Helt rätt Aftonbladet, barn ska inte spela GTA

Medlem

Dufva skulle gärna få ge en lista på de spel där man får se eller begå våldtäkt.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Tycker man gör bäst i att bara låta sånt här flyta förbi. Alla är ju olika och alla kan inte hantera allt de upplever. Annars hade vi inte haft missbrukare av olika slag. Men de flesta kan hantera det, t.ex jag och som det verkar de flesta här på FZ. Jag har kollat på skräckfilmer, spelat alla typer av spel, kollat i porrtidningar som barn. Växte till och med upp med två heroinister som föräldrar, bodde med dem till äldre tonåren. ändå vet jag att man behandlar kvinnor med stor respekt, älskar djur mer än allt, hatar våld. Vad beror det på då? Jo trots mina föräldrars extrema felsteg i livet fick jag veta att allt det du ser i filmer, läser i böcker, spelar i spel är inte på riktigt och är helt oacceptabelt att försöka efterlikna.

Så ska nån ha skulden måste jag nog lägga den på föräldrar, det är deras ansvar att finnas med och lära barnen om den värld de tar del av.

Nuff said.

Medlem
Skrivet av vurt:

Problemet är alltid en elefant i rummet som ingen vill prata om.

Det mest hippa du kan säga är dock att det är män/pojkar som är problemet. Eller så kan man som Yngeman gör, skylla på att det är alkoholen..

Finland har också festivaler på sommaren, inga rapporterade våldtäkter eller trakasserier, trots 99.000 besökare. Så, finnarna har alltså blivit 1) helnykterister 2) har bara kvinnliga besökare. För det kan inte vara något annat och även om det är så kan det ämnet bli föremål för politisk propaganda, så det ska inte nämnas. Då blir allt bra. Punkt.

Intressant att du använder Finland, alkohol och våld i samma inlägg och sedan försöker vrida på det till dina egna övertygelsers fördel. Varför talar du inte om hur resten av det finska samhället sett ut de senaste decenniet? För tio år sedan toppade Finland den europeiska våldsstatistiken där alkohol var och är en av de värsta förövarna.

Liten del av artikel från DN september 2006:

"- Orsaken till att vi ligger så högt i den europeiska statistiken är helt enkelt att många av dråpen och morden sker i supsällskap. Det skiljer oss från resten av Europa, säger Helinä Häkkänen vid centralkriminalpolisen.

Forskaren Martti Lehtis undersökning vid Rättspolitiska forskningsinstitutet visar att 82 procent av männen och 59 procent av kvinnorna som begick dråp eller mord var berusade, i allmänhet kraftigt.

Av de manliga offren var 86 procent berusade och av de kvinnliga 64. En medelålders, manlig, arbetslös alkoholist löper femton gånger större risk att bli ihjälslagen än andra befolkningsgrupper."

Varför kritisera någon för att skylla på alkoholintag vid våldsbrott i Sverige och sedan dra upp Finland som bevis på motsatsen när de gjort sig kända för att ha dubbelt så hög sannolikhet att du blir ihjälslagen än ett genomsnittligt land inom EU?

Medlem
Skrivet av AHTF:

Knappast ett nytt fenomen.

Massövergrepp som dessa är ett nytt fenomen. Vi har haft ett flertal incidenter nyligen där det visat sig vara män från mellanöstern, afrika och centralasien som stått för övergreppen och där polisen och media också försökte mörka vilka som låg bakom (Köln och kungsträdgården tex). Detta går såklart ihop med BRÅs rapporter om invandring och brott där folk från från dessa regioner är 17-25 gånger överrepresenterade i våldtäktsstatistiken (BRÅ 1996:2 sida 107).

Medlem

Jag skulle vilja påstå, enligt egen hypotes att spel har en roll i utvecklandet av barn och ungdomar.

Men det ska vara på rätt sätt. GTA är kanske inte det mest passande för minderåriga och spel som är sådär löjligt positiva, eller undviker själva verkligheten.

GTA ger iaf möjligheten till att utforska sociala eller kriminella sammanhang utan konsekvens och så länge personen som spelar förstår innebörden utav dess handlingar (vilket en yngre person kanske inte gör) vilket är enligt mig problemet med GTA.

När man spelar och tänker t.ex "Njae att döda den där personen kanske var dumt". Då har du iaf fått en uppfattning om att den handlingen var inte smart och det var dåligt av mig.

Ett exempel till. Vi har person A och person B.

A säger till B "Du får inte röka!". Vad är det första B kommer göra jo röka, inte i alla fall men vet själv att det har hänt och förekommer.

Enklaste sättet att lära sig, är att få göra det själv. Vissa människor helt enkelt behöver få ta reda på att "Hoppsan det var ju inte så bra att våldta, den andra människan blev förstörd".

Det påstår jag att spel hade kunnat få fram, just sådana budskap utan att göra det uppenbart och att personen behöver få den tanken planterade utan att någon annan säger till en.

Sen klart är det inte bara spel som ska ta hand om detta problem, det är personer runt omkring osv osv.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hur förklarar du det då att det mer eller mindre alltid förekommit våldtäkter, och andra brott, på festivaler? Eller samhället i stort.

Fast det som ska förklaras är väl inte att det alltid funnits våldtäkter? Det är ju utsträckningen av det. Nej, vi har inte haft grupper av svenska män som ställer sig runt en ensam tjej (to.m tjejer i ålder 12-13 år) och trakasserat, taffsat eller våldfört sig. Det är importerat beteende som vi inte sett förut. Det är inte en åsikt.

Att tjejer som blir trakasserade på detta vis i Finland inte skulle anmäla det, tycker du själv verkligen att det känns som en speciellt trolig förklaring? Du är ju bajsnödigare än Eliasson och Aftonbladetredaktionen tillsammans. Du frågade vilken roll alkohol har? Ja i mitt exempel med Finland så kan man ju undra, ska vi tro att det bara nyktra människor som går på festivaler där? Tycker du det verkar rimligt? I fallet med Putte i Parken så fick man ju fast gärningsmännen. Det kan ju såklart varit en slump att det rörde sig om ensamkommande. Hur rimligt det är får väl var och en ta ställning till.
Polisens beskrivning var hur som helst denna:

"Det här är ett helt oacceptabelt beteende och det råder ingen tvekan om vilka som tar sig dessa friheter. Gäng med 7-8 killar tillhörande gruppen ensamkommande barn."


signatur
Medlem
Skrivet av Harakiri:

O huga!!

* Rockmusik
* Videovåld
* Rollspel
* Datorspel
* osv.

Bara att välja vilken man vill av dessa så har varje årtionde en tydlig syndabock på vad som är orsaken till att ungdomar växer upp till brottslingar och våldtäktsmän.

Och jag har gjort alla de sakerna är förvånand att jag inte när nästa Hitler typ.

Medlem

Är det ingen som har ställt sig frågan varför inte bilstölder ökat markant om det nu är så att GTA påverkar människors beteende i så hög utsträckning?

Medlem

Det är morotens fel

Medlem

Som några sagt så håller jag med om att GTA inte är en spelserie lämplig för barn, och vissa element undrar jag ifall de är lämpliga för någon alls då jag är av den generella åsikten att spel ändå är en slags underhållning.

Med det sagt så får jag för mig att den upplevda ökningen (vet inte ifall det är en ökning eller ifall fler anmäler, därav ordet upplevda) av trakasserier, övergrepp och t o m våldtäkter i första hand beror på en kulturell kvinnosyn som inte har sitt ursprung i Sverige. Genom att säga så så är jag medveten om att jag antagligen kommer uppfattas (i bästa fall) som SD-anhängare eller (i värsta fall) som någon kvarleva från nazityskland. Jag kan försäkra att ingenting kunde vara längre från sanningen då jag inte har några problem alls med folks utseende, hår eller hudfärg.

Däremot har jag en hel del åsikter mot folks olika värderingar och åsikter, oavsett vart på planeten man råkar komma ifrån, Sverige inkluderat. Jag ogillar starkt människor med en pissig kvinnosyn, som inte är intresserade av jämlikhet mellan kön och sexuell läggning, sedan kunde jag inte bry mig mindre om ifall dessa människor "kommer" ifrån Sundsvall, Bohuslän eller Sudan.

För mig är alla människor lika värda i sig, det som skiljer dem åt är deras handlingar. Tro och åsikter är OK tills de hotar att övergå i handlingar. Ju mer någon har en religiös övertygelse, oavsett religion, desto mer skeptisk är jag mot den personen på samma sätt som jag skulle var mot någon som tror på Påskharen.

Så utan att generalisera för mycket, eller dra allt för stora folkgrupper över en kam så tror jag att de flesta rapporter av övergrepp snarare bottnar i ökningen av människor från kulturer där kvinnosynen suger, än GTA-spelare. På en "andra plats", ifall man letar efter orsaker till den ruttna kvinnosynen så kommer nog det som jag ofta brukar debattera om i forumen, nämligen vardagssexismen runt omkring oss, där vi relativt konstant matas med synen av "kvinnan" som ett slags objekt, oftast sexualiserat.

Jag vet i ärlighetens namn inte hur väl GTA passar in på den punkten då jag inte har upplevt det som att nakenheten är omotiverad/orealistisk, utan snarare motsvarar den tragiska verkligheten runt omkring oss. Bör nämnas att jag inte spelat spelet, utan bara fått de intrycken från media runt det. Har aldrig känt ett behov av att uppleva griserier jag aldrig skulle göra i verkligheten bara för att det är "på låtsas", men det hör egentligen inte hit.

Hur som helst, min poäng är väl att den viktigaste åtgärden, ifall jag har rätt, är saker som tydligare lagstiftning, fler förebyggande åtgärder på skolnivå och möjligtvis hårdare asylregler gällande sexbrottslingar från andra länder. Det är illa nog med de svin som bor i Sverige (och då menar jag alla svenskar, även de blonda och blåögda, så rasisterna förstår vag jag menar), vi behöver inte vara så förbannat generösa med att ge asyl till folk som inte kan uppvisa grundläggande respekt mot sina medmänniskor.

Testpilot
Skrivet av InsaneSharky:
Skrivet av Harakiri:

O huga!!

* Rockmusik
* Videovåld
* Rollspel
* Datorspel
* osv.

Bara att välja vilken man vill av dessa så har varje årtionde en tydlig syndabock på vad som är orsaken till att ungdomar växer upp till brottslingar och våldtäktsmän.

Och jag har gjort alla de sakerna är förvånand att jag inte när nästa Hitler typ.

Nä precis! helt galet att så många miljoner människor gjort dessa saker utan att det hänt nåt!

Medlem

Vikingarna måste spelat massa gta så som dom höll på och mörda och våldtog.

Denna idiotin att alltid skylla på en sak som är satan i samhället är helt jävla sjukt i huvudet.

Och att det är utbildade psykologer/kriminologer etc som säger det är ännu mer sjukt. De borde få sparken och aldrig mer kunna få jobb inom sitt fält för sina korkade uttalande

Medlem

Man kan ju inte ens utföra sexuelt våld i GTA, och även om man skulle kunna så hade det inte varit orsaken, GTA speglar värkligheten och inte tvärtom.

Öka säkerheten, öka polisens närvaro, gör det svårt att begå brott.

Medlem

De flesta barn som spelar våldsamma spel blir inte våldsamma och farliga av det med flit.
Problemet blir när barn är i åldrar där de ska leka och/eller härma roliga saker de sett.
Dvs de gör farliga saker helt utan illvilja pga bristande förstånd.

På 90talet när Power Rangers var populärt var det ju t.ex. ett barn som fick benet brutet i skolan pga nån annan skulle visa en cool spark som nån Ranger gjort. Sitter barn och spelar riktigt våldsamma spel är risken samma saker uppstår där med.

Men att bli mördare och våldtäktsman på riktigt så behövs det mycket mer än så.

Medlem
Skrivet av Ender:

Med det sagt så får jag för mig att den upplevda ökningen (vet inte ifall det är en ökning eller ifall fler anmäler, därav ordet upplevda) av trakasserier, övergrepp och t o m våldtäkter i första hand beror på en kulturell kvinnosyn som inte har sitt ursprung i Sverige. Genom att säga så så är jag medveten om att jag antagligen kommer uppfattas (i bästa fall) som SD-anhängare eller (i värsta fall) som någon kvarleva från nazityskland. Jag kan försäkra att ingenting kunde vara längre från sanningen då jag inte har några problem alls med folks utseende, hår eller hudfärg.

Det är bara ren och skär logik. Feminister och folk från vänstern har alltid sagt att våldtäkter och sexuella trakasserier är ett resultat av den miljö vi växer upp i, vilket jag håller med om. Om det då kommer män från länder där den generella kvinnosynen är usel så kommer dessa mäns kvinnosyn inte på något magiskt sätt stanna vid gränsen. För övrigt så har anmälningsbenägenheten gått upp och vi har även breddat definitionen av våldtäkt, men den kan inte helt förklara den skarpa ökning som skett.

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

Jag tror att det är den vita heterosexuella mannens fel. Som tydligen allt annat i samhället.. och världen.

Generaliseringar, men helt otvivelaktigt kan oerhört mycket lidande och elände världen över läggas vid de männens fötter, ja.

Inaktiv
Skrivet av Scahn:
Skrivet av Pecman:

Tror inte ett skit på att man skulle bli våldsam av spel som GTA eller Call of Duty.
Däremot vet jag inte om jag skulle vilja att mitt barn sitter och spelar GTA 5 heller. GTA har ju blivit "värre" ju mer realistiskt det har blivit. I GTA 1 och 2 var allting bara pixelgubbar man dödade. I GTA 3 kunde man köpa sex för att få tillbaka HP men det enda som visades var en guppande bil. I GTA 5 kan man ju gå till strippklubben och köpa hur många barbröstade lap dances man vill.
En 10-årig jag hade aldrig tröttnat.

Samhället har blivit mer sexualiserat av anledningar som inte har med spel att göra.

Själv spelade jag Duke Nukem 3d när jag var 7 år och Soldier of Fortune när jag var 11 och i SoF tyckte jag det roligaste var att skjuta av kroppsdelar på döda fiender.
Har aldrig skadat något större än en mygga.

Sexuella övergrepp ökar av helt andra skäl...

Anekdotisk evidens.

Mjo visst men jag försöker inte argumentera för något heller.
Berättar bara vad jag själv tror och mina egna upplevelser med våldsamma spel.

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av Ender:

Med det sagt så får jag för mig att den upplevda ökningen (vet inte ifall det är en ökning eller ifall fler anmäler, därav ordet upplevda) av trakasserier, övergrepp och t o m våldtäkter i första hand beror på en kulturell kvinnosyn som inte har sitt ursprung i Sverige. Genom att säga så så är jag medveten om att jag antagligen kommer uppfattas (i bästa fall) som SD-anhängare eller (i värsta fall) som någon kvarleva från nazityskland. Jag kan försäkra att ingenting kunde vara längre från sanningen då jag inte har några problem alls med folks utseende, hår eller hudfärg.

Det är bara ren och skär logik. Feminister och folk från vänstern har alltid sagt att våldtäkter och sexuella trakasserier är ett resultat av den miljö vi växer upp i, vilket jag håller med om. Om det då kommer män från länder där den generella kvinnosynen är usel så kommer dessa mäns kvinnosyn inte på något magiskt sätt stanna vid gränsen. För övrigt så har anmälningsbenägenheten gått upp och vi har även breddat definitionen av våldtäkt, men den kan inte helt förklara den skarpa ökning som skett.

Jag håller med. Sedan är det dock fler punkter som har sin grund i vad jag tror eller upplever, snarare än i stabil fakta...blir gärna motbevisad eller övertygad om någonting annat. Jag har hört någon gång att de flesta våldtäkter sker i hemmet, medans de övergrepp vi matas om av tidningarna idag sker öppet, på bussar, i tunnelbanan och på konserter. Oavsett vilket så önskar jag att det fans något lätt sätt att angripa det onda, och hur man än vrider och vänder på det så är den dåliga kvinnosynen roten till det onda, och det finns ingen nationalitet eller kultur som är helt fri från sådan.

Det är bra att det uppmärksammar mer och mer, för någonstans måste iallafall även den mest efterblivne i sammanhanget snappa upp att det är fel, det de håller på med. Samtidigt känns det jäkligt trist att jag som man kollektivt ska få skulden för skit som andra "män" gör, men det är en liten uppoffring ifall det kan leda till en positiv förändring, och en som jag därför accepterar med öppna armar.

Medlem

Spel kan enligt viss forskning göra människor mer aggressiva men det är inte våldet i sig som avgör utan svårighetsgraden

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av AHTF:

Knappast ett nytt fenomen.

Massövergrepp som dessa är ett nytt fenomen. Vi har haft ett flertal incidenter nyligen där det visat sig vara män från mellanöstern, afrika och centralasien som stått för övergreppen och där polisen och media också försökte mörka vilka som låg bakom (Köln och kungsträdgården tex). Detta går såklart ihop med BRÅs rapporter om invandring och brott där folk från från dessa regioner är 17-25 gånger överrepresenterade i våldtäktsstatistiken (BRÅ 1996:2 sida 107).

Går inte att hitta den från 1996 bara, nationalist sidor, den från 2005 går ju att hitta. Den säger att utrikesfödda begår 2,5 gånger mer brott än svensk födda. Där kan man ju diskutera om det kanske har med social situation snarare en något annat, tycker 2,5 låter som en låg siffra.

Samma rapport tar ju upp att män i allmänhet är 3,5 gånger mer benägna att begå brott en kvinnor, så i så fall är ju vi män ett större problem och borde lösas, den diskussionen ser man inte ofta på nätforum. Då e det plötsligt löjligt att män som kollektiv grupp inte kan vara ansvariga (vilket är helt sant). Rapporten säger ju också att i den grupp med "högst" andel registrerade för brott är siffran 12%, och den med lägst 5% vilket knappast är en gigantisk skillnad.

Slutligen din rapport från 1996 använder ju data från 1989, hur kan det då vara ett nytt fenomen

Medlem

Och här kommer min åsikt..
Är så förbannat trött på alla som skyller all skit som händer på invandrarna. Jag är fullt medveten om att det finns ett jätteproblem med kulturskillnader, men våldtäkter har varit ett problem långt före GTA, långt före krigsflyktingar, långt före vi bodde i hus med eldstad, osv osv.

Våldtäkter sker i alla samhällsklasser, i alla kulturer i alla länder.

Tror dessutom statistik är svårt att använda som jämförelse mellan festivaler då och nu, då angelägenheten att anmäla blir bättre för varje år.

Vet inte vad jag tycker om att nu Calle, (sist var det Joakim), lägger sig i debatter som dom här. Tycker inte någon ska försvara sig genom att tycka att datorspel verkligen inte har med saken att göra, med rätt förutsättningar och brist på bra och vägvisande föräldrar kanske tex GTA vara triggern som behövs.

Ja, vad fan vet jag? Blir mest frustrerad, och behövde precis som Calle skriva av mej.

Medlem

Tänkte att det är på plats att kommentera att det mycket riktigt är ett debattinlägg och har således ingenting att göra med Aftonbladets eventuella hållning. Aftonbladets hållning hade presenteras som en ledare. De flesta tidningar upplåter utrymme där människor kan vädra sina åsikter. Man ska inte blanda ihop artiklar, ledare och debattinlägg.

Medlem
Skrivet av Ender:

Oavsett vilket så önskar jag att det fans något lätt sätt att angripa det onda, och hur man än vrider och vänder på det så är den dåliga kvinnosynen roten till det onda, och det finns ingen nationalitet eller kultur som är helt fri från sådan.

Det är mer än bara kvinnosyn dock. Även homosexuella våldtar och begår sexuella övergrepp. Oftast så är en våldtäktsman inte bara en våldtäktsman utan tenderar att ha en antisocial personlighet och liten respekt för andra människor och deras egendom i allmänhet.

Medlem

Jag tror: Intelligens, uppfostran, social status, skolgången, kulturarv osv. är bra mycket viktigare faktorer än Datorspel. Därmed tror jag även att datorspel kan agera "trigger" och inspiration till den som redan farit snett av tidigare nämnda faktorer.

Jag ser INTE hur datorspel som isolerad ensam gemensam nämnare skapar våldtäktsmän och våldsmän.

Exempelvis kan nog till och med Maria skriva på en nära nollkorrelation mellan spelande kvinnor och våld. Varför? Ptja kvinnor uppfostras inte på samma sätt som männen. Jag vill inte tala om maktstrukturer och feminism. Men jag tror hela den "manliga jargongen" påverkar - samtidigt som jag tror extremfeminismen lägger ved på elden och skapar fler våldsmän de också.

Samhället är komplext. Människans beteende är i väldigt stor uträckning socialt skapat.

Sen har vi ju även den lilla procenten människor som rent av föds psykiskt störda. Men jag tvekar starkt på att våldtäktsmännen på festivaler är en del av dessa människor. De sitter nog mer troligt hemma och spelar GTA.

Tack!

Medlem

Jag har varit på ett gaming event eller är på ett denna vecka och alla är toklugna människor i alla åldrar. Inget våld, alla beter sig som civiliserade människor. Och ja det är både män och kvinnor på detta event och inte är det någon som ofredar någon annan inte. Tror inte problemet ligger hos spelen utan hos de som utövar dessa dumheter.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Går inte att hitta den från 1996 bara

Bara googla. BRÅ 1996 finns på pdf-archive.

Skrivet av AHTF:

den från 2005 går ju att hitta. Den säger att utrikesfödda begår 2,5 gånger mer brott än svensk födda. Där kan man ju diskutera om det kanske har med social situation snarare en något annat, tycker 2,5 låter som en låg siffra.

Samtliga brott (inklusive tex trafikbrott) och samtliga invandrare (inklusive tex norrmän), ja. När det gäller specifika brott och invandrargrupper är det större skillnad.

Skrivet av AHTF:

Samma rapport tar ju upp att män i allmänhet är 3,5 gånger mer benägna att begå brott en kvinnor, så i så fall är ju vi män ett större problem och borde lösas, den diskussionen ser man inte ofta på nätforum. Då e det plötsligt löjligt att män som kollektiv grupp inte kan vara ansvariga (vilket är helt sant).

Det är knappt någon som säger att invandrare är kollektivt ansvariga. Det är stor skillnad på vilja hålla folk borta av försiktighet då deras grupp generellt påverkat landet negativt och att säga att alla från denna grupp är skyldiga. Dessutom vill de flesta inte ha något totalstopp, utan bara mycket högre krav. Män är inte kollektivt skyldiga heller, men man kan fortfarande rikta in sig på män i vissa fall om det har ett generellt positiv resultat.

Skrivet av AHTF:

Rapporten säger ju också att i den grupp med "högst" andel registrerade för brott är siffran 12%, och den med lägst 5% vilket knappast är en gigantisk skillnad.

Om du menar att "född utrikes" 12% och "båda föräldrarna födda i Sverige" 5% så är det precis som jag sa tidigare. Samtliga typer av brott och invandrargrupper inkluderas.

Skrivet av AHTF:

Slutligen din rapport från 1996 använder ju data från 1989, hur kan det då vara ett nytt fenomen

Massövergrepp som dessa är ett nytt fenomen, inte våldtäkter. Rapporten från 1996 visar dock tydligt vilka grupper som är mest benägna att begå dessa övergrepp.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Calle: Jag låter mina barn spela GTA för:
1. Inga menyer, man kommer in i spelet direkt (Lär er LEGO!)
2. Dom älskar den öppna världen och att man kan ta vilket fordon som helst och bara köra.

Ok..

Som förälder till en 8-åring och en 4-åring så skulle jag aldrig låta mina barn lira GTA V. Ta bara alla cutscenes i spelet, varav flera verkligen inte passar barn. Eller tortyrscenen i spelet. Jag tror knappast att alla föräldrar som låter sina små barn lira GTA V ser varenda minut se spelar och har stenkoll.

Just i storymissions i GTA V finns ju mycket som inte passar barn, i mitt tycke. Sen att jag själv konsumerade massvis barnförbjudet innan jag fyllde 12, 15 eller 18 är ju en annan sak.

Visst, de flesta barn skulle nog inte lida i längden av dylikt, men jag känner bara: "varför?". Varför ska jag vara så slapp och likgiltig till vilka spel mina barn spelar? Sedan att du drar att man direkt kommer in i spelet utan menyer före känns ju verkligen slappt.

Det finns drivor av spel små barn kan spela som inte är från 18 år.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av vurt:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hur förklarar du det då att det mer eller mindre alltid förekommit våldtäkter, och andra brott, på festivaler? Eller samhället i stort.

Fast det som ska förklaras är väl inte att det alltid funnits våldtäkter? Det är ju utsträckningen av det. Nej, vi har inte haft grupper av svenska män som ställer sig runt en ensam tjej (to.m tjejer i ålder 12-13 år) och trakasserat, taffsat eller våldfört sig. Det är importerat beteende som vi inte sett förut. Det är inte en åsikt.

Att tjejer som blir trakasserade på detta vis i Finland inte skulle anmäla det, tycker du själv verkligen att det känns som en speciellt trolig förklaring? Du är ju bajsnödigare än Eliasson och Aftonbladetredaktionen tillsammans. Du frågade vilken roll alkohol har? Ja i mitt exempel med Finland så kan man ju undra, ska vi tro att det bara nyktra människor som går på festivaler där? Tycker du det verkar rimligt? I fallet med Putte i Parken så fick man ju fast gärningsmännen. Det kan ju såklart varit en slump att det rörde sig om ensamkommande. Hur rimligt det är får väl var och en ta ställning till.
Polisens beskrivning var hur som helst denna:

"Det här är ett helt oacceptabelt beteende och det råder ingen tvekan om vilka som tar sig dessa friheter. Gäng med 7-8 killar tillhörande gruppen ensamkommande barn."

Och i fallet Bråvalla så var våldtäkten i publiken tydligen utförd av en med svenskt namn, svenskt personnummer. För några år sedan hade vi en uppmärksammad gruppvåldtäkt där Stureplansfolk bland annat använde en fjärrkontroll under övergreppen. Det jag försöker få fram är att man inte kan peka på en orsak, en grupp (inte ens "män") och säga "titta, jag har hittat felet". Se bara på valfri högersajt när random kvinna uttalat sig emot deras politiska åskådning om vilka "straff" de vill dela ut . Eller kommentarerna till exempel Zara Larsson får på Twitter.


signatur
Medlem
Skrivet av Vintersorg:
Skrivet av Pretorian24:

Calle: Jag låter mina barn spela GTA för:
1. Inga menyer, man kommer in i spelet direkt (Lär er LEGO!)
2. Dom älskar den öppna världen och att man kan ta vilket fordon som helst och bara köra.

Ok..

Som förälder till en 8-åring och en 4-åring så skulle jag aldrig låta mina barn lira GTA V. Ta bara alla cutscenes i spelet, varav flera verkligen inte passar barn. Eller tortyrscenen i spelet. Jag tror knappast att alla föräldrar som låter sina små barn lira GTA V ser varenda minut se spelar och har stenkoll.

Just i storymissions i GTA V finns ju mycket som inte passar barn, i mitt tycke. Sen att jag själv konsumerade massvis barnförbjudet innan jag fyllde 12, 15 eller 18 är ju en annan sak.

Visst, de flesta barn skulle nog inte lida i längden av dylikt, men jag känner bara: "varför?". Varför ska jag vara så slapp och likgiltig till vilka spel mina barn spelar? Sedan att du drar att man direkt kommer in i spelet utan menyer före känns ju verkligen slappt.

Det finns drivor av spel små barn kan spela som inte är från 18 år.

Jag är med hela tiden. De spelar inte storyn så inga cutscenes med tortyr visas. Dom kör bil till flyplatsen, tar ett plan och flyger till andra sidan ön. Där blir det båt eller liknande, kanske en fyrhjuling och tar en tripp upp i bergen. Perfekt, en motorcross. Vi testar att köra ned för hela berget.

Det är en dröm att få spela ett sånt spel.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Ta bort spel ur ekvationen, vad ska man skylla på då? Våldsfilm!
Ta bort våldsfilm ur ekvationen, vad ska man skylla på då? Hårdrock!
Ta bort hårdrock ur ekvationen, vad ska man skylla på då? Kanske det egentilga problemet, föräldrar med noll koll...dom kommer alltid att finnas oavsett vilka syndiga hemskheter som finns i samhället!

Skriv svar