Virtual reality är årets julklapp!

Robot
Virtual reality är årets julklapp!
Medlem
Virtual reality är årets julklapp!

Men vänta tills nästa års ultimata julklappskombo! Råsaftsvirtual reality-centrifugen!


signatur

Videomupp

Medlem

Hade det inte varet så galet dyrt hade ju en vanlig människa haft råd också!

Medlem

Årets julklapp? Ifall man vill ruinera julen med att bara en person ska få en present

Medlem
Skrivet av MajorZen:

Hade det inte varet så galet dyrt hade ju en vanlig människa haft råd också!

Skrivet av Keima:

Årets julklapp? Ifall man vill ruinera julen med att bara en person ska få en present

De skriver ju faktiskt inte vilken VR-lösning som blir årets julklapp. Det finns ju budgetalternativ för alla som har 4-5 barn att köpa julklappar till.

http://www.clasohlson.com/se/VR-glas%C3%B6gon-f%C3%B6r-smartp...

Medlem
Skrivet av MajorZen:

Hade det inte varet så galet dyrt hade ju en vanlig människa haft råd också!

Skrivet av Keima:

Årets julklapp? Ifall man vill ruinera julen med att bara en person ska få en present

De syftar naturligtvis på fattigvarianten som man stoppar en mobiltelefon i. Finns inte en chans att de menar riktiga HMDs som Vive eller Rift.

Medlem

I mitt arbete erbjuder vi bland annat en tjänst till företag att visualisera produkter eller anläggningar i VR. Ärligt talat kan det dröja ett tag innan VR når ut till andra marknader än spel på riktigt. Det gäller att folk får testa VR och att man kanske integrerar det på ett smart och billigt sätt så fler kan testa och vänja sig vid detta. Dessutom gäller det att visa tekniska fördelar att arbeta med detta. Ett stöd för att designa och simulera direkt i en VR miljö(på ett precist och interaktivt sätt) hade definitivt fått med fler utanför spelbranschen. Just nu ses (enligt min uppfattning) VR mest som en leksak/kul grej än ett tekniskt verktyg. Vilket jag tycker är jättesynd för jag vill köpa en Vive till för att "jobba hemifrån"

Medlem

VR är nog här för att stanna även om det är i begynnelsen just nu men inte så supersmidiga brillor.

Om 5 år borde tekniken vara mogen så det inte är några sladdar från hjälmen osv och filmer och annat blir kopplat till vr

Medlem

Upp som en raket ner som en pannkaka.... som 3D

Redaktör
Skrivet av onliner72:

Upp som en raket ner som en pannkaka.... som 3D

VR är något helt annat än 3D. Vi hade ett par tidiga Oculus Rift på Gamex-mässan för några år sen. Folk köade i uppemot två, tre timmar för att få spela i ett par minuter. Vi frågade folk vad de tyckte efteråt – ingen sa att det inte var värt kötiden.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av onliner72:

Upp som en raket ner som en pannkaka.... som 3D

VR är något helt annat än 3D. Vi hade ett par tidiga Oculus Rift på Gamex-mässan för några år sen. Folk köade i uppemot två, tre timmar för att få spela i ett par minuter. Vi frågade folk vad de tyckte efteråt – ingen sa att det inte var värt kötiden.

Vissa är svåra att imponera antar jag men som ägare av VR så är kan jag säga att det är utan tvekan det bästa som har hänt på länge


signatur

Save thy self, because nobody else will.

phi
Medlem

Nåja, det lär ju knappast ligga några highend VR-headsets under julgranarna.

Medlem
Skrivet av onliner72:

Upp som en raket ner som en pannkaka.... som 3D

Nämen! En som aldrig haft ett VR-headset på skallen!

Quake-konnässsör

Var och hälsade på ett lokalt pensionärsboende och tog med min HTC vive. Herregud vad roligt pensionärerna hade, de kunde inte riktigt förstå vad som hände och tyckte tekniken hade kommit otroligt långt fram. "jaha är det här som ungdomarna gör nu förtiden, och använder Facebook." Tror det blev en minnesvärd eftermiddag för dem.

Alltid roligt och dela med sig av tekniken till de äldre så de får prova på.

Medlem
Skrivet av almblad:

Var och hälsade på ett lokalt pensionärsboende och tog med min HTC vive. Herregud vad roligt pensionärerna hade, de kunde inte riktigt förstå vad som hände och tyckte tekniken hade kommit otroligt långt fram. "jaha är det här som ungdomarna gör nu förtiden, och använder Facebook." Tror det blev en minnesvärd eftermiddag för dem.

Alltid roligt och dela med sig av tekniken till de äldre så de får prova på.

Jo de e väl lite så det är mes VR att det är kul att prova men vad man hört å läst här så finns de problem med spelen osv att man inte kan gå i VR osv vilket gör de till begränsningar.

Hade ja fått pröva en Ferrari eller en Bentley så hade de varit überfett i jämförelse med min Volvo men hade Ferrarin eller Bentleyn blivit vardag så hade de überfeta sakta men säkert försvunnit till att bli som min Volvo typ (förutom kostnaderna som varit überfeta som service å försäkringar å däck).

Medlem

Nja tror dom är minst ett år för tidigt, VR lär bli större och mer moget nästa år.

KoP
Medlem

Lite väl dyr julklapp att köpa och ge bort kanske? Max 400-500 per pers kan jag nog sträcka mig till att spendera.

Medlem

Haha vadå köper folk fortfarande julklappar?
Vi i våran familj slutade med det (och julhysterin) för 4-5 år sen


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Quake-konnässsör

@Delli:
Jupp det stämmer, fortfarande kanske problem med att komma överens om en form av system hur man ska kunna röra sig i vr. De flesta har löst det med att teleportera sig, andra har löst det genom att man rör sig med touchpaden och andra har tagit en blandning av dessa två. Det tar ett par år för att kanske komma överens om ett bra system.

Onward tycker en del är det är det bästa systemet, då man går med touchpaden och kan väl hålla med om att det ger en bra inlevelse känsla. Men tycker även om teleporteringen i vanishing realm.

Men tror att framtiden ser väldigt ljus ut för tekniken.

Sen kommer också frågan, om upplösningen på dessa vr headset ökar kanske det kommer bli överflödigt med vanliga skrivbords monitorer? Än så länge är upplösningen lite sisådär. Nackdelen är att det blir helsike varmt med dem på i några timmar

Testpilot
Skrivet av MajorZen:

Hade det inte varet så galet dyrt hade ju en vanlig människa haft råd också!

Det beror ju på vilken VR pryl du vill ha. Jag köpte en Google Cardboard för 50 kr.

Medlem
Skrivet av almblad:

Sen kommer också frågan, om upplösningen på dessa vr headset ökar kanske det kommer bli överflödigt med vanliga skrivbords monitorer? Än så länge är upplösningen lite sisådär. Nackdelen är att det blir helsike varmt med dem på i några timmar

ne inte riktigt, det är AR som kommer ersätta alla vanliga skärmar.

Medlem
Skrivet av Araxnoid:

Haha vadå köper folk fortfarande julklappar?
Vi i våran familj slutade med det (och julhysterin) för 4-5 år sen

Coolt!

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av onliner72:

Upp som en raket ner som en pannkaka.... som 3D

VR är något helt annat än 3D. Vi hade ett par tidiga Oculus Rift på Gamex-mässan för några år sen. Folk köade i uppemot två, tre timmar för att få spela i ett par minuter. Vi frågade folk vad de tyckte efteråt – ingen sa att det inte var värt kötiden.

Det är lite orättvist att endast räkna med alla som orkade köa som underlag.
I rättvisans namn så borde även "vi" som inte orkade köa inkluderas i den statistiken.
Kön till FZ båset var imponerande, det ska erkännas. Men flera med mig förvånades, fnissade lite och gick vidare.

Lite förvånande att VR-glasögonen utsetts till årets julklappp, förutom att den är väldigt dyr (om du ska ha en vettig), nischad samt lite i sin linda fortfarande så behöver du även kringutrustning för minst lika mycket pengar för att kunna använda den.

Med det sagt så vill jag säga att jag gillar VR, men det får vänta något år till.

Medlem
Skrivet av Araxnoid:

Haha vadå köper folk fortfarande julklappar?
Vi i våran familj slutade med det (och julhysterin) för 4-5 år sen

Antagligen eftersom julhandeln slår nya rekord varje år. Du måste verkligen leva i en bubbla...

OnT: hade vive gen 2 kommit hade det blivit en julklapp åt mig själv.

Medlem

Måste säga att jag älskar VR. Tips är ju om man har mindre pengar att kika på Googles Daydream alternativt Microsoft version som kommer efter nyår.

Engelska Amazon säljer Oculus Rift för 549 pund

Medlem

Såhär skriver HUI Research:
"VR-glasögonen finns i olika varianter, från de enklaste för bara några hundralappar där man använder mobilen och får en hyfsad VR-känsla, till de mer avancerade för femtusen och uppåt kopplade till spelkonsol och handkontroller som tar upplevelsen till helt nya nivåer."

och fortsätter:
"Marknaden är relativt ung och produkterna fortfarande ganska kostsamma. Mjukvaruaktörerna verkar också ligga lite efter i utvecklingen och försäljningen drivs än så länge främst av gamers. Efterfrågan kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar."

Själv tror jag verkligen på VR.
Men vad som finns idag är på tok för dyrt, utbudet väldigt begränsat, kvaliten sådär.
Så om VR blir årets julklapp kommer nog många bli besvikna rätt fort.

Ambassadör
Xbox

Kan nog bli Årets julklapp 2022 eller så när man kan köra AAA-spel i hög upplösning och stabilt höga fps i ett par trådlösa Rayban-glasögon.
Det som finns nu är ren skit.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av onliner72:

Upp som en raket ner som en pannkaka.... som 3D

Men jag gillar 3D på bio!


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av rosski:
Skrivet av Araxnoid:

Haha vadå köper folk fortfarande julklappar?
Vi i våran familj slutade med det (och julhysterin) för 4-5 år sen

Antagligen eftersom julhandeln slår nya rekord varje år. Du måste verkligen leva i en bubbla...

OnT: hade vive gen 2 kommit hade det blivit en julklapp åt mig själv.

Det är snarare den stora massan som lever i en bubbla. Shoppar som om vi hade 3 jordklot. Ansvarslös egoism och kephets utan dess like som helt saknar motstycke. Bättre att skänka en gåva istället till behövande och sjuka.

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av rosski:
Skrivet av Araxnoid:

Haha vadå köper folk fortfarande julklappar?
Vi i våran familj slutade med det (och julhysterin) för 4-5 år sen

Antagligen eftersom julhandeln slår nya rekord varje år. Du måste verkligen leva i en bubbla...

OnT: hade vive gen 2 kommit hade det blivit en julklapp åt mig själv.

Det är snarare den stora massan som lever i en bubbla. Shoppar som om vi hade 3 jordklot. Ansvarslös egoism och kephets utan dess like som helt saknar motstycke. Bättre att skänka en gåva istället till behövande och sjuka.

"Ansvarslös egoism"? Varför skulle det ena utesluta det andra?

Man kan väl skänka både sin tid och pengar till behövande och samtidigt ge en gåva till sina nära och kära?

Det finns ingenting som säger att julklappshandel måste skena bortom all rim och reson. Men det finns heller ingen anledning att försöka förmedla ett kollektivt dåligt samvete bara för att man tycker om julens "materiella" sidor.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

12
Skriv svar