Nintendo Switch får svensk prislapp – kostar 3599 kronor

Medlem
Skrivet av Rovdjur:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av OddGreen:

60 dollar? Är det ett skämt eller?

60 dollar är vad som gäller för Sony och Microsoft också, och även AAA-titlar på PC. Ett skämt ja, men knappast något som man kan lägga skulden för på Nintendo. Det är snarare ett problem skapat av både branschen och konsumenter.

Det som gör mig ledsen är att 1-2 switch tydligen räknas som ett spel och inte ett hårdvarudemo... 600 spänn för något som borde följt med konsolen.

EDIT: och för att inte tala om bomberman! 600 spänn för ett sådant spel är inte okej! Man får ju gå ihop 4 pers och dela på kostnaden för att det ska vara värt.

1-2 Switch kostar 499kr som lägst på Prisjakt, och det är samma pris som på eShop. Håller dock med om att det fortfarande är dyrt för just det spelet. Hade hellre sett det ett inkluderat spel. Lite som en samling tech demos. Snipperclips, som faktiskt såg ganska skoj ut, kommer däremot att bara kosta 200kr på eShop, vilket är ett mer rimligt pris för en simplare titel. Så priserna kommer variera kraftigt. Sen är det ju upp till utvecklarna att sätta ett rimligt pris.

Medlem

Men Switch skulle vara regionsfri va, så det blir väl till att importera som bara attan!

k3m
Medlem
Skrivet av Stingshot:

300 dollar är 2684.85 kronor. Så 914,15 kr är moms plus korrupterade mellanhänder?

mhm, tragiskt. o Switch blir för dyr för att jag iaf vill ha en.

Medlem

OM det blir köp så blir det från UK alltså. Krävs iofs 4-5 intressanta titlar utöver Zelda först.

Medlem

Dolphin och Cemu täcker alla Nintendobehov

Medlem
Skrivet av Dergo218:

För dyrt, på tok för dyrt. Inbitna fans av Zelda och Mario kommer köpa. Föräldrar kommer köpa för deras barn tjatar om den där knasiga rörmokaren och de vågar inte göra sina barn besvikna.

Har väldigt svårt o se att nintendo skulle kunna ta marknadsandelar från PS4 och X1. Vad har Switch som inte PS4/X1 har? Jo vissa spel och de skulle redan ha köpt konsolen bara för Zelda/Mario.

Wapaneser kommer också köpa den då den är regionsfri och då kan de spela sina animé spel.

Jag tror inte Nintendos plan är att ta marknadsandelar från PS4 och X1. Jag gissar att deras målgrupp är folk som har exempelvis Wii och Wii U, samt att de som har PS4 och/eller X1 skall skaffa denna som ett komplement utöver den. Inte istället för.

Tänk också på att föräldrar med barn i rätt ålder är ju själva uppvuxna under NES- och SNES-tiden och vet självklart vem Mario är, spelade själva när de var små, och kan med stor sannolikhet vara sugna på att köpa konsolen för eget bruk. Millennials är ju i åldern att ha egna barn nu och dessutom relativt kapitalstarka.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Att jämföra priser mellan USA(innan skatt) och Sverige(efter skatt) är vanskligt. Visserligen beskattas vi hårdare(privatekonomiskt iaf) men vi har ju ett någorlunda fungerande socialt skyddsnät.

Exempelvis, jag betalar hellre mer för elektronik än behöva finansiera min egen sjukvårdsförsäkring eller betala sjukvården ohyggliga summor vid behov.

När jag fick genomgå magnetröntgen pga koll om jag hade någon typ cancer eller någon annan obehaglig lungsjukdom(kol) så fick jag betala typ 300 spänn istället för 20 000 SEK. Min medicin kostar utan högkostnadsskydd drygt 1000 SEK per månad, alla blir vi sjuka under någon längre period i livet och utan dom sociala skyddsnäten blir det som i USA där du dör pga utebliven eller försenad sjukvård om du inte har pengar.

Vad vill ni helst? Få billigare konsoler(alltså vi snackar några hundra kronor i det här fallet..) eller att du och andra har råd att överleva sjukdom?

Tummen upp! Håller med

Medlem

Heh, lär väl aldrig bli en Switch för mig. Tycker inte maskinen verkar värd dom pengarna och Nintendo lär väl aldrig sänka priset på den. Nåja, har för mycket spel i min backlog, så antar att priset är en skänk från ovan

Medlem

Priset är för högt jämfört med konkurrenterna, och inget spel ens som ingår och dom dyra tillbehören.. suck den ska kosta här max 2500 med tanke på att ps4 slim kostar samma men dom kan ta sig!

Medlem

En "handheld" (oavsett om den kommer från Nintendo, Sony etc) ska inte kosta mer än 1995 kr... Det är galet nog. Men, Nintendo är ju alltid dyrast av alla...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Inaktiv

Top Gear Rally för 849:-

Ojojoj det var tider det!

k3m
Medlem
Skrivet av pillveke:
Skrivet av Athaleos:

Att jämföra priser mellan USA(innan skatt) och Sverige(efter skatt) är vanskligt. Visserligen beskattas vi hårdare(privatekonomiskt iaf) men vi har ju ett någorlunda fungerande socialt skyddsnät.

Exempelvis, jag betalar hellre mer för elektronik än behöva finansiera min egen sjukvårdsförsäkring eller betala sjukvården ohyggliga summor vid behov.

När jag fick genomgå magnetröntgen pga koll om jag hade någon typ cancer eller någon annan obehaglig lungsjukdom(kol) så fick jag betala typ 300 spänn istället för 20 000 SEK. Min medicin kostar utan högkostnadsskydd drygt 1000 SEK per månad, alla blir vi sjuka under någon längre period i livet och utan dom sociala skyddsnäten blir det som i USA där du dör pga utebliven eller försenad sjukvård om du inte har pengar.

Vad vill ni helst? Få billigare konsoler(alltså vi snackar några hundra kronor i det här fallet..) eller att du och andra har råd att överleva sjukdom?

Tummen upp! Håller med

verkligjeten är ju inte så som Athelos vill få det att låta som.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av pillveke:
Skrivet av Athaleos:

Att jämföra priser mellan USA(innan skatt) och Sverige(efter skatt) är vanskligt. Visserligen beskattas vi hårdare(privatekonomiskt iaf) men vi har ju ett någorlunda fungerande socialt skyddsnät.

Exempelvis, jag betalar hellre mer för elektronik än behöva finansiera min egen sjukvårdsförsäkring eller betala sjukvården ohyggliga summor vid behov.

När jag fick genomgå magnetröntgen pga koll om jag hade någon typ cancer eller någon annan obehaglig lungsjukdom(kol) så fick jag betala typ 300 spänn istället för 20 000 SEK. Min medicin kostar utan högkostnadsskydd drygt 1000 SEK per månad, alla blir vi sjuka under någon längre period i livet och utan dom sociala skyddsnäten blir det som i USA där du dör pga utebliven eller försenad sjukvård om du inte har pengar.

Vad vill ni helst? Få billigare konsoler(alltså vi snackar några hundra kronor i det här fallet..) eller att du och andra har råd att överleva sjukdom?

Tummen upp! Håller med

verkligjeten är ju inte så som Athelos vill få det att låta som.

Målsättningen är ändå god. Dock kan kag hålla med om att det räcker med rävar som copyswede t ex för att verkligheten inte riktigt lever upp till idyllen

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av pillveke:
Skrivet av Athaleos:

Att jämföra priser mellan USA(innan skatt) och Sverige(efter skatt) är vanskligt. Visserligen beskattas vi hårdare(privatekonomiskt iaf) men vi har ju ett någorlunda fungerande socialt skyddsnät.

Exempelvis, jag betalar hellre mer för elektronik än behöva finansiera min egen sjukvårdsförsäkring eller betala sjukvården ohyggliga summor vid behov.

När jag fick genomgå magnetröntgen pga koll om jag hade någon typ cancer eller någon annan obehaglig lungsjukdom(kol) så fick jag betala typ 300 spänn istället för 20 000 SEK. Min medicin kostar utan högkostnadsskydd drygt 1000 SEK per månad, alla blir vi sjuka under någon längre period i livet och utan dom sociala skyddsnäten blir det som i USA där du dör pga utebliven eller försenad sjukvård om du inte har pengar.

Vad vill ni helst? Få billigare konsoler(alltså vi snackar några hundra kronor i det här fallet..) eller att du och andra har råd att överleva sjukdom?

Tummen upp! Håller med

verkligjeten är ju inte så som Athelos vill få det att låta som.

Ursäkta det långa citatet, har svårt att redigera det ordentligt på mobilen.

Fast verkligheten är ju så, vi betalar alla gemensamt för att med dom medel som finns att tillgå täcka upp de kostnader som uppstår. Mycket i systemet behöver förbättras, alla sjukdomsbilder har inte behandlingar som faller under dessa kostnadsskydd men den absoluta majoriteten har det.

Vad menar du att jag skulle vilja förvränga med min historia? Om du är svensk medborgare är du berättigad att med gemensamma medel få hjälp med kostnader kring sjukvård, inte allt, men nästan allt. Självklart finns det enorma problem med underfinansiering och brist på plats inom exempelvis psykvården och långa kötide, men den absoluta majoriteten av medborgarna får tillgång till vård snabbt och enkelt.

123
Skriv svar