Japanska Nikkei: Nintendo Switch kostar 25 000 yen

Medlem

Folk som jämför priser på Switch och tre år gamla konsoler kanske ska tänka tillbaka då dom konsolerna var nya.

Playstation 4 vid release: ca 4000 kr.
Xbox one vid release: ca 5000kr
Wii U vid release: ca 2500kr för premium och ca 2200kr för basic, dessutom släppt 2012.
Så tycker 2700kr vid release är helt okey. Bättre än dom förboknings priserna som butikerna har just nu, det vill säga 5000kr.

Medlem
Skrivet av Perudo:

Folk som jämför priser på Switch och tre år gamla konsoler kanske ska tänka tillbaka då dom konsolerna var nya.

Playstation 4 vid release: ca 4000 kr.
Xbox one vid release: ca 5000kr
Wii U vid release: ca 2500kr för premium och ca 2200kr för basic, dessutom släppt 2012.
Så tycker 2700kr vid release är helt okey. Bättre än dom förboknings priserna som butikerna har just nu, det vill säga 5000kr.

Och säljer den bra så kommer priset sjunka snabbt.

Medlem

Ett pris på under 3000 och jag kommer köpa så fort zelda släpps

Medlem

Vem bryr sig egentligen hur kraftfull den är. Förr brydde jag mig om grafik för jag tyckte det var coolt men efter ett tag blev man bara kräsnare och kräsnare man tyckte inte spelen var lika häftiga längre och ville bara ha bättre grafik. Tycker numera att det är själva innehållet i spelen som är det viktiga, bryr mig nästan inte om grafik alls längre, de gör ju bara det surt för plånboken sen blir man ju aldrig nöjd hahaha har själv känt så XD

Medlem

Har Nintendo gjort nån konsol som varit värd sitt namn sen supernintendo? Mja. Små tekniska saker som mest liknat futuristiska gameboy.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ricomaniac:

Har Nintendo gjort nån konsol som varit värd sitt namn sen supernintendo? Mja. Små tekniska saker som mest liknat futuristiska gameboy.

64 och Wii är väl det jag tänker på rent spontant. n64 hade fantastiska spel och Wii sålde otroligt bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av waeress:

Folk som kommenterar prestanda vs pris och köper konsoler överhuvudtaget #facepalm

Att köpa en konsol är en del som att köpa en märkesdator, du betalar mer än hårdvaran. Till skillnad från en märkesdator köper du även en specifik produkt med tillgång till mjukvara som inte kommer att släppas till andra produkter; du köper även oftast annat som inte finns hos andra produkter. (i fallet med Nintendo brukar det vara rätt tydligt och i fallet med Switch kombon stationär och bärbar som exempel)

Kort och gott. Att köpa en spelkonsol handlar inte bara om hårdvara. Och om man anser att det är vad man ska betala för borde man lägga sina pengar på en PC istället.

Nu har ju dock konsoler mycket högre prestanda om man bara ser till priset.

Försök att bygga en dator inkl en handkontroll för 2500kr. Blir inte så mycket spelande på den.

Medlem
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av waeress:

Folk som kommenterar prestanda vs pris och köper konsoler överhuvudtaget #facepalm

Att köpa en konsol är en del som att köpa en märkesdator, du betalar mer än hårdvaran. Till skillnad från en märkesdator köper du även en specifik produkt med tillgång till mjukvara som inte kommer att släppas till andra produkter; du köper även oftast annat som inte finns hos andra produkter. (i fallet med Nintendo brukar det vara rätt tydligt och i fallet med Switch kombon stationär och bärbar som exempel)

Kort och gott. Att köpa en spelkonsol handlar inte bara om hårdvara. Och om man anser att det är vad man ska betala för borde man lägga sina pengar på en PC istället.

Nu har ju dock konsoler mycket högre prestanda om man bara ser till priset.

Försök att bygga en dator inkl en handkontroll för 2500kr. Blir inte så mycket spelande på den.

Om ett företag som säljer PC datorer skulle kunna bygga ett system och räkna med att sälja 40+ miljoner enheter av den....så jo. Det skulle bli bra mycket mer än den PC du kan bygga för 2500 idag (vilket iof inte Xbox eller PS kostade vid release)

Medlem

Ingen har ju priset än. Så webhallen gissar (och förmodligen mer än Nikkei).

Medlem
Skrivet av Angust:
Skrivet av SWEBarb:

för dyrt, en ps4 slim kostar ju fan 2600 ???!

Ps4'an har ju dock funnits ute på marknaden ett bra tag nu, inte så att ps4'an kostade 2600 när den lanserades.

True, men nu är det ju så att Nintendos närmaste konkurrenter är ju ändå PS4 och Xbone. Som vanligt lever Nintendo i sin egna lilla värld, de tar sällan hänsyn till hur marknaden ser ut eller vad konsumenter vill ha, men men kanske kan de lyckas ändå?

Något värt att poängtera är ju att Nintendo sen Nintendo 64 floppar (missar mål med råge) varannan konsolgeneration. Vilket innebär att Switch bör bli en success

Medlem

Jag hoppas att switch mega floppar, för då kommer man att kunna lira Mario på en vettig konsol samt pc


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Ricomaniac:

Har Nintendo gjort nån konsol som varit värd sitt namn sen supernintendo? Mja. Små tekniska saker som mest liknat futuristiska gameboy.

64 och Wii är väl det jag tänker på rent spontant. n64 hade fantastiska spel och Wii sålde otroligt bra.

64at var helt ok. Ett stort grafiskt hopp. Wii var nått som jag inte beblande mig med. Nä... kör xbone och ps4. Främst pc. Men det de är dom som gäller. Gameboy lämnade jag på 90talet

Medlem

Priset (25000) avslöjar klen hårdvara. Lägger svensk handel på som de brukar med Nintendo-produkter kan det bli svettigt med tanke på att PS4 slim ligger bättre till i pris och har betydligt fler och bättre spel.

Jag kliver nog av tåget här.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Priset (25000) avslöjar klen hårdvara. Lägger svensk handel på som de brukar med Nintendo-produkter kan det bli svettigt med tanke på att PS4 slim ligger bättre till i pris och har betydligt fler och bättre spel.

Jag kliver nog av tåget här.

Du kanske missat att Switch är en portabel konsol som man kan docka? Lite som att jämföra en stationär PC med en laptop och whina över att laptopen har sämre prestanda per krona.

Inaktiv
Skrivet av Ricomaniac:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Ricomaniac:

Har Nintendo gjort nån konsol som varit värd sitt namn sen supernintendo? Mja. Små tekniska saker som mest liknat futuristiska gameboy.

64 och Wii är väl det jag tänker på rent spontant. n64 hade fantastiska spel och Wii sålde otroligt bra.

64at var helt ok. Ett stort grafiskt hopp. Wii var nått som jag inte beblande mig med. Nä... kör xbone och ps4. Främst pc. Men det de är dom som gäller. Gameboy lämnade jag på 90talet

Då handlar det ju snarare om att deras konsoler inte är något för dig än att de har gjort en konsol "värt namnet".

MEG
Medlem

Hoppas att nya maskinen blir prisvärd och bra, vi konsumenter behöver konkurrensen mellan Sony, Microsoft och Nintendo.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av waeress:

Folk som kommenterar prestanda vs pris och köper konsoler överhuvudtaget #facepalm

Att köpa en konsol är en del som att köpa en märkesdator, du betalar mer än hårdvaran. Till skillnad från en märkesdator köper du även en specifik produkt med tillgång till mjukvara som inte kommer att släppas till andra produkter; du köper även oftast annat som inte finns hos andra produkter. (i fallet med Nintendo brukar det vara rätt tydligt och i fallet med Switch kombon stationär och bärbar som exempel)

Kort och gott. Att köpa en spelkonsol handlar inte bara om hårdvara. Och om man anser att det är vad man ska betala för borde man lägga sina pengar på en PC istället.

Nu har ju dock konsoler mycket högre prestanda om man bara ser till priset.

Försök att bygga en dator inkl en handkontroll för 2500kr. Blir inte så mycket spelande på den.

Fast nästan alla behöver en dator. Låt oss säga att en genomsnittlig dator kostar 5000. Om man tar pengarna från konsolen och lägger på datorn så får man en dator för 7500 som är bättre än konsolen. Lägg dessutom på att man kan få spel för långt under priset på konsolen. South Park: The Fractured But Whole kostar på gmg £32 medans ps4 spelet kostar runt 600.

Medlem
Skrivet av Schluug:
Skrivet av Star Lord:

Priset (25000) avslöjar klen hårdvara. Lägger svensk handel på som de brukar med Nintendo-produkter kan det bli svettigt med tanke på att PS4 slim ligger bättre till i pris och har betydligt fler och bättre spel.

Jag kliver nog av tåget här.

Du kanske missat att Switch är en portabel konsol som man kan docka? Lite som att jämföra en stationär PC med en laptop och whina över att laptopen har sämre prestanda per krona.

Borde de inte lärt sig något efter Wii U??

Katastrof!

Medlem

Nja efter Wii-U blir det inget, Nintendo i'm looking at you!

Medlem

Allt över 200 är för dyrt för det där skräpet.

Medlem
Skrivet av matnojje:

Lägg dessutom på att man kan få spel för långt under priset på konsolen. South Park: The Fractured But Whole kostar på gmg £32 medans ps4 spelet kostar runt 600.

Det är bara om man väljer att köpa spelet på dyraste stället till PS4 och hyra från det billigaste stället till PC.
443kr är det som billigast till PS4 från gameseek och säljer du spelet när du spelat klart det får du garanterat alla pengarna tillbaka om du importerar och säljer på begagnade marknaden.
Till PC äger du inte spelet när du aktiverat det genom steam eller liknande tjänster och kan inte sälja vidare den.
Därför blir spel till PC väldigt mycket dyrare väldigt snabbt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av matnojje:

Lägg dessutom på att man kan få spel för långt under priset på konsolen. South Park: The Fractured But Whole kostar på gmg £32 medans ps4 spelet kostar runt 600.

Det är bara om man väljer att köpa spelet på dyraste stället till PS4 och hyra från det billigaste stället till PC.
443kr är det som billigast till PS4 från gameseek och säljer du spelet när du spelat klart det får du garanterat alla pengarna tillbaka om du importerar och säljer på begagnade marknaden.
Till PC äger du inte spelet när du aktiverat det genom steam eller liknande tjänster och kan inte sälja vidare den.
Därför blir spel till PC väldigt mycket dyrare väldigt snabbt.

Det är om man inte vill behålla spelen.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Skandalöst dyrt!

Man kan få en PS4 för 2100 - 2300 kr idag med dubbla prestanda och då är det en maskin som funnits i flera år. Då kan man inte komma med en slöare maskin och dyrare! En Switch får kosta max 2000 kr inkl moms om de ska ha någon chans.

Du menar som bl.a Apple gjort med alla sina produkter? Slöare maskiner för högre priser, det är tydligen helt accepterat av de flesta.

Medlem

1895 kr hade varit blodigt nog för den hårdvaran...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

12
Skriv svar