HTC Vive får tillbehör som gör headsetet trådlöst

Robot
HTC Vive får tillbehör som gör headsetet trådlöst

Eliminera snubbelfaktorn redan tidigt nästa år.


Medlem
HTC Vive får tillbehör som gör headsetet trådlöst

Spännande!

Medlem

2500kr för ett batteri som ska hålla 1,5 timmar?.. ok men nej tack.
Batteriet verkar vara ungefär samma storlek som på en bärbar dator.

Medlem

Det är nästa aldrig en bra affär att vara först ut med ny teknik. Lika så med det här, du betalar för att vara först inte för att den ska vara fullkomlig och prisvärd. Men det är just det, vad är det värt att vara där när det hände ? : )

Medlem

Att ha för litet play area är en större immersion-breaker än sladden.
2500kr är helt okej pris för en sån här produkt, men man skulle behöva utbytbara batterier, så man kan ladda ett medans man lirar.

Medlem
Skrivet av Winzi:

2500kr för ett batteri som ska hålla 1,5 timmar?.. ok men nej tack.
Batteriet verkar vara ungefär samma storlek som på en bärbar dator.

Det är även ett till batteri du kan ha i fickan.

Jag tycker det är riktigt nice med trådlöst, det är sån stor skillnad. Märke det som bäst när ja bytte ut mitt pc-headset till trådlösa, samt till telefonen.

Jag är intresserad av Vive men det finns inga riktiga spel, så väntar nog ett par år.

Medlem

Trådlöst ljud och trödlöst hmdi ökar nog känslan rejält. Jag har rejält med plats men inte lätt att dra en kabel från datorn på ett smidigt sätt (utan att hålla på att rätta till "svansen"). Ett trådlöst med ej försämrad latency!! Ja tack!

Medlem

Frågan är hur mycket latency och lossy komprimering detta lägger på och hur mycket det påverkar spelupplevelsen negativt, medvetet eller undermedvetet... skeptisk.

Inaktiv

Det är samma jag undrar som ovanstående skribent. Det om något skulle vara intressant att veta hur det eventuellt påverkar framerate och bildkvalite. Batteritid på 1.5 känns lämpligt om man har ett extra.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det är samma jag undrar som ovanstående skribent. Det om något skulle vara intressant att veta hur det eventuellt påverkar framerate och bildkvalite. Batteritid på 1.5 känns lämpligt om man har ett extra.

Klart frameraten inte (kan) påverkas, då man måste ha 90 FPS för en bra upplevelse. Bildkvaliteten försämras inte mycket med såna här lösningar (talar av erfarenhet med SteamLink).

Medlem
Skrivet av Winzi:

2500kr för ett batteri som ska hålla 1,5 timmar?.. ok men nej tack.
Batteriet verkar vara ungefär samma storlek som på en bärbar dator.

Det är längre tid än det tar att tröttna på dagens VR eller innan man börjar må dåligt. Så 90 min batteritid räcker.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av grollo_92:

Det är samma jag undrar som ovanstående skribent. Det om något skulle vara intressant att veta hur det eventuellt påverkar framerate och bildkvalite. Batteritid på 1.5 känns lämpligt om man har ett extra.

Klart frameraten inte (kan) påverkas, då man måste ha 90 FPS för en bra upplevelse. Bildkvaliteten försämras inte mycket med såna här lösningar (talar av erfarenhet med SteamLink).

Ja men detta är trådlös hdmi. Enligt vad jag sett i tester på trådlös hdmi men ingen kommer i perfekt upplevelse även om man hade mottagarna i närheten av varandra. Dock är det väldigt bra pris med tanke på all teknik från mottagarna. Funkar det som det ska och latency är låg då köper jag på en gång. Men är latency hög då blir frameraten drabbad

Medlem
Skrivet av Dres81:
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av grollo_92:

Det är samma jag undrar som ovanstående skribent. Det om något skulle vara intressant att veta hur det eventuellt påverkar framerate och bildkvalite. Batteritid på 1.5 känns lämpligt om man har ett extra.

Klart frameraten inte (kan) påverkas, då man måste ha 90 FPS för en bra upplevelse. Bildkvaliteten försämras inte mycket med såna här lösningar (talar av erfarenhet med SteamLink).

Ja men detta är trådlös hdmi. Enligt vad jag sett i tester på trådlös hdmi men ingen kommer i perfekt upplevelse även om man hade mottagarna i närheten av varandra. Dock är det väldigt bra pris med tanke på all teknik från mottagarna. Funkar det som det ska och latency är låg då köper jag på en gång. Men är latency hög då blir frameraten drabbad

Jag kör steamlink över 5GHz wifi, och det funkar bra mycket bättre än jag förväntade mig, upplever inga bekymmer alls att lira...dock bara 1920x1080@60. Vive kör ju 2160x1200@90.

Medlem

Sist jag körde SteamLink så var det en markant skillnad på bildkvaliteten. Den flöt på bra med den var mer utmattad så att säga. Hoppas inte något liknande inträffar här.

Medlem

Framerate och latency är ju två helt olika saker. Man kan hålla stabila 90 fps men ändå ha hög latency. Latency i det här fallet gör ju att det tar tid innan ens rörelser registreras i spelet.

Medlem

Mer info om den.

Medlem

Om dom inte lyckats göra latensen förvinnande liten så kommer 1.5 timmar räcka gott och väl då du kommer spy galla långt innan batteriet tar slut.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av Dres81:
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av grollo_92:

Det är samma jag undrar som ovanstående skribent. Det om något skulle vara intressant att veta hur det eventuellt påverkar framerate och bildkvalite. Batteritid på 1.5 känns lämpligt om man har ett extra.

Klart frameraten inte (kan) påverkas, då man måste ha 90 FPS för en bra upplevelse. Bildkvaliteten försämras inte mycket med såna här lösningar (talar av erfarenhet med SteamLink).

Ja men detta är trådlös hdmi. Enligt vad jag sett i tester på trådlös hdmi men ingen kommer i perfekt upplevelse även om man hade mottagarna i närheten av varandra. Dock är det väldigt bra pris med tanke på all teknik från mottagarna. Funkar det som det ska och latency är låg då köper jag på en gång. Men är latency hög då blir frameraten drabbad

Jag kör steamlink över 5GHz wifi, och det funkar bra mycket bättre än jag förväntade mig, upplever inga bekymmer alls att lira...dock bara 1920x1080@60. Vive kör ju 2160x1200@90.

Okej verkar vara en streaming över wifi. Eftersom VR spelen kräver rätt mycket så tror jag på högre latency. Men hoppas det bevisas mot mig för vill att min VIVE ska bli helt trådlös då kommer man använda den betydligt mer än nu.

Medlem

Verkar som om att det kommer vara runt 15ms som max iaf.

Vill ni läsa lite mer om det finns det en del info att hämta ifrån här:
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/5cc83q/htc_vive_goes_w...

som i sin tur refererar till:
http://www.tpcast.cn/transvr.html?p1=2&p2=1

Ase
Medlem

om 5-10 år så kan man börja fundera på trådlöst (om utvecklingen fortsätter i den takt den gör nu,snabbt)
Saknas bara att nån kommer med nåt fjoll som bluetoth & försöker lura på folk att det funkar bara för att tjäna pengar på hypen.
Om det som ovanstående skriver att det blir typ 15ms extra latens så borde man ställa sig frågan vill du ha en bildskärm med 15ms latens (inte många som vill ha det) inte tror jag det blir bättre med 2 mitt framför ögonen heller.

Medlem

som om inte viven var tung som den är?

Medlem
Skrivet av Spiff:

som om inte viven var tung som den är?

Den är inte speciellt tung alls, PSVR är tyngre. Problemet är att Vive inte är skön att ha på sig länge :/

Medlem
Skrivet av Ase:

Om det som ovanstående skriver att det blir typ 15ms extra latens så borde man ställa sig frågan vill du ha en bildskärm med 15ms latens (inte många som vill ha det) inte tror jag det blir bättre med 2 mitt framför ögonen heller.

Fast en viss latens gör inte så mycket. Under optimala omständigheter så är väl den nuvarande latensen på en vive runt 11ms (kommer inte ihåg exakt siffra). Kan man behålla den där den är eller få ner den ytterligare så är det ju bra, problemet blir när den ökas, eftersom detta lägger till ytterliggare 15ms på det befintliga.

KoP
Medlem

Nu ska jag bara vänta tills år 2023 då dom gjort tekniken bättre, headseten mindre/lättare och batterierna kraftfullare/mindre.

Ase
Medlem
Skrivet av grenadecx:
Skrivet av Ase:

Om det som ovanstående skriver att det blir typ 15ms extra latens så borde man ställa sig frågan vill du ha en bildskärm med 15ms latens (inte många som vill ha det) inte tror jag det blir bättre med 2 mitt framför ögonen heller.

Fast en viss latens gör inte så mycket. Under optimala omständigheter så är väl den nuvarande latensen på en vive runt 11ms (kommer inte ihåg exakt siffra). Kan man behålla den där den är eller få ner den ytterligare så är det ju bra, problemet blir när den ökas, eftersom detta lägger till ytterliggare 15ms på det befintliga.

Håller med så 11 + upp till 15 till e det som gör en orolig det finns en övertro på trådlöst men förhoppningsvis så dyker det upp ny teknik som gör att det kan funka bra snart.
(om jag minns rätt så var det latensen som var det stora frågetecknet redan under utvecklingen av både rift & vive men förhoppningsvis så får vi snart 4k per öga & trådlöst som klarar det & hårdvara som klarar det också)

1
Skriv svar