Mass Effect: Andromeda får djupare dialogsystem

Robot
Medlem
Mass Effect: Andromeda får djupare dialogsystem

"...och det skulle därför inte vara logiskt att ha det i ett spel utan honom."

FemShep

Medlem
Skrivet av superapan:

"...och det skulle därför inte vara logiskt att ha det i ett spel utan honom."

FemShep

Är inte Male shepard kanon? Ungefär som att Revan är en man medan The Exile är en kvinna enligt kanon.

Medlem

Nej, Shepard i ett Mass Effect universum är klar. Ska bli skönt med nytt innehåll och nya karaktärer i en trevlig Sci-fi värld!

Har precis klarat ut Witcher 3 och båda dess expansioner, så nu är man ju lite bortskämd med detta mästerverk och något jag är rädd för är att Mass Effect 4 blir sämre än Witcher 3.

Däremot, förstå om det blir bättre än Witcher 3? Det vore ju nästan lite magiskt!

Också bra att dom frångår God/Ond i dialog valen, ibland vill man vara hård, ibland vill man visa empati - ska bli najs med ett system som inte "tvingar" en att vara God eller Ond.

Medlem

Referens: Kolla Dragon Age Inquisition. Verkar som att Andromeda är en reskin av det spelet ändå.

Medlem
Skrivet av Theo B:

Referens: Kolla Dragon Age Inquisition. Verkar som att Andromeda är en reskin av det spelet ändå.

Har hört flera som sagt något liknande men tycker bara det låter som ren och skär bullshit hur folk tror att ett sci-fi RPG ska vara en "reskin" på deras FantasyRPG. Har inte sett något som tyder på att det ska vara ett reskin, den största likheten mellan spelen är väl dialogsystemet och att dem använder samma motor.

Dragon Age Origins var väl ingen reskin på ME eller? Även fast om spelen hade många likheter.

Av det lilla vi sett än så länge förstår jag verkligen inte hur man redan kan börja kasta så mycket skit på spelet. ¨

Men vi får väl se antar jag.

Medlem

Bara en dålig ursäkt till att dumma ner spelet, och att hur man väljer att svara då inte får några fördelar eller konsekvenser.

Medlem

Så istället för RB blir det en utveckling till RGB ? eller övergår de kanske till CMYK?

Medlem

Bra, men hoppas det också framgår lite met tonläge och innehåll i valen. Ibland blir ett svar inte alls som valet man valt.

Medlem

Att visa vad som är ont eller gott känns som fördummande, så är bra de låter bli just av den anledningen. Vill gärna ha något som mer påminner om Kotor 2.

Medlem

Äntligen, deras dialogsystem dom använt i alla deras spel sen 2007 blev uttjatat till döds sisådär 2013


signatur

Game long and prosper

Medlem

Behövs ingen ursäkt för mig, det är alltid störande när spelet drar skarpa linjer med alignment genom dialog. För mig är DET att dumma ned spelet.

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Bara en dålig ursäkt till att dumma ner spelet, och att hur man väljer att svara då inte får några fördelar eller konsekvenser.

Fast renegade/paragon var extremt neddummat, så om de går bort ifrån det så blir spelet bara bättre.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Gnällkuk
Skrivet av ANZIKTE:

Nej, Shepard i ett Mass Effect universum är klar. Ska bli skönt med nytt innehåll och nya karaktärer i en trevlig Sci-fi värld!

Har precis klarat ut Witcher 3 och båda dess expansioner, så nu är man ju lite bortskämd med detta mästerverk och något jag är rädd för är att Mass Effect 4 blir sämre än Witcher 3.

Däremot, förstå om det blir bättre än Witcher 3? Det vore ju nästan lite magiskt!

Också bra att dom frångår God/Ond i dialog valen, ibland vill man vara hård, ibland vill man visa empati - ska bli najs med ett system som inte "tvingar" en att vara God eller Ond.

Att tro att något skulle trumfa TW3 är som att hoppas på att EA släpper DLC gratis till sina AAA-spel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Bara en dålig ursäkt till att dumma ner spelet, och att hur man väljer att svara då inte får några fördelar eller konsekvenser.

Fyra tonlägen istället för två låter ju knappast som att de dummar ner det, utan tvärtom, men det beror ju självklart på hur dialogen är skriven. Val som inte är färgkodade vore ju ett välkommet inslag, samt att konsekvenserna av valen dyker upp efter ett bra tag. Har inte de högsta förhoppningarna på BioWare längre, men man kan ju alltid hoppas.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av Theo B:

Referens: Kolla Dragon Age Inquisition. Verkar som att Andromeda är en reskin av det spelet ändå.

Har hört flera som sagt något liknande men tycker bara det låter som ren och skär bullshit hur folk tror att ett sci-fi RPG ska vara en "reskin" på deras FantasyRPG. Har inte sett något som tyder på att det ska vara ett reskin, den största likheten mellan spelen är väl dialogsystemet och att dem använder samma motor.

Dragon Age Origins var väl ingen reskin på ME eller? Även fast om spelen hade många likheter.

Av det lilla vi sett än så länge förstår jag verkligen inte hur man redan kan börja kasta så mycket skit på spelet. ¨

Men vi får väl se antar jag.

Att det är sci-fi kan betyda så lite att de har LED-belyst rustning istället för rostig stål och läder.

Vad jag är mest oroad för är att de kommer att hålla sig till konceptet som de körde med Dragon Age Inquisition där de fyller enorma spelvärldar med en hel del saker att göra, men som blir tråkigt efter de första gångerna du har gjort dem. Det kan vara att samla reliker, hissa en flagga, eller att döda fiender.

Har du spelat det vet du vad jag menar. Enformigt innehåll som är lätt att skapa.

Medlem
Skrivet av Theo B:
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av Theo B:

Referens: Kolla Dragon Age Inquisition. Verkar som att Andromeda är en reskin av det spelet ändå.

Har hört flera som sagt något liknande men tycker bara det låter som ren och skär bullshit hur folk tror att ett sci-fi RPG ska vara en "reskin" på deras FantasyRPG. Har inte sett något som tyder på att det ska vara ett reskin, den största likheten mellan spelen är väl dialogsystemet och att dem använder samma motor.

Dragon Age Origins var väl ingen reskin på ME eller? Även fast om spelen hade många likheter.

Av det lilla vi sett än så länge förstår jag verkligen inte hur man redan kan börja kasta så mycket skit på spelet. ¨

Men vi får väl se antar jag.

Att det är sci-fi kan betyda så lite att de har LED-belyst rustning istället för rostig stål och läder.

Vad jag är mest oroad för är att de kommer att hålla sig till konceptet som de körde med Dragon Age Inquisition där de fyller enorma spelvärldar med en hel del saker att göra, men som blir tråkigt efter de första gångerna du har gjort dem. Det kan vara att samla reliker, hissa en flagga, eller att döda fiender.

Har du spelat det vet du vad jag menar. Enformigt innehåll som är lätt att skapa.

DEtdär är ju lite en smaksak, witcher 3 hade till stor del samma koncept. Problemet med DAI enligt mig var att de hade ett stridssystem som var sjukt olämpligt för partystrid med taunting etc.

DEt är inte ett problem i mass effect för det är 3dshooter där man bara styr sin karaktär direkt, så striddssystemet passar mycket bättre för ME

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av superapan:

"...och det skulle därför inte vara logiskt att ha det i ett spel utan honom."

FemShep

Är inte Male shepard kanon? Ungefär som att Revan är en man medan The Exile är en kvinna enligt kanon.

Nej, absolut inte. Det kanske var så i ettan och tvåan, men inför trean så gick de ju raka motsatta riktning. Trean var det första i trilogin som hade FemShep med i marknadsföringen. FemShep har dessutom den bästa röstskådisen på planeten, Jennifer Hale. Hale är objektivt talat den bästa röstskådisen i världshistorien. FemShep är, by extension, därmed objektivt bättre än MaleShep. MaleShep duger för att ge oss idéer om hur vår älskade Calle bör klä sig, men inte till mycket mer. Sorry Calle, men FemShep är bättre än dig på grund av detta.

Det går till och med så långt att det är helt omöjligt för någon Shepherd att bli canon just eftersom BioWare explicit inte vill det. Hela poängen är att "your shepherd is the true shepherd", så därför kommer ingen bli canon. Vad det innebär för framtida ME är att de inte kommer canonisera Shepherd på det sättet bortom kanske att referera till hen men inte på sätt som gör en tolkning mer korrekt än en annan.

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av ANZIKTE:

Nej, Shepard i ett Mass Effect universum är klar. Ska bli skönt med nytt innehåll och nya karaktärer i en trevlig Sci-fi värld!

Har precis klarat ut Witcher 3 och båda dess expansioner, så nu är man ju lite bortskämd med detta mästerverk och något jag är rädd för är att Mass Effect 4 blir sämre än Witcher 3.

Däremot, förstå om det blir bättre än Witcher 3? Det vore ju nästan lite magiskt!

Också bra att dom frångår God/Ond i dialog valen, ibland vill man vara hård, ibland vill man visa empati - ska bli najs med ett system som inte "tvingar" en att vara God eller Ond.

Att tro att något skulle trumfa TW3 är som att hoppas på att EA släpper DLC gratis till sina AAA-spel.

titanfall 2 har gratis dlc...

Medlem
Skrivet av Xepheros:

MaleShep duger för att ge oss idéer om hur vår älskade Calle bör klä sig, men inte till mycket mer. Sorry Calle, men FemShep är bättre än dig på grund av detta.

Asgarv!

Medlem
Skrivet av tricky:
Skrivet av ANZIKTE:

Nej, Shepard i ett Mass Effect universum är klar. Ska bli skönt med nytt innehåll och nya karaktärer i en trevlig Sci-fi värld!

Har precis klarat ut Witcher 3 och båda dess expansioner, så nu är man ju lite bortskämd med detta mästerverk och något jag är rädd för är att Mass Effect 4 blir sämre än Witcher 3.

Däremot, förstå om det blir bättre än Witcher 3? Det vore ju nästan lite magiskt!

Också bra att dom frångår God/Ond i dialog valen, ibland vill man vara hård, ibland vill man visa empati - ska bli najs med ett system som inte "tvingar" en att vara God eller Ond.

Att tro att något skulle trumfa TW3 är som att hoppas på att EA släpper DLC gratis till sina AAA-spel.

Fast mycket i TW3 är ganska träigt... Så det är ju inte särskilt svårt att tro.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Theo B:
Skrivet av 1337Figaro:
Skrivet av Theo B:

Referens: Kolla Dragon Age Inquisition. Verkar som att Andromeda är en reskin av det spelet ändå.

Har hört flera som sagt något liknande men tycker bara det låter som ren och skär bullshit hur folk tror att ett sci-fi RPG ska vara en "reskin" på deras FantasyRPG. Har inte sett något som tyder på att det ska vara ett reskin, den största likheten mellan spelen är väl dialogsystemet och att dem använder samma motor.

Dragon Age Origins var väl ingen reskin på ME eller? Även fast om spelen hade många likheter.

Av det lilla vi sett än så länge förstår jag verkligen inte hur man redan kan börja kasta så mycket skit på spelet. ¨

Men vi får väl se antar jag.

Att det är sci-fi kan betyda så lite att de har LED-belyst rustning istället för rostig stål och läder.

Vad jag är mest oroad för är att de kommer att hålla sig till konceptet som de körde med Dragon Age Inquisition där de fyller enorma spelvärldar med en hel del saker att göra, men som blir tråkigt efter de första gångerna du har gjort dem. Det kan vara att samla reliker, hissa en flagga, eller att döda fiender.

Har du spelat det vet du vad jag menar. Enformigt innehåll som är lätt att skapa.

Där håller jag dock med dig. Jag har spelat DAI, jag gillade spelet och har nog lagt ner lite mer än 100 timmar på det men håller med om att det var mycket skit som fanns utspritt i världen. Enligt Bioware ska MEA sido-uppdragen kännas betydelsefulla.

Jag hoppas verkligen inte att MEA har samma typ av fetch quests, men tror inte det kommer vara lika dant som i DAI.

1
Skriv svar