Bethesda förklarar sin strategi för spelrecensioner

Medlem

Tycker vi vänder på det hela. Beth skickar fortsättningsvis ut den färdiga produkten samtidigt till samtliga recensenter 2 veckor innan släpp. För att minska stressen för recensenten får inga recensioner publiceras tidigare än 2 dagar innan släpp. Så, alla nöjda o glada. (Hrmm, nästan)

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Nej. De kan styra NÄR vi som tidigast kan skriva om det färdiga spelet, inte VAD vi skriver. Tillverkar och säljer man något får man givetvis själv bestämma när någon ska få köpa eller testa prylen. Det har ingenting med censur att göra.

Sant, det var dåligt formulerat.

Konsensus på Internet - halleluja!

Även jag håller med i resonemanget. Mäktigt!

Det är ju i ärlighetens namn inte många områden där vi får se recensioner innan produkten faktiskt slöpps till massorna. Också därför det i regel är en god idé att vänta med köp en viss tid för att få en hyfsat objektiv bild.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

KoP
Medlem

Inte mig emot. Baserar aldrig mina spelköp på recensioner ändå.

Medlem
Skrivet av KoP:

Inte mig emot. Baserar aldrig mina spelköp på recensioner ändå.

Håller med KoP. Men jag tycker det är helt rätt att dom gör så för i dagens läge så finns det så många kanaler att få info om spelen innan dom släppsoch alla tycker olika så varför recensera spelet och bestämma sig om det beroende på vad en annan tycker, det viktigaste är väl vad du själv tycker eller har jag fel? Väx upp och ha en egen åsikt!


signatur

Jag gör aldrig fel och skulle jag gjort ett fel så är det ett fel!

Medlem

Tycker detta är väldigt positivt! Trenden de senaste åren med att skicka tidiga presskopior åt alla möjliga håll för att skapa hype före release ogillar jag verkligen.
För mig så är det lätt att det blir så mycket hype, prerelease-innehåll och mediabombardemang att spel känns uttjatade och uttjänta innan man ens spelat de. För att inte tala om hur svårt det kan vara att undvika spoilers...

Medlem
Skrivet av Tarotikum:

Det är sånt här som får mig att sakna tiden då varje kommande spel föregicks av en demo, så man kunde bilda sig en egen uppfattning . All respekt till er på FZ men vad jag gillar och inte gillar vet jag ju bäst själv om JAG får spela en bit av spelet och sen avgöra.. Tänk Quake, Doom eller Unreal Tournament ..utan demos hade de nog inte slagit så enormt

Duke3d-demot gick varmt hemma hos mig innan jag köpte spelet.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Med alla day 1 patches som görs varje gång ett spel släpps så är det "rättvisare" om den version som bedöms är den version som konsumenten faktiskt köper. Att detta skulle vara för att tjäna mer pengar på förhandsbokningar köper jag inte, spelet släpps oftast 1 vecka innan release eller så till recensenter och de som vill förboka har redan gjort det vid detta laget. För att inte tala om att de som förbokar inte bryr sig om recensioner innan de köper ändå. Om vi ser på den stora massan då så klart.

Det är egentligen utvecklingsmodellen som är problemet. Att man behöver skicka produkten för produktion när man egentligen vill fortsätta polera. Kanske borde utvecklarna lära sig att göra klart spelet och sedan verkligen finpolera innan release snarare att lägga in stora fixes day 1 som gör att en recension 1 vecka innan day 1 förstör spelets rykte pga att day 1 patchen innehåller för mycket som påverkar helheten.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Busko:

Man borde införa lag på hur dom får sälja spelen Som att kanske ställa krav på recensioner och demon skall tillhanda hållas innan release.
Samt så borde bli standard med 3 version av spel. Standard, Digital delux och collects där collectors innehåller digital delux versionen. Inte som de är idag med varje butik har sina egna versioner och extra material samt massa förboknings erbjudande.
Hade dom inte funnits hade jag nog aldrig förbokat ett spel, idag är nog den största anledningen jag förbokar är för att få ett collectors edition eftersom det kan vara svårt att få tag i ett efter release om spelet är populärt.

edit: Tycker att argumentet server stabilitet och population används lite väl flitigt av tillverkarna för att inte ge tillgång till spel för recensioner. Kan vara svårt att balansera en recension av ett MMO innan release. Därför tycker jag att demo av spel ( beta access) är så viktigt inom den grenen så jag kan få min egen bild av de.

Att lagstifta om sånt här tycker jag låter rätt märkligt. Det är ju bara att låta bli att köpa om man inte är nöjd med det som erbjuds.

Ja Tompa kanske var lite mycket av mig att dra till med lag snarare guide lines. Ja Sorry att jag är en horder och gillar ha allt digitalt som finns till spel jag gillar så låta bli blir nog svårt.

Tycker jag de var bättre för då det var bara 2 eller 3 versioner av ett spel.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Busko:

Man borde införa lag på hur dom får sälja spelen Som att kanske ställa krav på recensioner och demon skall tillhanda hållas innan release.
Samt så borde bli standard med 3 version av spel. Standard, Digital delux och collects där collectors innehåller digital delux versionen. Inte som de är idag med varje butik har sina egna versioner och extra material samt massa förboknings erbjudande.
Hade dom inte funnits hade jag nog aldrig förbokat ett spel, idag är nog den största anledningen jag förbokar är för att få ett collectors edition eftersom det kan vara svårt att få tag i ett efter release om spelet är populärt.
.

Det skulle aldrig gå att genomföra, spel säljs som allting annat på en marknad. Recensioner ska aldrig kunna ha sån makt att kunna påverka hur något ska säljas. Samt att på releasedagen kan jag garantera att spelet redan har ett 100:tal recensioner på alla möjliga sidor. Samt att om det hade varit ett krav skulle du se köpta recensioner skjuta i höjden direkt vilket gör att de inte längre går att lita på.

Kolla bara på Diablo 3 som exempel, det blev hatat av spelarna men recensenterna älskade det. De hade en beta innan release som var låst till King Leoric så du hade ingen möjlighet att bilda dig en korrekt åsikt om hur spelet var.

Sen vad gäller exklusiva erbjudanden till olika butiker, det är så det är. Det kommer aldrig gå att styra, det är helt upp till spelföretaget att göra vad de vill med sin produkt, Och om de kan locka folk med bonusprylar om du köper från ett specifikt ställe så tjänar både butiken och tillverkaren på det.

brandter var mer för min egen del:) jag ville ha recensioner, ofta så läser jag inte hela recensionen utan bara tittar på betyget och summering av pros and cons och tittar till de delarna som är nämnda där.

När du nämner diablo 3 varför tyckte du inte du kunde skapa dig en uppfattning av spelet ? Jag tyckte nog de var tillräckligt för att välja om jag skall köpa eller inte, och så har jag upplevt med all mmos där jag har kommit med beta och inte power levlat till att nåt lev cap i betan innan jag bestämmer att de blir ett köp eller inte.

Så ja jag tror att demos skull kunna ändra mer än en recension om ett spel sålde bra eller inte.

Medlem
Skrivet av Tarotikum:

Det är sånt här som får mig att sakna tiden då varje kommande spel föregicks av en demo, så man kunde bilda sig en egen uppfattning . All respekt till er på FZ men vad jag gillar och inte gillar vet jag ju bäst själv om JAG får spela en bit av spelet och sen avgöra.. Tänk Quake, Doom eller Unreal Tournament ..utan demos hade de nog inte slagit så enormt

Både Doom och Quake var revolutionerande spel, så jo de hade garanterat slagit igenom ändå.

Medlem

Förstår inte vad vissa klagar på. Detta är jävligt bra, färre personer kommer förboka och folk kan istället invänta en recension någon dag efter spelsläpp. Skit bra ju.

Medlem
Skrivet av Busko:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Busko:

Man borde införa lag på hur dom får sälja spelen Som att kanske ställa krav på recensioner och demon skall tillhanda hållas innan release.
Samt så borde bli standard med 3 version av spel. Standard, Digital delux och collects där collectors innehåller digital delux versionen. Inte som de är idag med varje butik har sina egna versioner och extra material samt massa förboknings erbjudande.
Hade dom inte funnits hade jag nog aldrig förbokat ett spel, idag är nog den största anledningen jag förbokar är för att få ett collectors edition eftersom det kan vara svårt att få tag i ett efter release om spelet är populärt.
.

Det skulle aldrig gå att genomföra, spel säljs som allting annat på en marknad. Recensioner ska aldrig kunna ha sån makt att kunna påverka hur något ska säljas. Samt att på releasedagen kan jag garantera att spelet redan har ett 100:tal recensioner på alla möjliga sidor. Samt att om det hade varit ett krav skulle du se köpta recensioner skjuta i höjden direkt vilket gör att de inte längre går att lita på.

Kolla bara på Diablo 3 som exempel, det blev hatat av spelarna men recensenterna älskade det. De hade en beta innan release som var låst till King Leoric så du hade ingen möjlighet att bilda dig en korrekt åsikt om hur spelet var.

Sen vad gäller exklusiva erbjudanden till olika butiker, det är så det är. Det kommer aldrig gå att styra, det är helt upp till spelföretaget att göra vad de vill med sin produkt, Och om de kan locka folk med bonusprylar om du köper från ett specifikt ställe så tjänar både butiken och tillverkaren på det.

brandter var mer för min egen del:) jag ville ha recensioner, ofta så läser jag inte hela recensionen utan bara tittar på betyget och summering av pros and cons och tittar till de delarna som är nämnda där.

När du nämner diablo 3 varför tyckte du inte du kunde skapa dig en uppfattning av spelet ? Jag tyckte nog de var tillräckligt för att välja om jag skall köpa eller inte, och så har jag upplevt med all mmos där jag har kommit med beta och inte power levlat till att nåt lev cap i betan innan jag bestämmer att de blir ett köp eller inte.

Så ja jag tror att demos skull kunna ändra mer än en recension om ett spel sålde bra eller inte.

Jag tog upp D3 eftersom att med ditt exempel så skulle de ha varit ett bra spel, vilket det inte var vid release. Då gör inte betyget någonting när recensenterna har gett det bra betyg rakt av vilket gjorde att en hel del kände sig säkra på att köpa spelet för att snabbt bli extremt missnöjda. Jag skrev ingenting om att jag inte hade en egen uppfattning, deras beta var stängd och den var inte ens en halv kampanj. Det räcker inte för att få en trovärdig bild av spelet.

Samt att många spel Har demos, trails etc.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av Tarotikum:

Det är sånt här som får mig att sakna tiden då varje kommande spel föregicks av en demo, så man kunde bilda sig en egen uppfattning . All respekt till er på FZ men vad jag gillar och inte gillar vet jag ju bäst själv om JAG får spela en bit av spelet och sen avgöra.. Tänk Quake, Doom eller Unreal Tournament ..utan demos hade de nog inte slagit så enormt

Både Doom och Quake var revolutionerande spel, så jo de hade garanterat slagit igenom ändå.

Samt att Doom och Quake inte hade demos, de var Sharewares, men ja, oavsett så hade de varit populära ändå. Jag hade hört talas om Doom när det släpptes bara genom att ALLA snackade om det. T.o.m. mina föräldrar pratade om det. Det var helt enormt när det släpptes.

k3m
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Nej. De kan styra NÄR vi som tidigast kan skriva om det färdiga spelet, inte VAD vi skriver. Tillverkar och säljer man något får man givetvis själv bestämma när någon ska få köpa eller testa prylen. Det har ingenting med censur att göra.

Sant, det var dåligt formulerat.

Konsensus på Internet - halleluja!

nej! det är förmynderi.

k3m
Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Nej. De kan styra NÄR vi som tidigast kan skriva om det färdiga spelet, inte VAD vi skriver. Tillverkar och säljer man något får man givetvis själv bestämma när någon ska få köpa eller testa prylen. Det har ingenting med censur att göra.

Sant, det var dåligt formulerat.

Konsensus på Internet - halleluja!

nej! det är förmynderi.

alltså istället för censur.

Medlem

Jag förbokar alltid alla spel som jag köper!
Och läser recensionerna senare.
Och oftast är jag nöjd med spelen.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag förbokar alltid alla spel som jag köper!
Och läser recensionerna senare.
Och oftast är jag nöjd med spelen.

Tycker jag är ett märkligt köpbeteende faktiskt.

Varför förbokar du spelet och läser recensionen senare? Då har ju recensionen inget värde eftersom du redan bildat dig en egen uppfattning? Och dessutom har du lagt ut pengar i förskott på en produkt som finns i oändliga, digitala antal (såvida vi inte snackar fysisk kopia). Helskumt.

Enda gången man förbokar något i andra sammanhang är ju om det är "först till kvarn" eller risk att fysisk kopia/plats/biljett etc.. försvinner. I alla andra fall är det ju bara konstigt.

Speltillverkarna inser ju självklart hur korkat det är och erbjuder därför "exklusivt" content eller nån extra funktion om man förbokar. X antal månader senare så har alla tillgång till det.

Hur ofta är det det "exklusiva" extra innehållet som fäller avgörandet kring om man tycker spelet är bra eller dåligt? Har det ens någon påverkan på uppfattningen av spelet som helhet? Vore intressant att se om det skiljer på recensioner/betyg på förbokade spel respektive icke förbokade spel.

Lite mer OT:

Att Bethesda sätter upp konsekventa regler kring recensioner kring deras spel är ju aningen tveeggat, men jag lutar personligen åt att det är bra. Självklart vill de fånga in de personerna som läser/tittar på en recension några dagar innan släpp och bildar sin uppfattning om köp/inte köp på det, men jag misstänker samtidigt att majoriteten av de som förbokar gör det i samband med att speltillverkaren annonserar att de skall släppa en titel. Eller möjligtvis under tiden som man har möjlighet att testa beta eller demo.

Om alla som recenserar spel i olika media får samma förutsättning så tror jag att man får en betydligt mer nyanserad bild. Man kan tänka sig att recensenter som recenserar sent i cykeln ofta redan har "sneglat på" eller till och med studerat tidigare recensenter av samma spel. Glöm inte att oavsett hur tidigt eller sent recensenten får möjlighet att utföra sitt jobb/hobby så är det i grund och botten ett "journalistiskt" utförande som skall göras, dvs ett arbete. I alla andra yrken med deadlines (vilket är de flesta) så är det brukligt att inte uppfinna hjulet för många gånger - sedermera så "lånar" man ord, text, meningar, stycken etc.. för att bli klar med sitt arbete snabbare, mer effektivt och enklare. Många tycks tro att en spelrecensent alltid älskar sitt arbete kring sina olika projekt (spel), men jag kan tänka mig att ibland vill man bara bli klar med skiten och gå vidare? Så alltså - om alla startar cykeln samtidigt = mindre "sneglande" = mer nyans och sanning = bättre för konsumenten.

Att Bethesda lyckas veva in ägghuvudena som förbokar de sista dagarna innan release, för att de inte sett/läst en recension, är ett lågt pris att betala tycker jag. Om det i förlängningen leder till att samma ägghuvuden ger fan i att förboka och väntar tills release så kanske Bethesda inser att det inte är mening att erbjuda "exklusivt" content vid förbokning och istället inkluderar det i releasen från början, alternativt kan släppa spelet på utsatt tid då de slipper lägga tid på extra content.

Medlem

Sandman666: Jag fattar ju att spelet inte kan "ta slut". Det är helt enkelt endast för att jag vill ha det exklusiva extramaterialet på släppdagen! Jag vill ha allt - nu! Gärna i en fin fysisk förbokningsbox. Ser inget konstigt i det.
Vissa exklusiva saker man får i förbokningen kommer inte senare. I andra fall så får jag det ju "först". Det är kul. För mig betyder det mycket. Annars skulle jag ju inte förboka!? Är oftast nöjd med mina spelköp.
Jag köper nästan bara skjutaspel och bilspel för pc.
Så, då är jag väl ett "ägghuvud", jag är medveten om det. Men jag är nöjd och glad så.

Jag läser bara recensionerna efteråt för att se vad andra tycker. Oftast tycker vi olika. Jag bryr mig sällan om vad recensionerna säger. Det är ändå bara en smaksak.


signatur

autograph

Medlem

Har aldrig riktigt förstått det här med att förhandsboka? Så vanligt är det väl inte att det är helt slutsålt i butikerna.

Jag vill inte bli spoilad vad gäller nånting, så jag läser oftast inte en recension av ett spel jag köper förrän efter jag spelat det själv. Bara för förströelse. Å andra sidan köper jag nästan bara tunga titlar i för mig väldigt inkörda spelserier.

Medlem
Skrivet av autograph:

Sandman666: Jag fattar ju att spelet inte kan "ta slut". Det är helt enkelt endast för att jag vill ha det exklusiva extramaterialet på släppdagen! Jag vill ha allt - nu! Gärna i en fin fysisk förbokningsbox. Ser inget konstigt i det.
Vissa exklusiva saker man får i förbokningen kommer inte senare. I andra fall så får jag det ju "först". Det är kul. För mig betyder det mycket. Annars skulle jag ju inte förboka!? Är oftast nöjd med mina spelköp.
Jag köper nästan bara skjutaspel och bilspel för pc.
Så, då är jag väl ett "ägghuvud", jag är medveten om det. Men jag är nöjd och glad så.

Jag läser bara recensionerna efteråt för att se vad andra tycker. Oftast tycker vi olika. Jag bryr mig sällan om vad recensionerna säger. Det är ändå bara en smaksak.

Jag förstår att du vill ha de exklusiva sakerna som man får i samband med förbokningen, och jag respekterar att det är viktigt för dig. Men förstå att du bidrar till att betalningsmodellen "pre order" och "pre order bonus" endast finns till för att du och andra är villiga att betala innan spelet är släppt. Förstå att ni betalar för varor som säljs, ofta till fullt pris, utan att ni har en aning om vad som levereras och förstå att det exklusiva innehållet inte är exklusivt, mer än vid förbokningstillfället (det finns säkert exempel på äkta exklusivt material, men jag kan inte komma på något nu..?). Och inse att genom förbokning tar du bort ett incitament för speltillverkaren att inkludera material i titeln vid släppdatum, alternativt skapar incitament för speltillverkaren att lägga tid på att utveckla "exklusivt" material därför att det lönar sig vilket i förlängningen leder till sämre spel vid release.

Ordvalet "ägghuvud" är olyckligt. Jag menar egentligen inget negativt, hoppas ingen tog illa upp.

phi
Medlem

Idioti. Nu är det ju dock inget som skulle påverka mig eftersom att jag inte är den typen av person som brukar "köpa grisen i säcken" och sedan gnäller på utvecklare för att de inte lyckas leverera.

Tycker man att det är skitsmart att förhandsboka spel så känner i alla fall jag att man kan gott få skylla sig själv ifall man upplever att spelet inte når ens förväntningar och det känns som bortkastade pengar.

Medlem

Skulle ändå aldrig förboka eller köpa spel första dagen, så det påverkar inte mig. Spel idag är så j-a buggiga så man måste ändå vänta på en patch eller två.

Medlem

Dom gånger jag förbokad ( 2 gånger, total war rome 2 samt overwatch ) har jag varit säker på att spelen kommer vara vad jag förväntar mig, dock blev jag besviken på rome 2, men anledningen till att jag förbokar är för jag inte orkar hålla koll på release datum och helt plötsligt ser jag spelet i min inkorg, vilket kan rädda en tråkig dag.

Men man har blivit så besviken för många gånger, och insett spelen är bättre efter 6 månader när det är patchat, se witcher 3, tog mig 1 år innan jag spelade det och slapp väldigtm ycket buggar som fanns i början, samt en hel del moddar också.

Folk har helt enkelt inget tålamod, och köper enbart på hype och "vara där när det släpps" vilket är helt onödigt. Spelen finns oftast kvar efter ett år, och om det inte finns kvar så är spelet antagligen sämst och ingen spelar det.

12
Skriv svar