King registrerar anställdas sexuella läggning och etnicitet

Robot
King registrerar anställdas sexuella läggning och etnicitet

Svenska Candy Crush Saga-skaparen har goda avsikter, men det kan vara lagbrott.

#candy-crush-saga, #kingcom, #activision-blizzard


Medlem
King registrerar anställdas sexuella läggning och etnicitet

Jag skulle kunna uppge min läggning för en arbetsgivare men jag är hetero och blir inte diskriminerad, det är nog annorlunda för homosexuella. Men jag tycker inte att det är ok av arbetsgivare att fråga.

MEG
Medlem

Illa, inte ok. Frågan är också hur mycket "frivilligt" det är.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

" - Enligt statistiken har vi för få bögar på företag. Kan du be HR-avdelningen att annonsera efter en homosexuell man med viss erfarenhet av programmering. "

... eller så anställer man baserat på kunskap, personlighet, erfarenhet och utbildning istället för kön och sexuell läggning. Allt annat är ju trots allt inkvotering.

Medlem
Skrivet av Bennii:

" - Enligt statistiken har vi för få bögar på företag. Kan du be HR-avdelningen att annonsera efter en homosexuell man med viss erfarenhet av programmering. "

... eller så anställer man baserat på kunskap, personlighet, erfarenhet och utbildning istället för kön och sexuell läggning. Allt annat är ju trots allt inkvotering.

Om samhället ändå började tänka så. Nepp, här ska det vara jämställt även fast du kanske är mycket sämre än den andra.

Medlem

Unionen? Hahahahaha!
Samma dåraktiga "fack" som har en "mansplaining hotline"...

Medlem

Status quo funkar det med...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag skulle kunna uppge min läggning för en arbetsgivare men jag är hetero och blir inte diskriminerad, det är nog annorlunda för homosexuella. Men jag tycker inte att det är ok av arbetsgivare att fråga.

Om jag inte läser texten fel så behöver det i detta fall inte finnas någon konkret fråga inblandad, dom samlar in frivillig information. Tycker det beror väldigt mycket på hur man gör det, dock blir resultatet ganska värdelöst om en minoritet lämnar uppgifterna.

Inaktiv

Min arbetsgivare behöver bara ge mig en blick för att veta min sexuella läggning. Med en sådan maskulin, självsäker utstrålning går det inte att dölja. Samt att jag har en t-shirt med en regnbåge i gråskala på ifall någon skulle börja tvivla.

Medlem

Nej jag skulle inte uppge min sexuella läggning till min arbetsgivare, helt enkelt för att det har ingen betydelse för hur bra jag sköter mina arbetsuppgifter.

King verkar ha bra intentioner men tycker ändå att det är bra att det anmäls, nästa företag som gör det kanske inte har samma goda intentioner.

Kort sagt, arbetsgivare ska ge fan i att bry sig om vem man knullar med


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Evigt tjat om folks hudfärger, kön och sexuella läggning. Kan man inte börja fokusera på kompetens igen på marknaden?
Sedan undrar jag vad som menas med frivilligt i detta fall.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Evigt tjat om folks hudfärger, kön och sexuella läggning. Kan man inte börja fokusera på kompetens igen på marknaden?
Sedan undrar jag vad som menas med frivilligt i detta fall.

Precis vad jag tänkte skriva. Det är tragiskt att vi ska fastna vid hudfärg och sexuell läggning hela tiden. Tänk om man kunde fokusera lite på mångfald bakom kraniet? Men nu råkar det ju vara så jobbigt med oliktänkande personer så det lär vara mycket enklare att fokusera på hudfärg och sexuell läggning än att råka få en medarbetare med lite andra åsikter.

Medlem

Jag förstår deras intentioner, men oavsett hur det är med den juridiska aspekten av det hela så tycker jag att de börjar i fel ända. Det är ganska ointressant vad folket som redan jobbar för dem är för något - ska de förändra något så bör det vara i den framtida rekryteringen. Om de vill öka mångfalden där så bör de fundera över hur de kan få flera människor från olika håll att söka tjänsterna, och ta sig en funderare om det är något på deras håll som stänger folk från olika minoritetsgrupper ute. Jag har svårt att se hur någotdera skulle hjälpas av det informationsunderlag de försöker få fram. Eventuella problem ligger på annat håll.

Medlem

Verkar som nästan ingen läst mer än rubriken. Poängen här är att det är idiotiskt gjort, men med goda intentioner.. Kan ju förstå att det är ett problem att jobba med mångfald när man inte vet hur det ser ut på företaget först. Men man måste hitta bättre sätt än så här..

RHK
Medlem
Skrivet av Stelefan:

Unionen? Hahahahaha!
Samma dåraktiga "fack" som har en "mansplaining hotline"...

Hade, de körde en kampanj vecka 46. Och tyckte det belyste utmärkt varför det behövdes eftersom det ringde in massa patetiska kränkta män och mansplainade. Finns gott om forskning på att män tar plats på kvinnors bekostnad så ser inget dåraktigt i det, bra att de belyste det. Sen kanske vissa bara vänder taggarna utåt istället för att reflektera inåt men förhoppningsvis ledde det till något gott.

Medlem

Röstade ja. Men det är för att min arbetsgivare ingår i min familj så han vet nog redan xD

Inaktiv
Skrivet av RHK:
Skrivet av Stelefan:

Unionen? Hahahahaha!
Samma dåraktiga "fack" som har en "mansplaining hotline"...

Hade, de körde en kampanj vecka 46. Och tyckte det belyste utmärkt varför det behövdes eftersom det ringde in massa patetiska kränkta män och mansplainade. Finns gott om forskning på att män tar plats på kvinnors bekostnad så ser inget dåraktigt i det, bra att de belyste det. Sen kanske vissa bara vänder taggarna utåt istället för att reflektera inåt men förhoppningsvis ledde det till något gott.

Så om man ringer in och klagar på att nåt är idiotiskt och sexistiskt så är man patetisk. Ska göra en emotionella och ologiska kvinnor-linjen där folk kan ringa in som stött på en hysterisk och ologisk kvinna och få tips om hur man ska hantera det. Om det ringer in emotionella kvinnor så bevisar det ju bara att den behövs.

Medlem

Det kanske är dags att sexuellt identifiera sig som en gurka eller liknande så jobbchanserna ökar.

Medlem

ickebinär koprofil

Medlem

Märklig inställning. Om man har för få homosexuella så behöver man anställa fler. Men att inte anställa någon för att det skulle väga över med för många homosexuella vore samma mynt, bara andra sidan av det.

Det ena skulle hyllas medan det andra skulle förkastas som homofobi, trots att syftet och anledningen är exakt samma sak.

Märkligt som sagt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

RHK
Medlem
Skrivet av anon_306295:
Skrivet av RHK:
Skrivet av Stelefan:

Unionen? Hahahahaha!
Samma dåraktiga "fack" som har en "mansplaining hotline"...

Hade, de körde en kampanj vecka 46. Och tyckte det belyste utmärkt varför det behövdes eftersom det ringde in massa patetiska kränkta män och mansplainade. Finns gott om forskning på att män tar plats på kvinnors bekostnad så ser inget dåraktigt i det, bra att de belyste det. Sen kanske vissa bara vänder taggarna utåt istället för att reflektera inåt men förhoppningsvis ledde det till något gott.

Så om man ringer in och klagar på att nåt är idiotiskt och sexistiskt så är man patetisk. Ska göra en emotionella och ologiska kvinnor-linjen där folk kan ringa in som stött på en hysterisk och ologisk kvinna och få tips om hur man ska hantera det. Om det ringer in emotionella kvinnor så bevisar det ju bara att den behövs.

Hela ditt argument bygger på din premiss att det är idiotiskt och sexistiskt. Jag hävdar att det är ett väldigt vanligt problem att män mansplainar och att det behöver uppmärksammas. Ser det jämt i mitt yrkesliv där jag sitter i många beslutsrum och kompetenta kvinnor inte lyssnas på. Har många gånger provat upprepa samma argument bara för att få bekräftelse på att jag blir lyssnad på bara för att jag är man. Det finns även forskning som visar att män tror de själva pratar mindre än de gör och att kvinnor pratar mycket mindre än män tror de gör.

Inaktiv
Skrivet av RHK:
Skrivet av Pecman:
Skrivet av RHK:
Skrivet av Stelefan:

Unionen? Hahahahaha!
Samma dåraktiga "fack" som har en "mansplaining hotline"...

Hade, de körde en kampanj vecka 46. Och tyckte det belyste utmärkt varför det behövdes eftersom det ringde in massa patetiska kränkta män och mansplainade. Finns gott om forskning på att män tar plats på kvinnors bekostnad så ser inget dåraktigt i det, bra att de belyste det. Sen kanske vissa bara vänder taggarna utåt istället för att reflektera inåt men förhoppningsvis ledde det till något gott.

Så om man ringer in och klagar på att nåt är idiotiskt och sexistiskt så är man patetisk. Ska göra en emotionella och ologiska kvinnor-linjen där folk kan ringa in som stött på en hysterisk och ologisk kvinna och få tips om hur man ska hantera det. Om det ringer in emotionella kvinnor så bevisar det ju bara att den behövs.

Hela ditt argument bygger på din premiss att det är idiotiskt och sexistiskt. Jag hävdar att det är ett väldigt vanligt problem att män mansplainar och att det behöver uppmärksammas. Ser det jämt i mitt yrkesliv där jag sitter i många beslutsrum och kompetenta kvinnor inte lyssnas på. Har många gånger provat upprepa samma argument bara för att få bekräftelse på att jag blir lyssnad på bara för att jag är man. Det finns även forskning som visar att män tror de själva pratar mindre än de gör och att kvinnor pratar mycket mindre än män tror de gör.

Det är precis lika sexistiskt och idiotiskt som hjälplinjen jag föreslog. Jag tycker ofta kvinnor är inkapabla till att föra logiska resonemang och det slutar ofta därför med att de använder härskartekniker som att t.ex. säga att någon mansplainar när de själva håller på att förlora en argumentation.

Vad betyder ens mansplaining enligt dig? Det verkar betyda olika saker för olika människor.
Att kvinnor inte lyssnas på kan ju inte vara definitionen av mansplaining som per definition bör vara något som kommer ur en mans mun.

Jag har endast råkat ut för uttrycket när jag diskuterat med en feminist. Då gick det till ungefär så här:
Feminist: *kommer med ett påstående*
Jag: Ditt påstående stämmer inte för att ____ och ____.
Feminist: Du mansplainar.

Som att mina argument skulle vara mindre värda för att jag föddes som man?

Ingen jag sett som använder uttrycket verkar riktigt veta vad det betyder.

Medlem
Skrivet av RHK:
Skrivet av Pecman:
Skrivet av RHK:
Skrivet av Stelefan:

Unionen? Hahahahaha!
Samma dåraktiga "fack" som har en "mansplaining hotline"...

Hade, de körde en kampanj vecka 46. Och tyckte det belyste utmärkt varför det behövdes eftersom det ringde in massa patetiska kränkta män och mansplainade. Finns gott om forskning på att män tar plats på kvinnors bekostnad så ser inget dåraktigt i det, bra att de belyste det. Sen kanske vissa bara vänder taggarna utåt istället för att reflektera inåt men förhoppningsvis ledde det till något gott.

Så om man ringer in och klagar på att nåt är idiotiskt och sexistiskt så är man patetisk. Ska göra en emotionella och ologiska kvinnor-linjen där folk kan ringa in som stött på en hysterisk och ologisk kvinna och få tips om hur man ska hantera det. Om det ringer in emotionella kvinnor så bevisar det ju bara att den behövs.

Hela ditt argument bygger på din premiss att det är idiotiskt och sexistiskt. Jag hävdar att det är ett väldigt vanligt problem att män mansplainar och att det behöver uppmärksammas. Ser det jämt i mitt yrkesliv där jag sitter i många beslutsrum och kompetenta kvinnor inte lyssnas på. Har många gånger provat upprepa samma argument bara för att få bekräftelse på att jag blir lyssnad på bara för att jag är man. Det finns även forskning som visar att män tror de själva pratar mindre än de gör och att kvinnor pratar mycket mindre än män tror de gör.

Tänk, jag har råkat ut för samma sak från kvinnliga kollegor. Vad sägs om att istället ha en hotline för samma sak, för båda könen? Ser du inte idiotin i detta?

Medlem

Suck, vaet fan bor ni och vilka dåliga principer har era arbetsgivare ä ? Pröva Irland där man inte får Vabba utan förväntas ta ut semester. Eller de faktum att kvinnor fick sparken när de gifte sig för bara sisådär 30 årsedan..

Svenskar gnäller så förbannat men inser inte hur bra vi har de jämför med många andra. Problem finns alltid men generellt har vi de rätt bra.

Medlem

...kanske just för att några "gnällt så förbannat" så är det bra, funkar bra och fortsätter göra det. Har den tanken slagit dig någon gång?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Redaktör
Skrivet av zauii89:

Suck, vaet fan bor ni och vilka dåliga principer har era arbetsgivare ä ? Pröva Irland där man inte får Vabba utan förväntas ta ut semester. Eller de faktum att kvinnor fick sparken när de gifte sig för bara sisådär 30 årsedan..

Svenskar gnäller så förbannat men inser inte hur bra vi har de jämför med många andra. Problem finns alltid men generellt har vi de rätt bra.

Att man har det bra är ingen anledning att inte vilja ha det bättre. Utveckling.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av zauii89:

Suck, vaet fan bor ni och vilka dåliga principer har era arbetsgivare ä ? Pröva Irland där man inte får Vabba utan förväntas ta ut semester. Eller de faktum att kvinnor fick sparken när de gifte sig för bara sisådär 30 årsedan..

Svenskar gnäller så förbannat men inser inte hur bra vi har de jämför med många andra. Problem finns alltid men generellt har vi de rätt bra.

Att man har det bra är ingen anledning att inte vilja ha det bättre. Utveckling.

De är helt sant, men tillvaron är väldigt hög i Sverige vilket ibland människor inte har perspektiv eller förståelse för som inte satt sig in lite i hur det ser ut runt om i världen, även i I-länder.

Finns alltid saker att jobba på och som kan bli bättre, men Sverige är ett av de tryggare samhällen du kan bo i på ganska många plan.

Redaktör
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av zauii89:

Suck, vaet fan bor ni och vilka dåliga principer har era arbetsgivare ä ? Pröva Irland där man inte får Vabba utan förväntas ta ut semester. Eller de faktum att kvinnor fick sparken när de gifte sig för bara sisådär 30 årsedan..

Svenskar gnäller så förbannat men inser inte hur bra vi har de jämför med många andra. Problem finns alltid men generellt har vi de rätt bra.

Att man har det bra är ingen anledning att inte vilja ha det bättre. Utveckling.

De är helt sant, men tillvaron är väldigt hög i Sverige vilket ibland människor inte har perspektiv eller förståelse för som inte satt sig in lite i hur det ser ut runt om i världen, även i I-länder.

Finns alltid saker att jobba på och som kan bli bättre, men Sverige är ett av de tryggare samhällen du kan bo i på ganska många plan.

Håller med fullt ut. Vi glömmer ibland hur bra många av oss har det. Kan vara bra att reflektera över det ibland.


signatur
Medlem
Skrivet av RHK:
Skrivet av Pecman:
Skrivet av RHK:
Skrivet av Stelefan:

Unionen? Hahahahaha!
Samma dåraktiga "fack" som har en "mansplaining hotline"...

Hade, de körde en kampanj vecka 46. Och tyckte det belyste utmärkt varför det behövdes eftersom det ringde in massa patetiska kränkta män och mansplainade. Finns gott om forskning på att män tar plats på kvinnors bekostnad så ser inget dåraktigt i det, bra att de belyste det. Sen kanske vissa bara vänder taggarna utåt istället för att reflektera inåt men förhoppningsvis ledde det till något gott.

Så om man ringer in och klagar på att nåt är idiotiskt och sexistiskt så är man patetisk. Ska göra en emotionella och ologiska kvinnor-linjen där folk kan ringa in som stött på en hysterisk och ologisk kvinna och få tips om hur man ska hantera det. Om det ringer in emotionella kvinnor så bevisar det ju bara att den behövs.

Hela ditt argument bygger på din premiss att det är idiotiskt och sexistiskt. Jag hävdar att det är ett väldigt vanligt problem att män mansplainar och att det behöver uppmärksammas. Ser det jämt i mitt yrkesliv där jag sitter i många beslutsrum och kompetenta kvinnor inte lyssnas på. Har många gånger provat upprepa samma argument bara för att få bekräftelse på att jag blir lyssnad på bara för att jag är man. Det finns även forskning som visar att män tror de själva pratar mindre än de gör och att kvinnor pratar mycket mindre än män tror de gör.

Att sätta upp en hotline i ett fackförbund och alienera samtliga manliga medlemmar (mansplaining är ett radikalfeministiskt påfund) känns inte så begåvat. Hade de döpt den till "Härskarteknikakuten" så hade där inte varit några konstigheter.

Men att ha en sexistisk hotline för att bekämpa sexism, det är hål i huvudet.

Medlem

Det är inte olagligt enligt "personuppgiftslagen" ifall personen som uppger uppgifterna är medveten och har godkänt att den datan sparas/lagras. Även om dom inte är medvetna om det finns det inget speciellt "straff" för det vilket är en stor anledning varför den nya dataskyddsförordningslagen som kommer 2018 kommer "rätta" till detta.

1
Skriv svar