Final Fantasy XV

Robot
Final Fantasy XV

Trots att utvecklingen startade för över tio år sedan känns Final Fantasy XV som ett spel för 2016. Det är inte perfekt men det är bättre än vi vågat drömma om.


Medlem
Final Fantasy XV

Boyband simulator 2016

Redaktör
Ponny
Skrivet av wastaah:

Boyband simulator 2016

Om det är så här pojkbandsmedlemmar lever sina liv tänker jag joina ett!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av wastaah:

Boyband simulator 2016

Jag hade aldrig gissat på att jag ville spela Boyband Sim 2016, men jag är helt golvad. Fan vad fint det är att åka bil och fippla med stereon, jaga nån slags gigantisk vandrande pinne och slå läger på en höjd.

Medlem

Spelade klart storyn i söndags, tårarna rann när creditsen började rulla, var inte riktigt beredd på det slutet.
Ett av det bättre spelen jag spelat helt klart!

Medlem
Medlem

Måste understryka hur otroligt fåniga sidouppdragen är.

Här är man ute på ett episkt äventyr för att rädda världen (typ), men samtidigt ska man ta på sig uppdrag såsom att plocka lök och hitta grodor,..

Förutom att vara meningslösa är de riktigt enformiga också. 95% av dem består av att ta sig till punkt X (ofta på andra sidan kartan), göra något banalt, och sen ta sig tillbaka. Som FF-fan måste jag förstås göra alla, men jag önskar att de kunde inspirera iaf lite...

k3m
Medlem

som FF insatt, så kunde jag verkligen förstå ditt rabblande om spelet. en verkligt lysande recension från en FF diggare till en annan FF diggare. verkligen alltså.

Medlem

Har helt ärligt varit ganska skeptiskt till hur detta FF ser ut/spelas, samt. överlag hur FF-serien har utvecklats. Men har läst många recensioner om det här spelet och många har mycket positivt att säga om det...så det blir nog ett köp trots allt. Tack för recensionen!

Medlem

Tänkte köpa när det blir billigare men nu när alla talar så bra om spelet måste det införskaffas till julen.

Tack Fz för att ni bidrar till min personliga konkurs!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

FM-guru
F.d. Sisyr

Fick sitta och skruva på mig vid snudd på varenda mellansekvens. Pinsamt usel story. Gameplay var desto bättre, och det var absolut värt tiden.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av wastaah:

Boyband simulator 2016

Om det är så här pojkbandsmedlemmar lever sina liv tänker jag joina ett!

Årets kommentar hehe =).

Medlem

De som skippar detta spel för att det är för "emo" eller "boy band simulator" missar ett OTROLIGT bra jrpg. Är själv på chapter 12 nu och tycker storyn varit väldigt bra och intressant hitills. Kan inte uttrycka mig så mycket om sidouppdrag än då jag inte gjort så många. Dock av de få jag gjort så har dom varit väldigt roliga eller spännande Förstår inte vad recensenten menar med att fighter på trånga ytor är "irriterande". Jag tyckte inte de va särskilt irriterande gäller bara att använda rätt vapen och magi. Sen att 4kn är hackig är lite jobbigt men har inte förstört spelupplevelsen för mig alls. Så skulle personligen ge detta 5/5

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Måste understryka hur otroligt fåniga sidouppdragen är.

Här är man ute på ett episkt äventyr för att rädda världen (typ), men samtidigt ska man ta på sig uppdrag såsom att plocka lök och hitta grodor,..

Förutom att vara meningslösa är de riktigt enformiga också. 95% av dem består av att ta sig till punkt X (ofta på andra sidan kartan), göra något banalt, och sen ta sig tillbaka. Som FF-fan måste jag förstås göra alla, men jag önskar att de kunde inspirera iaf lite...

Vanliga videogame sidequests alltså?

Medlem
Skrivet av Spoonfish:
Skrivet av MrMadMan:

Måste understryka hur otroligt fåniga sidouppdragen är.

Här är man ute på ett episkt äventyr för att rädda världen (typ), men samtidigt ska man ta på sig uppdrag såsom att plocka lök och hitta grodor,..

Förutom att vara meningslösa är de riktigt enformiga också. 95% av dem består av att ta sig till punkt X (ofta på andra sidan kartan), göra något banalt, och sen ta sig tillbaka. Som FF-fan måste jag förstås göra alla, men jag önskar att de kunde inspirera iaf lite...

Vanliga videogame sidequests alltså?

Ja, men dåliga till den grad att det nästan nästan känns som en parodi på sidequests. Ta följande exempel:
Quest 1: Hitta röd malm
Quest 2: Hitta blå malm
Quest 3: Hitta grön malm
etc.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av Spoonfish:
Skrivet av MrMadMan:

Måste understryka hur otroligt fåniga sidouppdragen är.

Här är man ute på ett episkt äventyr för att rädda världen (typ), men samtidigt ska man ta på sig uppdrag såsom att plocka lök och hitta grodor,..

Förutom att vara meningslösa är de riktigt enformiga också. 95% av dem består av att ta sig till punkt X (ofta på andra sidan kartan), göra något banalt, och sen ta sig tillbaka. Som FF-fan måste jag förstås göra alla, men jag önskar att de kunde inspirera iaf lite...

Vanliga videogame sidequests alltså?

Ja, men dåliga till den grad att det nästan nästan känns som en parodi på sidequests. Ta följande exempel:
Quest 1: Hitta röd malm
Quest 2: Hitta blå malm
Quest 3: Hitta grön malm
etc.

I stort sett alla RPGn har den typen av quests som inte tillför storyn något vidare. Tar man tex. World of Warcraft är största delen av quests just av den typen och när du nått max level är det endast den typen av quests.
Det beror nog mest på att gör man ett RPG idag är det svårt att göra nog många quests som endast tillför storyn något vettigt utan måste fyllas ut av mindre fjantiga quests.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av Spoonfish:
Skrivet av MrMadMan:

Måste understryka hur otroligt fåniga sidouppdragen är.

Här är man ute på ett episkt äventyr för att rädda världen (typ), men samtidigt ska man ta på sig uppdrag såsom att plocka lök och hitta grodor,..

Förutom att vara meningslösa är de riktigt enformiga också. 95% av dem består av att ta sig till punkt X (ofta på andra sidan kartan), göra något banalt, och sen ta sig tillbaka. Som FF-fan måste jag förstås göra alla, men jag önskar att de kunde inspirera iaf lite...

Vanliga videogame sidequests alltså?

Ja, men dåliga till den grad att det nästan nästan känns som en parodi på sidequests. Ta följande exempel:
Quest 1: Hitta röd malm
Quest 2: Hitta blå malm
Quest 3: Hitta grön malm
etc.

Spela klart spelet innan du gör alla sidequests. Då öppnar även fler dungeons osv. Jag spelade klart det idag och börjar väl på alla sidequests i morgon eller nått. Visst jag gjorde vissa "hunter" quests under tiden när jag spelade storyn men långt ifrån alla.

På tal om själva storyn var den otroligt bra som många säger och det är bra att man kan gå tillbaka och göra quests man skippat och fortsätta levla nu efter.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Gillar spelet och gameplay. Väldigt mycket roligare än FFXIII. Storyn är väl ok, men tycker det är många småsaker som sänker karaktärernas trovärdighet. Tycker de ofta pratar och reagerar på saker väldigt märkligt. Sen undrar jag lite över hur man kan vara kär i och älska någon som man inte sett på 12 år, och för tolv år sedan var båda personerna typ 10 år. Har svårt att tro de byggde upp sådana känslor för varandra i den åldern och att de skulle sitta kvar genom hela puberteten. Japaner...

Medlem
Skrivet av Spectral:

Gillar spelet och gameplay. Väldigt mycket roligare än FFXIII. Storyn är väl ok, men tycker det är många småsaker som sänker karaktärernas trovärdighet. Tycker de ofta pratar och reagerar på saker väldigt märkligt. Sen undrar jag lite över hur man kan vara kär i och älska någon som man inte sett på 12 år, och för tolv år sedan var båda personerna typ 10 år. Har svårt att tro de byggde upp sådana känslor för varandra i den åldern och att de skulle sitta kvar genom hela puberteten. Japaner...

Jag är ca 20 timmar in, och än har inte kärlek riktigt nämnts. Är det säkert att de inte gifter sig av främst politiska skäl?

Medlem

Hittills gillar jag spelet över lag (har lagt ca 20 timmar på det i nuläget), men det finns några punkter som gnager en lite.
De två största är definitivt kameran (som ALLTID lyckas hitta en skum vinkel eller lägger sig bakom föremål), samt sidouppdragen, som känns som att de hade platsat bättre i ett MMO än ett final fantasy-spel. Inget djup i dem över huvudtaget, bara dumma "hämta detta, döda detta"-quests.

Medlem
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av Spoonfish:
Skrivet av MrMadMan:

Måste understryka hur otroligt fåniga sidouppdragen är.

Här är man ute på ett episkt äventyr för att rädda världen (typ), men samtidigt ska man ta på sig uppdrag såsom att plocka lök och hitta grodor,..

Förutom att vara meningslösa är de riktigt enformiga också. 95% av dem består av att ta sig till punkt X (ofta på andra sidan kartan), göra något banalt, och sen ta sig tillbaka. Som FF-fan måste jag förstås göra alla, men jag önskar att de kunde inspirera iaf lite...

Vanliga videogame sidequests alltså?

Ja, men dåliga till den grad att det nästan nästan känns som en parodi på sidequests. Ta följande exempel:
Quest 1: Hitta röd malm
Quest 2: Hitta blå malm
Quest 3: Hitta grön malm
etc.

I stort sett alla RPGn har den typen av quests som inte tillför storyn något vidare. Tar man tex. World of Warcraft är största delen av quests just av den typen och när du nått max level är det endast den typen av quests.
Det beror nog mest på att gör man ett RPG idag är det svårt att göra nog många quests som endast tillför storyn något vettigt utan måste fyllas ut av mindre fjantiga quests.

Självklart är jag medveten om att det (tycker för övrigt inte det är en bra ursäkt), och jag säger inte att de måste tillföra storyn något. Men det kan väl ha en vettig kontext iaf? Uppgifter som gruppen RIMLIGEN skulle vilja anta.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Tecken på att spelet är bra: trots att många sidouppdrag är enformiga har jag tagit gruppen till level 36 och spenderat 20 timmar i spelet utan att ha tagit mig till första staden, kommer nog att bli en långrandig vistelse i Eos för min del


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Loevet:

Tecken på att spelet är bra: trots att många sidouppdrag är enformiga har jag tagit gruppen till level 36 och spenderat 20 timmar i spelet utan att ha tagit mig till första staden, kommer nog att bli en långrandig vistelse i Eos för min del

Liknande för mig. Striderna var min största farhåga innan jag gav mig in men fyfan vad kul det är.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Loevet:

Tecken på att spelet är bra: trots att många sidouppdrag är enformiga har jag tagit gruppen till level 36 och spenderat 20 timmar i spelet utan att ha tagit mig till första staden, kommer nog att bli en långrandig vistelse i Eos för min del

Liknande för mig. Striderna var min största farhåga innan jag gav mig in men fyfan vad kul det är.

Gårdagens spelsession inleddes med att jag slog ut en Iron Giant med en enda Thundara-magi och sedan rusade jag igenom en dungeon och besegrade Manticore i ett svep. Striderna flöt på grymt bra, log nog från öra till öra där tror jag


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Community Manager
Bethesda Norden

Fin recension Fredrik!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:
Skrivet av Spectral:

Gillar spelet och gameplay. Väldigt mycket roligare än FFXIII. Storyn är väl ok, men tycker det är många småsaker som sänker karaktärernas trovärdighet. Tycker de ofta pratar och reagerar på saker väldigt märkligt. Sen undrar jag lite över hur man kan vara kär i och älska någon som man inte sett på 12 år, och för tolv år sedan var båda personerna typ 10 år. Har svårt att tro de byggde upp sådana känslor för varandra i den åldern och att de skulle sitta kvar genom hela puberteten. Japaner...

Jag är ca 20 timmar in, och än har inte kärlek riktigt nämnts. Är det säkert att de inte gifter sig av främst politiska skäl?

Politiska skäl är väl kanske den främsta anledningen och var också den uppfattningen jag fick efter att ha sett filmen Kingsglaive. Men utan att spoila nån stor grej så kan jag väl ändå säga att det känns som de älskar varandra.

Redaktör
Ponny
Skrivet av k3m:

som FF insatt, så kunde jag verkligen förstå ditt rabblande om spelet. en verkligt lysande recension från en FF diggare till en annan FF diggare. verkligen alltså.

Lite senkommet svar, men jag tackar för fina ord! Ja, man blir ju uppspelt när det kommer till Final Fantasy – och i synnerhet bra Final Fantasys. ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av molg:

Gief to PC.

2018 läste jag något nytt rykte om. Hold on! *rotar på internet*

http://vgleaks.com/final-fantasy-30th-anniversary-roadmap/

Långt ifrån en bekräftelse, men med tanke på att många, snart alla, Final Fantasy-spel finns på Steam numera tror jag det är en fråga om "när" snarare än "om".


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av JesperEnglin:

Fin recension Fredrik!

Jag tackar och bockar.


signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar