dollar. Alltså 4 real? Gör folk sånt för struntsummor? Oh ma gaawd så dumt!

Obs! Humor! LOLZ

- - -

Humor ska ju vara rolig också. Fast det känns som pewdiepie allt som oftast skyller på att det är humor när saker inte blir så bra. Som när han skulle "radera" sitt eget konto.

Ja, att beställa ett mord är onekligen på ungefär samma nivå. LUL.

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av Barkbiten:

Shit vad folk blir kränkta av precis allt nuförtiden. Bara för att ni inte gillar något eller tycker något är kränkande betyder inte att ni har rätt eller att det är någon sorts fakta.

Riktigt antisemitiskt det här. Du borde studera Förintelsen i detalj så du lär dig att man inte disrespektar judar.

Jag tänker inte sluta skämta om judar (eller någonting annat för den delen) bara för att du blev kränkt, vad ska du göra åt det? Åka hem till mig knacka på min dörr och säga åt mig att sluta skämta om judar? Kanske gnälla lite på twitter och tumblr också när du ändå håller på?

Du e sådan hycklare med för du tycker ju att det e okay att skämta om Jesus, påven, presidenten, statsministern men skämtar du om judarna ja då jävlar, Livstids halshuggning.

undrar om Disney reagerat likadant om de bytt ut Jews mot
palestinians på skylten. skulle inte tro det.

På det sätt som U.S.A stöder Israel är äckligt. FY FAN.


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=KtxXKezbQ9w

Där är hela klippet. Jag tycker inte det var roligt. Men smaken är som baken.


signatur

Niet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Theade:

https://www.youtube.com/watch?v=KtxXKezbQ9w

Där är hela klippet. Jag tycker inte det var roligt. Men smaken är som baken.

Diskussionen handlar väl emellertid inte om huruvida det var roligt eller inte. Det var ju inte för att Disney tyckte videon var tråkig de avslutade samarbetet.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av Barkbiten:

Shit vad folk blir kränkta av precis allt nuförtiden. Bara för att ni inte gillar något eller tycker något är kränkande betyder inte att ni har rätt eller att det är någon sorts fakta.

Riktigt antisemitiskt det här. Du borde studera Förintelsen i detalj så du lär dig att man inte disrespektar judar.

Jag tänker inte sluta skämta om judar (eller någonting annat för den delen) bara för att du blev kränkt, vad ska du göra åt det? Åka hem till mig knacka på min dörr och säga åt mig att sluta skämta om judar? Kanske gnälla lite på twitter och tumblr också när du ändå håller på?

Du e sådan hycklare med för du tycker ju att det e okay att skämta om Jesus, påven, presidenten, statsministern men skämtar du om judarna ja då jävlar, Livstids halshuggning.

Detta inlägg är ju bara för mycket. Hur kan du stödja antisemitism??? Du tycker det är ok att man skämtar om judar, ja, men då är man ju antisemit! Shit, vad vissa är borta då! Och samtidigt spelar de kortet om att "man får väl skämta om allting"?? Shit, att somliga inte skäms.[/quote]

Okay jag börjar tro att du trollar mig, hur fan är det antisemitism att skämta om judar? Vadå är jag hatare av kristendomen om jag skämtar om jesus då eller? Eller är jag racist om jag skämtar om svenskar, japaner eller norrmen? Lägg ner för fan.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Okay jag börjar tro att du trollar mig, hur fan är det antisemitism att skämta om judar? Vadå är jag hatare av kristendomen om jag skämtar om jesus då eller? Eller är jag racist om jag skämtar om svenskar, japaner eller norrmen? Lägg ner för fan.

Lägg ned själv. Det är illa att skämta om att judar ska dö, jag fattar inte varför du stödjer sånt som borde förbjudas. Det har röstats igenom en lag om att i alla EU länder ska de som säger "jag tror inte på Förintelsen", straffas med fängelse flera år. Det är redan belagt med fängelsestraff
https://en.wikipedia.org/wiki/Holocaust_denial#Laws_against_H...

Att säga de orden är redan belagt med fängelsestraff i flera år, i många länder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_against_Holocaust_denial

Och detta är en bra sak. Judar har råkat så illa ut hela tiden pga rykten om att de har mycket pengar och makt, så de måste skyddas. Därför är det bra att det stiftas lagar i alla länder om att judar måste skyddas. Och dit hör att inte skämta om dem. Det är därför vettiga människor blir upprörda när PewDiePie idioten gör så. Hade det varit annat land, så kanske han skulle få sitta i fängelse i flera år.

123
Skriv svar