Paper Mario: Color Splash

Robot
Paper Mario: Color Splash

Har hjärtat på rätt ställe men det kunde slå ... ännu ... lite ... snabbare.


Moderator | Testpilot
Paper Mario: Color Splash

Har inte tid att läsa nu men skulle man kunna få en summering av hur striderna känns? Gillade dem inte alls i det tidigare spelet till DS då de bara kändes jobbiga. Kändes som att de gav inget. Något som är ändrat?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har inte tid att läsa nu men skulle man kunna få en summering av hur striderna känns? Gillade dem inte alls i det tidigare spelet till DS då de bara kändes jobbiga. Kändes som att de gav inget. Något som är ändrat?

Där har du combaten förklarad väldigt tydligt... och varför den inte fungerar :/.

Moderator | Testpilot
Skrivet av brandter:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har inte tid att läsa nu men skulle man kunna få en summering av hur striderna känns? Gillade dem inte alls i det tidigare spelet till DS då de bara kändes jobbiga. Kändes som att de gav inget. Något som är ändrat?

https://www.youtube.com/embed/GhKgPWVgrzQ

Där har du combaten förklarad väldigt tydligt... och varför den inte fungerar :/.

Vill inte vara sådan men hinner jag inte läsa hinner jag inte kolla på ett klipp heller, haha!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har inte tid att läsa nu men skulle man kunna få en summering av hur striderna känns? Gillade dem inte alls i det tidigare spelet till DS då de bara kändes jobbiga. Kändes som att de gav inget. Något som är ändrat?

Ungefär så här, i den lite snabbare varianten (som man kan ställa in – vilket alla bör göra)

1. Bläddra bland dina kort. Välj ett par.
3. Måla korten genom att hålla nere fingret.
4. "Swisha" upp korten med fingrarna.
5. Tajma diverse hopp och hammarslag.

Det tar rätt mycket tid men det fina i kråksången är att det blir bättre med tiden, med nya kort och olika fiender. Men – striderna hade behövts tajtas till, ingen tvekan om den saken.


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har inte tid att läsa nu men skulle man kunna få en summering av hur striderna känns? Gillade dem inte alls i det tidigare spelet till DS då de bara kändes jobbiga. Kändes som att de gav inget. Något som är ändrat?

Ungefär så här, i den lite snabbare varianten (som man kan ställa in – vilket alla bör göra)

1. Bläddra bland dina kort. Välj ett par.
3. Måla korten genom att hålla nere fingret.
4. "Swisha" upp korten med fingrarna.
5. Tajma diverse hopp och hammarslag.

Det tar rätt mycket tid men det fina i kråksången är att det blir bättre med tiden, med nya kort och olika fiender. Men – striderna hade behövts tajtas till, ingen tvekan om den saken.

Schysst! Tack för svar! Jobbar lite fram och åter och har bara tid att läsa lite hastigt så här så väldigt mycket tack.

Får man fråga hur din roll på FZ är just nu? Förut var du mycket med gänget på kontoret och gjorde filmer men nu verkar du inte vara med dem på plats. Frilansar du / jobbar hemifrån eller har du tagit ett steg från rampljuset bara?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har inte tid att läsa nu men skulle man kunna få en summering av hur striderna känns? Gillade dem inte alls i det tidigare spelet till DS då de bara kändes jobbiga. Kändes som att de gav inget. Något som är ändrat?

Ungefär så här, i den lite snabbare varianten (som man kan ställa in – vilket alla bör göra)

1. Bläddra bland dina kort. Välj ett par.
3. Måla korten genom att hålla nere fingret.
4. "Swisha" upp korten med fingrarna.
5. Tajma diverse hopp och hammarslag.

Det tar rätt mycket tid men det fina i kråksången är att det blir bättre med tiden, med nya kort och olika fiender. Men – striderna hade behövts tajtas till, ingen tvekan om den saken.

Schysst! Tack för svar! Jobbar lite fram och åter och har bara tid att läsa lite hastigt så här så väldigt mycket tack.

Får man fråga hur din roll på FZ är just nu? Förut var du mycket med gänget på kontoret och gjorde filmer men nu verkar du inte vara med dem på plats. Frilansar du / jobbar hemifrån eller har du tagit ett steg från rampljuset bara?

Förstår det, glad att jag kunde hjälpa med en liten sammanfattning!

Klart du får fråga. Det är ju lite olika skäl kan man säga.

Förut, under Egmonteran, var jag ju den ständige vikarien, då mest på FZ, men de sista åren blev det ju mer den forna systertidningen PCG som behövde mig, så då var jag mycket där (vilket jag fortfarande är). Nu bor jag dessutom en bit ifrån Stockholm (i Mariefred), vilket ju också är en faktor. Älskar dock att bo på "landet" snarare än i storstan. Är lantis i själ och hjärta, tydligen.

Som sagt, lite olika anledningar. Som frilansare hamnar man ju lite överallt och nu för tiden siktar jag också på att jobba lite mindre och leva (a.k.a. äta choklad, hänga och gejma) lite mer. Har dock blivit bloggsugen på sistone, så vem vet om jag dyker upp mer snart...

Liten sammanfattning i alla fall. Kul att du frågade! ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

"Främst dras den här serien med identitetsproblematik. Originalet och i synnerhet The Thousand-Year Door var mäktiga rollspel men därefter tycks Nintendo ha kommit till den skeva insikten att bara Mario & Luigi-serien har rätt till att vara intrikata rollspel, medan Paper-serien ska vara … "något annat! Exakt vad har vi inte en susning om."
Super Paper Mario var en mix av rollspelande och plattformande, vilket funkade okej. Sticker Star var ett actionäventyr med tunna rollspelsinslag. Det fungerade inte alls."

Du har ju helt rätt i den observationen. Paper Mario har bytt inriktning flera gånger. Men allting innan Super Paper Mario var rollspel eller äventyr med rollspelsinslag.

Där, i "allt innan Super Paper Mario" , räknar jag även in Super Mario RPG och Mario & Luigi 1+2.

Paper Mario till N64 hade väl även från början arbetstiteln Super Mario RPG 2, så att serien har rötter, ursprung som och förväntas vara lite mer rollspel har väl sin förklaring.

Jag skulle vilja påstå att den röda tråden för Paper Mario numera dock inte är något koncept eller någon särskild spelgenre, utan det som följer Paper Mario genom både tid och titlar är just papperstunnheten, som tar sig olika uttryck och testas på olika sätt när Nintendo försöker använda den premissen på olika sätt. Pappersgrejen är ju dels en visuell stil, men de lyckas även använda det på olika smarta sätt och leka med att Mario och de andra (samt spelvärlden) består av tunna pappers...ark?

Paper Mario är lite som Kirby, mångsidigt, oförutsägbart, platt och rosa. Och ibland med inslag av garn. Eller nä, inte riktigt. Men även Kirby har varit en figur och ett koncept som inte har låst sig till en genre utan varit en lite "friare" franchise för Nintendo än typ Metroid eller Zelda.

Tyvärr har jag inte spelat det själv ännu. Men jag tycker att Color Splash ser fantastiskt ut. Väl i klass med snygga spel till Xbox One och PS4, kanske inte tekniskt sett men resultatet ser skitfint ut. Ett av de snyggaste spelen till Wii U tror jag. Däremot ser nya Zelda inte så snyggt ut i jämförelse med spel i öppna spelvärldar till andra mer kraftfulla konsoler tycker jag. Där känns det att Wii U har sina begränsningar. Även Star Fox Zero får kämpa lite när man synar det och jämför med snygga actionspel till andra konsoler.

Kul förresten att Paper Mario fick avsluta både Nintendo 64 och Wii U som sista stora exklusiva spelet från Nintendo (eller var Mario Party 3 sist ut på N64? Kanske.). Super Paper Mario kunde också blivit ett sådant spel om det inte flyttats från GC till Wii.

Medlem
Skrivet av Banjo:

"Främst dras den här serien med identitetsproblematik. Originalet och i synnerhet The Thousand-Year Door var mäktiga rollspel men därefter tycks Nintendo ha kommit till den skeva insikten att bara Mario & Luigi-serien har rätt till att vara intrikata rollspel, medan Paper-serien ska vara … "något annat! Exakt vad har vi inte en susning om."
Super Paper Mario var en mix av rollspelande och plattformande, vilket funkade okej. Sticker Star var ett actionäventyr med tunna rollspelsinslag. Det fungerade inte alls."

Du har ju helt rätt i den observationen. Paper Mario har bytt inriktning flera gånger. Men allting innan Super Paper Mario var rollspel eller äventyr med rollspelsinslag.

Där, i "allt innan Super Paper Mario" , räknar jag även in Super Mario RPG och Mario & Luigi 1+2.

Paper Mario till N64 hade väl även från början arbetstiteln Super Mario RPG 2, så att serien har rötter, ursprung som och förväntas vara lite mer rollspel har väl sin förklaring.

Jag skulle vilja påstå att den röda tråden för Paper Mario numera dock inte är något koncept eller någon särskild spelgenre, utan det som följer Paper Mario genom både tid och titlar är just papperstunnheten, som tar sig olika uttryck och testas på olika sätt när Nintendo försöker använda den premissen på olika sätt. Pappersgrejen är ju dels en visuell stil, men de lyckas även använda det på olika smarta sätt och leka med att Mario och de andra (samt spelvärlden) består av tunna pappers...ark?

Paper Mario är lite som Kirby, mångsidigt, oförutsägbart, platt och rosa. Och ibland med inslag av garn. Eller nä, inte riktigt. Men även Kirby har varit en figur och ett koncept som inte har låst sig till en genre utan varit en lite "friare" franchise för Nintendo än typ Metroid eller Zelda.

Tyvärr har jag inte spelat det själv ännu. Men jag tycker att Color Splash ser fantastiskt ut. Väl i klass med snygga spel till Xbox One och PS4, kanske inte tekniskt sett men resultatet ser skitfint ut. Ett av de snyggaste spelen till Wii U tror jag. Däremot ser nya Zelda inte så snyggt ut i jämförelse med spel i öppna spelvärldar till andra mer kraftfulla konsoler tycker jag. Där känns det att Wii U har sina begränsningar. Även Star Fox Zero får kämpa lite när man synar det och jämför med snygga actionspel till andra konsoler.

Kul förresten att Paper Mario fick avsluta både Nintendo 64 och Wii U som sista stora exklusiva spelet från Nintendo (eller var Mario Party 3 sist ut på N64? Kanske.). Super Paper Mario kunde också blivit ett sådant spel om det inte flyttats från GC till Wii.

Ja, de bytte namn från Super Mario RPG 2 när Square inte längre var inblandad.

1
Skriv svar