Regeringen satsar 850 miljoner kr på bredband på landsbygden

Medlem

Ligger fiber dragen 10 meter från huset, men kan inte få det indraget ALLS, för den station som ligger i angränsande samhälle (där fibern kommer från) där finns det inga intresserade i fiberuppkoppling så de kopplar inte in den så vi kan få fiber här.

Varit så sedan de drog fibern för mer än ett år sedan.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Grattis landsbygden är fan på tiden att ni får lite fiber snart.

Skrivet av WolfGrin:

Hade man lagt bara någon % av det man slösat på invandringen så hade vi kunnat ha 1000 mbit till varje hem för länge sedan. Eller lagt en del av det på industri som skulle skapat jobb inom IT istället för asylbaronen fickor.

helt otroligt att du lyckas glida från ämnet bredband till invandringspolitik


signatur

DEHUMANIZE YOURSELF AND FACE TO BLOODSHED

Medlem

Fått fiber under sommaren genom kommunen för 13 000kr. Var inte helt fel.

Tycker det är bra att staten står för det mesta, i slutändan kommer de ju att tjäna på det med fler jobb och att de kan stänga ner fysiska tjänster såsom t ex sjukvården, skattekontor med mera. Då har jag inte räknat med t ex vägslitage, utsläpp och potentiella olycker (som kostar MASSOR) som orsakas av att man kör till dessa.

Medlem

Så klart det är bra! Det är det här man betalar skatt för och jag är stockholmare som säger så.

Gnäll inte. Den förra regeringen hade aldrig klarat detta eftersom radhusen och villorna i Stockholm redan har bredband.

Medlem

Ge mig obegränsad 4G är jag nöjd. Har typ 80mnit med det.. skulle klara mig bra.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Hade man lagt bara någon % av det man slösat på invandringen så hade vi kunnat ha 1000 mbit till varje hem för länge sedan. Eller lagt en del av det på industri som skulle skapat jobb inom IT istället för asylbaronen fickor.

Skrämmande att du får så många tummar upp på den där kommmentaren. Hade högre tankar om FZ:s medlemmar...

I vilken värld är det slöseri med pengar att rädda liv?

Medlem

Fz! Hur tänker ni? Att det skulle bli en saklig och intressant diskussion där vi håller oss till ämnet? Haha

Bor i Åre, Jämtland. Får betala 20000 för att dra in fiber, klart och indraget i höst.
Så det är inte gratis bara för att staten skjuter till. Men infrastruktur i ett land är viktigt, så klart att skattepengar ska gå dit.

Medlem
Skrivet av Påskmust:
Skrivet av WolfGrin:

Hade man lagt bara någon % av det man slösat på invandringen så hade vi kunnat ha 1000 mbit till varje hem för länge sedan. Eller lagt en del av det på industri som skulle skapat jobb inom IT istället för asylbaronen fickor.

Skrämmande att du får så många tummar upp på den där kommmentaren. Hade högre tankar om FZ:s medlemmar...

I vilken värld är det slöseri med pengar att rädda liv?

Kan ju vara så att folk inte tycker att man behöver räddas från Danmark.

Medlem

Bra. Allt som stimulerar decentralisering är av godo! Låt landsbygden överleva.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag fick precis fiber sedan en dryg 1 års medverkande i lokala fiberföreningen, kostar mig 17 000 kr. Vi fick inget glesbygdsstöd som "grannen" 1 km bort, men känns ändå inte så surt faktiskt. Om nu denna satsning gör det möjligt och även lite billigare för de som ännu inte har fiber så inte mig emot. Skulle dock kännas orättvist om de fick det gratis.

De får det inte gratis. Tanken är att detta ska få ner kostnaden per kund på landsbygden då den annars blir mycket högre på grund av lägre antal intressenter.

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:
Skrivet av conthox:

Jag fick precis fiber sedan en dryg 1 års medverkande i lokala fiberföreningen, kostar mig 17 000 kr. Vi fick inget glesbygdsstöd som "grannen" 1 km bort, men känns ändå inte så surt faktiskt. Om nu denna satsning gör det möjligt och även lite billigare för de som ännu inte har fiber så inte mig emot. Skulle dock kännas orättvist om de fick det gratis.

De får det inte gratis. Tanken är att detta ska få ner kostnaden per kund på landsbygden då den annars blir mycket högre på grund av lägre antal intressenter.

I så fall är det ju Hakuna Matata


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Hade man lagt bara någon % av det man slösat på invandringen så hade vi kunnat ha 1000 mbit till varje hem för länge sedan. Eller lagt en del av det på industri som skulle skapat jobb inom IT istället för asylbaronen fickor.

Sände är invandrarnas fel att landsbygden inte har Internet. Finns de nått som händer i Sverige som inte är invandrarnas fel? För övrigt kul för dom som bor på landsbygden. Snabbt Internet till alla!

Medlem

De kan satsa hur mycket de vill men så länge de inte ändrar reglerna igen så kommer ju ingen förutom bygder med över 1000 anslutna hushåll att kunna söka bidragen iaf...

Medlem

Bor 6km från "stan" och ADSL:et (max 7/1) får fnatt och blir ostabilt efter varje regnväder. Nu ska det bli fiber nästa sommar till en kostnad av 10.000:- och det känns helt ok så att man kan få 250/50 till samma kostnad som i dag och stabilitet.

12
Skriv svar