Resident Evil 7: Biohazard

KoP
Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Remus:

Vad är det som gör att det här spelet förtjänar att heta Resident Evil? Vad är det som de har tagit från de gamla spelen?

Jag satt precis och tänkte på samma sak. Egentligen skulle ju spelet kunna vara vilket skräckspel som helst, men dom klistrade på Resident Evil etiketten för att det är någon som folk känner igen och bara det lär ju boosta försäljningen.

Skulle snarare säga att det har mer gemensamt med första Resident Evil än något av de senare spelen i serien. Blev faktiskt förvånad av hur klassiskt det ändå kändes på flera vis.

Men finns det några anknytningar till dom äldre spelen såsom karaktärer, story med mera i det här spelet? Nu har jag knappt spelat RE spelen så jag vet inte hur det är med dom andra spelen i serien.

Medlem

Vadå, är det bara jag som ser Bryan Cranston från Breaking Bad på omslaget?

Edit: (omslaget = bilden till texten för denna artikel)

Skribent
Skrivet av KoP:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Remus:

Vad är det som gör att det här spelet förtjänar att heta Resident Evil? Vad är det som de har tagit från de gamla spelen?

Jag satt precis och tänkte på samma sak. Egentligen skulle ju spelet kunna vara vilket skräckspel som helst, men dom klistrade på Resident Evil etiketten för att det är någon som folk känner igen och bara det lär ju boosta försäljningen.

Skulle snarare säga att det har mer gemensamt med första Resident Evil än något av de senare spelen i serien. Blev faktiskt förvånad av hur klassiskt det ändå kändes på flera vis.

Men finns det några anknytningar till dom äldre spelen såsom karaktärer, story med mera i det här spelet? Nu har jag knappt spelat RE spelen så jag vet inte hur det är med dom andra spelen i serien.

Vill inte spoila något, men vissa kopplingar finns det.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Remus:

Vad är det som gör att det här spelet förtjänar att heta Resident Evil? Vad är det som de har tagit från de gamla spelen?

Jag satt precis och tänkte på samma sak. Egentligen skulle ju spelet kunna vara vilket skräckspel som helst, men dom klistrade på Resident Evil etiketten för att det är någon som folk känner igen och bara det lär ju boosta försäljningen.

Ungefär som det vart vid 4an när dom slutade med zombies och fokuserade än mer på action än vad dom gjorde i 3an? Nu är det ju iaf skräck igen

Skribent
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Remus:

Vad är det som gör att det här spelet förtjänar att heta Resident Evil? Vad är det som de har tagit från de gamla spelen?

Jag satt precis och tänkte på samma sak. Egentligen skulle ju spelet kunna vara vilket skräckspel som helst, men dom klistrade på Resident Evil etiketten för att det är någon som folk känner igen och bara det lär ju boosta försäljningen.

Ungefär som det vart vid 4an när dom slutade med zombies och fokuserade än mer på action än vad dom gjorde i 3an? Nu är det ju iaf skräck igen

De har ju så att säga hoppat över hajen otaliga gånger vid det här laget. RE7 går tillbaka till ursprunget med survival horror-skräck.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Remus:

Vad är det som gör att det här spelet förtjänar att heta Resident Evil? Vad är det som de har tagit från de gamla spelen?

Jag satt precis och tänkte på samma sak. Egentligen skulle ju spelet kunna vara vilket skräckspel som helst, men dom klistrade på Resident Evil etiketten för att det är någon som folk känner igen och bara det lär ju boosta försäljningen.

Ungefär som det vart vid 4an när dom slutade med zombies och fokuserade än mer på action än vad dom gjorde i 3an? Nu är det ju iaf skräck igen

De har ju så att säga hoppat över hajen otaliga gånger vid det här laget. RE7 går tillbaka till ursprunget med survival horror-skräck.

Exakt! Men många verkar ha missat det, så försökte få fram en poäng att RE gick ifrån både zombies och skräck i huvudserien vid 4an, eller så har dom inte kört 1-3. Vanligaste klagomålet jag har sett dock är att det inte finns zombies, och därav inte är ett RE spel. 4an och 5an var det väl parasiter vill jag minnas och inte ett zombievirus. 6an dock vet jag inget om, så ska väl låta det vara osagt om där finns zombies eller inte

Medlem

Lite väl kort kan jag tycka. Tog 8:40 att dra igenom det på normal första gången. Tyckte jag hörde något om runt 10-16 timmar första playthrough.

Sen kan jag inte annat än att hålla med om att de sista timmar ( egentligen hela andra halvan av spelet) minst sagt inte håller måttet. Väldigt mycket tråkiga fiender som slängs på en och det hade verkligen hjälpt med lite variation.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Marcus Grönskog:

Jag har faktiskt funderat över samma sak, så jag gjorde en snabb googling på det... Och det visar sig faktiskt stämma!

https://s24.postimg.org/cqjixmj9h/biohazard_7_resident_evil_4...

Haha, komiskt. Är ju dock värt att nämna att "Resident Evil" för första gången i seriens historia är en mycket passande titel på spelet, så why not.

Medlem

Ska nog fan köpa detta, även fast jag inte lirat skräckspel på sjukt länge synd dock att det inte finns 21:9 support får spela på TVn istället...

Medlem

Nu har man kört en stund. Helt klart bra spel. Läskigt vet jag inte om det är men det är härlig atmosfär. Spelet är också så enormt överdrivet våldsamt jag mer sitter och skrattar åt galenskapen som händer på skärmen vilket definitivt inte gör jag känner mig skräckslagen haha.
Men det r underhållande och välgjort .

Ibland är det lite väl mkt action shooter och då tycker jag kontrollen är lite seg. Eller rättare sagt gubben rör sig lite för segt i hur jag hade velat spela haha.
Dock påminner det här spelet mycket om Condemned 2. Jag har tänkt på det spelet mer än en gång under tiden jag kört detta.
Som en mix av resident evil 1 och Condemned 2.
Synd det verkar vara ett ganska kort spel. Synd att vissa fiender typ verkar kunna bara spawna som de behagar för att komma dit du är också haha.

Men klart godkänt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Hur långt är spelet? Hört att det är relativt kort ca 10 timmar.

Medlem
Skrivet av Avedagreat:

Hur långt är spelet? Hört att det är relativt kort ca 10 timmar.

Utforskar du rejält och försöker hitta så mkt videoband och annat godis som möjligt kommer du nog över tio timmar men man kan spela från start till mål ganska lätt under 4 timmar om man bara vill köra igenom. tyvärr.
Det är inte så stort som man hade velat.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Avedagreat:

Hur långt är spelet? Hört att det är relativt kort ca 10 timmar.

Utforskar du rejält och försöker hitta så mkt videoband och annat godis som möjligt kommer du nog över tio timmar men man kan spela från start till mål ganska lätt under 4 timmar om man bara vill köra igenom. tyvärr.
Det är inte så stort som man hade velat.

Tack för det snabba svaret. Då blir det nog att jag väntar och köper det längre fram på någon rea.

Medlem
Skrivet av Avedagreat:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Avedagreat:

Hur långt är spelet? Hört att det är relativt kort ca 10 timmar.

Utforskar du rejält och försöker hitta så mkt videoband och annat godis som möjligt kommer du nog över tio timmar men man kan spela från start till mål ganska lätt under 4 timmar om man bara vill köra igenom. tyvärr.
Det är inte så stort som man hade velat.

Tack för det snabba svaret. Då blir det nog att jag väntar och köper det längre fram på någon rea.

Lugna puckar.
Gör så. Jag lovar dig att den resa man ändå gör är redigt mysig och att det verkligen känns som man gått tillbaka till rötterna igen, om än i FPS version
jag ska väl tillägga att man lär knappast inte komma under tio timmar första gången man spelar då man inte har en susning om var sakerna man behöver längs vägen är osv. så missförstå mig rätt när jag nämnde det går o klara det under 4a timmar. Det förutsätter man vet var "pussel items" är.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Avedagreat:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Avedagreat:

Hur långt är spelet? Hört att det är relativt kort ca 10 timmar.

Utforskar du rejält och försöker hitta så mkt videoband och annat godis som möjligt kommer du nog över tio timmar men man kan spela från start till mål ganska lätt under 4 timmar om man bara vill köra igenom. tyvärr.
Det är inte så stort som man hade velat.

Tack för det snabba svaret. Då blir det nog att jag väntar och köper det längre fram på någon rea.

Lugna puckar.
Gör så. Jag lovar dig att den resa man ändå gör är redigt mysig och att det verkligen känns som man gått tillbaka till rötterna igen, om än i FPS version
jag ska väl tillägga att man lär knappast inte komma under tio timmar första gången man spelar då man inte har en susning om var sakerna man behöver längs vägen är osv. så missförstå mig rätt när jag nämnde det går o klara det under 4a timmar. Det förutsätter man vet var "pussel items" är.

Nej men för tillfället har jag relativ tight ekonomi och ska jag lägga ut flera hundra kronor på ett ställe vill jag känna att jag får något ut av de. Att lägga ut det och få ut drygt 10 timmar kanske inte är så roligt så avvaktar hellre DLC osv och köper det längre fram

Medlem
Skrivet av Avedagreat:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Avedagreat:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Avedagreat:

Hur långt är spelet? Hört att det är relativt kort ca 10 timmar.

Utforskar du rejält och försöker hitta så mkt videoband och annat godis som möjligt kommer du nog över tio timmar men man kan spela från start till mål ganska lätt under 4 timmar om man bara vill köra igenom. tyvärr.
Det är inte så stort som man hade velat.

Tack för det snabba svaret. Då blir det nog att jag väntar och köper det längre fram på någon rea.

Lugna puckar.
Gör så. Jag lovar dig att den resa man ändå gör är redigt mysig och att det verkligen känns som man gått tillbaka till rötterna igen, om än i FPS version
jag ska väl tillägga att man lär knappast inte komma under tio timmar första gången man spelar då man inte har en susning om var sakerna man behöver längs vägen är osv. så missförstå mig rätt när jag nämnde det går o klara det under 4a timmar. Det förutsätter man vet var "pussel items" är.

Nej men för tillfället har jag relativ tight ekonomi och ska jag lägga ut flera hundra kronor på ett ställe vill jag känna att jag får något ut av de. Att lägga ut det och få ut drygt 10 timmar kanske inte är så roligt så avvaktar hellre DLC osv och köper det längre fram

Känner igen det där du. Köper sällan spel nytt. Enda anledningen jag skaffade detta på release var jag lämnade in andra spel och fick det för 149 kr haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Hur mycket speltid kan man förvänta sig under första playthrough? Under 10h? Mera mot 20? Eller ännu mer?

Klarade spelet på 8 timmar och tittade runt en hel del

Medlem
Skrivet av sgt_lol:
Skrivet av Rh3nium:

Hur mycket speltid kan man förvänta sig under första playthrough? Under 10h? Mera mot 20? Eller ännu mer?

Klarade spelet på 8 timmar och tittade runt en hel del

Oj du körde på bra haha eller så är det jag som är seg kanske. Jag kom i mål varv 1 lite över tio timmar. Madhouse svårighetsgraden som gäller nu. Det är lite annorlunda då tack o lov så två varv får man iaf ut av spelet innan det är över.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av sgt_lol:
Skrivet av Rh3nium:

Hur mycket speltid kan man förvänta sig under första playthrough? Under 10h? Mera mot 20? Eller ännu mer?

Klarade spelet på 8 timmar och tittade runt en hel del

Oj du körde på bra haha eller så är det jag som är seg kanske. Jag kom i mål varv 1 lite över tio timmar. Madhouse svårighetsgraden som gäller nu. Det är lite annorlunda då tack o lov så två varv får man iaf ut av spelet innan det är över.

Jag spelade på normal men ska köra på svåraste nu en gång och se hur det går, det var inte det längsta spelet måste jag säga och recensionen ljuger lite tycker jag. Visst spelet har gått tillbaka till sina "rötter" men får ändå inte resident evil vibbarna som ska vara där. Det ska inte vara i första person det ska fortfarande vara i konstiga vyer osv... fattar inte varför dom inte fattar vad fansen vill ha. Idioter... Ursäkta mig om jag framkommer som ett rövhål just nu men har druckit en hel del öl Skål på er

Medlem
Skrivet av sgt_lol:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av sgt_lol:
Skrivet av Rh3nium:

Hur mycket speltid kan man förvänta sig under första playthrough? Under 10h? Mera mot 20? Eller ännu mer?

Klarade spelet på 8 timmar och tittade runt en hel del

Oj du körde på bra haha eller så är det jag som är seg kanske. Jag kom i mål varv 1 lite över tio timmar. Madhouse svårighetsgraden som gäller nu. Det är lite annorlunda då tack o lov så två varv får man iaf ut av spelet innan det är över.

Jag spelade på normal men ska köra på svåraste nu en gång och se hur det går, det var inte det längsta spelet måste jag säga och recensionen ljuger lite tycker jag. Visst spelet har gått tillbaka till sina "rötter" men får ändå inte resident evil vibbarna som ska vara där. Det ska inte vara i första person det ska fortfarande vara i konstiga vyer osv... fattar inte varför dom inte fattar vad fansen vill ha. Idioter... Ursäkta mig om jag framkommer som ett rövhål just nu men har druckit en hel del öl Skål på er

hehe gottegrisen! Öl och Resident Evil!

Tycker Resident Evil 7 är så likt RE1 fast i FPS version.
Som en blandning mellan RE1 och Condemned 2. Men jag håller med dig det har sina brister. Jag tycker det lider mest när man har action. Kontrollen är på tok för seg då. Jag tycker det blir onödigt svårt pga att man inte kan röra sig smidigare. De hade kunnat göra svincoola action moment om de bara fått upp farten lite.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Nån som testat pc versionen på max vs kosolerna inklusive p4 pro?
För övrigt så spelar jag RE7 och måste säga att jag verkligen gillar spelet, fruktansvärt bra spel.

Medlem

Underbart spel!
Mkt nöjd. Man är riktig rädd i början men efter ett tag så blir man modigare å det går lättare.
Ca 11,5h första gången, nu kör jag en speedrun å borde bli klar på 3,5h.


signatur

R.I.P The_maxx

12
Skriv svar