Test – Drakar och Demoner 2016

Medlem

Alla är nördar men på olika sätt! Thugnerdlife.

Medlem

Fotbolls nördar är dom värsta. Dom kan starta bråk och slå tjejer för ingenting. Har själv sett det på tunnelbanan när en tjej kompis sa något onödigt om något lag. Så kom 2 fotbolls nördar fram och skulle slå henne. Det slutade med att dom slog hennes tjej kompis istället. Eh iaf pc spelet D&D sög fjärt.

Medlem

Skulle gärna spela men det är svårt att hitta grupp att spela med.

Skribent

Jag spelar både Fifa och Drakar och Demoner. Multitaskande nörd.

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Jag spelar både Fifa och Drakar och Demoner. Multitaskande nörd.

D: Det är omöjligt!!

Skämt åsido, jag fick inte intrycket av att någon kommentar i tråden var seriös, mest klyschiga uttryck med glimten i ögat! Iaf om alla smileys där uppe är något att lita på!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

MEG
Medlem

Har inte spelat detta rollspel men det är ett stycke kulturhistoria, blir kanske ett köp.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Sillage:
Skrivet av Theade:

Jäkla vad roligt det var att se att ni tar upp detta!
Mer sådant här! Finns verkligen inte för mycket om hederligt rollspel!

Vore riktigt roligt att få se, verkligen roligt, om ett par FZ:are körde ett äventyr!

Fyrtiotre tummar upp FZ!

Ja det hade vare riktigt ballt å se FZ gänget köra RPG på twitch.

Är själv rollspelare sedan 30ish år tillbaka och tappar aldrig suget och njuter var torsdag av att kolla på CriticalRole.
Då jag kan så spelar jag rollspel med polarna så ofta vi kan.

Så mer sånt här tack

Samma här; började spela 1983 och har inte lagt ner tärningarna sen dess. Just nu spelas det Earthdawn, Mutant År Noll, Vampire och Eon, så lite svenskt finns det med i mixen. Kul att se flera Critters här i Sverige, det är en växande skara och det kan man definitivt tacka Twitch och Youtube för, eftersom de tillåter grupper att strömma ut sitt nördande till tiotusentals andra över hela världen.


signatur

War, War never changes...

Skribent
Skrivet av InsaneSharky:

Skulle gärna spela men det är svårt att hitta grupp att spela med.

Ja, det gäller ju att hitta folk som är på ens egen våglängd. Inte alltid så lätt. Jag har själv lagt betydligt fler timmar på att ögna igenom regel- och kampanjböcker på att faktiskt spela. Men det var kul att köra lite igen, med mina yngre syskon som inte har koll alls på rollspel sedan innan. Blev avslappnat och kul.

Medlem

Hade originalutgåvan men jag fastnade mer för att måla tennfigurer än att spela spelet.

Medlem
Skrivet av Javas:

Hoppas vi ser kalle ankorna i framtida D&D tv-spel, låter för jäkla festligt

DoD om jag får be, D&D är Dungeons & Dragons.

DoD är Drakar och Demoner.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Javas:

Hoppas vi ser kalle ankorna i framtida D&D tv-spel, låter för jäkla festligt

DoD om jag får be, D&D är Dungeons & Dragons.

DoD är Drakar och Demoner.

Trodde det var samma märke fast översatt, får lägga mig under sängen och skämmas >•<


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Tarotikum:
Skrivet av Sillage:
Skrivet av Theade:

Jäkla vad roligt det var att se att ni tar upp detta!
Mer sådant här! Finns verkligen inte för mycket om hederligt rollspel!

Vore riktigt roligt att få se, verkligen roligt, om ett par FZ:are körde ett äventyr!

Fyrtiotre tummar upp FZ!

Ja det hade vare riktigt ballt å se FZ gänget köra RPG på twitch.

Är själv rollspelare sedan 30ish år tillbaka och tappar aldrig suget och njuter var torsdag av att kolla på CriticalRole.
Då jag kan så spelar jag rollspel med polarna så ofta vi kan.

Så mer sånt här tack

Samma här; började spela 1983 och har inte lagt ner tärningarna sen dess. Just nu spelas det Earthdawn, Mutant År Noll, Vampire och Eon, så lite svenskt finns det med i mixen. Kul att se flera Critters här i Sverige, det är en växande skara och det kan man definitivt tacka Twitch och Youtube för, eftersom de tillåter grupper att strömma ut sitt nördande till tiotusentals andra över hela världen.

Trevligt tevligt, jag har bara klämt lite på EON men gillar världen mycket och Mutant så är det gamla Äventyrs spels låda man körde röj med, det var fan kul, goa minnen.
Nu så senast har vi kört nyaste D&D i Forgottne Realms miljö och 8nu så är jag i japan) har gänget börjat med Coriolis, Mellanöstern/Asien inspirerad rymd RPG med rökiga basarer å där vatten är en lyxvara, verkar riktigt nice och vad gänget säger så gillar de stämningen.

Ja det är en av de bästa stunderna i veckan då man kan uggla Critical Role.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Skulle gärna spela men det är svårt att hitta grupp att spela med.

Tjena! Som någon ovan nämnde så är www.Roll20.net ett bra alternativ om du vill spela men har svårt att hitta dig en grupp i området. Jag har inte använt tjänsten själv men den ska innehålla en chatt, slumpgeneratorer som fungerar likt tärningskast, möjligheten att själv skräddarsy vad som ska finnas osv. Väldigt fiffigt verktyg som kan användas i sig självt, eller med komplement av Skype/Discord eller liknande. Grupper online brukar gå att hitta.

Skrivet av kadavriak:

En av mina favoriter är när jag spelledde en grupp på fyra äventyrare som snubblade runt i Svavelvinter. Efter lite hjälp tog de sig ner i ett gravvalv, jag minns inte om det var vid druidhelgedomen eller nere i Cruri. Hur som helst lyckades de få upp en trång, besvärlig dörr in i huvudgravkammaren. Hela gravvalvet var strösslat med fällor och hinder av olika slag. I princip lät det så här:

SL: Ni ser in i gravkammaren. Det är trångt o mörkt men ni kan se en vackert utsmyckad sarkofag.

Klurig kille: Gå inte in!!!

Resten: Vi går in.

SL: (Beskriver rummet och sarkofagen lite närmare, med hintar om att man borde tänka till lite.)

Klurig kille: Öppna inte sarkofagen!!

Resten: Vi öppnar sarkofagen.

SL: Sarkofagen innehåller stora mängder guld och ädelstenar!

Klurig kille: Ta inte guldet!!

Resten: Vi tar guldet.

SL: Fällan löses ut. Ett stenklot skjuts in genom rummet. Hett vatten strömmar sedan in genom det hålet och dörrarna börjar stängas igen. Stenklotet träffade en kille i huvudet och han dog omedelbart. En kille blev kvar i kammaren och ångkokades. Den tredje kille klämde av bägge benen i dörrarna när han inte hann ut. Bara Klurig Kille lyckades ta sig därifrån helskinnad.

MUAHAHAHAHA SL ELAK!!!

Åh, ja det rummet var ett farligt ett. Jag och en vän fastnade därinne vi också. Lyckades överleva genom att klättra upp på statyerna som stod på var sida om ingången och nyttja låg men utdragen helande magi under den tid vi satt i bastun som bildades. Vi håller fortfarande på med Femte
Konfluxen-kampanjen och är nu en bra bit in i Oraklets ögon. Jag måste nog säga att spelsystemet i Svavelvinterboken är nog det bästa regelsystem som jag har kört hittills. Fantastiskt lätt att komma in i, spännande maktskifte med Ödestärningar osv. Gillar det skarpt!

För den som är intresserad så finns det en svensk podcast för en grupp som spelar igenom Femte Konfluxen-kampanjen. Då jag är livrädd att råka förbi spoilers då jag själv spelar kampanjen för stunden så har jag inte lyssnat på mer än första avsnittet, men den verkar väldigt intressant. Är ni intresserade av att följa en rollspelsgrupp när de tacklar olika prövningar så ge den en chans. Länken har ni här: http://www.vispelarrollspel.se/category/svavelvinter/

Medlem

Skulle verkligen vilja vet mer om detta men fattar nada. Hur sätter spelledaren upp en "omgång"? Är det typ:

Steg 1: Välj dörr, stege eller trapets
a: -
b: -
c: Du valde trapets, du hoppar nu ut genom fönstret... (gå till steg 2)

Eller hittar han bara på lite allt eftersom?

Medlem
Skrivet av vikingmuffin:
Skrivet av InsaneSharky:

Skulle gärna spela men det är svårt att hitta grupp att spela med.

Tjena! Som någon ovan nämnde så är www.Roll20.net ett bra alternativ om du vill spela men har svårt att hitta dig en grupp i området. Jag har inte använt tjänsten själv men den ska innehålla en chatt, slumpgeneratorer som fungerar likt tärningskast, möjligheten att själv skräddarsy vad som ska finnas osv. Väldigt fiffigt verktyg som kan användas i sig självt, eller med komplement av Skype/Discord eller liknande. Grupper online brukar gå att hitta.

Roll20 är dock tyvärr inte alls anpassat för Drakar och Demoner och det krävs att man betalar för Pro-kontot för att kunna göra ett rollformulärsblad som gör det bra att spela.

Jag ska snart starta en kampanj med syskonen via Roll20 så det GÅR att göra men det är inte jättesmidigt.

Medlem
Skrivet av musse1:

Skulle verkligen vilja vet mer om detta men fattar nada. Hur sätter spelledaren upp en "omgång"? Är det typ:

Steg 1: Välj dörr, stege eller trapets
a: -
b: -
c: Du valde trapets, du hoppar nu ut genom fönstret... (gå till steg 2)

Eller hittar han bara på lite allt eftersom?

Tänk dig att du går på teater men istället för att sitta i publiken är du med på scenen, så sitter regissören där och berättar att det kliver fram tre orker. Då kommer det tre orker på scen å så är det bara att reagera... typ.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av vikingmuffin:
Skrivet av InsaneSharky:

Skulle gärna spela men det är svårt att hitta grupp att spela med.

Tjena! Som någon ovan nämnde så är www.Roll20.net ett bra alternativ om du vill spela men har svårt att hitta dig en grupp i området. Jag har inte använt tjänsten själv men den ska innehålla en chatt, slumpgeneratorer som fungerar likt tärningskast, möjligheten att själv skräddarsy vad som ska finnas osv. Väldigt fiffigt verktyg som kan användas i sig självt, eller med komplement av Skype/Discord eller liknande. Grupper online brukar gå att hitta.

Roll20 är dock tyvärr inte alls anpassat för Drakar och Demoner och det krävs att man betalar för Pro-kontot för att kunna göra ett rollformulärsblad som gör det bra att spela.

Jag ska snart starta en kampanj med syskonen via Roll20 så det GÅR att göra men det är inte jättesmidigt.

Samtliga spelare i gruppen har sin egen karaktär som de har skapat med sina respektive styrkor/svagheter och färdigheter.

Det beror väl på hur spelledaren lägger upp det, men oftast är det mer öppet än i ditt exempel. Är gruppen på resande fot och kommer fram till en by så bör spelledaren beskriva vad som går att se/känna/uppfatta från spelarkaraktärernas perspektiv när de anländer. Det är även spelledarens jobb att rollspela de "NPCs" som finns i världen. Spelledarens roll är att måla upp världen för gruppen och ge liv till dem som existerar i den, medan spelarna är de som gör saker i denna värld och spelledaren får då agera utifrån det.

Så länge det är inom rimlighetens gränser så anser jag att spelarna ska få försöka sig på eller säga vad de känner för, såvida det går att motivera utifrån deras karaktärs personlighet. Det är just det som gör det så intressant, för det handlar inte om tre alternativ, utan snarare om hundratals alternativ. Vilka önskar rollerna söka upp i byn? Var befinner de sig vid vilken tid? Hur vänligt inställda har de lyckats få de NPCs som finns mot gruppens karaktärer? Hur påverkar det gruppen och de händelser i byn under de nästkommande dagarna?

Det finns så många variabler i bordsrollspel som inte går att arbeta in i t.ex ett RPG-spel till datorn. De har ju sina likheter, med skillnaden att du inte är begränsad av fyra alternativ till handlingar, du är inte begränsad av osynliga väggar och allt du kan tänka dig pröva på kan du göra, sedan om resultatet blir bra eller inte är upp till din karaktärs egenskaper och tärningarnas nåd.

Det jag nog skulle säga är mest intressant är ju det faktum att du inte spelar ensam, utan det sitter flera andra runt bordet som också vill genomföra sina idéer och beslut, vilka såklart kommer påverka dig också i många fall.

Här har du en podcast med en rollspelsgrupp som sitter och spelar, du kan ju slölyssna på den så hör du ju hur det kan låta i en rollspelsgrupp: http://www.vispelarrollspel.se/svavelvinter/avsnitt-001-ankom...

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av vikingmuffin:
Skrivet av InsaneSharky:

Skulle gärna spela men det är svårt att hitta grupp att spela med.

Tjena! Som någon ovan nämnde så är www.Roll20.net ett bra alternativ om du vill spela men har svårt att hitta dig en grupp i området. Jag har inte använt tjänsten själv men den ska innehålla en chatt, slumpgeneratorer som fungerar likt tärningskast, möjligheten att själv skräddarsy vad som ska finnas osv. Väldigt fiffigt verktyg som kan användas i sig självt, eller med komplement av Skype/Discord eller liknande. Grupper online brukar gå att hitta.

Roll20 är dock tyvärr inte alls anpassat för Drakar och Demoner och det krävs att man betalar för Pro-kontot för att kunna göra ett rollformulärsblad som gör det bra att spela.

Jag ska snart starta en kampanj med syskonen via Roll20 så det GÅR att göra men det är inte jättesmidigt.

Vi använder dropbox till rollformulären, funkar fint.
SL har en delad mapp med varje spelare, så kan båda ha koll och göra ändringar.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av vikingmuffin:
Skrivet av InsaneSharky:

Skulle gärna spela men det är svårt att hitta grupp att spela med.

Tjena! Som någon ovan nämnde så är www.Roll20.net ett bra alternativ om du vill spela men har svårt att hitta dig en grupp i området. Jag har inte använt tjänsten själv men den ska innehålla en chatt, slumpgeneratorer som fungerar likt tärningskast, möjligheten att själv skräddarsy vad som ska finnas osv. Väldigt fiffigt verktyg som kan användas i sig självt, eller med komplement av Skype/Discord eller liknande. Grupper online brukar gå att hitta.

Roll20 är dock tyvärr inte alls anpassat för Drakar och Demoner och det krävs att man betalar för Pro-kontot för att kunna göra ett rollformulärsblad som gör det bra att spela.

Jag ska snart starta en kampanj med syskonen via Roll20 så det GÅR att göra men det är inte jättesmidigt.

Vi använder dropbox till rollformulären, funkar fint.
SL har en delad mapp med varje spelare, så kan båda ha koll och göra ändringar.

Formulär i Excel? Libre Calc?

Jag kör Excel själv.

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Formulär i Excel? Libre Calc?

Jag kör Excel själv.

Japp, excel. Jag själv använder Libre om jag sitter vid datorn (excel på ipaden) och det har inte varit några problem förutom ett tillfälle när den av någon anledning gjorde alla kolumner jättebreda.
Skönt med formler som håller reda på de flesta uträknade statsen med.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:
Skrivet av MaXMC:

Formulär i Excel? Libre Calc?

Jag kör Excel själv.

Japp, excel. Jag själv använder Libre om jag sitter vid datorn (excel på ipaden) och det har inte varit några problem förutom ett tillfälle när den av någon anledning gjorde alla kolumner jättebreda.
Skönt med formler som håller reda på de flesta uträknade statsen med.

Jo, jag har en excel där det räcker att välja yrke, ras och skriva Grundegenskaperna så räknar den ut resten.
Inkl. RV och GE-krav på rustningar och vapen

12
Skriv svar