Helt rätt Aftonbladet, barn ska inte spela GTA

Medlem
Skrivet av Nanopojken:

Det har ju gjorts massa studier (nej jag pallar inte leta upp och länka till en specifik just nu..), och vissa har visat ett ökat aggressivt beteende hos unga pga datorspel, andra motsatsen.

Det finns inga bevis för att datorspel gör en mer aggressiv än andra aktiviteter där man tävlar mot varandra. Jag blir extremt aggressiv när jag spelar vissa intensiva spel (quake tex), men det blir jag även när jag spelar eller tittar på fotboll. Det ser bara bättre ut att skrika, svära och slå i luften när man missar målet än när man sitter framför datorn.

Inaktiv

borde gå vidare artikel. snyggt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av KoP:

Vad är det för GTA inspirerade lekar barnen leker? Pang-pang lekar? Det gjorde jag ju när jag var liten och det var långt innan GTA ens var påtänkt så vad ska man skylla på då? Serietidningar eller tv?

Ingen aning, men jag vill minnas att jag läste något för ett tag sen om någon sjuk lek några ungar höll på med som sades vara "GTA-inspirerat".

Kan tyvärr inte säga något mer specifikt än så för jag minns inte mer än att jag tyckte det lät sjukt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Känns otroligt fjantigt att gå under uppfattningen att barn inte skall spela GTA. Särskillt när man samtidigt menar på att det inte påverkar deras värderingar.

Som några andra redan har varit inne på så tycker jag helt ärligt att GTA inte särskilt lämpligt för "barn". Visst, låter man sin avkomma använda spelet som en lastbilssimulator är det väl en sak men resten av spelet är för en mognare publik. Samtidigt tror jag inte att de som ändå gör det blir våldsammare om det inte ligger andra orsaker bakom.


signatur
phi
Medlem

Var någonstans i alla våldsspel som GTA får man lära sig Taharrush-inspirerande lekar?

Men det är ju klart, det är ju lättare att vara PK och flytta fokus från det riktiga problemet till att beskylla dator- och tv-spel istället.

KoP
Medlem
Skrivet av Rydell1986:

"För hur man än vrider och vänder på det blir man inte våldtäktsman av att spela GTA. Det är fömodligen inte ens det som tar en över gränsen att våldföra sig på en annan människa. Den rötan beror på andra, betydligt mer komplicerade orsaker."

Varför ens nämna GTA i sammanhanget i överhuvudtaget då?

För att Calle bemöter kritiken mot att GTA skulle ge upphov till våld och våldtäkter. Då bör han väl nämna GTA i meningen där han säger att man inte bör skylla det på spel och i synnerhet inte GTA? -_-

Medlem

Skrev detta som kommentar till artikeln, men kan även lägga den här:
Det vore ju fantastiskt om man kunde härleda en stor del av brottsligheten till en sak. Tyvärr är ju verkligheten inte så enkel.
Sen funderar jag lite över "Var hamnar vi om tio år när våra GTA-spelande småbarn växt upp och fortsätter att leva ut värderingar de samlat på sig från alla timmar, dagar och år med spel som på olika sätt uppmanar till våldshandlingar?" GTA har ju som spelserie funnits sen 1997 och i 3D sen 2001. På den tiden berättade media att GTA framkallade skolskjutningar och lärde mig att stjäla bilar istället, utöver att det då skulle lära mig hantera en pistol också. Jag är dock osäker på om jag lärt mig hantera ett vapen, då jag inte hållit i ett. I allfall, istället för att oroa sig för hur det ser ut om 15år, varför inte undersöka hur spelet påverkat mig och min generation som nu är uppe i 30års-åldern?

Medlem

Antal dödade fiktiva personer i spel ( alla genrer) : >1 000 000 000

Antalet dödade riktiga personer: 0.
Trots värnplikt där man lär sig döda på riktigt.

Problemet i artikeln stavas mångkultur och oansvariga föräldrar. Inget annat.

KoP
Medlem
Skrivet av Nanopojken:

Jag tycker att debattinlägg som dessa utan referenser börjar bli oroväckande vanliga... Och då menar jag både Aftonbladets debattartikel och ert svar här på FZ. Det är en sak att presentera och argumentera för en åsikt eller en ståndpunkt, då behöver man såklart ingen källa. Men att presentera en sak som att det är ett rent faktum utan att ha någon källa/referens på det en helt annan...

T.ex. den avslutande meningen "För hur man än vrider och vänder på det blir man inte våldtäktsman av att spela GTA". Är detta ett faktum? Vad har ni för källor på det? Det har ju gjorts massa studier (nej jag pallar inte leta upp och länka till en specifik just nu..), och vissa har visat ett ökat aggressivt beteende hos unga pga datorspel, andra motsatsen. Det var samma sak i svaret mot Gudrun Schyman när hon jämförde spel och porr, massa siffror och procentsatser presenterades, utan att ni hänvisade över huvud taget till varifrån siffrorna kommer. Skärpning på denna punkten FZ (och även alla andra medier där ute... källkritik verkar inte existera idag...).

Om det nu visar på ett ökat aggressivt beteende hos unga kan vi iaf glädjas åt att våldet i samhället minskar(!)

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshande...

Skrivet av Ankh:
Skrivet av Rydell1986:

"För hur man än vrider och vänder på det blir man inte våldtäktsman av att spela GTA. Det är fömodligen inte ens det som tar en över gränsen att våldföra sig på en annan människa. Den rötan beror på andra, betydligt mer komplicerade orsaker."

Varför ens nämna GTA i sammanhanget i överhuvudtaget då?

För Maria Dufva tog upp den från första början som exempel?

Och för att just GTA är ett ganska ökänt namn i ämnet. Folk hör namnet och tänker, spelet som låter en döda prostituerade osv osv:

Medlem

Calle: Jag låter mina barn spela GTA för:
1. Inga menyer, man kommer in i spelet direkt (Lär er LEGO!)
2. Dom älskar den öppna världen och att man kan ta vilket fordon som helst och bara köra.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Medlem

Ja, för TV-Spel,Film eller Böcker var säkert det som triggade exempelvis Jack the Rippers härjande i Whitechappel.

Argumentet att Våld / Våldsrelaterade sexualbrott beror på diverse ting som för den då aktuella tidsepok är "relativt" okända, är lika gammalt som männskligheten själv.

Min tes är att det handlar till viss del om uråldriga religiösa tankegångar, viss del kulturella nyanser och sen den delen som vi förmodligen aldrig kommer förstå, en procentuelt liten del med rejält sjuka människor.

De två första är något vi kan påverka och göra något åt, genom uppfostran, utbildning, hårdare tag gentemot dessa beteenden samt aktivt arbete emot ett rent allmänt respektfullare samhälle.

Den tredje delen, kan vi inte göra mycket mer än att försöka bli bättre på att upptäcka dessa individer och tecknen för dem. Att förebygga gentemot dessa med exempelvis stärka det så idag klena civilkurage som människor går runt med.

Men frågan är komplex på många plan, simpel på andra. Allra lättast vore väl om bara människor kunde visa varandra mer hänsyn och respekt och lära sig vad som är rätt och fel och att man äger inte rätten till någon annan människa än sig själv?

Vad som är lösningen på problemet vet jag inte. Men att sitta och skylla det på diverse saker som tydligt talar sitt språk så som att miljoner människor spelar spel och utav dem är det inte direkt någon stor andel som man kan direkt peka på och säga, det var TV-Spelens fel. Är knappast hjälpfullt i riktningen att lösa problemet, tvärtom tror jag det försvårar och förlänger arbetet. Att hela tiden behöva debattera dessa teser istället för att ta problemet vid roten, individens syn på människovärde, en solklar uppfostringssak ur både föräldrars och samhällets ansvarsområde.

Är det inte mera troligt att verkligt krig och våldsbejakande extremism i världen influerar dessa individer mer?


signatur

Nämen!

Medlem

En psykiskt instabil människa är instabil oavsett om de spelar våldsspel eller ser på våldsfilmer.

C2
Medlem

Standard, så jävla standard det här med att tvspel skapar våldtäktsmän och mördare och att allt ont i dagens samhälle har sin grund o botten i tvspel, såna här sinnesslöa händelser med folk som våldtar och stjäl och slåss har helt enkelt med att folk av nån anledning slutat uppfostra sina jävla ungar och låter dom göra precis som dom vill redan från 3-4 års ålder, det skulle då jag vilja påstå är den största anledningen till att samhället är på väg dit det är.... nog för att det finns mycket folk som spelar spel som dom inte ska,men det är ju knappast spelens eller spelstudions fel, det faller ju direkt på en förälder som måste kunna göra en bedömning vad ens egna barn får och inte får göra...

Medlem

Daesh är resultatet av för mycket GTA.

Skrivet av eddie the eagle:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Rydell1986:

"För hur man än vrider och vänder på det blir man inte våldtäktsman av att spela GTA. Det är fömodligen inte ens det som tar en över gränsen att våldföra sig på en annan människa. Den rötan beror på andra, betydligt mer komplicerade orsaker."

Varför ens nämna GTA i sammanhanget i överhuvudtaget då?

För Maria Dufva tog upp den från första början som exempel?

Och för att just GTA är ett ganska ökänt namn i ämnet. Folk hör namnet och tänker, spelet som låter en döda prostituerade osv osv:

Jag tror inte riktigt du läste artikeln helt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

90-talet ringde och vill ha sin artikel tillbaka. Att detta ämne fortfarande kan vara aktuellt förvånar mig.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av phi:

Var någonstans i alla våldsspel som GTA får man lära sig Taharrush-inspirerande lekar?

Men det är ju klart, det är ju lättare att vara PK och flytta fokus från det riktiga problemet till att beskylla dator- och tv-spel istället.

Skrivet av Gamer-Tompa:

Problemet i artikeln stavas mångkultur och oansvariga föräldrar. Inget annat.

Men kom igen, gör inte samma fel som Dufva och skyll problemen på invandring (eller något annat enkelspårigt). Problemet på festivaler har funnits långt längre än den lika tröttsamma debatten.

Skrivet av Pretorian24:

Calle: Jag låter mina barn spela GTA för:
1. Inga menyer, man kommer in i spelet direkt (Lär er LEGO!)
2. Dom älskar den öppna världen och att man kan ta vilket fordon som helst och bara köra.

1. Haha, är det verkligen ett argument? Min femåring kan manövrera menyer på engelska för att komma åt sin Minecraft-värld.
2. Då gissar jag att du är en förälder som är delaktig i dina barns nöjen. Så bra!


signatur
Medlem

Fast jag anser att det är rätt, barn ska inte spela våldsbejakande spel. Och det har med att det inte har ännu utvecklats, och sånt här spel kan rubba deras utveckling. Människans sinne är som en tratt! Och det lagras! det är faktist inte alls bra att barn spela sånt skot apel!!!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av brandefors:

90-talet ringde och vill ha sin artikel tillbaka. Att detta ämne fortfarande kan vara aktuellt förvånar mig.

90talet? Detta fanns redan på 80talet


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Men kom igen, gör inte samma fel som Dufva och skyll problemen på invandring (eller något annat enkelspårigt). Problemet på festivaler har funnits långt längre än den lika tröttsamma debatten.

Inte på den här skalan, nej.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av disinfect:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Men kom igen, gör inte samma fel som Dufva och skyll problemen på invandring (eller något annat enkelspårigt). Problemet på festivaler har funnits långt längre än den lika tröttsamma debatten.

Inte på den här skalan, nej.

Okej, det var ett svidande argument uppbackat av fakta som jag måste vika mig för. Du vinner.


signatur
Jyu
Medlem

Spel skapar inte våld, de reflekterar vårt våldsamma samhälle som vi redan lever i.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Antal dödade fiktiva personer i spel ( alla genrer) : &gt;1 000 000 000

Antalet dödade riktiga personer: 0.
Trots värnplikt där man lär sig döda på riktigt.

Problemet i artikeln stavas mångkultur och oansvariga föräldrar. Inget annat.

Tssk då lärde du dig inte på rätt sätt, du skall aldrig döda i krig. Bara skada tillräkligt mycket så de inte kan skjuta tillbaka

Medlem

GTA alltså...

Var förövarna svenska eller inte?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

phi
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av phi:

Var någonstans i alla våldsspel som GTA får man lära sig Taharrush-inspirerande lekar?

Men det är ju klart, det är ju lättare att vara PK och flytta fokus från det riktiga problemet till att beskylla dator- och tv-spel istället.

Skrivet av Gamer-Tompa:

Problemet i artikeln stavas mångkultur och oansvariga föräldrar. Inget annat.

Men kom igen, gör inte samma fel som Dufva och skyll problemen på invandring (eller något annat enkelspårigt). Problemet på festivaler har funnits långt längre än den lika tröttsamma debatten.

Köln är bra exempel på hur massinvandringen har blivit ett problem. Ett problem som folk inte vill ta itu med utan man väljer istället att stoppa huvudet i sanden och flytta fokus från problemet och börja beskylla andra saker eftersom att man är rädd att få den där förfärliga rasiststämpeln i pannan av PK-samhället.

Med det sagt så är givetvis inte invandringen det enda problemet men det var ju knappast dåligt uppfostrade tyska GTA-spelande nördar som sprang runt och ofredade kvinnor.

Medlem

Kommer ni ihåg det där uppdraget där man skulle våldta en försvarslös och oskyldig FI:are i GTA?

Testpilot

O huga!!

* Rockmusik
* Videovåld
* Rollspel
* Datorspel
* osv.

Bara att välja vilken man vill av dessa så har varje årtionde en tydlig syndabock på vad som är orsaken till att ungdomar växer upp till brottslingar och våldtäktsmän.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av phi:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av phi:

Var någonstans i alla våldsspel som GTA får man lära sig Taharrush-inspirerande lekar?

Men det är ju klart, det är ju lättare att vara PK och flytta fokus från det riktiga problemet till att beskylla dator- och tv-spel istället.

Skrivet av Gamer-Tompa:

Problemet i artikeln stavas mångkultur och oansvariga föräldrar. Inget annat.

Men kom igen, gör inte samma fel som Dufva och skyll problemen på invandring (eller något annat enkelspårigt). Problemet på festivaler har funnits långt längre än den lika tröttsamma debatten.

Köln är bra exempel på hur massinvandringen har blivit ett problem. Ett problem som folk inte vill ta itu med utan man väljer istället att stoppa huvudet i sanden och flytta fokus från problemet och börja beskylla andra saker eftersom att man är rädd att få den där förfärliga rasiststämpeln i pannan av PK-samhället.

Med det sagt så är givetvis inte invandringen det enda problemet men det var ju knappast dåligt uppfostrade tyska GTA-spelande nördar som sprang runt och ofredade kvinnor.

Men du kan ändå hålla med om att problemen är mer komplicerade än enkla svar som "invandring!", "GTA!" eller "Videovåldet!"?


signatur
Inaktiv

Tuttarna i duke 3d. Jäklar alltså, nu har jag något att skylla på utifall jag någonsin skulle bli kriminell.

Skriv svar