Dice drog in över en miljard kronor under det senaste året

Robot
Medlem
Dice drog in över en miljard kronor under det senaste året

Kan tänka mig att dom gärna förväntar sig sälja 89 miljarder DLC till BF1 också.

Medlem
Skrivet av Ender:

Kan tänka mig att dom gärna förväntar sig sälja 89 miljarder DLC till BF1 också.

Så de skulle sälja fler premium-uppgraderingar än spel med andra ord?

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ender:

Kan tänka mig att dom gärna förväntar sig sälja 89 miljarder DLC till BF1 också.

Så de skulle sälja fler premium-uppgraderingar än spel med andra ord?

...eller fler DLC per spel?

Medlem
Skrivet av Ender:

Kan tänka mig att dom gärna förväntar sig sälja 89 miljarder DLC till BF1 också.

Det är väl sagt att de ska släppa fyra DLCs, varvid första kommer i mars 2017?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Kommer väl ett par kartor i december också, men tror dom skulle vara gratis för alla om jag inte kommer ihåg fel?

Gnällkuk

Omsättning säger ju inget... vad blev det på sista raden?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Dagen efter kommer bossen från EA in på kontoret och säger, nästa år måste ni sälja 1,2 miljarder! Vårat företag går under om vi inte ökar omsättningen varje år. Battlefield II får än mer DLC, mikrotransaktioner, betala för att spela tidigt osv.

Medlem

Ja grymt bra för dem. De skrattar hela vägen till banken.

Enders kommentar +1, märkligt men kul att en del faktiskt satt och räknade efter och inte fattade skämtet. =/


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ender:

Kan tänka mig att dom gärna förväntar sig sälja 89 miljarder DLC till BF1 också.

Så de skulle sälja fler premium-uppgraderingar än spel med andra ord?

...eller fler DLC per spel?

Med 4 planerade blir det knappast några 89 miljarder.

Medlem
Skrivet av Buio:

Dagen efter kommer bossen från EA in på kontoret och säger, nästa år måste ni sälja 1,2 miljarder! Vårat företag går under om vi inte ökar omsättningen varje år. Battlefield II får än mer DLC, mikrotransaktioner, betala för att spela tidigt osv.

BF1 har inte fler planerade DLC än övriga spel i de senaste spelen.

Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Ja grymt bra för dem. De skrattar hela vägen till banken.

Enders kommentar +1, märkligt men kul att en del faktiskt satt och räknade efter och inte fattade skämtet. =/

Med Ender kan man aldrig vara säker, han brukar komma med en del korkade uttalanden ibland.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Gamer 24-7:

Ja grymt bra för dem. De skrattar hela vägen till banken.

Enders kommentar +1, märkligt men kul att en del faktiskt satt och räknade efter och inte fattade skämtet. =/

Med Ender kan man aldrig vara säker, han brukar komma med en del korkade uttalanden ibland.

Jag med!


signatur

autograph

Medlem

Folk verkar ha käkat trögpasta med lite laggchup. Är väl uppenbart att ender inte menade det bokstavligt...

Testade bf1 och det var riktigt roligt! Är dock så sjukt trött på all dlc de kör med och bojkottar produkten p.g.a det.

Medlem
Skrivet av autograph:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Gamer 24-7:

Ja grymt bra för dem. De skrattar hela vägen till banken.

Enders kommentar +1, märkligt men kul att en del faktiskt satt och räknade efter och inte fattade skämtet. =/

Med Ender kan man aldrig vara säker, han brukar komma med en del korkade uttalanden ibland.

Jag med!

Bry dig inte om vad Dominus skriver, han brukar komma med en del korkade uttalanden ibland

Är vi färdiga med att pinka revir nu och kan diskutera ämnet, dvs Dices omsättning?

Kul att det går så bra för ett svenskt företag

Medlem

Tänk vad pengar man kan tjäna på ofärdiga spel som släpps i omgångar med så kallade dlc's etc.. Undrar när indieutvecklarna börjar haka på trenden.
Önskar bara en liten del av den där kakan hos Dice kunde investeras i personal som kunde jobba 24/7 med att aktivt jaga fuskare, eller helt enkelt utveckla verktyg för att lättare kunna rapportera ovan nämnda fuskare

Medlem

Det är ganska mycket, även i Monopolpengar.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Tänk vad pengar man kan tjäna på ofärdiga spel som släpps i omgångar med så kallade dlc's etc.. Undrar när indieutvecklarna börjar haka på trenden.
Önskar bara en liten del av den där kakan hos Dice kunde investeras i personal som kunde jobba 24/7 med att aktivt jaga fuskare, eller helt enkelt utveckla verktyg för att lättare kunna rapportera ovan nämnda fuskare

Supertråkigt att inget spelföretag gör något mot fuskare.
Battlefront var ett skämt med DLC och lågt innehåll, BF1 ser dock mycket bättre ut imho.

Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Ja grymt bra för dem. De skrattar hela vägen till banken.

Enders kommentar +1, märkligt men kul att en del faktiskt satt och räknade efter och inte fattade skämtet. =/

Skrivet av trashlight:

Folk verkar ha käkat trögpasta med lite laggchup. Är väl uppenbart att ender inte menade det bokstavligt...

Testade bf1 och det var riktigt roligt! Är dock så sjukt trött på all dlc de kör med och bojkottar produkten p.g.a det.

Började just undra hur ironin kunde gå så förlorad...borde jag skrivit ännu fler miljarder...typ åttioelva?
Visst är det kul att det går bra för ett svenskt företag...känns mest som att den ekonomiska framgången ligger mer hos affärsmodeller som Premium och DLC's än på egentligt innehåll. En negativ utveckling för oss konsumenter med andra ord.
Men vill man betala mer pengar för mindre innehåll så får man naturligtvis göra det. Köp två spel vettja, vaska ett.

Medlem

Visst kan man klaga på DLC men samtidigt har jag spelat en hel del bra spel där tillverkaren inte alls supportat spelet med nya banor.
Då tar jag hellre Dice som faktiskt levererar bra banor i en stadig takt. Av BF4:s DLC banor var åtminstone ca. 90% bra IMHO.

Visst det kostar men vad kostar 500+ timmar underhållning inom andra medier?

Medlem
Skrivet av JRico:

Visst kan man klaga på DLC men samtidigt har jag spelat en hel del bra spel där tillverkaren inte alls supportat spelet med nya banor.
Då tar jag hellre Dice som faktiskt levererar bra banor i en stadig takt. Av BF4:s DLC banor var åtminstone ca. 90% bra IMHO.

Visst det kostar men vad kostar 500+ timmar underhållning inom andra medier?

Kortlek: 20kr

Medlem
Skrivet av JRico:

Visst kan man klaga på DLC men samtidigt har jag spelat en hel del bra spel där tillverkaren inte alls supportat spelet med nya banor.
Då tar jag hellre Dice som faktiskt levererar bra banor i en stadig takt. Av BF4:s DLC banor var åtminstone ca. 90% bra IMHO.

Visst det kostar men vad kostar 500+ timmar underhållning inom andra medier?

Äntligen någon som fattar
Ska man gå på bio och täcka upp lika mycket tid så får du lägga ut minst 30 000 kr om man räknar på filmer som är 2 timmar lång och att biljetterna i underkant kostar 120 kr st

Du får ju dessutom mer innehåll i dagens DLC paket än vad du fick med "riktiga expansioner" som folk kallar det som man släppte tex till Battlefield 1942. Dem två expansionerna till BF1942 innehöll 12-14 banor tror jag det var, alla DLC paket till BF 4 har tillsammans 20 nya banor till samma pris som dessa 2 expansioner till BF1942.

Förstår inte varför folk klagar på att dem får mindre innehåll för mer pengar när dem egentligen får mer innehåll för samma pengar

Medlem
Skrivet av blackidus:
Skrivet av JRico:

Visst kan man klaga på DLC men samtidigt har jag spelat en hel del bra spel där tillverkaren inte alls supportat spelet med nya banor.
Då tar jag hellre Dice som faktiskt levererar bra banor i en stadig takt. Av BF4:s DLC banor var åtminstone ca. 90% bra IMHO.

Visst det kostar men vad kostar 500+ timmar underhållning inom andra medier?

Äntligen någon som fattar
Ska man gå på bio och täcka upp lika mycket tid så får du lägga ut minst 30 000 kr om man räknar på filmer som är 2 timmar lång och att biljetterna i underkant kostar 120 kr st

Du får ju dessutom mer innehåll i dagens DLC paket än vad du fick med "riktiga expansioner" som folk kallar det som man släppte tex till Battlefield 1942. Dem två expansionerna till BF1942 innehöll 12-14 banor tror jag det var, alla DLC paket till BF 4 har tillsammans 20 nya banor till samma pris som dessa 2 expansioner till BF1942.

Förstår inte varför folk klagar på att dem får mindre innehåll för mer pengar när dem egentligen får mer innehåll för samma pengar

Det är väl mera tanken på att köpa season pass som är jobbigt med tanke på att det kostar lika mycket som spelet. Jag personligen har inget emot att betala för dlc, dock så föredrar jag att köpa det styckvis när det släpps så slipper jag ligga ute med pengar även om man tjänar några kronor på premium. BF1 kommer jag dock köpa premium för nu när lönen trillar in.

Medlem

Kul. Snyggt jobbat, Dice.

Medlem

För King och deras copy+paste skit kräver ju verkligen arbetare..

Medlem
Skrivet av blackidus:
Skrivet av JRico:

Visst kan man klaga på DLC men samtidigt har jag spelat en hel del bra spel där tillverkaren inte alls supportat spelet med nya banor.
Då tar jag hellre Dice som faktiskt levererar bra banor i en stadig takt. Av BF4:s DLC banor var åtminstone ca. 90% bra IMHO.

Visst det kostar men vad kostar 500+ timmar underhållning inom andra medier?

Äntligen någon som fattar
Ska man gå på bio och täcka upp lika mycket tid så får du lägga ut minst 30 000 kr om man räknar på filmer som är 2 timmar lång och att biljetterna i underkant kostar 120 kr st

Du får ju dessutom mer innehåll i dagens DLC paket än vad du fick med "riktiga expansioner" som folk kallar det som man släppte tex till Battlefield 1942. Dem två expansionerna till BF1942 innehöll 12-14 banor tror jag det var, alla DLC paket till BF 4 har tillsammans 20 nya banor till samma pris som dessa 2 expansioner till BF1942.

Förstår inte varför folk klagar på att dem får mindre innehåll för mer pengar när dem egentligen får mer innehåll för samma pengar

/Rantmode

Problemet kallas "Season Pass" och "Premium" modeller. -alltså DLC som man förköper.

DLC är inget ont i sig, OM utveklarna/utgivaren skulle tänka såhär " eyyy grabbar. spel X sålde ju bra asså, och folk gillar vårat IP fortfarande, vi kanske skulle släppa lite content till X"

istället för "Nejförfan, ta bort dom där 10 banorna som ni planerat ha i grundspelet, de släpper vi som DLC senare.Och med den häringa finfina premiummodellen så kan vi få pröjs redan NU, innan vi gjort klart det, såå. det spelar inte så stor roll hur kvallen blir, bara ATT vi släpper nått".

Det e precis samma problem som alla idioter som förbokar** spel, skillnaden är bara att du köper ett halvt spel och förbokar andra halvan osedd när man köper dessa "Season pass" eller "premium". -Det finns inget som GARANTERAR att det kommer hålla samma klass som grundpaketet, även om DICE i detta fallet har rätt hög klass på sina banpaket.

-Kan man ens begära refund på "season pass" eller "premium"? vem vet, innan spelet släppts kanske, sedan blir det nog svårare

/Rantmode

**Men Hörru Zymac, Det drabbar ju ingen om lilla JAAAAG förbokar spelen om jag vet att jag kommer köpa spelet oavsettt jue.

-Jo, det drabbar alla som bryr sig om huruvida ett spel blir bra eller ej, alla som uppskattar kvalté. Om alla tänker likadant som du som förbokar så sänder det bara mer signaler till utgivarna att det är en helt OK affärsmodell att ta betalt för saker som inte ännu finns och som inte har något krav på hur slutprodukten blir.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

"Utvecklaren förväntar sig att Battlefield 1 ska sälja minst 15 miljoner exemplar på ett år, vilket skulle innebära minst 9 miljarder i intäkter."

Fast så kan man inte räkna alls...

9 miljarder intäkter motsvarar att utvecklarna skulle få 600 SEK per såld kopia. Det får de garranterat inte!!!

Jag kan t.ex. köpa Battlefield 1 för 449 SEK från siba eller netonnet i fysisk kopia. Denna fysiska kopia brukar retail/butiken vilja ha minst 25-50% på. Sedan kan vi nog räkna med att EA/Föläggaren kommer ta minst 25% av alla pengar samt lite extra för digital distribution via origin + några kronor för de fysiska sakerna.

Kvar till utvecklarna blir således ungefär 20-40% av de 449 SEK jag betalar, alltså ungefär 90-180 SEK.

Tittar vi på digitala kopiorna är det ungefär liknande priser, på Greenman Gaming går BF1 köpa för 420 SEK, samt av de pengarna kommer de digitala distributörerna ta en större andel (Steams normala är ca 30% och GMG lär vilja ha sin del också ), så utvecklarna får liknande mängd pengar i slutändan endå ( möjligtvis något mer )

Och detta är release priserna, om något kommer de blir lägre om ett ¨år, inte högre.

Dice kan fortfarande dra in Miljardbelopp iofs, men inte i närheten av några 9 miljarder.

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av blackidus:
Skrivet av JRico:

Visst kan man klaga på DLC men samtidigt har jag spelat en hel del bra spel där tillverkaren inte alls supportat spelet med nya banor.
Då tar jag hellre Dice som faktiskt levererar bra banor i en stadig takt. Av BF4:s DLC banor var åtminstone ca. 90% bra IMHO.

Visst det kostar men vad kostar 500+ timmar underhållning inom andra medier?

Äntligen någon som fattar
Ska man gå på bio och täcka upp lika mycket tid så får du lägga ut minst 30 000 kr om man räknar på filmer som är 2 timmar lång och att biljetterna i underkant kostar 120 kr st

Du får ju dessutom mer innehåll i dagens DLC paket än vad du fick med "riktiga expansioner" som folk kallar det som man släppte tex till Battlefield 1942. Dem två expansionerna till BF1942 innehöll 12-14 banor tror jag det var, alla DLC paket till BF 4 har tillsammans 20 nya banor till samma pris som dessa 2 expansioner till BF1942.

Förstår inte varför folk klagar på att dem får mindre innehåll för mer pengar när dem egentligen får mer innehåll för samma pengar

/Rantmode

Problemet kallas "Season Pass" och "Premium" modeller. -alltså DLC som man förköper.

DLC är inget ont i sig, OM utveklarna/utgivaren skulle tänka såhär " eyyy grabbar. spel X sålde ju bra asså, och folk gillar vårat IP fortfarande, vi kanske skulle släppa lite content till X"

istället för "Nejförfan, ta bort dom där 10 banorna som ni planerat ha i grundspelet, de släpper vi som DLC senare.Och med den häringa finfina premiummodellen så kan vi få pröjs redan NU, innan vi gjort klart det, såå. det spelar inte så stor roll hur kvallen blir, bara ATT vi släpper nått".

Det e precis samma problem som alla idioter som förbokar** spel, skillnaden är bara att du köper ett halvt spel och förbokar andra halvan osedd när man köper dessa "Season pass" eller "premium". -Det finns inget som GARANTERAR att det kommer hålla samma klass som grundpaketet, även om DICE i detta fallet har rätt hög klass på sina banpaket.

-Kan man ens begära refund på "season pass" eller "premium"? vem vet, innan spelet släppts kanske, sedan blir det nog svårare

/Rantmode

**Men Hörru Zymac, Det drabbar ju ingen om lilla JAAAAG förbokar spelen om jag vet att jag kommer köpa spelet oavsettt jue.

-Jo, det drabbar alla som bryr sig om huruvida ett spel blir bra eller ej, alla som uppskattar kvalté. Om alla tänker likadant som du som förbokar så sänder det bara mer signaler till utgivarna att det är en helt OK affärsmodell att ta betalt för saker som inte ännu finns och som inte har något krav på hur slutprodukten blir.

Menar du förboka när ett spel utannonseras eller tre dagar innan release? Eller gör du ingen skillnad på dom?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Menar du förboka när ett spel utannonseras eller tre dagar innan release? Eller gör du ingen skillnad på dom?

Naturligtvis menar jag förboka innan det har dykt upp recensioner av slutprodukten. Men det antog jag att alla fattade. -är det det ett spel som inte har recensionsembargo och har fått bra kritik så ser jag inget problem med att förboka det typ dagen innan för att få rabatt eller så.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av tricky:

Omsättning säger ju inget... vad blev det på sista raden?

65 584 tkr bokslut 2016-03

1
Skriv svar