Xbox-chef: PS4 Pro är inte tillräckligt kraftfull för äkta 4K

Robot
Xbox-chef: PS4 Pro är inte tillräckligt kraftfull för äkta 4K
Avstängd
Xbox-chef: PS4 Pro är inte tillräckligt kraftfull för äkta 4K

Det där var en äkta fanboy må jag säga.

Medlem

För att alla konsoler som sägs klara av X upplösning gör ju det utan problem...
"Den klarar av 4k" [...] "i 24 fps för den äkta cinematiska upplevelsen"

Medlem

Spelar ingen roll om det är PS4Pro eller Scorpio, båda kommer tvingas dra ner på effekterna för att få ut någon vetting frame rate i 4K upplösning. Frågan är om det är värt att dra ner så mycket bara för att få upp upplösningen.

Jag personligen spelar hellre ett snyggt spel med låg upplösning än ett fult i hög. Uppskalningstekniken i X1S och PS4P duger gott och väl. Vill man ha 4K är det nog bäst att köpa en PC med dubbla eller trippla grafikkort.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ska boka en ändå. Jag bryr mig inte om 4K än på ett tag. Mer kraft, bättre wifi och en USB kontakt till duger gott för mig.

Gamestop har ett ok erbjudande om att byta in sin gamla och få en ny med 1700 imellan. Hade dom inte gått ut med det så hade jag faktiskt avvaktat till nästa år för att se vad som händer med spelutbudet.

Medlem

ingen av dom 2 konsolerna skulle jag personligen använda för att köra 4k det kan han citera mig på ^^

Medlem

Varför är det plötsligt så mycket snack om 4k? Hellre ett snyggare spel i 1080P och 60fps alla dagar i veckan. Men inte ens det klarar de ju av i dagsläget.
Kommer man gå tillbaka 5+ år när det kommer till effekter och annat för att klara av att rendera spelen i 4k?

Medlem

låt dem slås och ta död på varandra


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Som alltid så tycker den stora massan det är asfränt med 4k.
Alla tv-apparater som säljs nu är ju 4k-teves och då "måste" konsolen så klart oxo vara 4k

k3m
Medlem
Skrivet av Andersson:

Varför är det plötsligt så mycket snack om 4k? Hellre ett snyggare spel i 1080P och 60fps alla dagar i veckan. Men inte ens det klarar de ju av i dagsläget.
Kommer man gå tillbaka 5+ år när det kommer till effekter och annat för att klara av att rendera spelen i 4k?

mhm. helknäppt alltså? helt obegripligt för mig med...

Medlem

Halo 5 använde ju massor med teknisk magi för att leverera 60fps.
Dom använde ju bland annat dynamic resolution scaling, så spelet ändrade upplösning när det hände mkt för att inte tappa frames.

Man märker inte ens av det när man spelar, och allt flyter på som en dröm.

Kommer nog bli mer liknande lösningar i framtiden med känns det som, att leverera spel i konstant 4k upplösning som flyter på perfekt känns som det kmr bli svårt.

Edit:
Såg även nu att det inte bara var halo som använde det, utan även The Division, Doom och The Witcher 3

Medlem
Skrivet av Andersson:

Varför är det plötsligt så mycket snack om 4k? Hellre ett snyggare spel i 1080P och 60fps alla dagar i veckan. Men inte ens det klarar de ju av i dagsläget.
Kommer man gå tillbaka 5+ år när det kommer till effekter och annat för att klara av att rendera spelen i 4k?

Om det visar sig att ordet/bokstäverna "4K" säljer tillräckligt bra så.

Medlem

Jag begriper inte hysterin över 4K-upplösning. 1080 funkar fortfarande väldigt bra för mig


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Ärligt talat så snackar båda företagen lika mycket skit när det gäller 4K, det handlar självklart om uppskalning i båda fallen så länge det inte gäller rena mediafunktioner som tex. videouppspelning.

Medlem

Tror dock prestandan räcker för 4k efter nåt år när spelen verkligen optimeras. Det är dock synd med den här upplösningshysterin.. Samma på telefoner, vem fan behöver 4k på telefonen... Men det säljer ju så

Medlem

Har dem frågat spelarna om de ens vill ha 4K? De flesta skulle nog föredra 60fps och högre grafikinställningar...


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Look att Mr captain obvious over here!

Medlem

Skillnaden är att ps4 PRO snart är här. Xboner skorpion är något som ligger mer än ett år bort...

Medlem

Vore som sagt mycket bättre om vi kunde få 60fps i 1080p och resterande kraften mer på större banor, bättre AI och EAX-liknande ljud. För de flesta så kommer inte 4k innebära någon visuell skillnad.

Och scorpio har inte tillräckligt med kraft för 4k heller, dessutom så slösas helt onödig laddningstid på större texturer.

Medlem

Min terasnopp är större än din...

Medlem

Tycker hela "teraflopp" mätningen är komisk.
Som om allt landar på hur många teraflopp det handlar om.

Finns en anledning till varför nvidia och amd eller någon annan aktör på pc marknaden inte använder sig av teraflop som marknadsföring eller jämförelse.

Ge clockhastighet, arkitektur, cuda cores, minnestyp och mängd.
Det är lite mer intressant.

Medlem
Skrivet av theailer:

Som alltid så tycker den stora massan det är asfränt med 4k.
Alla tv-apparater som säljs nu är ju 4k-teves och då "måste" konsolen så klart oxo vara 4k

Tycker att det känns som att dom flesta här inte är särskilt hype'ade.

Medlem

Eftersom jag alltid går efter vem som erbjuder de mest intressant spel så skiter jag fullständigt i om maskinen pallar eller inte pallar 4k.

Just nu erbjuder SONY PS4 mer intressanta spel för mig då de flesta intressanta Xbox One spel finns på datorn också, så därav stannar jag med PC och PS4. Så lär nog skaffa PS4 PRO om jag fixar en bättre TV också vilket jag bör göra då min är urusel.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Tycker hela "teraflopp" mätningen är komisk.
Som om allt landar på hur många teraflopp det handlar om.

Finns en anledning till varför nvidia och amd eller någon annan aktör på pc marknaden inte använder sig av teraflop som marknadsföring eller jämförelse.

Ge clockhastighet, arkitektur, cuda cores, minnestyp och mängd.
Det är lite mer intressant.

Så är det ju jämt med elektronik när det marknadsförs. Samma sak som megapixlar på kameror.

De som inte är nördar och kan grejerna utan och innan måste ju få någon siffra att jämföra med.

Tycker såklart inte att det är en bra sak att jämföra på sådant vis men kan ändå förstå varför det görs.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Tycker hela "teraflopp" mätningen är komisk.
Som om allt landar på hur många teraflopp det handlar om.

Finns en anledning till varför nvidia och amd eller någon annan aktör på pc marknaden inte använder sig av teraflop som marknadsföring eller jämförelse.

Ge clockhastighet, arkitektur, cuda cores, minnestyp och mängd.
Det är lite mer intressant.

CUDA cores är lika missvisande då det alltid är 0 på AMDs chip.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Om nya Xbox inte kan köra Native 4k/60fps och bara Native 4k/30fps så är det inget att ha ändå.
1080p/60fps > 4k/30fps

Medlem

Man får vara försiktig vad man skämmer bort sig med det kan bli dyrt. Själv så har jag intresset i spelen inte så mycket i ljudbilden. Och inte om det är den nyaste krispiga bilden eller inte. Är en sån som kan köpa nya Pro bara för att bf1 kan bli lite bättre.

Medlem

Så mycket BS från både sony och ms nu.
Dom koncentrerar sig på fel saker


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har Xbox One men kommer skaffa Scorpio direkt vid releas.. om det finns native 4k-spel. Samtidigt uppgraderar jag till 4k-TV.
Längtar till detta.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

+60fps är viktigare än 4k.

12
Skriv svar