Windows 10 verkar TAPPA användare

Robot
Medlem
Windows 10 verkar TAPPA användare

Windows 10 verkar tyvärr ha en del problem. Har själv en dator med mindre ram-minne (8 gig) och Windows 10 klarar inte hantera att minnet tar slut, för då kraschar både spel och program (och ibland hela OS:et). På windows 7 så fick klarade programmet att prioritera och stänga ner saker som kördes i bakgrunden. Windows 10 verkar inte heller jobba bra med chrome, då chrome äter ännu mer minne än det gjorde i windows 7.


signatur

???????????????

Medlem

Windows 7 på båda alternativen.

Medlem

Jag undrar lite hur man mäter. Tar man t ex Steam så ser man i deras top 3 statistik ut såhär:

Windows 10 64 bit, 47.48%, +0.04%

Windows 7 64 bit, 28.68%, -0.06%

Windows 8.1 64 bit, 8.66%, +0.09%

Tror nog många företag sitter kvar på gamla versioner, dels för att dom inte vill sabba befintliga system som kanske inte är kompatibla samt att dom dels inte vill få de barnsjukdomar som ofta finns kvar ett tag efter release.

Själv kör jag Win10 både hemma och på jobbet och är mycket nöjd, skulle inte vilja gå tillbaka.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag kör Windows 10 på jobbet och hemma, skulle inte vilja återgå till Windows 7, vilket jag tidigare körde.

Medlem

Med så små förändringar kan detta mycket väl ligga inom felmarginalen. Alltså går det egentligen inte att dra några slutsatser från denna data förutom att det verkar stå stilla enligt deras mätningar.

Medlem

Har inga problem gentemot Windows 10, enda jag avskyr är hur Windows update fungerar nu.

Medlem

Tror inte det handlar om att man tappat användare, snarare att myndigheter och liknande institutioner sitter på Windows 7. Känner till vissa landsting som först i år bytt från XP till Windows 7. Windows 10 lär ligga år framåt i tiden för dem. De sitter dessutom på ett stort antal datorer och får antagligen fler och fler för varje dag så det slår givetvis i procenttalen.

Medlem

Jag jobbar på Elgiganten och varje dag kommer det in förvirrade pensionärer som vill nedgradera till Windows 8/8.1 för att dom är rädd för nytt.

Windows 10 är ett superbra operativsystem! Ingen anledning att inte uppgradera.


signatur

I want to play a game.

Medlem

Jag kör idag W10 Pro på mina två stationära och på tre laptops.
Har inga problem alls med mina maskiner och det flyter på riktigt bra.
Datorerna har olika uppgifter som mediemaskiner, spelrigg, servicedator och annat men inga problem har uppstått än.
Jag kör gamla spel utan problem, emulerar retromaskiner och lirar klassikerna och allt fungerar perfekt.
Vad är det folk har problem med?
är det verkligen W10 som är problemet?
Jag ställer mig tveksam till det.

Medlem
Skrivet av conthox:

Tror nog många företag sitter kvar på gamla versioner, dels för att dom inte vill sabba befintliga system som kanske inte är kompatibla samt att dom dels inte vill få de barnsjukdomar som ofta finns kvar ett tag efter release.

Kan nog vara så. Vi kommer fortsätta med win 7 (även på nya datorer) minst ett år till.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Windows 7 var överlägset bäst ur användarsynpunkt, logiska och enkla menyer osv.

Windows 10 funkar bra men finns en hel del att slipa på i användargränsnittet.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Windows 7 var överlägset bäst ur användarsynpunkt, logiska och enkla menyer osv.

Windows 10 funkar bra men finns en hel del att slipa på i användargränsnittet.

Anniversary-uppdateringen lägger till och ändrar mycket. Sedan är det många som upplever det som krånligare i 10an bara för att dom inte vet hur det fungerar. Menyer för snabbare åtkomst till inställningar är t ex smidigare i 10.

Men det är tydligen få som har t ex testat med att högerklicka på startknappen för att se vad som kommer upp. Eller så har dom inte 10 alls utan läser bara vad folk klagar om och sedan upprepar samma sak.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Backade från 10 till 8.1 då min dator strulat något förjävligt sedan jag uppdaterade. Screeb tearing, appar som inte funkar, inställningar appen kraschade (gick inte att starta), spel fungerade inte, kan inte klicka på vissa ikoner, volymkontrollen krashar osv.

Medlem
Skrivet av Mindrax:

Jag kör idag W10 Pro på mina två stationära och på tre laptops.
Har inga problem alls med mina maskiner och det flyter på riktigt bra.
Datorerna har olika uppgifter som mediemaskiner, spelrigg, servicedator och annat men inga problem har uppstått än.
Jag kör gamla spel utan problem, emulerar retromaskiner och lirar klassikerna och allt fungerar perfekt.
Vad är det folk har problem med?
är det verkligen W10 som är problemet?
Jag ställer mig tveksam till det.

Några startade hata-tåget och andra hakade på. Det blev inne att dissa 10an och sedan gick det inte att stoppa. Många klagade på saker för att dom inte visste hur det fungerar, eller så satt dom på gammal hårdvara. Folk som hakade på tåget upprepade vad ovanstående sagt utan att kolla upp fakta och så fortsatte det i samma takt.

"Jag vet inte hur det fungerar, därför är det dåligt" blev "det fungerar inte, det är dåligt" till bara "det är dåligt [men vet inte varför]".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd

Hahaha... Tomas, jag tror du ska kolla upp vad trend betyder. En månads avvikelse är bara det, en avvikelse. Trenden har varit konstant uppåt.

En halv procentenhet ligger inom normal felmarginal under en oförändrad månad när man räknar statistik.

Bra försök dock. Eller, nä! Det var ett ganska dåligt försök faktiskt.

Medlem

Vi har fortfarande windows XP på arbetsdatorerna... grymt drygt.

Annars är jag grymt nöjd med win10. Win7 som så många fortfarande heller kör hade jag extremt många krascher med. BSOD's var och varannan dag. Win 10 har bara kraschat nån enstaka gång.
Nej aldrig att jag skulle nergradera.
Tror också att det är mest äldre personer som är rädd för det nya eller som läst någonting negativt. Då går de hellre tillbaks...

Medlem

Det dyker upp lustiga fel efter windows updates...

För mig så spärrades internet i brandväggen efter en windows update på en av mina datorer. Fick stänga av brandväggen så funkade allt igen.

Syrran fick program avinstallerade. Kom upp en ruta efter windows reboota om att windows avinstallerat programmen p.g.a. ej kompatibelt med detta OS. Gick hur bra som helst att ladda ner och installera på nytt, samma version...

En annan släkting får problem med ljudkortet om han installerar Anniversary Update. Funkar om han rollar tillbaka till äldre version av Win 10.

Sen läser man om en del andra problem på forum osv. Känns lite ostabilt.

Medlem
Skrivet av Potatisbullen:

Backade från 10 till 8.1 då min dator strulat något förjävligt sedan jag uppdaterade. Screeb tearing, appar som inte funkar, inställningar appen kraschade (gick inte att starta), spel fungerade inte, kan inte klicka på vissa ikoner, volymkontrollen krashar osv.

Låter som du har något annat problem än just OSet. Dålig uppgradering? Testat ren installation? De problemen du listar kan inte alla bero på just win 10 i sig, om du inte har en special special dator.

Redaktör
Skrivet av Pungvred:

Hahaha... Tomas, jag tror du ska kolla upp vad trend betyder. En månads avvikelse är bara det, en avvikelse. Trenden har varit konstant uppåt.

En halv procentenhet ligger inom normal felmarginal under en oförändrad månad när man räknar statistik.

Bra försök dock. Eller, nä! Det var ett ganska dåligt försök faktiskt.

"Trend" var kanske ett dåligt ordval, ja. Samtidigt, har trenden uppåt fortsatt efter att Win 10 började kosta pengar?

Nyheten består ju av fler ord än "trend", t.ex. de här: "verkar" (i rubriken), "vissa uppgifter pekar mot" och "Viktigt är att det handlar om just uppskattningar, inte faktiska siffror.". Det hade varit dumt att skriva så om jag "försökte" något.


signatur
Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Mindrax:

Jag kör idag W10 Pro på mina två stationära och på tre laptops.
Har inga problem alls med mina maskiner och det flyter på riktigt bra.
Datorerna har olika uppgifter som mediemaskiner, spelrigg, servicedator och annat men inga problem har uppstått än.
Jag kör gamla spel utan problem, emulerar retromaskiner och lirar klassikerna och allt fungerar perfekt.
Vad är det folk har problem med?
är det verkligen W10 som är problemet?
Jag ställer mig tveksam till det.

Några startade hata-tåget och andra hakade på. Det blev inne att dissa 10an och sedan gick det inte att stoppa. Många klagade på saker för att dom inte visste hur det fungerar, eller så satt dom på gammal hårdvara. Folk som hakade på tåget upprepade vad ovanstående sagt utan att kolla upp fakta och så fortsatte det i samma takt.

"Jag vet inte hur det fungerar, därför är det dåligt" blev "det fungerar inte, det är dåligt" till bara "det är dåligt [men vet inte varför]".

Älskade 7an men gillar 10 skarpt. Det är dessutom många gånger lättare att dra igång gamla spel än det var i 7an, vilket är trevligt för min del då jag gärna återvänder till 90 talet då och då.

Medlem

Tappade mitt Wifi hela tiden när jag bytte till 10. Så efter 3 dagar bytte jag tillbaka till 8.1 med Classic shell.

Medlem

Gick utan tidigare erfarenhet över till Linux för drygt 10 månader sedan. Fungerade så smidigt att jag inte ens kände att jag behövde dualboota.

k3m
Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Mindrax:

Jag kör idag W10 Pro på mina två stationära och på tre laptops.
Har inga problem alls med mina maskiner och det flyter på riktigt bra.
Datorerna har olika uppgifter som mediemaskiner, spelrigg, servicedator och annat men inga problem har uppstått än.
Jag kör gamla spel utan problem, emulerar retromaskiner och lirar klassikerna och allt fungerar perfekt.
Vad är det folk har problem med?
är det verkligen W10 som är problemet?
Jag ställer mig tveksam till det.

Några startade hata-tåget och andra hakade på. Det blev inne att dissa 10an och sedan gick det inte att stoppa. Många klagade på saker för att dom inte visste hur det fungerar, eller så satt dom på gammal hårdvara. Folk som hakade på tåget upprepade vad ovanstående sagt utan att kolla upp fakta och så fortsatte det i samma takt.

"Jag vet inte hur det fungerar, därför är det dåligt" blev "det fungerar inte, det är dåligt" till bara "det är dåligt [men vet inte varför]".

win10 är ju inte alls bra. då man mycket lättare tappar kontrollen över det. förkastliga autouppdateringar, gränssnitt, Winstore, bloatware osv osv...

För mig blev allting bättre med Windows 10, märkligt hur olika det kan vara för folk.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Lek3r:

Tappade mitt Wifi hela tiden när jag bytte till 10. Så efter 3 dagar bytte jag tillbaka till 8.1 med Classic shell.

Bara att byta drivrutinerna till tillverkarens egna, då försvinner det problemet.
Jag hade med det problemet men det löste jag med nya drivare och inte Microsofts egna skitdrivare.

Medlem

Windows 10 adoption eller vad man säger på svenska går MYCKET fortare än till något tidigare OS, antagligen för att det varit gratis men det går bra för Win 10 , över 400 milj användare.

Kör 10an på alla datorer skulle aldrig gå tillbaka till 7an eller 8.1.

Avstängd
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Pungvred:

Hahaha... Tomas, jag tror du ska kolla upp vad trend betyder. En månads avvikelse är bara det, en avvikelse. Trenden har varit konstant uppåt.

En halv procentenhet ligger inom normal felmarginal under en oförändrad månad när man räknar statistik.

Bra försök dock. Eller, nä! Det var ett ganska dåligt försök faktiskt.

"Trend" var kanske ett dåligt ordval, ja. Samtidigt, har trenden uppåt fortsatt efter att Win 10 började kosta pengar?

Nyheten består ju av fler ord än "trend", t.ex. de här: "verkar" (i rubriken), "vissa uppgifter pekar mot" och "Viktigt är att det handlar om just uppskattningar, inte faktiska siffror.". Det hade varit dumt att skriva så om jag "försökte" något.

Det har bara gått två månader sedan det började kosta pengar, så det finns inte tillräckligt med underlag för att se specifikt på den förändringen. Men det gick upp efter augusti månad med nära 2 procentenheter,

Men om jag skulle satsa pengar så hade jag definitivt inte satsat på en nedåtgående trend. Det kommer att fortsatt stiga, om än i lugnare tempo.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Pungvred:

Hahaha... Tomas, jag tror du ska kolla upp vad trend betyder. En månads avvikelse är bara det, en avvikelse. Trenden har varit konstant uppåt.

En halv procentenhet ligger inom normal felmarginal under en oförändrad månad när man räknar statistik.

Bra försök dock. Eller, nä! Det var ett ganska dåligt försök faktiskt.

"Trend" var kanske ett dåligt ordval, ja. Samtidigt, har trenden uppåt fortsatt efter att Win 10 började kosta pengar?

Nyheten består ju av fler ord än "trend", t.ex. de här: "verkar" (i rubriken), "vissa uppgifter pekar mot" och "Viktigt är att det handlar om just uppskattningar, inte faktiska siffror.". Det hade varit dumt att skriva så om jag "försökte" något.

Det bästa är att använda en Process Behaviour Chart.
Jag håller med om att en månad inte är nog för att se ifall processen verkligen går upp eller ner. Om nästa månad visar samma tendens så kan man börja titta på om det är en trend eller inte, annars är det en tillfällig avvikelse.
Normalt sett så tittar man aldrig på mindre än ett kvartal för att stänga ute brus i datan.

Det är ju just det här som finansmarknaden gör fel när de kissar på sig varje gång som linjerna går åt fel håll.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Mindrax:

Jag kör idag W10 Pro på mina två stationära och på tre laptops.
Har inga problem alls med mina maskiner och det flyter på riktigt bra.
Datorerna har olika uppgifter som mediemaskiner, spelrigg, servicedator och annat men inga problem har uppstått än.
Jag kör gamla spel utan problem, emulerar retromaskiner och lirar klassikerna och allt fungerar perfekt.
Vad är det folk har problem med?
är det verkligen W10 som är problemet?
Jag ställer mig tveksam till det.

Några startade hata-tåget och andra hakade på. Det blev inne att dissa 10an och sedan gick det inte att stoppa. Många klagade på saker för att dom inte visste hur det fungerar, eller så satt dom på gammal hårdvara. Folk som hakade på tåget upprepade vad ovanstående sagt utan att kolla upp fakta och så fortsatte det i samma takt.

"Jag vet inte hur det fungerar, därför är det dåligt" blev "det fungerar inte, det är dåligt" till bara "det är dåligt [men vet inte varför]".

win10 är ju inte alls bra. då man mycket lättare tappar kontrollen över det. förkastliga autouppdateringar, gränssnitt, Winstore, bloatware osv osv...

Det du skriver om passar precis in på det som jag nämnde.

Gränssnittet är inte alls genomsyrat kasst, speciellt inte efter den stora uppdateringen. Många inställningar nås mycket snabbt, men folk vet inte hur. Det är som om dom ser gränssnittet, inte vet hur det fungear och sedan säger "fan va kass, det går inte att hitta X". En del gamla dialogrutor och osmidiga vägar finns kvar, men allvarligt, hur många gånger ändrar man inställningarna i windows? Jag brukar bara ställa in alla inställningar efter installation och sedan rullar det på ett par år. Vem är det som måste in och ändra inställningar hela tiden?

Autouppdateringarna går att ändra och "få kontrollen på". Har aldrig hänt att min dator "bara har startat om" som en del säger. Men visst, jag har den inte igång över natten som en del har. Kanske dom skall fundera på en annan lösning till vad det nu är det som dom håller på med, än att ha datorn på 24/7. Om inte så får man väl lära sig Ctrl + S när man går ifrån datorn...

Bloatware? Var? Appen "Läslista", "Music groove" och några till? Precis som Windows Store nedan - om man inte använder den så klicka inte på dom.

Windows Store har jag knappt öppnat och den stör inte alls. Om man inte vill ha med den att göra så är det ju bara att låta bli den, svårare än så är det inte.

För båda 2 ovan - De program som jag använder ligger antingen på skrivbordet, i snabbstartsfältet eller på Start-delen av startmenyn. Allt annat som jag använder sällan eller inte alls ligger i Startmenyn under Alla program och där är jag nästan aldrig. Stör mig således inte på dem.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

123
Skriv svar