"No Man's Sky har inte lurat köparna"

Robot
Medlem
"No Man's Sky har inte lurat köparna"

Ofta D:

Medlem

Att folk orkar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Medlem
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

själv skulle jag inte orka, men hoppas dom lyckas , grejen är att även om inte detta lyckas så ger det press på andra utvecklare att se till att inte komma till denna sits förhoppningsvis för att det finns folk som orkar bry sig att vi alla vill ha bra gaming, och få det vi ser på screens och trailers.

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet

Med den attityden får man aldrig förändringar.

Medlem
Skrivet av mud_lime:
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet

Med den attityden får man aldrig förändringar.

Om man vill ha förändring så är det oftast mest effektivt att ändra på sig själv först: Sluta förboka.

Så länge konsumenterna gör samma sak om och om igen - köper spelet utan att veta vad dom egentligen köper - då kommer inget förändras.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av mud_lime:
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet

Med den attityden får man aldrig förändringar.

Om man vill ha förändring så är det oftast mest effektivt att ändra på sig själv först: Sluta förboka.

Så länge konsumenterna gör samma sak om och om igen - köper spelet utan att veta vad dom egentligen köper - då kommer inget förändras.

Det är sant att konsumenter kan styra genom att inte förboka, men det kommer aldrig att hända. Och bara för att konsumenterna kan sluta förboka så innebär det inte att spelföretagen är ansvarslösa, falsk marknadsföring är fortfarande falsk marknadsföring.

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet

På vilket sätt är det tragiskt? Bra att det finns folk som faktiskt orkar ta striden när det gäller falsk marknadsföring.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Jag har kommit till insikt tidigare att man ska ta vad som skrivs eller berättas i diverse förhandstittar med en nypa salt.
Oftast blir det att man bygger upp egna förväntningar utifrån utvecklarnas egna föreställningar, det är aldrig lika häftigt som man tror..

Som ett exempel har man blivit lovad si och så många olika slut i ett rollspel, i slutändan är det olika vägar fram till kanske bara två, om ens tre slut.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:

Det är sant att konsumenter kan styra genom att inte förboka, men det kommer aldrig att hända.

Det kan vara svårt att bryta trenden och jag är precis som du skeptiskt, men visst går det.

Skrivet av ANZIKTE:

Och bara för att konsumenterna kan sluta förboka så innebär det inte att spelföretagen är ansvarslösa, falsk marknadsföring är fortfarande falsk marknadsföring.

Om folk slutar köpa spel som inte lever upp till marknadsföringen så måste dom ändra marknadsföringen - eller göra bättre spel.

Men visst, det finns tyvärr en massa personer som antingen är naiva och går på marknasföringen, eller köper spelen bara för att "det är ju den serien som jag tycker om", eller liknande.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet

På vilket sätt är det tragiskt? Bra att det finns folk som faktiskt orkar ta striden när det gäller falsk marknadsföring.

Jag gissar att detta inte handlar om det.
så fall finns det massvis med spel man kan anklaga för falsk marknadsföring.

I det här fallet så är det helt enkelt att folk inte kan leva med tanken på att dom blåst sig själva och en gnutta avundsjuka.

En liten indiestudio gör ett spel och visar upp och lyckas charma en hord av människor.
Sony blir intresserad och kastar en bunt pengar till utvecklarna.
Folk förbokar som bara den för det är ju INDIE det är = bra som många verkar felaktigt tro.

Jag gissar att utvecklarna blev ganska täta på detta och det tål inte vissa.
Tom jag som inte alls intresserade mig av detta spel kunde läsa innan det släpptes att en massa saker som folk fått för sig detta spel skulle vara fick klart och tydligt förklarat för sig att så kommer det inte vara, iaf inte vid release.

Sen om bilder och filmer på steam verkligen stämmer eller inte vet jag inte, men nu har dom ju blivigt "friade" ang det också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av ANZIKTE:

Det är sant att konsumenter kan styra genom att inte förboka, men det kommer aldrig att hända.

Det kan vara svårt att bryta trenden och jag är precis som du skeptiskt, men visst går det.

Skrivet av ANZIKTE:

Och bara för att konsumenterna kan sluta förboka så innebär det inte att spelföretagen är ansvarslösa, falsk marknadsföring är fortfarande falsk marknadsföring.

Om folk slutar köpa spel som inte lever upp till marknadsföringen så måste dom ändra marknadsföringen - eller göra bättre spel.

Men visst, det finns tyvärr en massa personer som antingen är naiva och går på marknasföringen, eller köper spelen bara för att "det är ju den serien som jag tycker om", eller liknande.

Teoretiskt sett så löser det problemet ja, men i praktiken så kan man inte övertala alla miljoner konsumenter att sluta förboka. Det är lite som problemet med piratkopiering, att sätta dit dom som laddar ner piratkopierat innehåll kommer inte lösa något, man måste åt källan då det helt enkelt är mycket effektivare.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av mud_lime:
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet

Med den attityden får man aldrig förändringar.

Om man vill ha förändring så är det oftast mest effektivt att ändra på sig själv först: Sluta förboka.

Så länge konsumenterna gör samma sak om och om igen - köper spelet utan att veta vad dom egentligen köper - då kommer inget förändras.

Ska inte bilderna som exempel visas på Steam vara så trovärdiga? Eller man ska alltid känna att man blir lurad av bilderna och tänka att såhär kommer spelet aldrig se ut? Själv så väntar jag och ser recensioner på spelen innan jag köper men tycker det är fel att utvecklarna att lägga upp falska bilder bara för att folk ska förhandsboka och sen i efterhand bara säga förlåt vi gjorde fel. Nä det är studions ansvar att visa hur spelet kommer se ut i verkligheten och inte i deras drömvärld.


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Lägger man ner lite tid på att läsa vad spelet handlar om i stället för att enbart gå efter en trailer som släpptes 2 år innan release så kan man se att spelet INTE har stöd för multiplayer och att spelet är väldigt simpelt.

Är man överkänslig och vill undvika att bli lurad eller vilseledd så är det bara att avstå från att förhandsboka och invänta andras åsikter för att kunna göra en bedömning om det är värt ett köp eller inte.

Jag förhandsbokade NMS, och även om jag inte tycker att det levde upp till förväntningarna så har spelet ändå gett mig 30+ timmars gameplay, och det är något som lär öka i takt med att spelet får mer innehåll. Just nu kostar det ca: 350kr på Steam, och det är en prislapp som jag tycker spelet borde ha haft redan från början.Sen borde det ha släppts som Early Access. Då hade det nog inte blivit lika mycket gnäll.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av mud_lime:
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet

Med den attityden får man aldrig förändringar.

Om man vill ha förändring så är det oftast mest effektivt att ändra på sig själv först: Sluta förboka.

Så länge konsumenterna gör samma sak om och om igen - köper spelet utan att veta vad dom egentligen köper - då kommer inget förändras.

Du vet aldrig vad du köper. Recensenter/spelsidor/speltidningar är köpta med annonspengar tex. Du provspelar i stort sett aldrig PC spel innan du köper dem. Så pre-order eller inte, så köper du alltid grisen i säcken om du inte provat det själv.

Medlem

Korrekt granskning.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:

Teoretiskt sett så löser det problemet ja, men i praktiken så kan man inte övertala alla miljoner konsumenter att sluta förboka. Det är lite som problemet med piratkopiering, att sätta dit dom som laddar ner piratkopierat innehåll kommer inte lösa något, man måste åt källan då det helt enkelt är mycket effektivare.

Visst hade det varit mer effektivt att komma åt källan. Men vad är "källan" här? Utveckarna som inte håller vad de lovar? Så länge det inte är juridiskt fel så spelar det ingen roll att spelarna har en annan bild av hur spelet kommer att vara. Skall man lagstifta hårdare? Hur då? Tyvärr ett komplicerat problem.

Använd refound bättre är ett steg, om man nu inte kan låta bli att förboka.

Skrivet av Jesper1230:

Ska inte bilderna som exempel visas på Steam vara så trovärdiga? Eller man ska alltid känna att man blir lurad av bilderna och tänka att såhär kommer spelet aldrig se ut? Själv så väntar jag och ser recensioner på spelen innan jag köper men tycker det är fel att utvecklarna att lägga upp falska bilder bara för att folk ska förhandsboka och sen i efterhand bara säga förlåt vi gjorde fel. Nä det är studions ansvar att visa hur spelet kommer se ut i verkligheten och inte i deras drömvärld.

Visst skall dom vara det, men allt som oftast så är det bilder och videos på trailers, teasers osv. Där står det till och med i videon att det inte är ingame, men folk dreglar och sedan förbokar i alla fall. Är der utvecklaren som gjort fel då eller är det konsumenten som är så korkad så att han köper? Bilderna är alltså inte "falska", utan det är reklam som är skapad att locka spelaren att vilja spela spelet. Precis som att bilden på hamburgarreklamen ser så fan så mycket bättre ut än den ihopsjunkna, kletiga saken som du får i boxen.

Skrivet av Makkapakka:

Du vet aldrig vad du köper. Recensenter/spelsidor/speltidningar är köpta med annonspengar tex. Du provspelar i stort sett aldrig PC spel innan du köper dem. Så pre-order eller inte, så köper du alltid grisen i säcken om du inte provat det själv.

Känns som om du är lite väl negativ och skeptisk. Jag brukar vara kritisk, men att tro att alla recensenter är köpta är väl att ta i?... Mitt enda tips är att inte bara läsa flera recensioner, utan även spana in gameplay från spelare som redan köpt spelet _efter_ realese.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Jesper1230:

Ska inte bilderna som exempel visas på Steam vara så trovärdiga? Eller man ska alltid känna att man blir lurad av bilderna och tänka att såhär kommer spelet aldrig se ut? Själv så väntar jag och ser recensioner på spelen innan jag köper men tycker det är fel att utvecklarna att lägga upp falska bilder bara för att folk ska förhandsboka och sen i efterhand bara säga förlåt vi gjorde fel. Nä det är studions ansvar att visa hur spelet kommer se ut i verkligheten och inte i deras drömvärld.

Visst skall dom vara det, men allt som oftast så är det bilder och videos på trailers, teasers osv. Där står det till och med i videon att det inte är ingame, men folk dreglar och sedan förbokar i alla fall. Är der utvecklaren som gjort fel då eller är det konsumenten som är så korkad så att han köper? Bilderna är alltså inte "falska", utan det är reklam som är skapad att locka spelaren att vilja spela spelet. Precis som att bilden på hamburgarreklamen ser så fan så mycket bättre ut än den ihopsjunkna, kletiga saken som du får i boxen.

Nä är det en teaser eller det står att det ej är verklig in-game gameplay så är det klart att man inte ska lita på det och man får skylla sig själv! Men när bilderna ligger på steam och visar hur vackert spelet är och det inte står att det är manipulerade bilder så tycker jag studion gör fel!


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Jesper1230:

Nä är det en teaser eller det står att det ej är verklig in-game gameplay så är det klart att man inte ska lita på det och man får skylla sig själv! Men när bilderna ligger på steam och visar hur vackert spelet är och det inte står att det är manipulerade bilder så tycker jag studion gör fel!

Kanske ett första steg är att det måste vara tydligare i Steam osv vad det är för bild och att bilden är tagen på den plattformen som den skall säljas för. (Så att man inte visar upp t ex PC-screens för Xbox-versionen.) Om jag inte minns fel så kom det väl en nyhet för inte så länge sedan om detta.

Köper folk och sedan klagar ändå, ja då är det inte utvecklaren som det är fel på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Jesper1230:

Nä är det en teaser eller det står att det ej är verklig in-game gameplay så är det klart att man inte ska lita på det och man får skylla sig själv! Men när bilderna ligger på steam och visar hur vackert spelet är och det inte står att det är manipulerade bilder så tycker jag studion gör fel!

Kanske ett första steg är att det måste vara tydligare i Steam osv vad det är för bild och att bilden är tagen på den plattformen som den skall säljas för. (Så att man inte visar upp t ex PC-screens för Xbox-versionen.) Om jag inte minns fel så kom det väl en nyhet för inte så länge sedan om detta.

Köper folk och sedan klagar ändå, ja då är det inte utvecklaren som det är fel på.

Jo vill också minnas någon om att steam gick ut med att de skulle bli bättre med att se till så det inte är falsk marknadsföring!

Skulle man gjort som du säger att inte köpt spelet tills man sett det verkliga spelet så skulle många spel studios gått i konkurs idag Kanske det som behövs för att de ska sluta slänga ut ofärdiga och fula spel?


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet

Varför är det tragiskt? Vad är du skyldig Hello Games? Inte ett skit. Just det.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Folk får skylla sig själv som går på all hype.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Nu har jag glömt bort vad snubben heter som pratade vilt och brett om sitt No man's sky men det finns mer än tillräckliga bevis för att den grabben suttit och lovat saker som definitivt inte finns i spelet.
Måste varit jobbigt att ha jobbat för hello games när den snubben inte kunde hålla igen flabben utan gled runt och sålde sin vision, som man inte ens var nära att nå får jag säga.

Tycker förövrigt den här recensionen hos pre-rec summerar upp mina egna tankar väl kring spelet

https://youtu.be/NqHM9U4rS0Q


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Verkar som om det mest är just Steam-köpare som känner sig lurade, förmodligen för att det var mycket dyrare där.
Som jag sagt många gånger tidigare - kanske för att jag inte ens kollade spelet på Steam - så fattar jag inte hur någon kunde känna sig lurad. Men... Folk tror ju på systemkollaps också, så...

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:
Skrivet av conthox:
Skrivet av mud_lime:
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet

Med den attityden får man aldrig förändringar.

Om man vill ha förändring så är det oftast mest effektivt att ändra på sig själv först: Sluta förboka.

Så länge konsumenterna gör samma sak om och om igen - köper spelet utan att veta vad dom egentligen köper - då kommer inget förändras.

Det är sant att konsumenter kan styra genom att inte förboka, men det kommer aldrig att hända. Och bara för att konsumenterna kan sluta förboka så innebär det inte att spelföretagen är ansvarslösa, falsk marknadsföring är fortfarande falsk marknadsföring.

Dock inte i det här fallet, en prövning av ASA smäller högre än vad ARN gör i Sverige eftersom de till skillnad från ARN har juridiskt inflytande.

Det är ett faktum att folk känner sig blåsta men förbokar man så investerar man i en icke existerande produkt och då tycker jag att man får ta ansvar för det.
Man måste använda sitt sunda förnuft ibland, det finns väl tex. ingen som ser en reklamfilm och sedan tror att allt blir som i filmen om man köper produkten?

Medlem

"Graphics are not the element which makes a game fun"
http://9gag.com/gag/a3d8E6Q


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

"Graphics are not the element which makes a game fun"
http://9gag.com/gag/a3d8E6Q

det är så sant som det är sagt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

k3m
Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Keima:
Skrivet av Molotov:

Att folk orkar.

Tur vi har folk som orkar

Nej tragiskt i det här fallet

kanske. däremot så tycker jag man får ifrågasätta sig själv för att punga ut överpriset 600kr för ett spel.

12
Skriv svar