No Man's Sky gör katastrofal start på pc

Medlem

Herregud, prata inte bort problemen bara för det fungerar för just er.
Det finns lite knep man kan testa för att få det att flyta bra men många har problem trots att de sitter på riktigt bra datorer.

Det är ungefär som att kommentera följande:
- Det finns folk svälter på jorden.
Med detta:
- Äh, jag har ju en macka och sittter och äter nu.

Medlem
Skrivet av shelter:

Herregud, prata inte bort problemen bara för det fungerar för just er.
Det finns lite knep man kan testa för att få det att flyta bra men många har problem trots att de sitter på riktigt bra datorer.

Det är ungefär som att kommentera följande:
- Det finns folk svälter på jorden.
Med detta:
- Äh, jag har ju en macka och sittter och äter nu.

TotalBiscuit-horden som inte kan ha egna åsikter utan måste upprepa vad han säger?

Visst finns det miljontals olika möjliga konfigurationer, men om man förväntar sig att ett spel ska fungera utmärkt på alla av dem så är man bara arrogant. Det finns inte en chans att en utvecklare kan förutspå alla olika möjliga datorkonfigurationer och att testa i alla möjliga Windowsmiljöer med alla olika drivrutiner.

Med det sagt, givetvis ska QA testa så många som möjligt, och givetvis är det märkligt att spelet defaultar till 1920x1080, vsync on, och begränsat till 30fps och att man inte kan ändra settings utan att starta om spelet, men efter man har ändrat de inställningarna EN gång, så är de flesta av problemen över.

Spelet i sig är fortfarande inte min kopp te, men bara för att bittra cyniska britten har gnällt i sin ekokammare igen så betyder inte det att allt han säger är manna från himlen.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av kissekatt:
Skrivet av T.Mani:

Om anledningen är dålig FPS för de flesta som lipar men det egentligen beror på att de inte har uppdaterade drivrutiner, får de ju faktiskt skylla sig själva. Det är ju inte spelets fel

Jag har ett 1080 strix och en överklockad i7 4770k och det var hack och lagg stup i kvarten. Prövade 14 minuter men begärde refund efter

Sluta dampa det finns tips hur du löser det om du bara orkade googla 1 sekund.

"Sluta dampa" är ett tips som enbart bör - och kan - riktas åt en, och uteslutet EN, person i denna tråden: du.

Medlem

Hmmh... Okej... jag kanske är sent ute..

Men Iaf.. Jag har nu spelat 21 timmar i spelet,
Och ja givetvis är det lite småbekymmer, dels att min första "save" inte gick att ladda efter någon uppdatering precis vid release.. och ja det är ett väldigt repetativt spel med mycket "grinding"

Det är ett ny releasat spel som vilket annat som givetvis har småbarnsproblem och som alvarligt behöver se över vissa game mechanics.

Me overall, så det ligger på precis som vad jag föräntade mig, ett nyreleasat spel som folk tror är det bästa som hänt sedan skivat bröd... men som faktiskt är ett nytt spel

Medlem
Skrivet av Ahris:

En grafisk representation av en ekvation kan aldrig vara mer varierad än mängden grafiska element man ger den att visa.

Funktion.. inte ekvation. Det är en jävla skillnad.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:
Skrivet av shelter:

Herregud, prata inte bort problemen bara för det fungerar för just er.
Det finns lite knep man kan testa för att få det att flyta bra men många har problem trots att de sitter på riktigt bra datorer.

Det är ungefär som att kommentera följande:
- Det finns folk svälter på jorden.
Med detta:
- Äh, jag har ju en macka och sittter och äter nu.

TotalBiscuit-horden som inte kan ha egna åsikter utan måste upprepa vad han säger?

Visst finns det miljontals olika möjliga konfigurationer, men om man förväntar sig att ett spel ska fungera utmärkt på alla av dem så är man bara arrogant. Det finns inte en chans att en utvecklare kan förutspå alla olika möjliga datorkonfigurationer och att testa i alla möjliga Windowsmiljöer med alla olika drivrutiner.

Med det sagt, givetvis ska QA testa så många som möjligt, och givetvis är det märkligt att spelet defaultar till 1920x1080, vsync on, och begränsat till 30fps och att man inte kan ändra settings utan att starta om spelet, men efter man har ändrat de inställningarna EN gång, så är de flesta av problemen över.

Spelet i sig är fortfarande inte min kopp te, men bara för att bittra cyniska britten har gnällt i sin ekokammare igen så betyder inte det att allt han säger är manna från himlen.

För mig funkade spelet bra men jag tweakade det med de knep som finns innan jag började spela, tycker dock spelet inte är något för mig heller. Skulle kunna tänka mig att ha det för att slöspela ibland men då ska det kosta mindre än hälfen än vad det gör idag.

Jämför man med andra spel har jag sällan skådat mängden folk som har sådana problem med ett single player spel vid release.
Sen kan man ju alltid kolla på klippet som finns i artikeln, han har ganska stora prestandaproblem.

Och ja, jag lånade TotalBiscuits exempel för jag tycker det var ganska bra förklarat, kommer jag nog använda vid andra tillfällen också.

PS.
Finns folk som fortfarande tror det är ett multiplayerspel också.

Medlem

Folk klagar också på dålig fov, texturer, ai, och ingen viewing distance inställning.

Medlem
Medlem
Skrivet av shelter:

Herregud, prata inte bort problemen bara för det fungerar för just er.
Det finns lite knep man kan testa för att få det att flyta bra men många har problem trots att de sitter på riktigt bra datorer.

Det är ungefär som att kommentera följande:
- Det finns folk svälter på jorden.
Med detta:
- Äh, jag har ju en macka och sittter och äter nu.

Grejen är den att det mest troligt är ett mindre problem än vad man kan tro. Spelet har sålt oerhört bra och många kör det. Och när årets mest hypade spel inte fungerar för en bråkdel människor så kommer man definitivt att höra om det.

Jag känner inte en enda som har allvarliga problem. Lite småbuggar här och där, men det är sånt som går att leva med. Och jag tror faktiskt inte att det är spelet det är fel på, utan snarare drivrutiner eller något annat fel på datorn som orsaker problemen.

Spel som No Man's Sky använder sig av hårdvaran på ett annat sätt än de flesta spelen, och när det kommer till OpenGL så är det extra viktigt med bra drivrutiner. Och eftersom att AMD suger när det kommer till OpenGL, och majoriteten av de som rapporterar om problem sitter på AMD hårdvara så är det inte särskilt svårt att dra slutsatsen vart skon klämmer.

Listan för vad Hello Games måste fixa är lång, men prestandaproblemen ligger inte bara i deras händer, utan här måste Nvidia och AMD ta sin del av ansvaret. Allt detta hade kunnat undvikas om Hello Games hade gett dem något att jobba med, men eftersom att Nvidias drivrutin inte förväntas komma förrän nästa vecka så antar jag att de fick tillgång till spelet på tok för sent. För de brukar vanligtvis släppa drivrutiner innan ett spel släpps.

Medlem
Skrivet av Thunde:

Folk klagar också på dålig fov, texturer, ai, och ingen viewing distance inställning.

Du kan ställa in vilken FOV du vill så länge du gör det i config-filen. Här är FOV på 200.

Hello Games trodde väl att det inte behövdes mer än 100, men detta lär ändras i nästa uppdatering.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av shelter:

Herregud, prata inte bort problemen bara för det fungerar för just er.
Det finns lite knep man kan testa för att få det att flyta bra men många har problem trots att de sitter på riktigt bra datorer.

Det är ungefär som att kommentera följande:
- Det finns folk svälter på jorden.
Med detta:
- Äh, jag har ju en macka och sittter och äter nu.

Grejen är den att det mest troligt är ett mindre problem än vad man kan tro. Spelet har sålt oerhört bra och många kör det. Och när årets mest hypade spel inte fungerar för en bråkdel människor så kommer man definitivt att höra om det.

Jag känner inte en enda som har allvarliga problem. Lite småbuggar här och där, men det är sånt som går att leva med. Och jag tror faktiskt inte att det är spelet det är fel på, utan snarare drivrutiner eller något annat fel på datorn som orsaker problemen.

Spel som No Man's Sky använder sig av hårdvaran på ett annat sätt än de flesta spelen, och när det kommer till OpenGL så är det extra viktigt med bra drivrutiner. Och eftersom att AMD suger när det kommer till OpenGL, och majoriteten av de som rapporterar om problem sitter på AMD hårdvara så är det inte särskilt svårt att dra slutsatsen vart skon klämmer.

Listan för vad Hello Games måste fixa är lång, men prestandaproblemen ligger inte bara i deras händer, utan här måste Nvidia och AMD ta sin del av ansvaret. Allt detta hade kunnat undvikas om Hello Games hade gett dem något att jobba med, men eftersom att Nvidias drivrutin inte förväntas komma förrän nästa vecka så antar jag att de fick tillgång till spelet på tok för sent. För de brukar vanligtvis släppa drivrutiner innan ett spel släpps.

Tror många har fått det att fungera hyfsat nu genom att göra de småfixar som finns ute. Bara en sån sak att stänga av (sätta till false) gsync i config-filen manuellt verkar ha hjälpt för många, det finns ingen option för detta i någon meny och varför det är satt till true som default kan man ju fråga sig. Sen kan man ju tycka att en option för triple buffering i menyn vore på sin plats också.
Sen skulle jag tro att spelet kräver en del CPU då mycket genereras "on the fly".

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av kissekatt:
Skrivet av T.Mani:

Om anledningen är dålig FPS för de flesta som lipar men det egentligen beror på att de inte har uppdaterade drivrutiner, får de ju faktiskt skylla sig själva. Det är ju inte spelets fel

Jag har ett 1080 strix och en överklockad i7 4770k och det var hack och lagg stup i kvarten. Prövade 14 minuter men begärde refund efter

Sluta dampa det finns tips hur du löser det om du bara orkade googla 1 sekund.

"Sluta dampa" är ett tips som enbart bör - och kan - riktas åt en, och uteslutet EN, person i denna tråden: du.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skriv svar