Se hur HDR snyggar till The Last of Us Remastered

Robot
Medlem
Se hur HDR snyggar till The Last of Us Remastered

två bilder med HDR i slutet?

Medlem

Bilderna visar bara att det är skillnad, inte hur skillnaden faktiskt ser ut i verkligheten.

Det blir lite som att försöka visa fördelarna med 4K på en gammal 720p-TV.

Medlem

Det är lite dumt att folk - inklusive Sony själva - försöker visa fördelarna med HDR till personen som sitter med SDR skärmar (99% av alla skärmar i världen). Det går inte att visa fördelarna med HDR på en SDR skärm. Det går att förklara teorin och visa teoretiska förbättringar men det är omöjligt att faktiskt visa fördelarna. Ungefär som att visa fördelarna med HD på en SD själv. Not possible.

Medlem

Lika poänglöst som det här.

HDR är, precis som 3D, något som måste upplevas med egna ögon.

Medlem

HDR10 ger oss 10 bitar pär kanal (röd, grön, blå). Bilderna är fotade med en kamera som fotar med 8 bitar per kanal, komprimerat i ett format som stödjer 8 bitar per kanal, visat i ett operativsystem som stödjer 8 bitar per kanal på en skärm som stödjer 8 bitar per kanal (om ens det, många TN-skärmar är 6+fusk)... Med andra ord: Värdelöst!

Medlem

På bilden i mitten försvinner Ellie i HDR, samtidigt som svårighetsgraden blir lättare - det var ju illa! Nä, ingen HDR för min del

Medlem
Skrivet av pazu:

HDR10 ger oss 10 bitar pär kanal (röd, grön, blå). Bilderna är fotade med en kamera som fotar med 8 bitar per kanal, komprimerat i ett format som stödjer 8 bitar per kanal, visat i ett operativsystem som stödjer 8 bitar per kanal på en skärm som stödjer 8 bitar per kanal (om ens det, många TN-skärmar är 6+fusk)... Med andra ord: Värdelöst!

Bitdjupet är det minst problemet även om det också är ett problem. Det dynamiska omfånget är upp till 10X mer i en HDR-bild kontra SDR-bild så det är helt omöjligt att visa det på en vanlig skärm.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

På bilden i mitten försvinner Ellie i HDR, samtidigt som svårighetsgraden blir lättare - det var ju illa! Nä, ingen HDR för min del

Du måste se HDR på en HDR-skärm för att kunna avgöra det.

Personligen skulle jag säga att HDR överlag ger en bättre upplevelse på filmat material och jag skulle tro det översätts riktigt bra till spel.

Medlem

Inte alla som vet om att det krävs en skärm med hdr-stöd för att uppleva det. Och precis som pazu säger, är det fotat i 8bit.

Tror att denna marknadsföring(indirekt och direkt) kan skada hdr-hypen. Varför bry sig om hdr när det ser nästintill identiskt ut? Kanske många tänker. Självklart är det en stor skillnad med rätt utrustning. Men inte alla som vet det.

Bilderna fick mig åtminstone att bli extremt sugen på att spela om Last of us för fjärde gången :).

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Lika poänglöst som det här.

http://www.koreaittimes.com/images/LG%203DTV.jpg

HDR är, precis som 3D, något som måste upplevas med egna ögon.

Inte som 3d. Det här gör så att du kan se mer av bilden i mörka och ljusa partier. Till exempel att allt mörkt inte blir en jämn gråsvart massa.

Medlem
Skrivet av erik.dv:
Skrivet av ClockWise:

På bilden i mitten försvinner Ellie i HDR, samtidigt som svårighetsgraden blir lättare - det var ju illa! Nä, ingen HDR för min del

Du måste se HDR på en HDR-skärm för att kunna avgöra det.

Personligen skulle jag säga att HDR överlag ger en bättre upplevelse på filmat material och jag skulle tro det översätts riktigt bra till spel.

Erik.dv, det skämtet gick riktigt långt över ditt huvud.

Medlem

Många som kritiserar den här typen av jämförelse. Jag förstår vad ni menar, men samtidigt måste man ju göra vad man kan för att marknadsföra det.

Man kan väl ändå demonstrera effekten av HDR genom att visa två bilder där man på en bild minskar "färgdynamiken"?

På så vis synliggör man ändå skillnaden, utan att kräva HDR-kompatibel hårdvara. Precis som när man visar en extra pixlig bild vid sidan av en "normalupplöst" bild för att visa effekten av 4K.

Vad säger ni?

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Bojkott:

Lika poänglöst som det här.

http://www.koreaittimes.com/images/LG%203DTV.jpg

HDR är, precis som 3D, något som måste upplevas med egna ögon.

Inte som 3d. Det här gör så att du kan se mer av bilden i mörka och ljusa partier. Till exempel att allt mörkt inte blir en jämn gråsvart massa.

Hur du än mixtrar med bilden så kommer du aldrig kunna få samma verklighetstrogna effekt så länge du inte har en display med en ljusstyrka på minst 1000 NIT och färgdjup på minst 10-bit per kanal, och såna monitorer finns så vitt jag vet inte i konsumentvänliga prisklasser än.

Medlem

Att The Last of us och Red Dead fortfarande inte kommit till pc än är ett mysterium. Vem vill de inte tjäna massor av pengar?! Fan sony ni fick ju Tomb Raider. Dags att betala tillbaka!

Medlem
Skrivet av employed:

Att The Last of us och Red Dead fortfarande inte kommit till pc än är ett mysterium. Vem vill de inte tjäna massor av pengar?! Fan sony ni fick ju Tomb Raider. Dags att betala tillbaka!

Håller med, kan det verkligen kosta så mycket att porta det till PC?
Spelade TLOU på PS3, hade ju inget val, men när man är pc-van var det fruktansvärt att spela på (låst på 30 fps och hade sina fps-drops, samt att spela med kontroll är för mig horribelt).
Hade gärna spelat om det på PC.

Medlem
Skrivet av employed:

Att The Last of us och Red Dead fortfarande inte kommit till pc än är ett mysterium. Vem vill de inte tjäna massor av pengar?! Fan sony ni fick ju Tomb Raider. Dags att betala tillbaka!

Tror dom tjänar mer i längden på att ha exklusiva lock-titlar som bara finns på deras egna konsoler, då tvingas ju folk som vill spela dom att köpa in sig i deras "ekosystem"

Medlem

Ohh ge mig min ps4 pro nu. Sålde min ps4a innan denna HDR patch

Medlem

Tryckfelsnisse? På tredje bilden uppifrån borde det väl stå "Med HDR" och fjärde bilden "Utan HDR"?

Jämför med bilderna i Neogaf-forumet...

HDR Sky
http://abload.de/img/img_20161031_2158061z0u2r.jpg

Non HDR Sky
http://abload.de/img/img_20161031_215829rkuwu.jpg

Edit: länk till forumet med bilderna

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Bojkott:

Lika poänglöst som det här.

http://www.koreaittimes.com/images/LG%203DTV.jpg

HDR är, precis som 3D, något som måste upplevas med egna ögon.

Inte som 3d. Det här gör så att du kan se mer av bilden i mörka och ljusa partier. Till exempel att allt mörkt inte blir en jämn gråsvart massa.

Hur du än mixtrar med bilden så kommer du aldrig kunna få samma verklighetstrogna effekt så länge du inte har en display med en ljusstyrka på minst 1000 NIT och färgdjup på minst 10-bit per kanal, och såna monitorer finns så vitt jag vet inte i konsumentvänliga prisklasser än.

Du behöver inte 1000 nits eller 10 bitars färgdjup för att se stor skillnad.
Oled panelerna har inte 1000 nits men levererar ändå jävligt bra HDR bild. Inte lika stor kontrastskillnad som Samsungs eller Sonys LCD men istället för du mycket bättre mörka nyanser och en mer naturtrogen bild.

Även min äldre LG från 2015 klarar av att ge en HDR bild även om den saknar 1000 nits och riktig 10 bitars panel. Även där är det en märkbar skillnad mellan vanlig 4K film och 4K HDR, även om den är dålig jämförelse med 2016 Samsung, Sony eller LG Oled.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av employed:

Att The Last of us och Red Dead fortfarande inte kommit till pc än är ett mysterium. Vem vill de inte tjäna massor av pengar?! Fan sony ni fick ju Tomb Raider. Dags att betala tillbaka!

Sony äger ND, Micrsoft äger inte Square Enix. Tomb Raider har, mig veterligen, aldrig varit exklusiv innan på det sätt som den blev med det senaste spelet (och det är mycket tack vare detta som många blev rejält upprörda när de fick reda på att spelet skulle bli "exklusivt" för Xbox One).

Anledningen till att Tomb Raider och även GTA blev "exklusiva" beror på utgivaren av spelen, på precis samma sätt som Rockstar valde att skippa Red Dead för PC.

Medlem
Skrivet av svidishkaboj:
Skrivet av employed:

Att The Last of us och Red Dead fortfarande inte kommit till pc än är ett mysterium. Vem vill de inte tjäna massor av pengar?! Fan sony ni fick ju Tomb Raider. Dags att betala tillbaka!

Håller med, kan det verkligen kosta så mycket att porta det till PC?
Spelade TLOU på PS3, hade ju inget val, men när man är pc-van var det fruktansvärt att spela på (låst på 30 fps och hade sina fps-drops, samt att spela med kontroll är för mig horribelt).
Hade gärna spelat om det på PC.

Varför skulle Sony stödja en konkurrent? Den enda som tjänar på det är Microsoft.

Medlem
Skrivet av mh76:

Bilderna fick mig åtminstone att bli extremt sugen på att spela om Last of us för fjärde gången :).

Var det lika bra andra och tredje gången som första gången?

Jag har inte vågat spela om det sedan första genomspelningen - är alldeles för rädd att känslan inte ska vara densamma när jag upplever den igen. Snälla säg (ljug om så krävs) att det är lika bra andra gången? För jag vill verkligen spela det igen..


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:
Skrivet av mh76:

Bilderna fick mig åtminstone att bli extremt sugen på att spela om Last of us för fjärde gången :).

Var det lika bra andra och tredje gången som första gången?

Jag har inte vågat spela om det sedan första genomspelningen - är alldeles för rädd att känslan inte ska vara densamma när jag upplever den igen. Snälla säg (ljug om så krävs) att det är lika bra andra gången? För jag vill verkligen spela det igen..

Det är lika bra andra gången :).

Ps! Det är hemligt om jag talar sanning eller ljuger.

Medlem
Skrivet av Margy:

Bilderna visar bara att det är skillnad, inte hur skillnaden faktiskt ser ut i verkligheten.

Det blir lite som att försöka visa fördelarna med 4K på en gammal 720p-TV.

Ändå ser man stor skillnad på bilderna?

EDIT: om jag tar en bild på 4k och en bild på 1080p så kommer väl bilderna att visa sanningen?

Medlem
Skrivet av littleboss:
Skrivet av Margy:

Bilderna visar bara att det är skillnad, inte hur skillnaden faktiskt ser ut i verkligheten.

Det blir lite som att försöka visa fördelarna med 4K på en gammal 720p-TV.

Ändå ser man stor skillnad på bilderna?

EDIT: om jag tar en bild på 4k och en bild på 1080p så kommer väl bilderna att visa sanningen?

Ja, men inte om du visar 4K-bilden skalad till 1080p. Du kan få lite snyggare kanter om nedskalningen är bra gjord men du kommer såklart att tappa detaljer i bilden.

På samma sätt går det inte att visa upp HDR när flera led på vägen fram till dina ögon inte är HDR.

Gnällkuk

Molnet är ju framtiden och Molnen är ju onekligen snyggare i HDR!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag fattar inte riktigt kommentarerna här att man inte skulle kunna se HDR. HDR är inte bara en enda sak; det finns teknik för att fånga ett större omfång (range) av ljus/färg, och man kan sätta samman flera olika exponeringar till en enda bild med bättre "dynamik" i omfånget. En bild är kan ha ett bra omfång för höga ljusvärden, men där allt som är mörkt blir bara svart. Likaså kan man ha en bild med ett bra omfång för svaga (mörka) ljusvärden, men där allt som är lite ljusare blir helt vitt. Med HDR-tekniker så kan man sätta samman dessa bilder så man får det bästa från flera "exponeringar" så att man kan både urskilja skillnader i mörka områden och ändå urskilja skillnader i ljusa områden, samtidigt. Så att de får HDR-stöd behöver inte vara märkligare att de har lagt till ett extra post-processningssteg.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-dynamic-range_imaging#Exam...

Medlem

Går inte att visa? Jag tycker mig se skillnader på bilderna, där det även ser ut som att HDR gör det snyggare. Men jag inbillar väl mig eftersom man måste ha specialhårdvara.

Medlem
Skrivet av hewra:

Jag fattar inte riktigt kommentarerna här att man inte skulle kunna se HDR. HDR är inte bara en enda sak; det finns teknik för att fånga ett större omfång (range) av ljus/färg, och man kan sätta samman flera olika exponeringar till en enda bild med bättre "dynamik" i omfånget. En bild är kan ha ett bra omfång för höga ljusvärden, men där allt som är mörkt blir bara svart. Likaså kan man ha en bild med ett bra omfång för svaga (mörka) ljusvärden, men där allt som är lite ljusare blir helt vitt. Med HDR-tekniker så kan man sätta samman dessa bilder så man får det bästa från flera "exponeringar" så att man kan både urskilja skillnader i mörka områden och ändå urskilja skillnader i ljusa områden, samtidigt. Så att de får HDR-stöd behöver inte vara märkligare att de har lagt till ett extra post-processningssteg.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-dynamic-range_imaging#Exam...

Nej det hör inte med någon post processing att göra. Det handlar mest om att göra så att tv apparaterna kan visa mer detaljer i det mörka och det ljusa. Det åstadkommer man genom göra tv-apparater som har större kontrastomfång. HDR som i fotografering är inte samma sak.

12
Skriv svar