Från moralpanik till Kickstarter-succéer – Fulkultur snackar nya rollspelsvågen

Robot
Från moralpanik till Kickstarter-succéer – Fulkultur snackar nya rollspelsvågen

Vi blev uppenvarligen inte yxmördarsatanister av rollspelskvällarna förra milleniet. Eller?


Releasehästryttare
Från moralpanik till Kickstarter-succéer – Fulkultur snackar nya rollspelsvågen

Blir spela länge ikväll, Divinity original sin 2 släpps kl 19 på stream! #hype

Medlem

Jag brukade som 8 åring sno bilar och skjuta ihjäl folk efter att ha kört gta. Jäkla spel som gör att man begår brott

Medlem
Skrivet av Devan:

Blir spela länge ikväll, Divinity original sin 2 släpps kl 19 på stream! #hype

Jag brukar uppskatta rollspel men Divinity har jag inte fastnat för alls. Förstår inte riktigt tjusningen med det

Medlem

Fria Ligan har onekligen brett ut sig mest bland dom moderna svenska rollspelförlagen, men jag anser att Järnringen med "Mutant: Undergångens Arvtagare" och sitt suveräna fantasyrollspel "Symbaroum" är dom vassaste rollspelsmakarna vi har i landet.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av billybob:
Skrivet av Devan:

Blir spela länge ikväll, Divinity original sin 2 släpps kl 19 på stream! #hype

Jag brukar uppskatta rollspel men Divinity har jag inte fastnat för alls. Förstår inte riktigt tjusningen med det

Jag köpte det igår, tror jag gillar det, verkar dock lite komplext. Märkte dock att jag nog vill köra om, körde "no ai" på båda karaktärerna, känns väldigt skumt att välja dialog valen för båda 2. Får se om jag fastnar för det eller inte, har precis släckt den brinnande båte, och därmed räddat dess... själ. Fniss. Om jag uppfatta det rätt, var lite trött och ofokuserad när jag snackade med snubben som pratade om båtens själ

Medlem
Skrivet av billybob:
Skrivet av Devan:

Blir spela länge ikväll, Divinity original sin 2 släpps kl 19 på stream! #hype

Jag brukar uppskatta rollspel men Divinity har jag inte fastnat för alls. Förstår inte riktigt tjusningen med det

Spela det i co-op med någon om du har möjlighet! Jag och sambon satt som klistrade framför våra datorer i flera dagar efter att vi hade köpt det. Jag tror inte alls att det vore lika kul att spela det ensam.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Releasehästryttare
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av billybob:
Skrivet av Devan:

Blir spela länge ikväll, Divinity original sin 2 släpps kl 19 på stream! #hype

Jag brukar uppskatta rollspel men Divinity har jag inte fastnat för alls. Förstår inte riktigt tjusningen med det

Jag köpte det igår, tror jag gillar det, verkar dock lite komplext. Märkte dock att jag nog vill köra om, körde "no ai" på båda karaktärerna, känns väldigt skumt att välja dialog valen för båda 2. Får se om jag fastnar för det eller inte, har precis släckt den brinnande båte, och därmed räddat dess... själ. Fniss. Om jag uppfatta det rätt, var lite trött och ofokuserad när jag snackade med snubben som pratade om båtens själ

Att spelet är komplext är ju det som gör det bra, tex du kan ta en av dina chars och gå och prata med någon och samtidigt så tar du din andra char och stjäl allt som npcn inte ser, du kan även som jag antar du sett flytta saker i omgivningen för att hjälpa en i strid, neutralisera fällor med mera..

Men hoppas du har kul .. själv älskar jag det!

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Fria Ligan har onekligen brett ut sig mest bland dom moderna svenska rollspelförlagen, men jag anser att Järnringen med "Mutant: Undergångens Arvtagare" och sitt suveräna fantasyrollspel "Symbaroum" är dom vassaste rollspelsmakarna vi har i landet.

Spelat Coriolis och. Spelar Symbaroum och nya EON just nu. Ska börja spela Western snart och dessutom har vi ju Drakar och demoner på gång igen. Har säkert glömt flera guldklimpar då jag vet att vi både spelat och kommer spela mer än de jag just nämnt.

Det är underbart att vara rollspelsfantast i Sverige idag.

Men som den gamla cyniska räv jag är måste jag ju grina över något. Det enda jag personligen kan klaga på är att regelsystemen idag ska vara så barskrapade och enkla. Det är inget problem i sig men leder till en hel del fånigheter såsom vem som börjar i Coriolis alltid är samma och att du kan trötta ut dig själv i EON för att sedan kollapsa och dö när någon petar på dig.

Men måste återupprepa återigen att det är förbenat kul att återigen ha en massa härliga rollspel att spela. Tack alla spelmakare där ute!

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av billybob:
Skrivet av Devan:

Blir spela länge ikväll, Divinity original sin 2 släpps kl 19 på stream! #hype

Jag brukar uppskatta rollspel men Divinity har jag inte fastnat för alls. Förstår inte riktigt tjusningen med det

Jag köpte det igår, tror jag gillar det, verkar dock lite komplext. Märkte dock att jag nog vill köra om, körde "no ai" på båda karaktärerna, känns väldigt skumt att välja dialog valen för båda 2. Får se om jag fastnar för det eller inte, har precis släckt den brinnande båte, och därmed räddat dess... själ. Fniss. Om jag uppfatta det rätt, var lite trött och ofokuserad när jag snackade med snubben som pratade om båtens själ

Att spelet är komplext är ju det som gör det bra, tex du kan ta en av dina chars och gå och prata med någon och samtidigt så tar du din andra char och stjäl allt som npcn inte ser, du kan även som jag antar du sett flytta saker i omgivningen för att hjälpa en i strid, neutralisera fällor med mera..

Men hoppas du har kul .. själv älskar jag det!

Hehe, nu vart det nog lite klantigt uttryckt, menade inte att det var något negativt, var mer menat att jag har svårt att avgöra om jag gillar det innan jag satt mig in i det samt att kan vara det som gör att vissa inte gillar det. Ah dom berättade att man kunde göra så i en review jag såg, var en av sakerna jag tyckte var intressant. Märkte att man kunde kasta saker på plats istället för att högerklicka och välja drop item, var lite drygt innan jag kom på det vid första stället med 3 stycken giftbrunnar. Försökte gå fram och droppa tunnor på dom. Bad idea :-P. Har du något tips på klasser samt skills och stats?

Releasehästryttare
Skrivet av Smoo87:

Hehe, nu vart det nog lite klantigt uttryckt, menade inte att det var något negativt, var mer menat att jag har svårt att avgöra om jag gillar det innan jag satt mig in i det samt att kan vara det som gör att vissa inte gillar det. Ah dom berättade att man kunde göra så i en review jag såg, var en av sakerna jag tyckte var intressant. Märkte att man kunde kasta saker på plats istället för att högerklicka och välja drop item, var lite drygt innan jag kom på det vid första stället med 3 stycken giftbrunnar. Försökte gå fram och droppa tunnor på dom. Bad idea :-P. Har du något tips på klasser samt skills och stats?

Alla klasser funkar, du får testa dig fram till vilka skills du gillar, men i staden du är i nu så säljer npcer tier 1 skill books för alla klasser så rekommenderar att du samlar på dig lite guld och köper ett par, vad gäller stats så är det rätt enkelt, str för warriors dex för rogues/archers och init för mages som vanligt

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Smoo87:

Hehe, nu vart det nog lite klantigt uttryckt, menade inte att det var något negativt, var mer menat att jag har svårt att avgöra om jag gillar det innan jag satt mig in i det samt att kan vara det som gör att vissa inte gillar det. Ah dom berättade att man kunde göra så i en review jag såg, var en av sakerna jag tyckte var intressant. Märkte att man kunde kasta saker på plats istället för att högerklicka och välja drop item, var lite drygt innan jag kom på det vid första stället med 3 stycken giftbrunnar. Försökte gå fram och droppa tunnor på dom. Bad idea :-P. Har du något tips på klasser samt skills och stats?

Alla klasser funkar, du får testa dig fram till vilka skills du gillar, men i staden du är i nu så säljer npcer tier 1 skill books för alla klasser så rekommenderar att du samlar på dig lite guld och köper ett par, vad gäller stats så är det rätt enkelt, str för warriors dex för rogues/archers och init för mages som vanligt

Jag tror det blir 1 wayfarer och 1... Uhm.. vad hette den nu, shadowblade eller dylikt. Kör om då jag trodde att ai valet var om jag fick kontrollera karaktären i fight eller inte. Var lite tråkigt att prata med sig själv. Så min kompanjon får ha Maniac ai

Medlem
Skrivet av billybob:

Jag brukar uppskatta rollspel men Divinity har jag inte fastnat för alls. Förstår inte riktigt tjusningen med det

Det är det bästa nya partybaserade isometriska RPG som kommit på ett bra tag. Vilka RPG spelar du?

Divinity Original Sin 2 verkar mycket lovande det lilla jag hunnit testa.

Ambassadör
Xbox

Rollspel är jättehemskt. Jag skyller min tortyrkammare med inslag av demondyrkan som jag har i källaren, där det lemlästas och offras människor varje helg, på att jag spelade Kult. Så måste det vara!


signatur

Jump in.

Medlem

Spelar fortfarande rollspel på helgerna och inte en endaste kyrka har jag bränt. Treåringen börjar uppvisa intresse för de små roliga tenngubbarna så jag har säkrat återväxten.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ravenknight:

Spelar fortfarande rollspel på helgerna och inte en endaste kyrka har jag bränt. Treåringen börjar uppvisa intresse för de små roliga tenngubbarna så jag har säkrat återväxten.

Man ska aldrig säga aldrig!


signatur
Medlem

Ni tar upp Community menmissade ju Harmonquest. skaparen av Community rollspelare med ett gäng polare och det hela är delvis rätt fint animerat. Larvigt men kul. http://m.youtube.com/watch?v=-cuqqHGpRDE

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av tirim4:

Ni tar upp Community menmissade ju Harmonquest. skaparen av Community rollspelare med ett gäng polare och det hela är delvis rätt fint animerat. Larvigt men kul. http://m.youtube.com/watch?v=-cuqqHGpRDE

Cool! Jag är helt fast i Acqusitions Incorporated just nu.


signatur
1
Skriv svar