Helgdiskussion – Hur stor blir Nintendo Switch?

Robot
Helgdiskussion – Hur stor blir Nintendo Switch?
Medlem
Helgdiskussion – Hur stor blir Nintendo Switch?

Bara att de har ett Zeldaspel vid release räcker för att säga succé i min värld. Var största problemet med Wii U, inte en allt för dålig konsol som man gick och väntade på stora titlar till som aldrig kom.

Medlem

Den kommer göra stor succé hos barnfamiljer och folk som gillar Nintendo för dess spel, men mest barnfamiljer
Jag kommer köpa den, för jag gillade hur praktisk den såg ut och lätt tillgänglig den verkade vara. Storleken på skärmen är väl ett mindre problem för mig, än för de flesta.

Medlem

Ryktades väl om att det skulle släppas ett nytt Pokemon till den så då lär den nog sälja.

Medlem

Finns det någon liknande spelkonsol hos konkurrenterna där man kan spela Mario och Zelda?

Klart detta blir en succé.

Medlem

Zelda = succé
Mario = ännu mer succé
Nytt Metroid, gärna ett i stil med super metroid kanske 2D eller ett ordentligt 3e persons lir = mind blown!

Inaktiv

Nej, ingen succé. Jag tror den kan sälja tillräckligt många ex för att hålla sig livskraftig, drygt 20 miljoner, men inte tillräckligt för att på allvar utmana Sony eller MS. Det tror jag inte är vad Nintendo är ute efter heller, i annat fall hade de satsat på kraftigare hårdvara. Men de inser nog precis som alla andra att det inte finns plats för tre företag som konkurrerar samtidigt med ren processorkraft.

Medlem

Japp, som vanligt hänger Nintendos framgång på deras ip:n. Kan de se till att få fram en handfull must-have spel till release så kan nog detta gå bra.

Jag är också nyfiken på den portabla sidan av konsolen. Om man med Switch kan anordna spontana spel-turneringar utomhus etc tror jag att det skulle kunna skapa en del buzz. Skulle kräva att konsolerna går att koppla trådlöst via direct wifi eller liknande och att spelen har stöd för nätverks-multiplayer utan behovet av en Nintendo server där emellan. Om någon har mer detaljer här, let me know.

Medlem

För succé hos mig personligen så behövs Monster Hunter, inte intresserad av mario, pokemon osv.

MH i HD är nog för att hålla mig glad i år.

Medlem

Undra vad mittdelen (utan skärm) är till för?
Det spelas mot TV både med och utan den.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

En intressant sak som jag glömde att nämna var att barnfamiljerna var som bortblåsta från deras trailer. Skulle gissa att Nintendo känner sig såpass säkra på denna målgrupp att de vågar exkludera dem totalt i sin initiala marknadsföring.

Medlem

Snacket om att de skulle revolutionera med ett helt nytt sätt att spela visade sig vara skitsnack för Switch gör ju inget som vi inte sett tidigare.

De känns också ofokuserade. De vill att vi ska ta med oss enheten hemifrån. Den ska vara mobil och bärbar, men ska absolut inte konkurrera med Nintendos egen 3DS. Och i nästa andetag säger de att den i första hand är till för vardagsrummet. Så varför var den en hybrid överhuvudtaget?

Men med rätt spel kan den säkert bli en succe. Det känns som en klart intressantare konsol än WiiU när de först visade upp den.

Skrivet av Latahunden:

En intressant sak som jag glömde att nämna var att barnfamiljerna var som bortblåsta från deras trailer.

Intressant observation. Det har jag inte ens tänkt på.

Medlem

Som någon annan skrev, ett Metroid i 2D vore fint.

Inaktiv

Problemen är ju följande
A) Skärmar slits ut! Man kan knappast springa runt med sin Switch på det sätt som visas - man måste ju ha någon slags skydd för repor med mera.
B) De flesta människor idag har redan måttligt till extremt dyra mobiler som de alltid har med sig och som är bra mindre knölig än Switch och som har bra prestanda för att köra spel + kolla internet, ringa samtal med mera
C) Vill folk samlas för att spela så gör de det nog fortfarande framför stor-TVn. Den lösbartaga konsolen kommer nog användas mest i sängen eller i bilen/bussen osv
D) När allt kommer till kritan så är det här ett försök av Nintendo att slå ihop 3DS och Wii U. Det är ju behändigt för Nintendo men den slutliga frågan blir hur stark egentligen denna nya konsol kommer vara, för jag tycker fortfarande att - risk för kritik - det nya Zelda ser ut som så där 5-7 år gammalt grafiskt sätt. Grafiken är inte allt.... men nog är den avgörande för många!

Tack för ordet.

Medlem

Kommer det bra spel till den så blir man ju tvungen att köpa den
Det verkar ju som den kommer få en bra start iaf, så hoppas det fortsätter.

Folk brukar ju klaga på att nintendo håller på med sina gimmick saker, men just denna tkr jag känns logisk, 2 flugor i en smäll liksom.

många som inte fattar att grafiken inte är det viktigaste i ett spel kommer nog klaga på att den inte är tillräckligt kraftig.
Nintendo själva lyckades göra riktigt snygga spel i 60fps redan på wiiu, så med deras egna titlar känns det inte som det blir någon fara iaf.

Jag tror den kmr bli en hit, det blir ju som man köper 2 konsoler i en.

Medlem

Med den något begränsade faktan man har idag om själva konsolen, priset och vilka spel som kommer att släppas till den så tycker jag just nu att den har potential att kunna bli något som säljer. Den har även potential att bli något som inte säljer om den bommar på priset? battertiden? framförallt spelutbudet är väl det viktigaste? Jag kommer köpa den men jag är även en utav dom som köpte Wii U och bör tilläggas att jag inte ångrar det köpet men spelutbudet från tredjepartsutvecklare har ju varit obefintligt senaste åren. Kan ju hoppas att Nintendo även lägger fokus på att få med sig många indiespel till switch oxå, vilket dom även verkar gjort mera nu på slutet till Wii U. Men det kanske kommer bli lättare att porta spel till switch än det var med Wii U? Någon som kan sia om det?

Sen sist måste jag säga att jag "stör" mig lite på att den inte har något styrkors! men knappupplägget kanske kommer fungera bra det med......

Medlem

Undrar vem som är målgruppen egentligen? Nintendos aktier sjönk 6% efter annonseringen för att "analytikerna/experterna" tror att det blir barn och tonåringar, inte vuxna som i videon.

Personligen gillar jag ideen av ett portabel system som är lika bra som vilken konsol som helst (offline på semester, långa resor, etc), men för detta vill jag inte ha ytterligare ett system till, hellre ett mobilt PS4 eller XBOX.

Gillar man vissa Nintendo only spel, då blir det säkert ett uppenbart köp, annars? Vet inte.

Medlem

Känns som den kommer gå ungefär som Wii U. Den släpps för tätt inpå Wii U och är inte bakåtkompatibel och den har inte någon gigantisk hårdvaruskillnad mot Wii U. Den känns mer som en uppgradering till 3DS.

Hade förväntat mig att Switch hade varit närmare Xbox One eller PS4 så man kunde ha bara en konsol och köra alla tyngre spel på, nu måste man ju ha flera olika ändå!

Medlem

Det är snart 2017, vill spelare verkligen ha sina spel på kassetter? Jag tycker den detaljen låter som ett desperat rop på hjälp ifrån en döende bransch, spelbutikerna.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Kommer enkelt sälja mer än Xbox One, med stor sannolikhet även Playstation 4. De är inte överdrivet imponerande som folk här verkar tro, Sony skjuter sig själva i foten med Playstation 4 Pro om något.

Medlem
Skrivet av Joavels:

Ryktades väl om att det skulle släppas ett nytt Pokemon till den så då lär den nog sälja.

Ja dom kommer ju inte ha någon annan konsol att sälja det på.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Finns det någon liknande spelkonsol hos konkurrenterna där man kan spela Mario och Zelda?

Klart detta blir en succé.

3 av de 4 senaste lyckades ju så bra...

N64 förlorade stort mot PS1.
GameCube förlorade mot Xbox och blev utklassad av PS2.
Wii U förlorar stort mot PS4 och troligen Xbox One.

Wii sålde lite bättre än PS3 och Xbox 360, men frågan är hur många som enbart köpte den för Wii Sports eller Wii Fit.

Så nej, den behöver inte bli en succé bara för det.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

Nintendo krånglar till hur konsolen är tänkt att användas och då minskar impulsköpen. Precis som med Wii U som fick en svag försäljning. Skaran av fans som köper Nintendo oavsett för Mario osv genererar inga 100 miljoner sålda enheter som Wii.

Medlem

Svårt att sia. Beror på priset. Batteritid. Spelutbud. Tredjepartslistan tar jag med en nypa salt. Både Wii och Wii U hade en lång lista med tredjepartsutvecklare.

Tror den säljer bättre än Wii U men sämre än ps4. Nintendos egna Ip räcker inte för en succé. Tror den får en bra start och sedan sjunker försäljningen rätt mycket, går upp något inför julen.
Tror också att Switch säljer bättre i väst än i Japan. Tror japaner föredrar att spela på mobil. Switch är ganska stor och klumpig att bära omkring sig med.

Jag har gärna fel och det vore roligt för Nintendo att återigen ha en succékonsol.

Medlem
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av Exxo:

Finns det någon liknande spelkonsol hos konkurrenterna där man kan spela Mario och Zelda?

Klart detta blir en succé.

3 av de 4 senaste lyckades ju så bra...

N64 förlorade stort mot PS1.
GameCube förlorade mot Xbox och blev utklassad av PS2.
Wii U förlorar stort mot PS4 och troligen Xbox One.

Wii sålde lite bättre än PS3 och Xbox 360, men frågan är hur många som enbart köpte den för Wii Sports eller Wii Fit.

Så nej, den behöver inte bli en succé bara för det.

Sålde "lite" bättre? Wii sålde ju faktiskt nästan lika mycket som PS3 och Xbox 360 tillsammans

Medlem

Det är för tidigt att säga än så länge, men för mig är det ett givet köp och ganska många i min krets med. Större än Wii U är det inget snack om, större än Wii är svårt att sia om. Lyckas de tilltala samma målgrupper som Wii och även fler därtill blir det en dundersuccé, accepterar t.ex. 3DS/DS-skaran Switch som en ersättar och de titlar som traditionellt hör hemma på 3DS/DS så är det en stor klick köpare där.

Switch känns helt rätt för mig och också helt rätt i tiden sett till hur det finns utrymme för spel i livspusslet, nu kanske det inte är aktuellt att gå ut med hunden för att spela på Switch(som i trailern) men det finns liknande situationer där Switchen ryms som en delaktivitet.

För mig som pendlare och TV:n har en större publik än mig är detta guld värt. Off-TV Play som Wii U erbjuder har i viss utsträckning kunnat skänka detta, så länge man är i någorlunda närhet till Wii U:n och det har varit värt mycket även om den lösningen inte är fulländad.

Beroende på pris, releasetitlar, specs och hur väl de lyckas sälja in den är den en given vinnare. Nintendo-entusiaster och en stor klick 80-talister kommer ha svårt att låta bli.

Ser grymt mycket fram emot releasen och även mer information avseende Switchen.

I'm ready for the Switch(touc.. ..kliché)!

Medlem

Om den har ett pris på ca: 300 dollar så gissar jag på 30-40 miljoner sålda exemplar om stödet från spelutvecklare håller under flera år och inte bara vid release som med Wii U. Med tanke på att Pokemon Go fortfarande är populärt bland unga så kan de utnyttja den appen till att kränga på Switch.

Medlem

med bakåtkompabilitet med 3ds OCH wiiU så kommer det bli en hit. Finns många spel som bara kommit till bara 3ds som jag inte spelat eftersom jag bara har en wiiU. Men viss risk finns väl för att riktiga hardcore console gamers från ps4 och xbone kanske inte kommer bli nöjda. För mig verkar den perfekt iaf, precis vad jag vill få ut av en konsol.

Medlem

Misstänker att de mer förvirrar potentiella köpare genom att vara varken eller när de vill vara både och. Att man försöker göra flera saker samtidigt och gör inget av det bra.

Tabben man gjorde med WiiU var att man på tok för sent kom med en maskin som borde varit bakåtkompatibel men minst lika kraftfull som konkurrenterna. Wiimote+ var lysande (Tänk om Sony kunde gjort något liknande till sin PSVR istället för move-skräpet) och spelen är stundtals helt lysande.

Just deras stora säck med IP kanske kan garantera tillräckligt försäljning, men endast egenproducerat går inte idag, och deras urbota korkade filosofi mot folk som vill spela in sina spelsessioner och lägga ut är ju ett skott i pannan med en kärnvapenmissil. Hur tänker de?

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Misstänker att de mer förvirrar potentiella köpare genom att vara varken eller när de vill vara både och. Att man försöker göra flera saker samtidigt och gör inget av det bra.

Tabben man gjorde med WiiU var att man på tok för sent kom med en maskin som borde varit bakåtkompatibel men minst lika kraftfull som konkurrenterna. Wiimote+ var lysande (Tänk om Sony kunde gjort något liknande till sin PSVR istället för move-skräpet) och spelen är stundtals helt lysande.

Just deras stora säck med IP kanske kan garantera tillräckligt försäljning, men endast egenproducerat går inte idag, och deras urbota korkade filosofi mot folk som vill spela in sina spelsessioner och lägga ut är ju ett skott i pannan med en kärnvapenmissil. Hur tänker de?

Ja, Nintendo är lite väl konservativa sett till den digitala sfären och det märks av i dess digitala mognad. De är lite väl försiktiga när det kommer till ivssa saker.

Jag tror ändå de har lyckats väl med att förmedla budskapet om vad den är och inte är sett till det korta klipp som visats, om man bortser från de stora frågetecken vi spelintresserade efterfrågar. Men just vad den är, hur den används och potentiella situationer där den skulle kunna nyttjas är väl uttryckt i trailern.

Läst i kommentarsfälten på en hel del sajter och det verkar som om den mediala exponeringen är avsevärt högre i staterna och där har det nått även många av den gemena befolkningen.

Jag kommer dock vilja ha två dockor minst för att kunna föra den med sig ifall man blir bortschasad från den primära TV:n.

12
Skriv svar