Sydkorea kriminaliserar skapandet av spelfusk

k3m
Medlem
Skrivet av Ender:

Efter att ha läst några av kommentarerna så förstår jag inte problemet. Tanken är ju att folk ska ge fan i att göra vissa saker. Ska det vara så jäkla svårt att hålla sig ifrån det då? Tanken med straff är ofta för att både avskräcka och statuera exempel.
I det här fallet så är det ju bara att ge fan i att tillverka fusk...då spelar det ju ingen roll ifall det är livstid eller t o m dödsstraff.

Vad gäller Sverige så har någon tyvärr glömt bort att det finns ytterligare användning för fängelsestraff, nämligen skyddande av allmänheten, något skulle utövas på upprepade våldsbrottslingar som våldtäktsmän, mördare och liknande.

oj, en person skapar ett fusk pga tanklöshet, en som annars är laglydig. ska den personen sitta på kåken i 3 år för ett misstag som inte skadat nån nämnvärt. den personens liv o eventuella barn blir bara drabbde. är det okej då? för en sån liten skitsak.

Medlem

Vilket trams. Låt ungarna härja runt med sina leksaker!

Inaktiv

Till er som är negativa till straffet:

När någon genom fusk får fördelar i ett spel innebär detta att andra spelare, lagliga spelare, får nackdelar. Som det framgår i artikeln är spelande en blommande industri i Sydkorea och spelfusk i detta sammanhang skulle kunna liknas vide sabotage av näringsverksamhet.

Jag är inte någon expert på lagar men i Sverige har vi lagar som kan ge upp till 18 års fängelse eller livstid för grovt samhällssabotage. Dra av några år från detta och tillämpa på privat näringsverksamhet så framstår max 5 år inte sådär jätteextremt.

Men men, vad vet jag

Medlem

Är lite kluven, tycker fängelse är lite i överkant men samtidigt har jag ingen sympati för fuskare online.

Sen känns det inte som om att låta bli att göra fusk är en speciellt stor uppofring för att slippa riskera fängelse och böter.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Ender:

Efter att ha läst några av kommentarerna så förstår jag inte problemet. Tanken är ju att folk ska ge fan i att göra vissa saker. Ska det vara så jäkla svårt att hålla sig ifrån det då? Tanken med straff är ofta för att både avskräcka och statuera exempel.
I det här fallet så är det ju bara att ge fan i att tillverka fusk...då spelar det ju ingen roll ifall det är livstid eller t o m dödsstraff.

Vad gäller Sverige så har någon tyvärr glömt bort att det finns ytterligare användning för fängelsestraff, nämligen skyddande av allmänheten, något skulle utövas på upprepade våldsbrottslingar som våldtäktsmän, mördare och liknande.

oj, en person skapar ett fusk pga tanklöshet, en som annars är laglydig. ska den personen sitta på kåken i 3 år för ett misstag som inte skadat nån nämnvärt. den personens liv o eventuella barn blir bara drabbde. är det okej då? för en sån liten skitsak.

"Råkar" man bara skapa ett fusk? Typ som, jag skulle skicka ett mail men "råkade" skapa ett cheat och publicera det på nåt forum så tusentals andra idioter kunde ladda ner det? Naturligtvis ligger det både tid, möda och målmedvetenhet bakom skapandet av fusk. Det är inget som bara händer, och fanskapen som ligger bakom förtjänar ett kännbart straff ifall. Sedan vet jag inte hur rimligt just 3 år skulle vara...känns som det måste vara något rejält för ett straff i den skalan.

Ge fan i att förstöra spel då, svårare än så är det inte. Tanken med stränga straff är ju att folk som inte har vett nog att hålla sig borta från dumheter helt enkelt inte ska våga sig på det p g a konsekvenserna.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Stelefan:

Helt sinnessjukt.. Sydkorea börjar allt mer och mer likna sin grannstat...

I England är det straffbart att spotta på allmän plats och att tränga sig i busskön, med den jämförelsen vore England alltså rena Stalindiktaturen.

Och England är inte en storebrors stat menar du?

Medlem

Har inga problem med att man kriminaliserar skapandet av spelfusk. Men allting annat än böter i straffskalan känns överdrivet.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av ompalompa:
Skrivet av Devan:

Bra, vill se liknande straff i Sverige, just nu riskerar man enbart bli avstängd från specifika e-sport event.

är man över 18 och fuskar = fängelse upp till 5 år.
under 18 = höga bötesbelopp och samhälls service.

Tänkte du på att 5 års fängelse kostar samhället ca 10-12 miljoner kronor per person när du kläckte den iden?
Lite dyrt för spelfuskare tycker jag. Straffarbete i saltgruvorna däremot...

Skrivet av Ahris:
Skrivet av Stelefan:

Helt sinnessjukt.. Sydkorea börjar allt mer och mer likna sin grannstat...

Det kan gott asen ha.

I England är det straffbart att spotta på allmän plats och att tränga sig i busskön, med den jämförelsen vore England alltså rena Stalindiktaturen.

Oj då... spottade kanske lite ibland när man var i landet... men vafan gör man när stanken av sopor ståendes helt öppet totalt överrumplar ens näsborrar och smaksinne?

Dilemma, ska vi dra gränsen vid multiplayer eller gäller det singleplayer också? Spel som spelas i både SP & MP? Spel med inbyggda fusk? Lagtexten till det? Ni som läst i Sveriges Rikes Lag förstår nog vad jag menar.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Det som oroar mig här är att kreativiteten inom moddandet dör, jag menar... allt som bryter mot licensavtalet är en ganska omfattande grej även om det är sådant spelutvecklare normalt inte bryr sig så mycket om, utan snarare grövre brott som att sälja vidare eller skapa fusk. Lagen verkar vara extremt vid.

Personligen tycker jag fusk är dumt dock, varför förkorta sin spelupplevelse liksom. Tycker det är bättre om man skriver lagen så att det är straffbart om man skapar fusk till ett online-spel, där det påverkar andra.

Medlem
Skrivet av conthox:

För den som skapar fusket eller fuskar i turneringar för att vinna stora summor pengar, ja. Inte för den som sitter hemma och kör wallhack i CS, för dem räcker det med böter.

Och hur hade du tänkt att lagen skulle tillämpas?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av conthox:

För den som skapar fusket eller fuskar i turneringar för att vinna stora summor pengar, ja. Inte för den som sitter hemma och kör wallhack i CS, för dem räcker det med böter.

Och hur hade du tänkt att lagen skulle tillämpas?

Dom som blir påkomna ställs inför rätta? Annars så har jag inte tagit fram någon detaljplan, ledsen om jag gjorde dig besviken.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar