Lords of the Fallen

Inaktiv
Skrivet av Margy:
Skrivet av bleak:

Självklart förstår jag att du uppfattar spelet på det här viset men är nästan mer en kommentar om spelrecensioner i stort. Hur kan de som ska vara professionella ha så olika uppfattningar om spelmekanik när det är vad ni som i egenskap av proffs borde ha liknande bedömning av. Ni är ju de få som vet hur bra spelkontroller, ljud, grafik osv ska vara i den genren.

De som recenserar musik eller film tycker inte heller alltid samma sak trots att de arbetar med det professionellt. Personligt smak och tycke är olika hos alla - oavsett om man är professionell recensent eller inte.

Men de håller ofta med om tekniska aspekter i film eller musik. Om en film är välproducerad eller om ett album är välproducerat. Säger ingenting om vad man tycker om själva filmen/musiken i helhet.

Om jag gör en recension nu på Super mario brothers och säger att kontrollerna är det sämsta som någonsin gjorts och har helt enorm orespons så är det ett faktuellt fel. Perfekt spelkontroll är vad som gjorde Mario så stort.

Skribent

Nu är vi inne på intressanta diskussioner om huruvida det finns objektiv kvalitet eller inte. Och om så, inom vilka områden och hur mäter vi det i så fall?

Tanken om en närmast orubbligt objektiv litterär kvalitet är inte ovanlig bland litteraturvetare, till exempel.

Men däremot hävdas det aldrig att en bokrecension ska vara objektiv. Med andra ord är det en närmast omöjligt motsägelsefull diskussion. Men den kan vara intressant ändå, eller kanske till och med just därför.

I spel är det ju lätt att peka på brist på buggar som kvalitet. Men ett spel är så mycket mer än stabil kod, precis som en roman är mer än bara rättstavade meningar.

Men när det handlar om hur rolig en strid är så blir det mer abstrakt. Där är den egna upplevelsen allt som räknas.

Jag har hört vad ni har att säga. Jag läser alltid era kommentarer.
Vill bara poängtera igen att tankar om att de recensenter som inte håller sig till något metacritic-snitt, och sticker ut åt något håll, är fel ute är en återvändsgränd. Det kommer bara öka betygsinflationen och göra spelkritiken irrelevant i det långa loppet om exakt alla kritiker tycker likadant om vartenda spel.

Skriv gärna istället varför just ni gillar (eller ogillar) Lords och ge er syn på saken.

Medlem

Det är ju faktiskt på modet att kommentera genusfrågor och det genererar helt enkelt fler sidvisningar vilket resulterar i större intäkter för FZ
Simpelt


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Det måste ju finnas objektiv kvalitè. Inom vilka referensramar ska jag annars veta hur en recensent bedömer ett spel ? jag skulle aldrig ta en enda recension seriöst om allt är benhårt subjektivt och inget ramverk existerar. ok ska sluta tjata om det haha.

Återkommer med reflektioner efter jag lirat det.

Medlem

Som vanligt så ställer siffran till det. En betygssiffra är ju närapå värdelös, en otillräcklig skala för att beskriva något samt väldigt subjektivt påverkad eftersom den ska innefatta så mycket.

Är man verkligen peppad på ett spel är det väl bara bra att läsa både den här och fler recensioner om man behöver intryck innan köp. Är man inte intresserad av att ta reda på en produkt man inte vet något om så är det ju inte helt oväntat om man ibland drar nit.

Sedan kan man givetvis ha åsikter på hur en artikel eller recension är skriven... det är nog bara skribenten glad över så länge det är konstruktivt.

Medlem

Nu tycker jag att vi tar varandra i händerna och tillsammans sjunger "We Shall Overcome"

Medlem

Jag kan hålla med beskrivningen om den andra bossen och när jag väl var där så var jag också osäker på om detta kommer hålla. Men det kändes som att det trappades upp precis efter den andra bossen. Helt plötsligt började det dyka upp en och annan svårare fiende som bankade ner halva hpt på ett slag och jag dog mer på den svåra fienden än vad jag gjorde på andra bossen. tredje bossen jag kom till (graveyard) var också mycket mer underhållande med lite mer avancerade mekaniker än att bara rulla gå runt, slå, repeat.

Rekommenerar dock till pc spelare att kanske avvakta lite för optimeringen är ganska katastrofal atm. Det misstänks att spelet inte handskas så bra med physx. Får hoppas det patchas snart!

Medlem

Redan finns en 5gb stor day 1 patch ute


signatur

I got an offer you cant refuse!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Freywiind:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Freywiind:

Visst ett ömdöme är inte matematiskt men ni väljer att överföra ett ömdöme till ett matematiskt värde och dessutom använder en skala till det och en skala 1 till 5 kan man förstora till 1 till 10 och vise versa. Så fortfarande 7,5 av 10 är närmare 4 än en 3a

Man får gå in och läsa var och ens definitioner om man vill veta vad betyget står för. Här är våra.

ignorance is a bliss

Haha, oh the irony.

Medlem
Skrivet av Oneone:
Skrivet av CFW:

"Båda släpps ut ur fängelset för att rädda världen med sin raspiga manlighet och fallenhet för stora vapen."

Tycker att FZ agerar under lite falsk flagg här och borde uppdatera beskrivningen "Om FZ" till att uttryckligen skriva att "sajten intar ett holistiskt genusperspektiv på samtliga nyheter och recensioner"

Jag vill påpeka att jag inte lägger nåt värde i detta, vill man genusanalysera alla kulturyttringar som görs så är naturligtvis den här sajten och dess skribenter fria att göra så och vill den här sajtens läsare ta del av detta så finns det ju uppenbarligen en marknad.

MEN jag tycker att det är något intellektuellt ohederligt att inte tydligt gå ut med detta och istället märka sidans politiska åskådningar tydligt så att den potentielle läsaren (och ev annonsör) kan göra ett aktivt val.

My 2 cents...

Håller med dig helt, FZs spelrecentioner håller ingen vikt längre om jag köper ett spel eller inte. Finns bättre sidor för det som inte är lika objektiva.

Err..

En recension är ju EN persons åsikt. Vad fan surrar du om?

Medlem
Skrivet av twilek:

Nu tycker jag att vi tar varandra i händerna och tillsammans sjunger "We Shall Overcome"

Haha Bästa kommentaren. FZ måste införskaffa en gilla-knapp

Ps. Denna kommentarstråden gick ju bärsärk

Skribent

Ibland är vi lite snabba att tänka instrumentellt i spelvärlden på ett sätt vi inte gör när vi till exempel skriver eller läser om musik.

När jag recenserar skivor för NWT får jag aldrig höra att mina recensioner inte är tillräckligt objektiva. Och om vi försöker applicera någon form av objektivt kvalitetstänk till musik så får vi genast en horribel musikkritik där de som sjunger rent (typ Carola) och de som spelar duktigt (typ Yngwie Malmsteen) eller producerar fläckfritt (Coldplay) får högre betyg än de som sätter fingret på alla de där känslorna (en i taget eller alla på samma gång, spelar ingen roll) och tankarna vi bär med oss. Oavsett om det är en dum poppärla som ger oss glädjefnatt eller en sorgsen electronica-bit med en högtravande låttitel som får oss att tänka på döden.

Christer Sjögren sjunger ungefär lika rent som Sinatra gjorde, men är cirka en miljard gånger sämre på alla möjliga vis. Rent subjektivt alltså. För objektivt sjunger de samma låtar (Sjögrens senaste skiva var covers på Sinatra - fråga inte varför jag vet det) ungefär lika kompetent. Men resultatet är milsvida på grund av känsla, inlevelse och en massa annat som är svårare att mäta annat än genom subjektiv upplevelse.

Kontentan: Carola och Christer är fan inget vidare, alltså. Inte Yngwie heller.

Och inte Lords of the Fallen heller, om man frågar mig.

Skribent
Skrivet av jaicoas:
Skrivet av twilek:

Nu tycker jag att vi tar varandra i händerna och tillsammans sjunger "We Shall Overcome"

Haha Bästa kommentaren. FZ måste införskaffa en gilla-knapp

Ps. Denna kommentarstråden gick ju bärsärk

Jag gillade den här kommentaren. Alltså bokstavligt, med gilla-knappen.

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Jag gillade den här kommentaren. Alltså bokstavligt, med gilla-knappen.

Hahaha Det är sant. Hade inte lagt märke till gilla-knappen Dom ikonerna syns inte när man inte är inloggad och jag blev precis medlem bara för att skriva den kommentaren. Och missade att se knappen! Haha Som det kan gå Bra jobbat FZ

Redaktör
Skrivet av jaicoas:
Skrivet av herrkilman:

Jag gillade den här kommentaren. Alltså bokstavligt, med gilla-knappen.

Hahaha Det är sant. Hade inte lagt märke till gilla-knappen Dom ikonerna syns inte när man inte är inloggad och jag blev precis medlem bara för att skriva den kommentaren. Och missade att se knappen! Haha Som det kan gå Bra jobbat FZ

Välkommen in i värmen!


signatur
Inaktiv

Detta är bara en persons bedömning. Andra sajter har gett spelet bra betyg, jag tror att det är ett bra spel om man gillar genren. Rätt person ska recensera rätt genre.

Medlem

Jag fick spelet till min ps4'a igår och efter jag kört några timmar sitter jag mest bara och njuter. Ja det är nästan en exakt kopia av dark souls men med en snyggare motor och inte en lika öppen värld. Men för mig gör det inget. Älskar man dark souls så är det bara ett grymt spel som fortsätter i samma stil Verkar inte vara lika svårt och oförlåtande men fortfarande utmanande!

Skribent
Skrivet av Krigshot:

Detta är bara en persons bedömning. Andra sajter har gett spelet bra betyg, jag tror att det är ett bra spel om man gillar genren. Rätt person ska recensera rätt genre.

Ja gillar genren, dock. Men det betyder inte att jag uppskattar alla spel i den. Jag älskar Dark Souls-spelen, men Lords of the Fallen brister i för många områden för att bli mer än godkänt.

Medlem

Ska spela Lords of the Fallen nästa vecka. Ska bli kul att se vilka som har rätt och vilka som har fel i den här tråden. För ett omdöme om ett spel är ju tydligen inte personlig på FZ.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Ska spela Lords of the Fallen nästa vecka. Ska bli kul att se vilka som har rätt och vilka som har fel i den här tråden. För ett omdöme om ett spel är ju tydligen inte personlig på FZ.

Nå vad tyckte du?

Medlem
Skrivet av ecHo!:
Skrivet av LARRYLUKE:

Ska spela Lords of the Fallen nästa vecka. Ska bli kul att se vilka som har rätt och vilka som har fel i den här tråden. För ett omdöme om ett spel är ju tydligen inte personlig på FZ.

Nå vad tyckte du?

Skit. För en Soulsborne fantast så är det väldigt mediokert.

Medlem

Fy säätan vilket åksjukeframkallandespel! Enda bra med det är att det är gratis på PS+ den här månan. 2/5 men bara för att det inte kostar,annars -2/5, blä.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Lords of the Fallen var det spelet som introducerade mig för Souls-spelen även om jag hade startat Dark Souls 1 tidigare men gett upp eftersom att kontrollera det med mus och tangentbord inte gick så bra 😅LOTF spelade jag med en Xbox one handkontroll och det funkade jättebra.

Jag tyckte LOTF var väldigt bra, riktigt bra stämning och fin grafik. Gillade hur långsamt och tungt man rörde sig med rustning... kändes som riddarna i filmen Excalibur

För mig blev det här ett av mina favoritspel. Jag gjorde ett nytt försök med Dark Souls efter jag klarat LOTF fast nu med handkontroll och det gick mycket smidigare att spela då

Det nya Lords of the Fallen ser väldigt annorlunda ut men jag hoppas det är bra också.


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

123
Skriv svar