Sega tar fighten mot Nintendo med Mini-Mega Drive

Robot
Sega tar fighten mot Nintendo med Mini-Mega Drive
Medlem
Sega tar fighten mot Nintendo med Mini-Mega Drive

Denna lät mer lockande än mini nes =/ även fast man nötte nes mer i ungdomens dagar.

Releasehästryttare

AV - connection, WHY?!

Medlem

Så för 6 dollar mer än Nintendos lilla, får man 50 spel mer och dessutom stöd för de spel som faktiskt släpptes till konsolen en gång i tiden. Snåla Nintendo tokhyllas i vanlig ordning och den här lär tyvärr glömmas bort.

Medlem

Dom släpper även en handhållen konsol med samma spel.

http://www.funstockretro.co.uk/sega-mega-drive-genesis-retro-...


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem

AV uttag var ju dumt det har ju inte min tv.. hdmi ska det va suck...

Medlem

Jag trodde detta var ett skämt först. Bilderna såg ju så shoppade ut. Men okej, jag litar på fz!

Medlem

Men den här har funnits ute i flera år ju. Googla för recensioner. Den enda förändringen på denna modellen är att man ändrat vilka spel som följer med för att fira Sonic-jubileet. Läser man recensioner så verkar konsolen ruskigt dålig: Kontrollerna kommunicerar med IR vilket kräver direkt fri sikt, ingen HDMI, tydligen ruskigt dåligt ljud etc. Det är dessutom bara 40 "riktiga" spel som följer med, resterande 40 är typ "bonusspel".

k3m
Medlem

det här låter betydligt bättre än nesclassic

Medlem

Nedan är en recension från en tidigare utgåva av konsolen. För det här är inte första gången som en liknande konsol lanseras (verkar som den första släpptes 2010)
Edit: Lite fler recensioner

Verkar som många anser att den har en del stora brister och då främst ljudet och kontrollerna.
Här är ännu en recension jag hittade där ljudet kritiseras. Var väldigt länge sedan jag själv spelade ett Megadrive spel men jag vill minnas att ljudet var betydligt bättre.

Medlem

"Sega tar fighten mot Nintendo med Mini-Mega Drive"
"Konsolen utvecklas inte heller av Sega själva"


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Ytterligare fördelar mot NES är stöd för SD-kort (ROMs) samt sladdlösa kontroller.

Medlem

Sega har ju släppt såna här konsoller sen flera år tillbaka

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

"Sega tar fighten mot Nintendo med Mini-Mega Drive"
"Konsolen utvecklas inte heller av Sega själva"

Mercenary army


signatur

Game long and prosper

Medlem

Ja detta var andra bullar än Nintendos skämt.
Det enda minuset är väl egentligen att de använde AV istället för HDMI.

Medlem

Det är ju grymt positivt detta med klassiska mini konsoler, men Sega känns som de kommer floppa pga AV kontakt! Fast båda konsolerna har sina för och nackdelar. man vill ju ha HDMI, tex om man vill koppla den till dataskärm som inte har AV kontakter. Visserligen kommer de flesta köra på TVn i vardagsrummet, men en liten detalj + det är så mycke skönare med HDMI. Visserligen kanske mer retro med AV kontakt men känns sådär.

80 spel var ju faktiskt en bra fördel för Sega vs NES samt man kan använda sina gamla cartridge.

NES kanske borde fundera på att göra något liknande, det finns flera spel jag saknar i Mini NES. Fördel är att den ser ut som orginalkonsolen och exakt samma handkontroll fast kanske aningen kort sladd vad jag sett.

Medlem

Vet inte ens om jag har av ingångar på förstärkaren. Mycket enklare med hdmi så förstår inte varför man skippar. Kanske licensen för hdmi som är en för hög kostnad.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vill ha båda. ^_^

KoP
Medlem

Inte för att jag ägt varken någon NES eller Mega Drive i mina dagar men denna lilla maskin känns långt mer lockande än mini Nintendon. Synd att den inte har någon hdmi utgång men lär nog bli ett köp iaf.

Hoppas flera tillverkare hakar på. Mini Dreamcast? Mini NeoGeo?

Medlem

Såna där konsoler har de gjort i flera år, de är alltid budget. Mini Nes däremot verkar vara gjord med kärlek, anpassad för moderna tv's, man kan använda handkontrollen till sin Wii och vice versa.

Motsvarande Neo Geo finns förresten, Neo Geo X Gold.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Vet inte ens om jag har av ingångar på förstärkaren. Mycket enklare med hdmi så förstår inte varför man skippar. Kanske licensen för hdmi som är en för hög kostnad.

Har inte sett en enda tv eller förstärkare som saknar AV.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Såna där konsoler har de gjort i flera år, de är alltid budget. Mini Nes däremot verkar vara gjord med kärlek, anpassad för moderna tv's, man kan använda handkontrollen till sin Wii och vice versa.

Motsvarande Neo Geo finns förresten, Neo Geo X Gold.

Visste inte att definitionen av "kärlek" var ett billigt Kina-bygge där du tvingas sitta 30cm framför tv:n och välja bland det snåla utbud Nintendo valt ut åt dig.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Arcadia:

Såna där konsoler har de gjort i flera år, de är alltid budget. Mini Nes däremot verkar vara gjord med kärlek, anpassad för moderna tv's, man kan använda handkontrollen till sin Wii och vice versa.

Motsvarande Neo Geo finns förresten, Neo Geo X Gold.

Visste inte att definitionen av "kärlek" var ett billigt Kina-bygge där du tvingas sitta 30cm framför tv:n och välja bland det snåla utbud Nintendo valt ut åt dig.

Jag utgår ifrån att du har en sån hemma eller åtminstone har prövat en eftersom du vet att hårdvaran är billig noname-konsol. Vad gäller handkontrollen är jag inte speciellt upprörd, det finns förlängningssladdar, och du kan som sagt använda Wii-kontroller till den.

Och "snålt utbud" är bara barockt, SMB 1, 2 och 3 tillhör alla mina favoritspel, MM2, Zelda osv är bara bonus.

Medlem

Hade den haft HDMI så kanske, min TV har sanslös input lag över allt annat än HDMI, jag överdriver inte när jag säger att det är totalt ospelbart.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Arcadia:

Såna där konsoler har de gjort i flera år, de är alltid budget. Mini Nes däremot verkar vara gjord med kärlek, anpassad för moderna tv's, man kan använda handkontrollen till sin Wii och vice versa.

Motsvarande Neo Geo finns förresten, Neo Geo X Gold.

Visste inte att definitionen av "kärlek" var ett billigt Kina-bygge där du tvingas sitta 30cm framför tv:n och välja bland det snåla utbud Nintendo valt ut åt dig.

Joho det är sån där "tough love" som man hört så mycket om.

Hmm jag tycker Segas minimaskin låtet vettigare än Nintendos men jag övergav Sega i mitten av nittitalet. Iofs, jag skulle betala stora pengar om jag fick spela Elitserien igen; Dackell, Huss, Sundlöv, Scherban, OVE föckings MOLIN!

Medlem

Köpte Atgames mega drive street of rage edition för några årsen och kan säga så här att kontrollerna som följer med är inte bra. Så funkar fin fint att koppla in original dosan att köra med och ljudet kunde ju varit bättre. Sen är det "kung fu" grip om man tar i kasseter. Har redan haft sönder kasseter i den när jag ska byta. Men 80 inbyggda spel på den nya är inget fel och är man stort Sega fan så funkar den bra även med sinna brister


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Pffff retro-plebs. Tjock tv o rgb scart ska det va. Hdmi kan ni ha till 360 o annat.

Medlem

Handkontroller med IR *shrugs* ...vilken dynga.


signatur

no remorse

Medlem

Som jag skrev i en annan tråd så är det intressant, men eftersom att spelen redan finns på Steam, eller de flesta av dem iaf, så har jag dom redan där. Vore mer intressant om de släppte fler spel där, samt att Nintendo gör det med.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av MrSandman:

Köpte Atgames mega drive street of rage edition för några årsen och kan säga så här att kontrollerna som följer med är inte bra. Så funkar fin fint att koppla in original dosan att köra med och ljudet kunde ju varit bättre. Sen är det "kung fu" grip om man tar i kasseter. Har redan haft sönder kasseter i den när jag ska byta. Men 80 inbyggda spel på den nya är inget fel och är man stort Sega fan så funkar den bra även med sinna brister

Denna har fler nackdelar än fördelar. Sämre ljud än originalet t.ex, denna konsol har funnits ute i flera år.

Sega verkar skita totalt i kvaliteten.

12
Skriv svar