DCS: AJS-37 Viggen

Robot
DCS: AJS-37 Viggen

Det svenska stridsflygplanet Viggen gör entré i en av spelvärldens seriösaste simulatorer. FZ plockar fram tålamodet och grindar 400-sidiga manualer för att stoppa ryssen.

#dcs-world, #eagle-dynamics, #dcs-ajs-37-viggen, #leatherneck-simulations, #dcs-mig-21


Medlem
DCS: AJS-37 Viggen

Kan rekommendera DCS serien starkt. Buggarna kommer att ordnas upp eventuellt. Själv lirar jag Mig-21 som också utvecklades av Leatherneck Simulations och är väldigt nöjd.

OBS! Varning! Köp inte AJS-37 via nån av dom där key-sajterna som Kinguin eller vad dom nu heter. Utvecklarna har varit väldigt klart med att om dom bannar dessa nycklar där dom kommer på dom. (är en stående "order of the day" på deras Forum).
Via STEAM och deras egen websajt så är det okej, men inte CD-key sajter.

Typ liksom!

Medlem

Ser lovande ut. Önskar dom kunde göra någon enklare version att komma igång med typ liknande MS Flight Simulator med enklare instrument och knapptryckningar som de flesta simulatorfolk kan känna igen direkt. Hade varit bra om de hade haft Sveriges karta och Östersjön med också.

Jag testade Viggen i FS 2004 för massa år sedan, såhär såg det ut! Väldigt basic.
https://www.youtube.com/watch?v=7B0ndAXCaM4&t=4s

Medlem
Skrivet av Raid25:

Kan rekommendera DCS serien starkt. Buggarna kommer att ordnas upp eventuellt. Själv lirar jag Mig-21 som också utvecklades av Leatherneck Simulations och är väldigt nöjd.

OBS! Varning! Köp inte AJS-37 via nån av dom där key-sajterna som Kinguin eller vad dom nu heter. Utvecklarna har varit väldigt klart med att om dom bannar dessa nycklar där dom kommer på dom. (är en stående "order of the day" på deras Forum).
Via STEAM och deras egen websajt så är det okej, men inte CD-key sajter.

Typ liksom!

Vad för joysticks och pedaler ska man skaffa för att få den bästa upplevelsen?

Söder om söder-hipster

Blir så sugen! Men vi behöver ju karta över Sverige, med korrekta flygflottiljer à la 1985


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Redaktör
Skrivet av Freffo:
Skrivet av Raid25:

Kan rekommendera DCS serien starkt. Buggarna kommer att ordnas upp eventuellt. Själv lirar jag Mig-21 som också utvecklades av Leatherneck Simulations och är väldigt nöjd.

OBS! Varning! Köp inte AJS-37 via nån av dom där key-sajterna som Kinguin eller vad dom nu heter. Utvecklarna har varit väldigt klart med att om dom bannar dessa nycklar där dom kommer på dom. (är en stående "order of the day" på deras Forum).
Via STEAM och deras egen websajt så är det okej, men inte CD-key sajter.

Typ liksom!

Vad för joysticks och pedaler ska man skaffa för att få den bästa upplevelsen?

En vanlig joy med roder i skaftet funkar bra, men en HOTAS med separata roderpedaler är förstås bäst. Jag har kört med en Saitek X52.


signatur
Medlem
Skrivet av Freffo:

Vad för joysticks och pedaler ska man skaffa för att få den bästa upplevelsen?

Det finns nog bättre kvalificerade personer att fråga. Själv använder jag en vanlig "Saitek Cyborg X Flight Stick" men det är mer för att dom större Flight Sticks (Thrustmaster, Saitek etc) är minst ett par tusenlappar. En Cyborg är inte optimalt men det funkar hyfsat i brist på annat.

Det jag kan säga dock: För att verkligen kunna njuta av en DCS sim så bör du ha en Trackir eller en motsvarande (som "TrackHat") som gör att du kan styra kameran med huvudet. Det underlättar (och underhåller) enormt!

Medlem

Tack för svaren!

Även om man det duger med en enklare joystick och pedaler
skulle jag då inte flyga en meter utan TrackIR oavsett vilket flygsim.


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Medlem
Skrivet av Freffo:
Skrivet av Raid25:

Kan rekommendera DCS serien starkt. Buggarna kommer att ordnas upp eventuellt. Själv lirar jag Mig-21 som också utvecklades av Leatherneck Simulations och är väldigt nöjd.

OBS! Varning! Köp inte AJS-37 via nån av dom där key-sajterna som Kinguin eller vad dom nu heter. Utvecklarna har varit väldigt klart med att om dom bannar dessa nycklar där dom kommer på dom. (är en stående "order of the day" på deras Forum).
Via STEAM och deras egen websajt så är det okej, men inte CD-key sajter.

Typ liksom!

Vad för joysticks och pedaler ska man skaffa för att få den bästa upplevelsen?

Thrustmaster Warthog HOTAS är framtagen specifikt för DCS (A-10C tillägget) och är kvalité rakt igenom. När det kommer till pedaler så är MFG Crosswind det bästa du kan få till ett, inom simulator-communityn, rimligt pris (fortfarande ganska dyrt), men även Saiteks pedaler är bra, och de är betydligt billigare. Saiteks joysticks är däremot ganska mediokra och enligt mig ganska dyra för vad man får. I den prisklassen hade jag nog hellre övervägt Thrustmaster T16000M FCS HOTAS. Finns även pedaler från samma serie som jag har hört ska vara helt okej.

Ambassadör
Xbox

Vackert! Stabil recension också må jag säga.

Flygsimulatorer var något av en huvudanledning till att jag började spela på dator där någon gång i forntiden. F18, Interceptor, F15, Falcon, Gunship... ah grejer det.


signatur

Jump in.

Medlem

Kan någon rekommendera en bra joystick för vänsterhänta?

Medlem

Hmm, går de genom nånstans varför de valde Viggen istället för Draken? Draken känns något mer unik.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag vet inte om jag kan rekommendera en vänster-hänt joystick, men jag kan tipsa om en "ambidextrous" joystick från Thrustmaster.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Hmm, går de genom nånstans varför de valde Viggen istället för Draken? Draken känns något mer unik.

https://www.youtube.com/embed/XqB6P8xP6pM

Draken ser kanske mer unikt ut men var långt mycket mer begränsat. Viggen utvecklades för att ersätta både Draken och Lansen. AJS-37 tog steget längre och gjorde planet kapabelt att fylla samma roll som Gripen, vilket gör det ganska speciellt.
Sen hade Viggen flera andra egenskaper som var unika för sin tid, det hade inte Draken. Ta det från en som har jobbat med båda planen under lumpartiden.

Medlem

Coolt


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Vackert! Stabil recension också må jag säga.

Flygsimulatorer var något av en huvudanledning till att jag började spela på dator där någon gång i forntiden. F18, Interceptor, F15, Falcon, Gunship... ah grejer det.

Tack! Jag flygfostrade mig själv med exakt de spelen. Gunship var fantastiskt. Sen öppnades en helt ny värld när man testade analog joystick på pc.Inget ont om Tac-2, men någon sim-joy var den inte.


signatur
Redaktör
Skrivet av Bojkott:

Saiteks joysticks är däremot ganska mediokra och enligt mig ganska dyra för vad man får. I den prisklassen hade jag nog hellre övervägt Thrustmaster T16000M FCS HOTAS. Finns även pedaler från samma serie som jag har hört ska vara helt okej.

Såg nu att X52:an kostar ca 1500 spänn, det är rätt mycket. Har för mig att jag gav en tusenllapp för fem år sedan, och det är den tveklöst värd om man springer på den på rea.


signatur
Medlem

Är det här svårare än Retaliator?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av NordicStormtrooper:

Även om man det duger med en enklare joystick och pedaler
skulle jag då inte flyga en meter utan TrackIR oavsett vilket flygsim.

Ja utan TrackIR blir det jobbigt att lira DCS, speciellt de plan med klickbar cockpit. Jag flög A-10C utan större problem med en Logitech Extreme 3D Pro innan jag införskaffade HOTAS (X-55).

Får bli ett Viggen-köp när jag lagt ner Battlefield 1

Redaktör
Skrivet av Pretorian24:

Är det här svårare än Retaliator?

Har aldrig spelat det, men det är i alla fall enklare att landa än i Falcon på Amiga.


signatur
Medlem
Skrivet av NordicStormtrooper:

Även om man det duger med en enklare joystick och pedaler
skulle jag då inte flyga en meter utan TrackIR oavsett vilket flygsim.

Instämmer till fullo!

Därför är det liiiiite tråkigt när man flyger i exempelvis Battlefield. Man blir så låst.
Känner sig lite som en pilot med nackspärr. Oerhört frustrerande!

Medlem

Har väntat på den här.. Har pluggat hårt med A10 i några dar nu, det börjar falla på plats, men ack så mycket mera man måste öva. Väntar på att Viggen släpps på Steam

Medlem

Bra recension Tomas! Men bör nog nämnas att denna modul blev släppt som Early Access igår. Final release kommer innehålla full kampanj och diverse annat man har sett i bl.a. MiG-21 modulen.


signatur

Who Dares, Wins

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Är det här svårare än Retaliator?

F-29 Retaliator, svårt?

Men för att svara på din fråga, Ja!

Medlem

Ralfi har gjort en fin video recension på Viggen: https://www.youtube.com/watch?v=DpFIHZJbTtY

Medlem

Det är trevligt att inte längre vara ensam med att fokusera på svenskt flyg. När jag gjort klart mitt eget projekt blir det nog till att pröva på Leathernecks.

Medlem
Skrivet av Kilrah:
Skrivet av Pretorian24:

Är det här svårare än Retaliator?

F-29 Retaliator, svårt?

Men för att svara på din fråga, Ja!

Precis det spelet.. Det var det första spel jag testade i MULTIPLAYER..... via MODEM 28.800.

https://www.youtube.com/watch?v=qwJmlWdmP2M


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Laddade ner spelet när jag fick mitt VR och klarade inte ens av punk 1 i övning 1... Första uppgiften var att trycka på en simpel knapp men inte ens det funkade så jag sket i det spelet ^^

Medlem
Skrivet av jehuty:

Laddade ner spelet när jag fick mitt VR och klarade inte ens av punk 1 i övning 1... Första uppgiften var att trycka på en simpel knapp men inte ens det funkade så jag sket i det spelet ^^

Vilken modul flög du? Hoppas du förstår att många av modulerna inte har klickbar cockpit. Tex hela flaming cliffs 3.

12
Skriv svar